Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 08:33

Pispotje=De haagwinde (Convolvulus sepium, synoniem: Calystegia sepium) }>

Mijn bladcactus
Ja die heb ik gewoon buiten staan, voor de vorst naar binnen en zo vroeg mogelijk weer naar buiten.
Hebben afgelopen winter af en toe in de schuur gestaan.
Heb een Damascener roos staan die bijna omviel van de bloemen

Even een uitleg. Heb een stadstuin, ingebouwd en op het Oost-Zuid Oost.
Heel veel niet winterharde planten doen het bij mij gewoon buiten. Heb zelfs een Lapageria in de tuin staan. :o

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:53

Wij wonen nu ruim een half jaartje in ons huisje. De tuin hebben we nog niet veel aan gedaan, behalve een deel begaanbaar gemaakt en gras ingezaaid. Ik wil op den duur graag een wilde bloementuin, hoewel we nu ook een aardig verwilderde tuin hebben :D Het is wel interessant om te zien wat er allemaal bloeit. Soms zie ik dan opeens weer een plant die me tot dan toe helemaal niet opgevallen was. In het voorjaar stonden er veel tulpen en narcissen maar die zijn allemaal al uitgebloeit. Hier een paar foto's wat er op het moment in bloei staat. Als iemand planten herkent hoor ik het graag, ben nogal een leek O:)

1.
Afbeelding
Dit groeit dus overal, en volgens mij zijn het twee soorten, met kleine en grote blaadjes. Hier en daar zie ik hem ook struiken gebruiken om hoger te groeien.

2.
Afbeelding
Een prachtige vlinderstruik, als je er langs loopt stijgt er een wolk van bijen en vlinders op :D En een klimplant met paarse bloemen, die ik ook heel mooi vind!

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
Dit lijkt wel een slasoort? :')

6.
Afbeelding
Kleine paarse en witte bloemetjes

7.
Afbeelding
Plant met gele bloemetjes en paarsrode bollen (wazig)

8.
Afbeelding
Een soort pluimen (vielen me vandaag voor het eerst op :D ) en daarachter een struik met paarse bloemetjes

9.
Afbeelding
Struik met gele bloemetjes en daarachter een magnolia? Hij is al bijna uitgebloeid maar volgens mij komen er weer nieuwe knoppen aan.

10.
Afbeelding

11.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-RDDICADO.jpg
Volgens mij is dit een bloeiende pluim, vind hem heel mooi iig :)

12.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-I8BPEHDK.jpg
Deze zijn ruim 1,5 meter hoog.

13.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-HD6UDNX6.jpg

14.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-Y34NNBR8.jpg

15.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-E84ZFOSX.jpg

16.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-AKS6G4AS.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:29

Ooievaarsbek, Buddleja, Clematis, Buddleja, Goudsbloem, -, wilde aardbei=giftig ,Hortensia met daarvoor Spirea,- , Salix, Spirea, -, -, Digitalis, appel. ;)

Kijk wel uit voor je kleefkruid, woekert enorm en is letterlijk een klever.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:42

Nr Ooievaarsbek/wilde geranium, nr 2 vlinderstruik/buddleja met linksvoor clematis, nr 3 en 4 idem. Nr 8 hortensia, daarvoor spirea of astilbe. nr 9 kan ik ff niet opkomen, de magnolia kan ik niet goed zien, lijkt me wat anders wat magnolia zou allang uitgebloeid moeten zijn. Nr 10 salix, kun je mooi in vorm snoeien.
Nr 11 Astilbe. Nr 12 linksachter hortensia, de hoge geen idee.
Nr 13 midden en voor staat Sedum, zie daar ook weer ooievaarsbek en hortensia, en een forsythia? Nr 14 vingerhoedskruid (giftig!)
Nr 15 heb ik ook in de tuin, geen idee hoe het heet, vind hem wel decoratief.
Nr 16 lijkt me een 'gewone' eetbare appel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:28

9) puntwederik, duurde effe :o?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:32

Nr. 15 ken ik ook in mijn tuin.
Stinkonkruid, echt! Blegh!
Trek deze er gelijk uit als ik weer wat op zie komen, want dat is ook zo'n snelle groeier...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:56

O hij staat hier alleen tussen de tegels tegen de muur, niks woekerends aan.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:10

Jullie hebben er verstand van! Bedankt! Het kleefkruid groeit hier idd al weelderig, in de vakantie maar eens aan de slag met wat planten uitroeien, die ooievaarsbek groeit ook overal en vind hem niet zo mooi eerlijk gezegd :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 00:44

Oh zonde, ik vind ooievaarsbek juist prachtig maar hij kan wel woekeren als hij goed staat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:04

Een volle kruiwagen aan dode takken van de struikroos afgehaald! :oo

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:14

Die ooievaarsbek heb ik ook, ik vind hem juist wel mooi en hij bloeit ook lekker lang. Wel de meest standaardsoort die je kan hebben, hij was overgewaaid van de buurvrouw. Ik heb naast die, de endressi, ook nog een heleboel andere soorten, mooi, makkelijk en leuk voor de bijtjes.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:22

Kleefkruid is ook heel gezond voor paarden, dus plukken en voeren, denk ik zo?
Als het los wil laten van je armen dan... :=
Onze Tom is er dol op!

Oh, en nr. 15 is Robertskruid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Robertskruid

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:26

ooievaarsbek groeit hier ook behoorlijk. Alleen jammer dat de campanula het net zo (bizar) goed doet, dat ik het een beetje een zooi vind. Ze staan naast elkaar. In het najaar ga ik de campanula verplaatsen.

Word alleen gek van een soort woekerende slinger/klimplant. Komt overal vandaan, slingert zich om elke plant heen als een gek... K U T plant. Enig idee wat voor plant het is?

Komt ook een ander iets steeds naar boven, maar dat klimt nergens omheen gelukkig. Dat trek ik er elke week netjes uit.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:38

Michelle77 schreef:
ooievaarsbek groeit hier ook behoorlijk. Alleen jammer dat de campanula het net zo (bizar) goed doet, dat ik het een beetje een zooi vind. Ze staan naast elkaar. In het najaar ga ik de campanula verplaatsen.

Word alleen gek van een soort woekerende slinger/klimplant. Komt overal vandaan, slingert zich om elke plant heen als een gek... K U T plant. Enig idee wat voor plant het is?

Komt ook een ander iets steeds naar boven, maar dat klimt nergens omheen gelukkig. Dat trek ik er elke week netjes uit.

Slinger/klimplant? Haagwinde aka het al eerder genoemde pispotje?
Afbeelding
Ziet het er zo uit?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:39

Zo ziet het er wel uit ja! Alleen dan geen bloemen (nog)

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:42

Goed idee om het kleefkruid aan de paarden te voeren! Ik zal morgenavond eens proberen of ze het willen eten. De bosmaaier is vandaag gerepareerd dus de ooievaarsbek gaat er dan ook aan ~~}> Ik las dat de wortels zich ook verspreiden dus dat wordt dan ook maar uitgraven denk ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:22

Ooievaarsbek is toch zonde om uit te moorden, eindelijk iets wat makkelijk groeit en lang bloeit willen we 't niet hebben.
Dat sint robertskruid klinkt wel als een handig plantje om in de tuin te hebben :j

Bij mij blijft onkruid gewoon staan als ik het mooi vind en het enigzins binnen de perken blijft, mijn moeder verklaart me ook vaak voor gek en als ze is geweest missen er regelmatig wat 'planten' uit de tuin :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:35

De 'sla' lijkt op jonge goudsbloemen.

Een andere vraag: wat doen jullie tegen/met slakken? In mijn tuin zit een giga patchwork-familie van slakken, vooral huisjesslakken.. in allerlei kleuren. Op zich heb ik geen moeite met een wat 'wilde tuin', maar nu is het wel een echte dierentuin.
Ik stop ze in de biobak (met een gewichtje er op zodat ze er niet uit kunnen kruipen), maar eigenlijk is dat een beetje dom: want ook niet diervriendelijk :P
Zout opleggen of sateprikker vind ik een slechte oplossing. Slakkenkorrels is ook niet wat, m.i.
Maar wat dan wel..... :)*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:39

Verdrinken? Paar km verderop uitzetten?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:29

Probleem! Mijn kleine schattige lavendeltjes die ik naast de oprit heb geplant, zijn uitgegroeid tot hele grote en lelijke lavendeltjes... Ze hebben allerlei lange pieken die alle kanten op steken, vrij veel bloemen maar die zijn allemaal vrij 'dof' van kleur, evenals de stengels. Ze ruiken echter wel heerlijk maar dit is totaal niet wat ik wilde. Het lijkt een wilde soort ofzo?! Ik wilde van die mooie kleurrijke, compacte bolletjes... Ligt het aan de soort, of moet ik er eens flink de schaar in zetten?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:52

Volgens mij kun je lavendel steken, dus iets van de omvang afhalen.
En snoeien in het najaar? Dat weet ik echter niet zeker.
Even van internet gejat:

Hoofdsnoei:
Zodra de strengste vorst voorbij is, eind maart/begin april, kan de hoofdsnoei plaatsvinden. Daarbij neem je met een haagschaar ongeveer eenderde van de plant terug, tot ongeveer tien tot vijftien centimeter boven de grond. Zorg altijd dat er nog wat blad aan de takken blijft zitten, want anders loopt de plant niet meer uit.

Bloemen toppen:
In het voorjaar als de lavendel gaat bloeien is het verstandig de plant een paar keer te toppen. Bij jonge planten kan je dit ongeveer drie keer doen. Ze bloeien dan wel wat later, maar worden ook veel ouder. Door geregeld de nieuw gevormde topjes te verwijderen met een snoeischaar wordt de plant mooi vol en bossig. Je stimuleert hiermee namelijk de vorming van nieuwe scheuten (uitlopers) onder in de plant. Als je dit niet doet blijft hij van binnen vochtig en sterven er juist scheutjes af. Daardoor wordt de plant kaal van binnen en is snoeien zelfs niet meer mogelijk.

Vormsnoei:
Ook in het najaar moet de lavendel gesnoeid worden, dit word de vormsnoei genoemd. Je snoeit daarbij de uitgelopen bloemen eraf met een haagschaar, zorg dat je de plant nooit lager snoeit dan waar nog scheuten zitten. Daarmee stimuleer je de vorming van nieuwe scheuten en voorkom je dat de plant lelijk wordt en uit elkaar gaat vallen.

Afbeelding

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:54

senna21 schreef:
De 'sla' lijkt op jonge goudsbloemen.

Een andere vraag: wat doen jullie tegen/met slakken? In mijn tuin zit een giga patchwork-familie van slakken, vooral huisjesslakken.. in allerlei kleuren. Op zich heb ik geen moeite met een wat 'wilde tuin', maar nu is het wel een echte dierentuin.
Ik stop ze in de biobak (met een gewichtje er op zodat ze er niet uit kunnen kruipen), maar eigenlijk is dat een beetje dom: want ook niet diervriendelijk :P
Zout opleggen of sateprikker vind ik een slechte oplossing. Slakkenkorrels is ook niet wat, m.i.
Maar wat dan wel..... :)*

Ik heb een rand van cacoa doppen rond mijn tuin en daar over slakkenkorrels, heb géén slakken in mijn moestuin gezien *\o/*
Hier voor in de tuin zaten ze ook héél veel (stuk of 5 per dag) in mijn mini kersenboompje mét 2!! kersen *D
Die heeft ook een randje cacoadoppen gekregen en wat korrels, weg slakken *\o/*

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:00

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:02

Gewoon afknippen denk ik dan :D