Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:40

Ik heb ook nog tm volgend jaar de oude prijzen, ik zie dat als een investering. Ik ga alsnog flink bezuinigen, gas flink omlaag, zodat ik hopelijk zo kan "sparen" voor verduurzaming. Ik hoop zo in het voorjaar aan de beurt te wezen voor zonnepanelen. Dan maar elektrisch verwarmen en hopen dat het zo allemaal nog een beetje te overzien is :)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:04

equitation schreef:
dan heb je geen plaat voor je kop maar een heel appartementencomplex.

:+

Cynthia82

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:21

Morgen lees ik even bij, maar ik krijg net een mail van Greenchoice met de nieuwe tarieven :\
Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:22

mvdende schreef:
Energietoeslag of niet. Ik baal gewoon dat ik straks méér geld kwijt ben aan energie ipv minder zoals de overheid liep te verkondigen.

En het is niet alleen de energie die verschrikkelijk duur geworden is... óók de boodschappen zijn mega duur geworden! De zorgverzekering gaat straks weer behoorlijk omhoog. Diervoer is schreeuwend duur. Om over de benzineprijs nog maar niet te spreken. En parkeerkosten rijzen óók de pan uit. Morgen "even" middagje Erasmus, €4,26 per uur. Dat zijn géén leuke prijzen meer...

Kortom, elke cent die er extra binnen komt is gewoon hard welkom. En als de belasting korting er dan af gaat, kost mij dat gewoon wéér een klap geld. Ergens houdt het wel op met wat je nog kan betalen als alles zo duur wordt.

Slim zijn
Je parkeert je auto bij Kralingen en stap in de metro en je betaald ong 3€ parkeren voor hele dag

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:24

@Cyntina82
Die nieuwe tarieven zijn dan toch tot max 1 jan 2023?
Vanaf 1 jan ga je voor de eerste 1200 m3 dan 1,50 euro betalen. Dat scheelt toch best wat.
Je moet alleen van nu tot 1 januari zien te overleven (en geen idee wanneer het dan ook daadwerkelijk ingaat, of dat je bij wijze van aan het einde van t jaar geld terug krijgt oid..)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:33

equitation schreef:
Wel bijzonder dat de mensen die hier het hardst roepen tot nu toe nog allemaal tarieven betalen onder het prijsplafond en sommige als klap op de vuurpijl dan ook nog energieopslag krijgen en gebruik maken van andere voordeeltjes. En dan nog het lef hebben om te klagen dan heb je geen plaat voor je kop maar een heel appartementencomplex. Echt ongelooflijk... En ik maar fulltime werken, mijn halve salaris elke maand afdragen voor allemaal voorzieningen waar ik geen gebruik van maak. Overal de volle mep voor betalen inclusief gas en elektra. Megablij dat de werkende burger nu ook eindelijk eens een voordeel/oplossing krijgt. En voor Elnienjo en co, of zal ik maar teruggaan naar mijn 'eigen land' met mijn niet westerse achtergrond migratieachtergrond in plaats voor oa alle voorzieningen, toeslagen en uitkeringen te werken waar jullie zo graag gebruik van maken.

Ik krijg helemaal geen energietoeslagtoeslag. Als je toch persoonlijk wil bashen zorg dan dat je je feiten op een rij hebt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:34

Cer schreef:
@Cyntina82
Vanaf 1 jan ga je voor de eerste 1200 m3 dan 1,50 euro betalen. Dat scheelt toch best wat.
Je moet alleen van nu tot 1 januari zien te overleven (en geen idee wanneer het dan ook daadwerkelijk ingaat, of dat je bij wijze van aan het einde van t jaar geld terug krijgt oid..)

Ik betaal nu 1,07 voor gas en voor elektra 0,33 en 0,24.0

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:36

Dat is toch prima? Dan zit je lager dan de meesten denk? en ze gaan het niet verhogen voor jou. Dat heb je dan iig goed geregeld denk?

Anoniem

elnienjo schreef:
Cer schreef:
@Cyntina82

Dat blijf je dan dus ook betalen.

Echwel

elnienjo schreef:
Ik krijg helemaal geen energietoeslagtoeslag. Als je toch persoonlijk wil bashen zorg dan dat je je feiten op een rij hebt.

Citaat:
En voor Elnienjo en co, of zal ik maar teruggaan naar mijn 'eigen land' met mijn niet westerse achtergrond migratieachtergrond in plaats voor oa alle voorzieningen, toeslagen en uitkeringen te werken waar jullie zo graag gebruik van maken

Dit gaat meer over je uitlatingen over asielzoekers denk ik zomaar

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:38

Cer schreef:
@Cyntina82

Ja klopt, maar toch.. er komen ook zonnepanelen en airco’s, dus het komt ook we goed. Maar 22 augustus betaalde ik nog 17 cent voor stroom. Dan is dit wel echt bizar!

Overigens zag ik op het nieuws iets over het prijsplafond. Maar dat was alleen dat als je onder de 1200m3 en 2400 kWh blijft (wat ik zeker doe), je dan maximaal €290,- per maand kwijt gaat zijn. Ik hoorde niets over dat de tarieven van 1 januari 2022 gehanteerd gaan worden. Heb ik dat stukje gemist?
En de exacte prijzen per m3 en kWh vanaf januari zijn nog niet bekend gemaakt toch?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:40

Cer schreef:
Dat is toch prima? Dan zit je lager dan de meesten denk? en ze gaan het niet verhogen voor jou. Dat heb je dan iig goed geregeld denk?

Maar in januari verhogen ze de prijzen en dan mogen ze in feite dus die hoge plafondtarieven gaan rekenen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:42

elnienjo schreef:

Dan heb je ook niets te klagen hoop ik...

Wij betalen al sinds januari variabel en waar we eerder 180 per maand betaalden is dat sinds 8 maanden al 450 en willen ze nu verhogen naar 650. Daarnaast nog bijbetalen in januari. Ik verdien boven modaal, maar kan ook echt geen 650 per maand aan gas en elektra betalen. Ik zou tekenen voor jouw prijzen elnienjo, dus als jij graag gebruik wilt maken van het plafond, wil ik wel met je ruilen van contract...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:43

elnienjo schreef:
Cer schreef:

Maar in januari verhogen ze de prijzen en dan mogen ze in feite dus die hoge plafondtarieven gaan rekenen.

Waarom verhogen ze de prijzen dan? Tot hoelang loopt jouw contract nog? Zolang jouw contract loopt en je minder betaalt dan het plafond is het helemaal goed. Daarna ga je dat plafond betalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:44

elnienjo schreef:

Je contract is dan toch nog niet afgelopen?

Dus wat Suzanne F. zegt .. :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:48

Suzanne F. schreef:
elnienjo schreef:

Waarom verhogen ze de prijzen dan? Tot hoelang loopt jouw contract nog? Zolang jouw contract loopt en je minder betaalt dan het plafond is het helemaal goed. Daarna ga je dat plafond betalen.

Ik heb een variabel contract, het is in juli ook al omhoog gegaan. Gas is toen verdubbeld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:49

ja dan mogen ze nu ook al een hogere prijs rekenen als ze dat nodig vinden.... dat hoeft niet perse in januari van volgend jaar...

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:53

Daphara schreef:
Ik zit in een eenpersoonshuishouden, twee onder één kap, jaren 30 woning.
Ik heb even in excel mijn gemiddelden berekend en bekeken hoe ik het gedaan heb in de laatste jaren met verbruik, zonder echt extra aandacht er aan te besteden, want ben sowieso zuinig. Mijn buren zitten vele malen hoger in gebruik en hebben het officieel beter geïsoleerd dan ik. Ik ga pas eind 2023 verbouwen.

Over de laatste 5 jaar…

Gas gemiddeld per jaar: 1380 m3
Electra gemiddeld per jaar: 2200 kWh

Gas moet ik dus 200 kuub op minderen om voordelig te blijven zitten, electra zit nog iets ruimte in.

Dan toch maar koken op een elektrisch fornuis i.p.v. gas, dat zal waarschijnlijk het “probleem” oplossen, volgens mij heb ik nog ergens zo’n tweepitter op zolder staan.
Dat nog los van alle raam- & radiator folie, dubbele plisse gordijnen en extra tocht strips die ik inmiddels ook aan het plaatsen ben. CV al terug op 60 graden laten zetten… verlichting is 90% al led, de 10% waar dat niet zo is, zijn ruimtes die ik amper gebruik.

Is er iets wat nog meer redelijk simpel wat besparing oplevert?

Mijn ervaring is dat je met koken niet veel gas verbruikt, ik zou toch kijken of je de thermostaat 1 of 2 graden lager kan zetten dan je standaard deed. Bij ons staat ie op 16 graden (nu zelfs 12 omdat t nog warm zat is binnen) en we stoken enkel als we beiden thuis zijn ‘s avonds: dan gaat ie rond 17.00 op 18 graden tot een uur of 21.00. De warmte blijft behoorlijk lang hangen dus als ik rond 22.00-22.30 naar boven ga is dat prima. Verder staan de radiatoren boven eigenlijk allemaal uit, behalve die in de badkamer

Ik ben iig erg blij met de maatregelen die er nu komen!!! Ik verbaas me ook over de sommige zure reacties; maar goed, die zul je altijd houden…rupsjes nooitgenoeg

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:54

@elnienjo: Of je nou van de 0 tot de 1500 m3 de volle mep betaald of pas vanaf de 1500 m3. Dat is nog al een verschil. Waarom wil je niet geloven dat iedereen met een standaard verbruik erop vooruit gaat?
(Hoeveel het daadwerkelijke getal zal zijn weet ik even niet uit mijn hoofd)

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:15

Daphara schreef:
Ik heb even in excel mijn gemiddelden berekend en bekeken hoe ik het gedaan heb in de laatste jaren met verbruik, zonder echt extra aandacht er aan te besteden, want ben sowieso zuinig. Mijn buren zitten vele malen hoger in gebruik en hebben het officieel beter geïsoleerd dan ik. Ik ga pas eind 2023 verbouwen.

Over de laatste 5 jaar…

Gas moet ik dus 200 kuub op minderen om voordelig te blijven zitten, electra zit nog iets ruimte in.

Dan toch maar koken op een elektrisch fornuis i.p.v. gas, dat zal waarschijnlijk het “probleem” oplossen, volgens mij heb ik nog ergens zo’n tweepitter op zolder staan.
Dat nog los van alle raam- & radiator folie, dubbele plisse gordijnen en extra tocht strips die ik inmiddels ook aan het plaatsen ben. CV al terug op 60 graden laten zetten… verlichting is 90% al led, de 10% waar dat niet zo is, zijn ruimtes die ik amper gebruik.

Je gas verbruik is nooit 200 kuub per jaar,ook douchen telt niet heel erg aan, kijk maar in de zomerperiode dan verbuik je heel weinig kuub's . Je zult de besparing echt in het verwarmen moeten zoeken.

Wij zijn vorig jaar meer de houtkachel aan het stoken, dat scheelt ons zo'n 400 kuub per jaar. Gelukkig hebben wij nog voor een paar jaar aan hout liggen. Vorig jaar al ingekocht voor ,wat nu, een spotprijs is

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:42

Pallatin schreef:
Daphara schreef:

Over de laatste 5 jaar…

Mijn ervaring is dat je met koken niet veel gas verbruikt, ik zou toch kijken of je de thermostaat 1 of 2 graden lager kan zetten dan je standaard deed. Bij ons staat ie op 16 graden (nu zelfs 12 jomdat t nog warm zat is binnen) en we stoken enkel als we beiden thuis zijn ‘s avonds: dan gaat ie rond 17.00 op 18 graden tot een uur of 21.00. De warmte blijft behoorlijk lang hangen dus als ik rond 22.00-22.30 naar boven ga is dat prima. Verder staan de radiatoren boven eigenlijk allemaal uit, behalve die in de badkamer

Ik ben iig erg blij met de maatregelen die er nu komen!!! Ik verbaas me ook over de sommige zure reacties; maar goed, die zul je altijd houden…rupsjes nooitgenoeg

Ik heb al jaren een LPG kachel, (en een allesbrander in de serre/aanbouw) dus elektrisch is niet nodig.
CV staat door de weeks standaard laag ‘s nachts 15 graden, om 6:30 uur gaat die naar 17 graden. ‘s Avonds gaat om 19:30 uur de CV weer naar 15 graden, maar ik zet toch de LPG kachel aan zodra ik thuis kom wat meestal tussen 19:30 en 20:30 uur is.
Dat samen met simpel huishoudelijke taken (even stofzuigen, eventueel wasmachine en droger aanzetten en koken) zorgt er voor dat het al snel aangenaam is in huis. Een uurtje voor bedtijd zet ik hem uit en doordat het dan 19-21 graden is in de woonkamer (even afhankelijk van de buitentemperatuur) duurt het vaak enkele uren voordat de CV weer aanslaat gedurende de nacht.

De LPG kachel kost mij nu ongeveer €0,31 per uur dat die brand, dus dat is goedkoper dan een uur de CV aan.

Ik doe het al jaren zo, wel heb ik besloten deze winter de thermostaat knoppen van de radiatoren in de (houten) aanbouw/serre van 21 m2 vloeroppervlakte op anti vries te laten staan in plaats van stand 3 wat ik normaal doe en waardoor het daar ongeveer 15 graden bleef. Het dak en achterwand zijn goed geïsoleerd, maar de ramen langs 1 zijkant en de gehele voorkant zijn van enkel glas.
Ik heb er vooral heel veel planten staan, mijn eethoek staat er met 6 stoelen en een hoge krabpaal, dus de katten zitten er graag, maar volgens mij moeten de planten ook kunnen overleven bij iets koelere temperaturen en als de katten het koud hebben, dan moeten ze maar gezellig in de woonkamer komen bivakkeren. Ik eet toch meestal aan de bar/aanrecht in de keuken en ‘s avonds regelmatig op de bank, dus kan wel een winter zonder mijn eethoek. In geval van een etentje bij mij thuis, heb ik toch ook nog een allesbrander in de aanbouw en is die hele ruimte binnen no time prima warm te stoken door hout te verbranden.

Het plan is om eind volgend jaar de aanbouw helemaal te gaan vervangen en echt bij het huis aan te trekken (ook de muur met de huidige woning er tussenuit enz.) mijn huidige woonkamer wordt dan keuken, de aanbouw wordt woonkamer. Er komt een (glazen) wand in die de open trap naar boven in mijn huidige woonkamer afscheid van het woongedeelte (wat straks keuken wordt) Er komen dakkapellen over de gehele lengte van het huis tot aan de gevel, dus de dakconstructie wordt helemaal anders en meteen goed geïsoleerd. De badkamer gaat dan van beneden naar boven, zonnepanelen op het dak, de gedeeltelijk houten vloer in de huidige woning wordt ook vervangen door beton met vloerverwarming enz.

Maar goed, daarvoor nog flink aan het sparen en ik vind het zonde om nu al flink extra te investeren in grote energie besparende maatregelen, terwijl over een jaar het huis bijna letterlijk helemaal gestript gaat worden. Daarom op zoek naar tijdelijke oplossingen om te besparen, die niet te gek veel geld gaan kosten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:44

equitation schreef:
Wel bijzonder dat de mensen die hier het hardst roepen tot nu toe nog allemaal tarieven betalen onder het prijsplafond en sommige als klap op de vuurpijl dan ook nog energieopslag krijgen en gebruik maken van andere voordeeltjes. En dan nog het lef hebben om te klagen dan heb je geen plaat voor je kop maar een heel appartementencomplex. Echt ongelooflijk... En ik maar fulltime werken, mijn halve salaris elke maand afdragen voor allemaal voorzieningen waar ik geen gebruik van maak. Overal de volle mep voor betalen inclusief gas en elektra. Megablij dat de werkende burger nu ook eindelijk eens een voordeel/oplossing krijgt. En voor Elnienjo en co, of zal ik maar teruggaan naar mijn 'eigen land' met mijn niet westerse achtergrond migratieachtergrond in plaats voor oa alle voorzieningen, toeslagen en uitkeringen te werken waar jullie zo graag gebruik van maken.

Ja ElNienjo & co kom je in alle maatschappelijke topics tegen met uitgebreide klaagzang. Ze zijn eigenlijk gewoon altijd overal tegen en nergens blij mee.
Tip: Het hele clubje in de foei zetten maakt de topics een stuk interessanter en relaxter.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:00

Ik schrik oprecht van een bericht van mvdende. Deze maatregelen zijn niet bedoeld als "meevallertje" en als "extraatje" maar om mensen te helpen het hoofd boven water te houden.
Als deze maas dan gedicht is met de huidige oplossing dan hoezee.

En ja, ik ga er nu ook niet op vooruit en met de verlaging vd belasting wel. Hopelijk worden nu ook daadwerkelijk de mensen geholpen met absurd hoge contracten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:00

Daphara, coor het enkel glas heb je folie wat je op de kozijnen plakt. Je maakt er een soort nep dubbelglas van dan. Dat ga ik ook doen bij mijn kozijnen met enkel glas. Is een paar tientjes en scheelt toch wel wat als ik andere bokkers moet geloven. Misschien kan je daar nog naar kijken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:01

MyWishMax schreef:
Daphara, coor het enkel glas heb je folie wat je op de kozijnen plakt. Je maakt er een soort nep dubbelglas van dan. Dat ga ik ook doen bij mijn kozijnen met enkel glas. Is een paar tientjes en scheelt toch wel wat als ik andere bokkers moet geloven. Misschien kan je daar nog naar kijken?

Bubbeltjesfolie werkt ook goed maar dan kan je er niet meer doorheen kijken.