Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:00

Laurabram schreef:
Het gaat hard opeens he nu de temperaturen iets oplopen. Flinke klus dan Sonja.

Fijn dat ie t gaat doen Mootje.

K heb gisteren kruiden gezaaid in mini terra cotta potjes. Bij de Action gekocht, maar dat stond er nog steeds te staan. Vanmiddagmet zoonlief worteltjes, sla en radijs zaaien.

Helemaal inspiratie opgedaan bijmn nicht zondag. Die zijn pas verhuisd en ze is de tuin aan t aanleggen. Ze had naast het huis acht vierkante bakken geaakt met groente, fruit en kruiden. Was er helemaal verliefd op.

En ik kreeg vast voor mn verjaardag een chocolade Cosmea :):) .

het houd je zeker van de straat :+

tis idd een flinke hobby aan het worden, hopelijk leert deze eigenwijze drol er ook wat van ...bijvoorbeeld dat je echt niet van alle soorten drie zaden hoeft te zaaien en al die planten aan moet houden :roll: weet van gekkigheid niet hoe ik het in moet delen of wat...geloof dat ik de tomaten naar buiten moet gaan verhuizen en dan maar een afdakje moet gaan maken ... we hebben nog wat kanaalplaten staan dus op zich moet dat wel kunnen...maar waar dan , maar ja, momenteel heb ik gewoon echt heul erg plaats tekort in de kas en dan moeten een paar planten nog echt door gaan schieten kwa maat, dus moet toch maar eens haast maken met wat oplossingen

en nog iets wat in het tuinplan verweven moet gaan worden, plaats voor eventueel 2 kennels
we blijven hier nog wel een aantal jaar wonen en in de (nabije) toekomst zit er in ieder geval nog 1 hond aan te komen(zelfde ras, geslacht nog niet bekend) en fokken is in de toekomst ( na de benodigde shows en medische onderzoeken) niet uitgesloten
geloof dat we over een jaar of 5 verplicht buiten de bebouwde kom moeten gaan wonen :=

en daarnaast moet die tuin nog sierwaarde gaan krijgen ook , mmm, lastig

laurabram, jij bent aan het zaaien, ik ben potjes aan het uitselecteren om weg te mikken ivm hopeloos ruimte tekort :+
mocht er iemand in de buurt van almkerk wonen en een peperplantje willen...met pijn in het hart kan ik er vast wel 1 doneren :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:13

Tomaten kunnen ook prima zonder afdakje. Hier hebben we van die kleine tomaatjes ieder jaar, staan gewoon open.

Mootje

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:14

Mijn oma had ze tegen de gevel van het huis aanstaan en daar zat ook geen afdakje. Die planten groeiden als kool en de tomaten waren iig heerlijk!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:44

Ik heb ook tomatenplantjes! Heb ze wel buiten staan op het terras. De eerste bloemetjes zitten er al in!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:48

Ik wil ook een paar kruiden/groenten bakken/potjes. Ik moet alleen nog bedenken hoe ik het ga doen. We willen een overkapping gaan maken met een barretje, dus ik denk dat ik daar wat 'klim' groentes zet. :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:04

Ik vind dit leuk voor de kruiden, wil ik later (als de rest vd tuin ook gedaan wordt) gaan maken
Afbeelding

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:07

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:10

Dat vond ik nou ook!

Ik heb hier nog wat inspiratie voor een 'groententuin' alleen vraag ik me met ons vochtige klimaat af hoe lang dit werkt...

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:14

Neonlight schreef:
Tomaten kunnen ook prima zonder afdakje. Hier hebben we van die kleine tomaatjes ieder jaar, staan gewoon open.

hele vroege en kleinere soorten kunnen idd prima zonder, maar mijn coeur de boeuff , san marzano's etc die zijn te laat klaar en te groot om zonder afdakje af te rijpen.
ook wil ik met de tigerellla's, green zebra's, black prince en de blauwe gewoon geen risico nemen, die planten doen het nu zo goed dat ik de hoeveelheid water die er op valt zelf in de hand wil houden ,ook om phytophora te voorkomen en scheuren van vruchten uit de weg te gaan , mijn balkonzauber , tiny tim en olives die kunnen gewoon bloot buiten idd. maar die staan in de vensterbank achter , gewoon omdat ik die plantjes leuk vind :+ minitomaatjes zijn schattig :D

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:55

O Sonja, t is wel in de buurt, maar mn tuin raakt al aardig vol.

Jij hebt wel veel soorten zeg, dat is wel leuk.

Zo, die groentetuin in die houten kistjes is wel heel gaaf! Ben alleen altijd bang dat het zo snel gaat rotten. Mn veilingkistjes waren ook helemaal weggerot.

Ging ik net boodschappen doen, hadden ze bij de bloemenwinkel toch witte lavendel in de aanbieding :oo . Echt zo mooi <3 . Was alleen niet zo handig dat ik op de fiets was hihi. Maar goed, ik heb zo'n bakkersfiets met grote rieten picknickmand voorop dus het lukte net, tas aan t stuur met de boodschapjes. Het rook wel heerlijk om zo naar huis te fietsen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:08

Foto's Laurabram!! Ik vind lavendel ook heel mooi!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:10

Ik heb ook witte lavendel zien staan bij de Intratuin vorige week, maar hij viel mij een beetje tegen...
Ben benieuwd naar een foto!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:27

Witte lavendel? Vind die paarse kleur juist altijd zo mooi, maar ben benieuwd naar een foto :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:17

Ik ben ook benieuwd naar een foto. Ik heb ook ooit witte lavendel gehad, nadeel alleen is dat deze dus niet zo sterk is. Die heeft het dus ook niet overleefd. :n

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:48

ik heb hier ook witte lavendel staan! zelf gestekt en dus gekweekt!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:13

Hihi, wat een belangstelling :o .

Ik heb geprobeerd hem zo duidelijk mogelijk op de foto te zetten:

Eén in een terracotta pot, had even niet anders.
http://i532.photobucket.com/albums/ee32 ... C01495.jpg

Eén van de 2 andere die in een rieten mand staat.
Afbeelding

Close-up van de bloemetjes.
Afbeelding

En tot slot een hele mooie van m'n chocolade cosmea:

Afbeelding

En ik geniet ook heel erg van de hommels en de bijtjes, die blijkbaar ook heel blij worden van mijn aanwinsten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:32

Dat is inderdaad dezelfde witte lavendel als ik gespot had bij de Intratuin.
Die Choco cosmea is echt geweldig <3

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:37

Die Choco cosmea is echt supergaaf!

Ow mooi die witte lavendel! Loop ik net door de tuin van mijn moeder en daar spotte ik de witte lavendel ook ineens! Dacht laatst alleen dat het een paarse was en dat ie nog niet helemaal bloeide zeg maar.. Nu blijkt ie idd wit te zijn!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:57

Thanx :o .

Die lavendel was in de aanbieding 3 voor 4 euro, die kon ik echt niet laten staan. Er zaten wat geknakte stengels in en hier en daar een klein raar plekje, maar dat groeit wel bij.

Die Cosmea kreeg ik van m'n nicht. Op de foto schijnt de zon erop en is hij roder, in het 'echt' is hij donkerder, bijna naar bruin toe. En hij ruikt echt naar chocolade.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:15

Laurabram schreef:
[ Afbeelding ]

En ik geniet ook heel erg van de hommels en de bijtjes, die blijkbaar ook heel blij worden van mijn aanwinsten.

Wat een mooie bloem! Echt nog nooit van gehoord! *noteert

Ik vind het ook wel gezellig al die beestjes (meestal) en ik hoor vaak als argument, ja maar ik wil ze niet binnen hebben en/ of ik ben er bang van!
Ik ben zelf ook bang van wepsen, echt pánisch :o (ook omdat ik meteen zo'n allergische reactie krijg van een prik)
Maar het grappige is juist dat als je bloemen voor de vliegbeestjes hebt staan, dan kijken ze gewoon niet naar je want de bloemen zijn veel leuker :))
En meestal trekken die bloemen ook niet echt wespen aan, wel hommels en zweefbijtjes en een enkele solitaire bij en vlinders.

En dan zie je ze vliegen richting de deur van je huis, en meestal maken ze meteen rechtsomkeert als ze zien dat dáár niets te halen valt :Y)
Op een enkele vlieg (en mug :( ) na hadden/ hebben wij dus eigenlijk nooit echt lastige vliegbeesten in de tuin of in huis. Ze blijven bij de bloemen.

Ik blijf het herhalen hier in het topic :o maar ik vind dat ook belangrijk. Beestjes trekken weer vogeltjes aan. Vogeltjes hebben het al zo moeilijk in onze stenen tuinen.
Beestjes zorgen dat je ecosysteem werkt. Ik hou dus niet zo van stenen tuinen :o
Laatst bijgewerkt door Nic op 20-06-12 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:16

Ik ken dat plantje ook helemaal niet, maar die ruikt dus naar chocolade? Apart zeg! Wel een hele mooie bloem. :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:18

Hij wordt wel hoog (70cm) zag ik en wordt in NL als éénjarige geteeld doordat hij de winter niet overleefd. Dat vind ik wel jammer eerlijk gezegd :o

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:20

Helemaal met je eens Nicolletje :j .

Even het kaartje erbij gepakt voor de liefhebbers: Hij heet Cosmos Atrosanguineus 'Chocamocha'.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:07

Zaad er af halen dus en volgend jaar weer zaaien. Hij is de moeite in ieder geval waard als ik zo naar jouw foto kijk.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:11

Hmmmmmm heb vanavond net de uitgebloeide bloemen eruit geknipt hihi.....
Even wachten tot er weer zijn uitgebloeid.

Ik had hem een paar jaar geleden gehad en kon hem daarna nooit meer vinden. Gelukkig een nicht die bij tuincentrum werkt dus die heeft m geregeld.