Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Pallatin schreef:@ daphara, ik heb geen ervaring met een LPG kachel…had er tot nu nooit van gehoord zelfs….als ik het goed begrijp gaat nu om 06.30 de thermostaat op 17 graden…en kom je pas rond 19.30 thuis….is dat verwarmen overdag dan wel nodig? Kun je m dan overdag niet op 15 of 16 graden laten staan? Kijken of dat scheelt? Het lager zetten van de verwarming in de serre zal ook al helpen denk ik idd! En is het niet een idee om de gordijnen op te hangen tussen je woonkamer en de serre? Zodat je de warmte daar beter ‘binnen’ houdt?
Daphara schreef:Pallatin schreef:@ daphara, ik heb geen ervaring met een LPG kachel…had er tot nu nooit van gehoord zelfs….als ik het goed begrijp gaat nu om 06.30 de thermostaat op 17 graden…en kom je pas rond 19.30 thuis….is dat verwarmen overdag dan wel nodig? Kun je m dan overdag niet op 15 of 16 graden laten staan? Kijken of dat scheelt? Het lager zetten van de verwarming in de serre zal ook al helpen denk ik idd! En is het niet een idee om de gordijnen op te hangen tussen je woonkamer en de serre? Zodat je de warmte daar beter ‘binnen’ houdt?
De Serre is door de vorige bewoners gebouwd, in de eerste instantie als overkapping en laten met raampanelen dichtgemaakt toen ze hun super grote jacuzzi daar neergezet hadden. Toen ik het huis kocht in 2005 hebben we de serre al grotendeels geïsoleerd, dat binnen de bestaande constructie en folie op de ramen aangebracht, maar het is officieel nooit gebouwd om een binnenruimte te zijn, meer een soort van glazen tuinhuis.
Het voordeel van de serre is dat ik minder “buitenmuur” heb omdat de serre dus is aangebouwd over de gehele achterzijde van het huis, de toegang is door de achterdeur van het huis naast de keuken, dus een gordijn is niet nodig. Maar nu de energie kosten zo hoog zijn wil ik het ook niet continu verwarmen tot 15 graden. Het hout van de constructie van de ramen en deuren naar de tuin begint nu ook “op” te raken na 20-25 jaar, ik heb het netjes elke zoveel jaar geschilderd, maar je voelt nu gewoon meer tocht waar de boel door jaren gekrompen en uitgezet is met de temperatuurswisselingen.Het wordt tijd de boel af te breken en een echte aanbouw er neer te zetten.
LPG kachels had ik eerder in dit topic al wat over verteld, ik heb de mijne al 10 jaar denk ik, nog steeds super blij mee op de koude dagen. In deze post staat uitleg en foto’s
Daphara @ [HTT] Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*
Ik ga om 6:30uur uit bed en moet echt wel een uur op gang komen voordat ik normaal kan functioneren, dat lukt mij niet bij 15 graden, tegen 8:00- 8:15 uur ga ik naar mijn werk en de verwarming blijft dan wel op 17 graden, ik fok ook raskatten en voor jonge katten en kittens kost het veel meer energie om op temperatuur te blijven dan voor volwassen katten, als de ukkies grotendeels weer naar hun nieuwe thuis vertrokken zijn, dan kan de temperatuur wel iets om laag overdag. Ik merk nu ook met de koudere dagen dat de voedselinname bij de kittens zeker de helft meer is en ze groeien niet sneller dan met het warme weer. Omdat het ‘s nachts door de LPG kachel nog best lang duurt voordat de CV moet aanslaan, hebben ze nu feitelijk maar 4-5 uurtjes op 15 graden en kittens van de huidige nestjes zullen over 2-5 weken allemaal mogen verhuizen. Ik heb dan voor de komende winter geen andere nesten gepland, want bij pasgeboren kittens tot 4-5 weken oud is een constante temperatuur van 21 graden wel wenselijk en dat is gewoon niet te betalen nu, werken met kruiken, elektrische matjes enz. in het nest is niet te doen, moeders heeft het dan snel weer te warm en gaat dan op een koelere plek liggen. Dus er zit niets anders op dan nieuwe nesten pas weer in het voorjaar te plannen. Mijn jonge kater weet toch nog niet hoe de bloemetjes en de bijtjes werken, de dames krijgen allemaal gewoon een melatonine implantaat tegen de krolsheid.
Ik denk ook niet dat mensen met de huidige energieprijzen ineens meer voor een kitten willen betalen, omdat ik meer kosten maak.
Zo zit ik nu op de bank:
[ [url=m/bVLCM0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wel lekker warm en super gezellig zo op de bank.
Nikass schreef:Ik begreep van Jetten dat als je die 1200 m3 gebruikt dat je dan ongeveer 290 euro pm betaald.
Nikass schreef:Ik begreep van Jetten dat als je die 1200 m3 gebruikt dat je dan ongeveer 290 euro pm betaald. Dat is toch alsnog wel veel!?
Vorig jaar hebben wij een kleine 1000 m3 gebruikt, maar wij betaalden daarvoor 113 euro pm. Als ik 300 euro moet gaan betalen is dat alsnog wel een probleem![]()
Ik heb wel goede hoop dat met mijn besparingen ik een stuk minder m3 ga verbruiken, dus dat stemt me wel hoopvol![]()
Maar nu het kouder wordt vind ik kort, lauw douchen ipv lekker warm wel pittig..
purny schreef:Nikass schreef:Ik begreep van Jetten dat als je die 1200 m3 gebruikt dat je dan ongeveer 290 euro pm betaald. Dat is toch alsnog wel veel!?
Vorig jaar hebben wij een kleine 1000 m3 gebruikt, maar wij betaalden daarvoor 113 euro pm. Als ik 300 euro moet gaan betalen is dat alsnog wel een probleem![]()
Ik heb wel goede hoop dat met mijn besparingen ik een stuk minder m3 ga verbruiken, dus dat stemt me wel hoopvol![]()
Maar nu het kouder wordt vind ik kort, lauw douchen ipv lekker warm wel pittig..
Dat is dus iets waar ik echt niet op ga besparen. Ik heb een hete douche nodig voor mijn spieren.
Wat is trouwens voordeliger? Een warmtepompdroger of een condensdroger?
Ik heb kleine wasjes die ik droog...
Sanet schreef:Naja, dat hangt nogal af van je huis. Als je in een rijtje of een flat woont of je woont vrijstaand in een groot huis. Wij hebben een grote vrijstaande woning en we hebben vorig jaar 2100m3 gebruikt. En het was nou niet echt tropisch in huis in december en januari.
Nikass schreef:Ik begreep van Jetten dat als je die 1200 m3 gebruikt dat je dan ongeveer 290 euro pm betaald. Dat is toch alsnog wel veel!?
purny schreef:Ik heb liever een droger aangezien ik niet tegen harde handdoeken kan
purny schreef:Ik heb liever een droger aangezien ik niet tegen harde handdoeken kan
boeflover schreef:purny schreef:Ik heb liever een droger aangezien ik niet tegen harde handdoeken kan
Ik heb een x gelezen dat wanneer je de droger na 10 min uit zet en daarna de was ophangt dat deze dan ook zacht blijft. Het zout uit het water wat hard opdroogt is er dan nl al uitgeschud. Ms het proberen eens waard als je nu al een droger hebt staan?