Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:55

@ daphara, ik heb geen ervaring met een LPG kachel… :') had er tot nu nooit van gehoord zelfs….als ik het goed begrijp gaat nu om 06.30 de thermostaat op 17 graden…en kom je pas rond 19.30 thuis….is dat verwarmen overdag dan wel nodig? Kun je m dan overdag niet op 15 of 16 graden laten staan? Kijken of dat scheelt? Het lager zetten van de verwarming in de serre zal ook al helpen denk ik idd! En is het niet een idee om de gordijnen op te hangen tussen je woonkamer en de serre? Zodat je de warmte daar beter ‘binnen’ houdt?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:17

Cynthia82 schreef:
Morgen lees ik even bij, maar ik krijg net een mail van Greenchoice met de nieuwe tarieven :
[ [url=m/EmKVKf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn dit tarieven voor bestaande klanten? Of tarieven voor nieuwe klanten (en dus het modelcontract?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:20

Pallatin schreef:
@ daphara, ik heb geen ervaring met een LPG kachel… :') had er tot nu nooit van gehoord zelfs….als ik het goed begrijp gaat nu om 06.30 de thermostaat op 17 graden…en kom je pas rond 19.30 thuis….is dat verwarmen overdag dan wel nodig? Kun je m dan overdag niet op 15 of 16 graden laten staan? Kijken of dat scheelt? Het lager zetten van de verwarming in de serre zal ook al helpen denk ik idd! En is het niet een idee om de gordijnen op te hangen tussen je woonkamer en de serre? Zodat je de warmte daar beter ‘binnen’ houdt?

De Serre is door de vorige bewoners gebouwd, in de eerste instantie als overkapping en laten met raampanelen dichtgemaakt toen ze hun super grote jacuzzi daar neergezet hadden. Toen ik het huis kocht in 2005 hebben we de serre al grotendeels geïsoleerd, dat binnen de bestaande constructie en folie op de ramen aangebracht, maar het is officieel nooit gebouwd om een binnenruimte te zijn, meer een soort van glazen tuinhuis.

Het voordeel van de serre is dat ik minder “buitenmuur” heb omdat de serre dus is aangebouwd over de gehele achterzijde van het huis, de toegang is door de achterdeur van het huis naast de keuken, dus een gordijn is niet nodig. Maar nu de energie kosten zo hoog zijn wil ik het ook niet continu verwarmen tot 15 graden. Het hout van de constructie van de ramen en deuren naar de tuin begint nu ook “op” te raken na 20-25 jaar, ik heb het netjes elke zoveel jaar geschilderd, maar je voelt nu gewoon meer tocht waar de boel door jaren gekrompen en uitgezet is met de temperatuurswisselingen.Het wordt tijd de boel af te breken en een echte aanbouw er neer te zetten.

LPG kachels had ik eerder in dit topic al wat over verteld, ik heb de mijne al 10 jaar denk ik, nog steeds super blij mee op de koude dagen. In deze post staat uitleg en foto’s

Daphara @ [HTT] Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Ik ga om 6:30uur uit bed en moet echt wel een uur op gang komen voordat ik normaal kan functioneren, dat lukt mij niet bij 15 graden, tegen 8:00- 8:15 uur ga ik naar mijn werk en de verwarming blijft dan wel op 17 graden, ik fok ook raskatten en voor jonge katten en kittens kost het veel meer energie om op temperatuur te blijven dan voor volwassen katten, als de ukkies grotendeels weer naar hun nieuwe thuis vertrokken zijn, dan kan de temperatuur wel iets om laag overdag. Ik merk nu ook met de koudere dagen dat de voedselinname bij de kittens zeker de helft meer is en ze groeien niet sneller dan met het warme weer. Omdat het ‘s nachts door de LPG kachel nog best lang duurt voordat de CV moet aanslaan, hebben ze nu feitelijk maar 4-5 uurtjes op 15 graden en kittens van de huidige nestjes zullen over 2-5 weken allemaal mogen verhuizen. Ik heb dan voor de komende winter geen andere nesten gepland, want bij pasgeboren kittens tot 4-5 weken oud is een constante temperatuur van 21 graden wel wenselijk en dat is gewoon niet te betalen nu, werken met kruiken, elektrische matjes enz. in het nest is niet te doen, moeders heeft het dan snel weer te warm en gaat dan op een koelere plek liggen. Dus er zit niets anders op dan nieuwe nesten pas weer in het voorjaar te plannen. Mijn jonge kater weet toch nog niet hoe de bloemetjes en de bijtjes werken, de dames krijgen allemaal gewoon een melatonine implantaat tegen de krolsheid.
Ik denk ook niet dat mensen met de huidige energieprijzen ineens meer voor een kitten willen betalen, omdat ik meer kosten maak.

Zo zit ik nu op de bank:

Afbeelding

Wel lekker warm en super gezellig zo op de bank.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:51

Daphara schreef:
Pallatin schreef:

De Serre is door de vorige bewoners gebouwd, in de eerste instantie als overkapping en laten met raampanelen dichtgemaakt toen ze hun super grote jacuzzi daar neergezet hadden. Toen ik het huis kocht in 2005 hebben we de serre al grotendeels geïsoleerd, dat binnen de bestaande constructie en folie op de ramen aangebracht, maar het is officieel nooit gebouwd om een binnenruimte te zijn, meer een soort van glazen tuinhuis.

Het voordeel van de serre is dat ik minder “buitenmuur” heb omdat de serre dus is aangebouwd over de gehele achterzijde van het huis, de toegang is door de achterdeur van het huis naast de keuken, dus een gordijn is niet nodig. Maar nu de energie kosten zo hoog zijn wil ik het ook niet continu verwarmen tot 15 graden. Het hout van de constructie van de ramen en deuren naar de tuin begint nu ook “op” te raken na 20-25 jaar, ik heb het netjes elke zoveel jaar geschilderd, maar je voelt nu gewoon meer tocht waar de boel door jaren gekrompen en uitgezet is met de temperatuurswisselingen.Het wordt tijd de boel af te breken en een echte aanbouw er neer te zetten.

LPG kachels had ik eerder in dit topic al wat over verteld, ik heb de mijne al 10 jaar denk ik, nog steeds super blij mee op de koude dagen. In deze post staat uitleg en foto’s

Daphara @ [HTT] Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Ik ga om 6:30uur uit bed en moet echt wel een uur op gang komen voordat ik normaal kan functioneren, dat lukt mij niet bij 15 graden, tegen 8:00- 8:15 uur ga ik naar mijn werk en de verwarming blijft dan wel op 17 graden, ik fok ook raskatten en voor jonge katten en kittens kost het veel meer energie om op temperatuur te blijven dan voor volwassen katten, als de ukkies grotendeels weer naar hun nieuwe thuis vertrokken zijn, dan kan de temperatuur wel iets om laag overdag. Ik merk nu ook met de koudere dagen dat de voedselinname bij de kittens zeker de helft meer is en ze groeien niet sneller dan met het warme weer. Omdat het ‘s nachts door de LPG kachel nog best lang duurt voordat de CV moet aanslaan, hebben ze nu feitelijk maar 4-5 uurtjes op 15 graden en kittens van de huidige nestjes zullen over 2-5 weken allemaal mogen verhuizen. Ik heb dan voor de komende winter geen andere nesten gepland, want bij pasgeboren kittens tot 4-5 weken oud is een constante temperatuur van 21 graden wel wenselijk en dat is gewoon niet te betalen nu, werken met kruiken, elektrische matjes enz. in het nest is niet te doen, moeders heeft het dan snel weer te warm en gaat dan op een koelere plek liggen. Dus er zit niets anders op dan nieuwe nesten pas weer in het voorjaar te plannen. Mijn jonge kater weet toch nog niet hoe de bloemetjes en de bijtjes werken, de dames krijgen allemaal gewoon een melatonine implantaat tegen de krolsheid.
Ik denk ook niet dat mensen met de huidige energieprijzen ineens meer voor een kitten willen betalen, omdat ik meer kosten maak.

Zo zit ik nu op de bank:

[ [url=m/bVLCM0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel lekker warm en super gezellig zo op de bank.

Als de overkapping/serre zoals die nu is er toch volgend jaar(evt jaar erop) er compleet af gaat zou je die nu nog iets meer kunnen isoleren door de kieren/tochtplekken vol te stouwen met kit. Relatief goedkoop, en zorgt toch voor een warmere kameren daarmee ook betere luchtbuffer/ isolatie richting je woonkamer.

Mbt je eerdere bericht qua 200m³ gas besparen:
Koken kost ongeveer 25 m³ op jaarbasis (4*/week koken/Hollandse pot) kook je uitgebreid ga je misschien naar 30)

Radiatorfolie scheelt ook al een stuk en water voor cv koeler zetten schijnt ook al een paar procent te besparen op jaarbasis.

Doe je dat icm thermostaat een graadje lager dan zou je die 200m³ besparing prima moeten redden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:39

De thermostaat een graad lager komt gemiddeld neer op 7%, dus dat is zo'n 100m3 in dit geval. Maar weet je, zelfs als je de 200m3 verbruik niet haalt, dan betaald je nog steeds over elke kuub die je bespaart niet dat hoge bedrag. 200m3 a 3 euro per m3 zijn serieuze bedragen, 50m3 voor dat bedrag is per maand net iets meer dan een tientje en hopelijk nog te behappen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:08

Ik begreep van Jetten dat als je die 1200 m3 gebruikt dat je dan ongeveer 290 euro pm betaald. Dat is toch alsnog wel veel!?
Vorig jaar hebben wij een kleine 1000 m3 gebruikt, maar wij betaalden daarvoor 113 euro pm. Als ik 300 euro moet gaan betalen is dat alsnog wel een probleem :=
Ik heb wel goede hoop dat met mijn besparingen ik een stuk minder m3 ga verbruiken, dus dat stemt me wel hoopvol :)
Maar nu het kouder wordt vind ik kort, lauw douchen ipv lekker warm wel pittig.. >;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:24

Naja, dat hangt nogal af van je huis. Als je in een rijtje of een flat woont of je woont vrijstaand in een groot huis. Wij hebben een grote vrijstaande woning en we hebben vorig jaar 2100m3 gebruikt. En het was nou niet echt tropisch in huis in december en januari.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:38

Nikass schreef:
Ik begreep van Jetten dat als je die 1200 m3 gebruikt dat je dan ongeveer 290 euro pm betaald.

Ja, dat kan wel kloppen, en dat is excl. de leveringskosten en netbeheerkosten die er maandelijks nog bijkomen. Bij mij is dat ca. 50 euro per maand voor gas en elektriciteit samen.
Het sommetje is dan:
Gas: 1200 m3 * €1,50 = €1800 per jaar => € 150 per maand
Elektriciteit: 2400 m3 * €0,70 = €1680 per jaar => € 140 per maand
Vaste kosten per maand: ca. € 50
Totaalbedrag: €290 + €50 = €340 per maand

Maar goed, dat is nog altijd beter te overzien dan de bedragen van richting de €1000 die je hoort.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:44

Nikass schreef:
Ik begreep van Jetten dat als je die 1200 m3 gebruikt dat je dan ongeveer 290 euro pm betaald. Dat is toch alsnog wel veel!?
Vorig jaar hebben wij een kleine 1000 m3 gebruikt, maar wij betaalden daarvoor 113 euro pm. Als ik 300 euro moet gaan betalen is dat alsnog wel een probleem :=
Ik heb wel goede hoop dat met mijn besparingen ik een stuk minder m3 ga verbruiken, dus dat stemt me wel hoopvol :)
Maar nu het kouder wordt vind ik kort, lauw douchen ipv lekker warm wel pittig.. >;)

Dat is dus iets waar ik echt niet op ga besparen. Ik heb een hete douche nodig voor mijn spieren.

Wat is trouwens voordeliger? Een warmtepompdroger of een condensdroger?
Ik heb kleine wasjes die ik droog...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:53

purny schreef:
Nikass schreef:

Dat is dus iets waar ik echt niet op ga besparen. Ik heb een hete douche nodig voor mijn spieren.

Geen droger.....
Heb je geen ruimte over waar je een wasrek/droogtoren neer kan zetten?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:56

in rekje effe voor de kachel zetten, of buiten hangen
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 21-09-22 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:56

Ik las laatst toch ergens dat lauw of warm douchen niet uitmaakt omdat je ketel het water sowieso op temperatuur moet houden?

Als je afgelopen zomer al niet veel verbruikte, kan ik me niet voorstellen dat douchen veel gaat schelen.. Ik zit tot nu toe vrij laag in gebruik (en nog niet speciaal opgelet). De winst gaat dan komen uit een vuurkorf in de kamer zetten ..
Neeeee dat gaan we niet doen natuurlijk :')
maar de CV dus laag houden, zo laag mogelijk

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:01

Sanet schreef:
Naja, dat hangt nogal af van je huis. Als je in een rijtje of een flat woont of je woont vrijstaand in een groot huis. Wij hebben een grote vrijstaande woning en we hebben vorig jaar 2100m3 gebruikt. En het was nou niet echt tropisch in huis in december en januari.

Reageer je op mij? Want ik bedoel dat ik 300 euro nog steeds wel veel geld vind, ook al blijf je daarmee onder het plafond.
Ik oordeel niet over iemands gasverbruik an sich.

Roodvos: ja dat scheelt nog steeds enorm uiteraard!
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-22 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:02

Ik heb liever een droger aangezien ik niet tegen harde handdoeken kan

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:03

Nikass schreef:

Die 290 is op basis van gas & electra op max van tarieven zoals in eerder genoemde link genoemd. Pak je de 1,20 per kuub uit dat artikel kom je op 260/maand uit.

Maar verbruik je minder, ben je dus ook goedkoper uit.

Vind van de genoemde bedragen eigenlijk de electra prijs nog flink hoog... Had die eerlijk gezegd wat lager verwacht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:05

Ik ben wel benieuwd hoe ze het plafond toe willen passen op appartementen met blokverwarming. Ik heb géén idee hoeveel gas ik verbruik, ik krijg 1x per jaar een afrekening gebaseerd op het aantal verbruikte 'eenheden'. Maar wat een eenheid is? Ik zou het echt niet weten :=

Afrekening Essent is vaak maar een paar m3 gas per jaar (hoogste jaar 2018, met 8m3 :') ), omdat alleen mijn gasfornuis gas verbruikt. Rest is allemaal elektriciteit. Daarmee blijf ik wel onder het plafond, denk ik. Vorig jaar zat ik op 2130 kWh. Piekjaar was 2019, met 2716 kWh :=

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:05

purny schreef:

als je nog zulke luxe voorkeuren kan hebben is de nood tot besparen nog niet zo hoog blijkbaar. Das is fijn voor je. een warmtepompdroger is zuiniger

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:09

Ja maar als ik nu lees 340 pm dan is dat voor mij nog steeds een enorm bedrag. Ik betaalde 113,- en kreeg nog geld terug.
Ik verbruikte dan wel iets minder 1000m3 en iets minder electriciteit. Dus ik ga ook zeker proberen nog minder te verbruiken.
En, begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat er iets gebeurt, en ik begrijp ook dat niet alles te compenseren valt.
Het is voor mij alleen wel opletten, dat ik niet denk "als ik maar niet aan dat plafond kom is het goed",
Zo zwart/wit ligt het niet.
Ik wil toch proberen mijn oude maandbedrag terug te krijgen, of in elk geval onder de 150. En dan zal ik dus veel moeten besparen.

Ik heb ook graag een warme douche voor mijn spieren. Maar ik denk dat het wel scheelt. Ik "smokkelde" een paar keer, en zag direct het gasverbruik stijgen..

Wij hebben een droger, maar gebruiken hem zelden. En nu helemaal.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:10

purny schreef:

Koop handdoeken met bamboe, die blijven zachter.
Hoewel ik ook niet ontevreden ben over de hotel royal kwaliteit van de Action.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:20

purny schreef:

Vorst zou ook werken, ruimte in de vriezer voor experimentje?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:26

purny schreef:

Als je beslist een droger wil gebruiken, een warmtepompdroger en proberen volle wassen te draaien/ drogen

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:26

purny schreef:

Voor als je al krap zit is het niet 123 een handige tip omdat dit om het aanschaffen van een product gaat. Zelf heb ik geen ruimte (en geen budget) voor een droger en ik ben ook helemaal fan van zachte handdoeken. Ik ben na een zoektocht naar de perfecte handdoeken uitgekomen bij microvezel handdoeken, minder goed voor het milieu helaas, maar dan heb je zachte fluffy handdoeken die ook zacht en fluffy blijven (zonder wasverzachter, zonder droger), ze zijn ook in no time droog aan een droogrek. Die die ik heb zijn van Neweco. Ik zou wel aanraden om even de gebruiksaanwijzing rondom wassen door te nemen want dat is net even anders als ander wasgoed. Er mag o.a. geen wasverzachter bij, het gaat niet altijd goed als je ze samen met non-microvezel spullen wast, en nog wat dingen waar ik 123 niet op kom.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:27

purny schreef:

Ik heb een x gelezen dat wanneer je de droger na 10 min uit zet en daarna de was ophangt dat deze dan ook zacht blijft. Het zout uit het water wat hard opdroogt is er dan nl al uitgeschud. Ms het proberen eens waard als je nu al een droger hebt staan?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:18

Ik probeer na te rekenen wat het energieplafond financieel voor mij betekent, maar ik kom er niet helemaal uit.

Die maximale tarieven zijn straks 0,70 per kwh en 1,50 per m3 gas (zo lang je minder dan 2400kwh/1100m3 verbruikt). Ik neem aan dat dit tarieven zijn excl leveringskosten etc.?

Ook las ik in dit topic dat de verlaging van de energiebelasting er weer eraf gaat (dus belasting weer terug van 9% naar 21%). Maar ik zie dat verder niet terug in de berichtgeving. Waar kan ik hier meer over vinden?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:29

boeflover schreef:
purny schreef:

Ik heb een x gelezen dat wanneer je de droger na 10 min uit zet en daarna de was ophangt dat deze dan ook zacht blijft. Het zout uit het water wat hard opdroogt is er dan nl al uitgeschud. Ms het proberen eens waard als je nu al een droger hebt staan?

Het kortste programma is 40 minuten.
Sowieso is de droger aan vervanging toe, het is een combinatie.
Hij is 8 jaar oud en op de versiertoer