Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:30

Varekaj schreef:
Het leuke aan een nieuwe bijverdienste is ontdekken hoeveel je exact uitbetaald krijgt :') Met de uren in het prikcentrum verdien ik 24,65€/uur bruto, maar ik ken het nettoloon dus niet. Ik gok ergens tussen de €10-€18/u netto en normaal is vandaag uitbetalingsdag.
Het is wel heel leuk om te doen, dus ik kijk toch regelmatig of er niet ergens eens extra shift is vrijgekomen haha. Gewoon voor de sfeer maar eerlijk is eerlijk, elke cent is mooi meegenomen.

Holy* dat is veel geld, voor dat loon zou ik ook extra veel proberen te werken, tikt lekker aan, zeker als je het leuk vind, al zou ik voor dat loon ook wel werk willen doen dat ik echt vreselijk vind _O-
In NL hebben we een site die voor je uitrekent wat je netto overhoud aan je bruto loon en hier kan je ook opgeven of het je hoofdinkomen is bijvoorbeeld, zodat ze rekening kunnen houden met de belastingaftrek.
https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkom ... oloon.html
Moet zeggen dat die bij mij behoorlijk accuraat was, voor een werkdag van 09:00-18:00 hou ik van 87 euro bruto, ongeveer 55 euro netto over, was bijna op de cent correct. Dit is voor mij een 2e baan, dus hier trekken ze volledige belasting vanaf (krijg ik meestal wel over de aangifte inkomstenbelasting weer wat van terug) maar dit is in Nederland, ik heb geen idee hoe het belastingstelsel in België werkt en of je deze site dan kan gebruiken, maar misschien hebben ze bij jullie wel iets vergelijkbaars.
En anders heb je vast een hele leuke verassing straks haha

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:37

Berekenhet.nl is sowieso een fantastische site, er staat echt zo veel op!

Varekaj, dat is wel een hele leuke bijverdienste inderdaad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:39

Ik kan niet extra werken. Werken wat ik meer doe en dus meer verdien word gekort op mijn wajong via het uwv en dat pas 6 maanden later.
Zat ik nou niet meer aan dat UWV vast dan kon ik mijn gang gaan.

Maar nu werk ik weer 4 dagen sinds deze week.

Vriendin van me werkt bij de afsprakenlijn van de GGD voor maar 10 euro bruto per uur

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:26

purny schreef:
Ik kan niet extra werken. Werken wat ik meer doe en dus meer verdien word gekort op mijn wajong via het uwv en dat pas 6 maanden later.
Zat ik nou niet meer aan dat UWV vast dan kon ik mijn gang gaan.

Maar nu werk ik weer 4 dagen sinds deze week.

Vriendin van me werkt bij de afsprakenlijn van de GGD voor maar 10 euro bruto per uur

Klopt ja. Ik ben ook gevraagd om voor de GGD te werken aan de telefoon, en ik zou dan ook inderdaad een tientje per uur krijgen. Afgewezen omdat ik ging afstuderen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:13

België is idd afhankelijk of het een extra job is of een flexijob. Flexi is onbelast (aan 10.28 netto minimum) in bepaalde sectoren. Ik werk nu en dan een dag in een winkel waar ik vroeger vast werkte, dat levert normaal rond de 90 euro op voor 8 uur. Werk is lichamelijk niet zwaar, vooral verkopen en kassa, dus valt erg goed mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:53

Ik weet dat er nog afhouding kan volgen volgend jaar met de belastingaangifte ;) mijn schoonbroer werkt op personenbelasting dus ik kan daar altijd al eens bij polsen waar ik me aan kan verwachten.
En het is maar tijdelijk, hooguit tot begin september. De ene week doe ik 8u, de andere 12u en voorlopig is er maar 1 week ingepland in augustus. Het is niet alsof ik nu nog een echte volwaardige parttime naast mijn huidige parttime erbij heb :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:45

Lekker als je zo wat bij kunt verdienen.

Ik zit in het middelbaar onderwijs, en in de eerste week van de vakantie gaan we met leerlingen survivallen.
Vanuit de gemeente hebben we 20k gekregen om met minderbedeelden een paar dagen weg te gaan.
Hoorde ik vandaag dat we €200 per dag ervoor krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:49

Heerlijk om zo wat bij te kunnen verdienen inderdaad!

En waaw, wat mooi dat de gemeente dat doet voor de minderbedeelden! 200 euro per dag, dat tikt ook best lekker aan :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:48

Ik heb al jaren twee jobs in België maar aangezien de tweede job maar enkele uren per week is valt het allemaal goed mee. Ik zat sowieso al in de hoogste schijf (inmiddels weer niet meer).

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:56

Houden jullie een soort kasboekje bij?

Nu schrijf ik het elke maand op in een notitieboekje, maar is zoiets bijvoorbeeld ook bij de action te krijgen?

Wil voortaan een X bedrag per maand pinnen, en het het daar moet ik het mee doen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:45

Ja, ik heb het 'simpel huishoudboekje' op de laptop. Is een Excel bestand.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 08-07-21 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:54

Ik heb een excel sheet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:39

https://winkel.nibud.nl/kasboek

Ik heb deze gebruikt (3 maanden) om inzicht te krijgen en zo uiteindelijk te bepalen welk bedrag in welk spaarpotje gaat nu elke maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:47

Nee, geen kasboekje. Ik ken mijn vaste kosten per maand, ik schrijf dan een bedrag over naar de spaar en de overschot, daar moet ik me maar mee zien te redden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:48

Maar dan is het wel handig als je reeds inzicht hebt in je uitgaven, zodat je niet teveel naar je spaar overmaakt. Het moet tenslotte wel vol te houden zijn :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:49

Ik gebruik excel nu nog alleen voor het overzicht, en heb per potje een bepaald budget. Dat werkt redelijk. Ik heb een tijdje bijgehouden in excel wat ik waaraan uit gaf, maar vergeet dat vaak weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:50

Oh daar hou ik wel rekening mee, ik schrijf wat over maar zet het ook weer niet te scherp voor mezelf.
Als ik pakweg 500 over heb na vaste lasten, dan schrijf ik 150-200 naar de spaar over. De rest is dan voor les, tanken en kleinigheden. Weet ik dat er die maand wat extra aankomt, dan tel ik dat mee als voorziene onkost. En heb ik eens wat over, dan gaat dat erna alsnog nog naar de spaar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:57

Ik gebruik de app goodbudget. Als je zoekt op mijn berichten in dit topic vind je er wel één en ander over.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:03

Ik weet wat er per maand aan vaste lasten af gaat en dan zijn er nog een hoop variabelen. Ik vind het fijn daar overzicht op te hebben en te kunnen zien waar alles heen gaat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 00:55

Mijn man gaat morgen op wandelvakantie met vrienden (ik vind het allang best dat ik niet mee hoef :')) en zei me net, misschien moet jij dit weekend maar eens gaan winkelen voor je toekomstige paard.

Daar moet je toch van houden, niet? <3 :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:16

Dat is lief, Prairy. Gauw gebruik van maken…

Ik gebruik moneymanager, en dat vind ik een superfijne app. Ik houd wel alles bij. Vind het ook heel fijn dat ik in mooie statjes kan zien waar mijn geld naartoe gaat. De app van Rabo zet toch vaak dingen in de verkeerde categorie.

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:12

Aah dat is lief!

Ik gebruik excel, en heb een money planner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:18

Hmpf, bijberoep wordt nog een lastige. Het is echt wel moeilijk aan het worden om een verzekering te vinden die het ziet zitten, de meeste doen zelfs geen moeite om te melden welk deel van mijn takenpakket ze niet willen/kunnen onder hun hoede nemen. En om dat dan onverzekerd te doen of gokken dat het allemaal onder familiale kan...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:32

Waarom moet je verzekeren om te kunnen werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:36

Tegen schade? Ik masseer een paard, paard de dag erna koliek. Ga je zien dat ze dat sowieso op jou gaan proberen verhalen + de onkosten ervan.

Ik doe buitenritbegeleiding, volg de gekende en officiële ruiterroute langs smal pad met ijzerdraad. Paard schrikt, hangt in de draad, gaan ze jou als gids aansprakelijk stellen omdat je dat pad genomen hebt.

Dat soort zaken.