Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:01

Attitude schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik vond het een bizarre verwarrende vraag. Ik moet naar de bank en die kan ja of nee zeggen voor het deel dat ik moet financieren. En wat ik dan uit eigen middelen heb doet er weinig toe want niemand weet hoe de taxatie uitpakt.

..

Jawel want de bank kijkt zeker wel naar eigen middelen / overwaarde en vaak geeft een hypotheek adviseur ook wel richting aan de taxatiewaarde. Vaak bellen ze met de taxateur.

Nou dan heb ik blijkbaar geluk dat de taxatie 25.000 euro boven de verkoopprijs zat. Ik ben sowieso van mening dat je niet iets gaat kopen als je zelf geen inzicht hebt in je financiele zaken. Alleen moet het allemaal wel rond te krijgen zijn.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:57

mavantos schreef:
Jullie hebben het hier veel over de taxatiewaarde die soms niet hoog genoeg is ivm het voorbehoud van financiering.

Vergeet alleen niet dat de taxatiewaarde niet alleen van belang is. Als koper z'n financiële situatie niet goed heeft ingeschat en door bijvoorbeeld de stijgende rente (of zichzelf té rijk hebben gerekend en helemaal niet eerst naar een adviseur zijn geweest) het bedrag van het voorbehoud niet (meer) kan financieren gaat het natuurlijk ook niet door. Dit terwijl de taxatiewaarde dan wel hoog genoeg is.

Klopt, dan kan natuurlijk altijd. Een lager voorbehoud neemt niet alle onzekerheden weg. Dat doet alleen een bod zonder voorbehoud. (En zelfs dat kan mislopen, natuurlijk.)

Luxorvalkje

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:19

Tuurijk weet je het nooit zeker.

Maar ik moet er niet aan denken dat ik mijn huis opnieuw aan kant had moeten hebben een paar weken later omdat de kopers niet in staat zouden zijn om het te betalen.

En juist dat stukje taxatiewaarde is nu wel belangrijk in relatie tot de stijgende rente.

Zelf zat ik lang niet op mijn max met mijn bod.
Maar stel dat had ik wel gedaan, dan had ik ergens 20.000 euro vandaan moeten halen.
Ik kon in april 20.000 euro minder lenen dan in maart door stijgende rente.

Ik heb een huis ruim onder de NHG grens. En die zijn nog steeds erg gewild, en nog redelijk te betalen voor tweeverdieners of bijvoorbeeld een eenverdiener met een rianter salaris.
Calcasa taxatie kwam 23.000 lager uit dan wat er uiteindelijk geboden is. (Ik had die taxatie nodig voor mijn eigen hypotheek).
Er kwamen best wat mensen op af.
En ik heb ook voor zekerheid gekozen.
Liever dat ik gevoelsmatig meer zekerheid heb dat mensen hun financiering rond krijgen dan dat ik 6 weken later opnieuw bezichtigingen heb en weer moet hopen op een goed bod.

En ik wilde graag mensen die graag op deze plek wilden wonen. Heel cru gezegd. Stel jij biedt met 100.000 euro zonder voorbehoud, en je wilt mijn huis toch niet kopen terwijl je het wel kan betalen, dan houd ik er 10.000 euro aan over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:57

De makelaar belde zojuist dat we het niet zijn geworden.
Jammer, maar had al zo'n vermoeden.

Het had ook wel wat haken en ogen en zat al vrij aan de bovenkant van ons budget dus we kijken op het gemak verder. Dit is pas het 2e bod wat we op een woning doen.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:58

Wij hebben helaas ook een mail gehad dat de verkoper niet met ons door wilde gaan. Op naar de volgende woning

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:11

De vraag over de hoogte van het te financieren deel is ontstaan door het enorme overbieden.
Als een huis voor 500.000 op de markt staat en iemand biedt in alle krankzinnigheid 625.000 en die heeft volledige financiering nodig betekent dat dat het huis daar ook voor getaxeerd moet worden. Dat gaat vaak niet gebeuren en daarmee weet je op voorhand dat iemand 6 weken later kan ontbinden. Dus dan kan je je alle moeite en tijd besparen en misschien beter een ander iets lager bod accepteren met meer zekerheid.
Het is in ieder geval nuttige informatie voor een makelaar om zijn verkoper te kunnen informeren bij het maken van de afweging.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:12

Wij kunnen ons voorlopig koopcontract gaan tekenen *\o/*

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:16

Ik kreeg gister tijdens een hypotheekgesprek inderdaad ook te horen over zo'n verzekering, op zich vind ik het geen slecht idee... Geeft beide partijen veel zekerheid en dat snap ik in deze markt wel.

Hoewel de markt volgens mij toch wel verandert. Ik had via funda gister een bezichtiging aangevraagd ergens, gewoon een mooie instapklare woning zo te zien, en vandaag had ik al 3x een gemiste oproep van de makelaar :+ Had het druk dus steeds net te laat gezien, maar je zou zeggen dat ze in deze markt niet zoveel moeite zouden doen. Sowieso valt het me (hier in de omgeving dan) wel mee hoe snel je erbij moet zijn om te kunnen bezichtigen, vergeleken met mijn verwachtingen althans.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:17

Mwah makelaars willen nog steeds graag zo goed mogelijk verdienen. Wij kregen vorig jaar zo ook diverse telefoontjes ook of we nog wilden bieden etc.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:32

Mars schreef:
Mwah makelaars willen nog steeds graag zo goed mogelijk verdienen. Wij kregen vorig jaar zo ook diverse telefoontjes ook of we nog wilden bieden etc.

Ik werkte gewoon voor een vast bedrag. Of dat huis nog 3 of 4 ton opleverde maakte geen zak uit. En als je al zoveel bieders hebt wordt het toch wel verkocht.

@Eulogy; klopt. Markt is zeker aan het veranderen. Hoor het van oud-collegas en lees het ook veel in de media. Gelukkig maar. Ik vond het zo vervelend dat je mensen moest teleurstellen dat ze niet eens konden komen kijken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:46

Oh sorry zeg, wist niet dat je boos werd :o

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:51

Ik had gewoon een vaste afspraak met mn makelaar.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:10

manzano schreef:
Mars schreef:

Ik werkte gewoon voor een vast bedrag. Of dat huis nog 3 of 4 ton opleverde maakte geen zak uit. En als je al zoveel bieders hebt wordt het toch wel verkocht.

@Eulogy; klopt. Markt is zeker aan het veranderen. Hoor het van oud-collegas en lees het ook veel in de media. Gelukkig maar. Ik vond het zo vervelend dat je mensen moest teleurstellen dat ze niet eens konden komen kijken.

Word er nog steeds overboden?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:23

Gebeld worden of je nog wil bieden vind ik nog wel een ander verhaal ook, maar dit ging om bezichtigen. Als het al vol zit, bellen ze je ook niet 3 keer lijkt me, dus dan kun je in elk geval komen kijken :D Bizar dat ik daar blij mee ben nu, dat je mag komen kijken.

Mijn zoekgebied is ook wat opgeschoven inmiddels. Ben echt nog heel erg aan het oriënteren omdat ik de omgeving niet heel goed ken, maar keek eerst veel in Apeldoorn en vind het hier nog best duur en dan heb je niet eens een leuk centrum of zo :+ Kijk nu vooral in omgeving Zutphen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:48

Zutphen (of Deventer) zijn wel gezellig!! Al moet ik zeggen dat ik Apeldoorn ook wel heel leuk vond. Ben er pas 2x geweest hoor sinds we deze kant op zijn verhuisd vanuit Utrecht.
Maar als je niet plaatsgebonden bent biedt het je zeker meer mogelijkheden en keuze denk ik.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:00

Ik vind Apeldoorn op zich ook leuk maar het is dan vooral de omgeving die me trekt (de Veluwe, Hoenderloo bijvoorbeeld vind ik top maar daar komt niet vaak iets in mijn budget te koop). Het barst in Apeldoorn niet echt van de terrasjes en de restaurants bijvoorbeeld, en het heeft ook geen mooi centrum, dat vind ik jammer. De verbindingen zijn natuurlijk wel beter dan vanuit Zutphen en Deventer maar dat vind ik niet zo heel erg belangrijk, naar mijn werk in Apeldoorn is het nog steeds erg goed te doen namelijk en vrienden wonen toch verspreid door heel het land. Of ja, grotendeels in het westen, maar goed... :')

Zutphen trekt mij echt ontzettend, Deventer ook, en hoor ook echt veel goede verhalen, dus daar ga ik me de komende tijd denk ik op oriënteren!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:26

Als je in die regio kijkt, kijk dan ook eens naar brummen, vond dat super leuk wonen daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:43

Ik vind Apeldoorn echt een smerige stad -O-

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:54

manzano schreef:
Mars schreef:

Ben je gestopt als makelaar?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:04

Yep

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:35

MarjanB schreef:
Als je in die regio kijkt, kijk dan ook eens naar brummen, vond dat super leuk wonen daar!

Ja? :D Heb er inderdaad al eens naar gekeken, ligt ook veel dichter bij Zutphen dan ik eerst dacht. Goeie, bedankt voor de tip, gaan we ook meenemen!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:02

Jammer dat jullie het niet geworden zijn Zonnebloem92 en Anouk_H, rustig verder zoeken er komt vast wel wat op jullie pad.

Wij hadden bij ons bod wel een verklaring van de hypotheekadviseur gedaan waarin stond dat wij met de aangeleverde informatie een x bedrag aan hypotheek zouden kunnen krijgen (wat hoger lag dan ons bod). Dat staat natuurlijk weer los van het feit dat je maar tot taxatiewaarde kan financieren, maar laat wel zien dat je al gedegen onderzoek heb gedaan naar wat je mogelijkheden zijn. Er zullen zat mensen zijn die bieden voordat ze dat daadwerkelijk hebben gedaan of op het randje zitten en dan met de stijgende rente in de problemen komen. Dat wij hier allemaal wel goed onderzoek doen voordat we bieden zegt niet dat iedereen dat doet :D

Onze hypotheekaanvraag is goedgekeurd en we hebben vandaag de definitieve stukken getekend. Allemaal sneller dat verwacht, maar we waren ook goed voorbereid. Wij krijgen de sleutel van het nieuwe huis begin september.
Vrijdag en maandag bezichtigingen in ons te verkopen huis en hopen dat dat snel voor een mooi bedrag verkocht wordt.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 21:38

Balen zonnebloem en Anouk.

Lekker snel rond Viola, succes met de verkoop.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:28

@Mars gefeliciteerd, super!

Vwb overbieden... het zal zeker zo zijn maar die énorme bedragen die wel genoemd zijn... ik heb er mijn twijfels over hoor. ALs je de gemiddelde prijzen ziet gaat het vaak om 5 hooguit 10 %. Gemiddeld in Rotterdam was geloof ik afgelopen jaar 8%. Ja natuurlijk gaat er wel eens iets enorm uit de bocht maar dat is en was geen regel. Vind het prima dat die markt wat afkoelt. Ook als toekomstig huizenverkoper. Was toch een gekkenhuis met 15 20 bezichtigingen per dag van wanhopige mensen die dan toch erg op het scherpst van hun budget gaat zitten. En als de markt iets afkoelt zijn de prijzen tov bijv 2015 of zoiets nog echt riant.
Een huis is om in te wonen niet om giga aan te verdienen... en ik heb zoiets als je zo hoog biedt dan snijdt je jezelf toch uiteindelijk echt in de vingers.
In de regio waar ik woon was het vooral dat er geboden werd zonder voorbehoud van financiering. Dat maakte er tussen komen voor een particulier die ook netjes meebood gewoon erg lastig.

Maar goed. Zwaar balen uiteraard Zonnebloem en Anouk, maar lekker doorzoeken jullie plekje komt wel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:58

Nou ja voorbeeld van bedragen ons huis stond te koop voor 575 en is verkocht voor 635… dus reken maar uit :) is vorig jaar september verkocht. Nijmegen