Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:20

Ik heb bericht gehad van de makelaar dat hij ons bod gaat bespreken.
Tevens vraagt hij voor welk bedrag onze voorbehoud van financiering is.
Ik had aangegeven onder voorbehoud van financiering, maar volgens mij is het raar om dit op het volledige bod te doen?
Wij zullen minimaal een ton overwaarde hebben dus dit zou ik er af kunnen halen, maar vind ik toch altijd wel een risico maar kan misschien net het verschil maken?!

Wat denken jullie?

Doubtless

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:27

Voor mij als verkoper zou het eraan liggen of jullie een bod doen dat aan de max van jullie kunnen zit. Dan zou o.v.b.v. 75% van de financiering interessanter zijn.

Onze kopers hebben aan de max gekocht, maar hebben o.v.b.v. 50% financiering een bod gedaan. Dat gaf ons het vertrouwen dat de hypotheek wel moest lukken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:39

Wij hadden iets van 15 k onder het bod gezegd voor voorbehoud. We hadden al wel alles rond en met bank 3 weken ipv 6 afgesproken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:47

_Roxanne schreef:
@horsii: Alles goed gegaan met de overdracht?

Onze woning komt in de verkoop, vorige week zijn de foto's gemaakt en vanmiddag hebben we ze ontvangen. We vonden het merendeel echter echt geen goed beeld van de woning geven dus we hebben ze afgekeurd en de fotograaf moet dus opnieuw komen.
Heeft iemand van jullie dat al eens meegemaakt? En bij poging 2 wel tevreden?

Ik vond mijn foto's om te JANKEN ik was helemaal in shock! Bij mij was ze zelfs de hal (de blikvanger van mijn jaren 30 woning) vergeten!!

Erna was ik nog gematigd enthousiast.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:48

Ik ben fijn ouderwets geweest, heel het bod o.v.b.
Wel aangegeven dat ik het rond krijg, maar nog niet het officiële gesprek/offerte van de bank had gehad (was 2 weken later dan bod rond bij de bank)

Tegenwoordig raar dat je dat in delen moet doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:49

Zonnebloem92 schreef:
Ik had aangegeven onder voorbehoud van financiering, maar volgens mij is het raar om dit op het volledige bod te doen?
Wij zullen minimaal een ton overwaarde hebben dus dit zou ik er af kunnen halen, maar vind ik toch altijd wel een risico maar kan misschien net het verschil maken?!

Wat denken jullie?

Ik merkte dat ook, terwijl het er niet toe doet hoeveel % want als je het niet rond krijgt krijg je het niet rond lijkt me..... Ik vond het een rare vraag die ik niet snapte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:52

Zonnetje81 schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Wat denken jullie?

Ik merkte dat ook, terwijl het er niet toe doet hoeveel % want als je het niet rond krijgt krijg je het niet rond lijkt me..... Ik vond het een rare vraag die ik niet snapte.

Ja zo denk ik dus ook.
Stel ik bied 750.000 op een woning waarvan 100.000 zonder voorbehoud van financiering. Ten eerste weet de makelaar en de verkoper niet wat ik maximaal kan lenen en of het met een ton minder wel lukt.
Denk dat dit vooral interessant is als je een woning van 4 ton koopt waarvan 2 ton zonder voorbehoud.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:53

Kijk ik kon het deel uit mijn woning zonder voorbehoud doen maar moest extra lenen voor de rest. Dus als die niet rond komt dan kan alles niet doorgaan.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:11

Zonnetje81 schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Wat denken jullie?

Voor de verkoper kan het natuurlijk wel zekerheid bieden. Niet over wat jij kan betalen, maar wel over of de koop bij een eventuele taxatie onder de vraagprijs niet in gevaar komt. Je kunt immers maximaal de taxatiewaarde financieren, de rest moet je zelf bijleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:24

Na overleg met het thuisfront en onze eigen makelaar hebben we besloten om een ton zonder voorbehoud van financiering aan te houden.

Ben benieuwd!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:39

Ik heb het bedrag wat ik daadwerkelijk moest financieren ovb gedaan
Dat was nl 50% van het bod dus aantrekkelijker voor de verkoper dan iemand die alles ovb doet

Hier aan het aftellen de 28ste de overdracht *\o/*

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:21

Duplo schreef:
Ik heb het bedrag wat ik daadwerkelijk moest financieren ovb gedaan
Dat was nl 50% van het bod dus aantrekkelijker voor de verkoper dan iemand die alles ovb doet

Hier aan het aftellen de 28ste de overdracht *\o/*

Dat doen wij ook. Veel overwaarde en kunnen meer hypotheek krijgen dan we willen opnemen dus in het meest ongunstige geval kan dat ook nog. Daarom vaak maar weinig voorbehoud.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:08

xSwanHeart schreef:
Voor de verkoper kan het natuurlijk wel zekerheid bieden. Niet over wat jij kan betalen, maar wel over of de koop bij een eventuele taxatie onder de vraagprijs niet in gevaar komt. Je kunt immers maximaal de taxatiewaarde financieren, de rest moet je zelf bijleggen.

Deze snap en zie ik al helemaal niet.

Mijn aangekochte huis ging onder de taxatiewaarde uit. Of ik nou een dikke spaarrekening heb of niet als ik wat moet laten financieren maakt het niet uit of het klapt op 10.000 euro of 800.000 euro.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:39

tempura schreef:
emilyslaluna schreef:
Hoi allemaal!

Ik lees al een tijdje mee en hoop nu eindelijk mee te kunnen praten. Ik hoop volgende week mijn contract te tekenen en dan kunnen mijn vriend en ik eindelijk onze zoektocht beginnen!

Nu zoeken wij iets tussen zijn werk en die van mij in. Hij zou 45-50min kunnen rijden en ik max 30min i.v.m. mijn type werk. Nu vraag ik mij af of er een manier is om op Funda als het ware twee zoekgebieden in te stellen vanuit onze beiden werklocaties en dan in één opslag te kunnen zien wat daartussen zit. Want nu kan ik enkel zoeken op een x km straal rondom stad x. Maar 9/10 keer is het toch de verkeerde kant op van waar we zoeken.

Heeft iemand tips?

Hoi,

Ik zat gewoon door dit topic heen te lezen en ik weet toevallig de antwoord op deze vraag. Je hebt hier een website voor en hij werkt mega goed. Houd er rekening mee dat dit wel gebaseerd is buiten spitstijd.

https://app.traveltime.com/reachableFro ... ort/radius

Dit is niet in funda zelf helaas haha dat was makkelijk geweest. Maar ik heb hiermee wel voor mezelf een paar 'hotspots' in kaart gebracht en daar kijk ik dan naar in Funda! Soms zit er ook echt iets onverwachts tussen, een wijk die dan echt ver van je werk ligt, maar omdat hij aan een snelweg ligt ben je er toch sneller dan een wijk die een stuk dichterbij je werk ligt.

Wauw super handig!! Heel erg bedankt!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 06:58

Zonnetje81 schreef:
xSwanHeart schreef:

Mijn aangekochte huis ging onder de taxatiewaarde uit. Of ik nou een dikke spaarrekening heb of niet als ik wat moet laten financieren maakt het niet uit of het klapt op 10.000 euro of 800.000 euro.

Oké, ik probeer 'm nog een keer (beter) uit te leggen.
Stel: mijn huis staat in de markt voor €400.000,- en ik verkoop het ook voor die prijs. De mensen die het kopen hebben een volledig voorbehoud van financiering, aka ze moeten het volledige aankoopbedrag financieren. (Anders zou je je voorbehoud namelijk lager zetten, want je hebt minder geld nodig om de boel rond te krijgen.) Als de taxatie dan vervolgens op €380.000,- uitvalt, hebben de kopers dus de mogelijkheid om zonder consequenties af te haken. Immers, ze kunnen de aankoopprijs niet financieren. Hadden zij een voorbehoud van €380.000,- gehad, dan was de lagere taxatie geen probleem geweest en zouden ze de koop niet (om deze reden) ontbinden.
Voor de verkoper geeft een lager voorbehoud dus meer zekerheid dat een eventueel lagere taxatie geen roet in het eten gooit.
Natuurlijk kan de financiering alsnog klappen op het leenvermogen van de koper. Je neemt met een lager voorbehoud immers maar één onzeker factor (taxatiewaarde) weg, niet alle. Daarom hebben wij er altijd een brief bij gedaan dat we de hypotheek zonder problemen rond zouden krijgen. Ook dat geeft zekerheid.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:05

Zonnetje81 schreef:
xSwanHeart schreef:

Het maakt zeker uit of je voor de gehele koopsom om voor een deel een financieringsvoorbehoud hebt. Vanuit de makelaar is het ook een hele normale vraag.

Stel een huis staat te koop voor 200.000 euro en jij biedt 225.000. Je geeft aan dat je een volledig financieringsvoorbehoud wil en je hebt dus ook een hypotheek nodig van 225.000. Wanneer het huis dan op 190.000 getaxeerd wordt, dan ga jij nooit die hypotheek van 225.000 krijgen en zal de koop dus waarschijnlijk onbonden worden. Als jij zegt: Ik wil een financieringsvoorbehoud tot 175.000 (de rest betaal je uit andere middelen) en dus een hypotheek voor dat bedrag aanvraagt, dan is er geen probleem wanneer de woning voor 190.000 wordt getaxeerd, jouw hypotheekaanvraag is immers voor een lager bedrag.

Wij hadden ooit een oud vervallen boerderijtje in de verkoop. Een jong stel bood echt een enorm bedrag, wel onder volledig financieringsvoorbehoud. Ze gaven ook eerlijk aan dat ze echt voor de hele koopsom een hypotheek nodig hadden. De verkopers zagen zelf ook wel in dat hun huisje never nooit voor die koopsom getaxeerd zou worden en zijn dus ook voor de tweede bieder gegaan die een stukje lager bood maar met een laag voorbehoud en veel eigen spaargeld / overwaarde een 'betrouwaardere' partij waren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:20

Jeetje, ik vind het nogal wat om op die manier je hele financiële hebben en houwen bekend te maken aan een verkoper....
Wij hebben gekocht in andere tijden, maar wel geboden onder voorbehoud van financiering, maar we hebben de verkoper echt niet verteld dat we gewoon een ton op de bank hadden hoor. En ik heb ze ook echt niet verteld waar de taxatie op uit kwam. Het enige dat zij hoefden te weten is dat we een financieringsvoorbehoud wilden van 6 weken en na afloop van die 6 weken hebben we ze verteld dat het rond was. En dat is i.m.o. alles dat ze hoeven te weten.
En dat vind ik dus ook het linke van de voorbeelden die ik hier lees: het is helemaal niet gezegd dat als de taxatie ongunstig uitvalt, de kopers niet alsnog een weg vinden om het alsnog rond te maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:21

xSwanHeart schreef:
Daarom hebben wij er altijd een brief bij gedaan dat we de hypotheek zonder problemen rond zouden krijgen. Ook dat geeft zekerheid.

Dat geeft 0 zekerheid... de enige manier om zekerheid te geven is om dan zonder voorbehoud te bieden :j

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:25

Achterom schreef:
xSwanHeart schreef:
Daarom hebben wij er altijd een brief bij gedaan dat we de hypotheek zonder problemen rond zouden krijgen. Ook dat geeft zekerheid.

Dat geeft 0 zekerheid... de enige manier om zekerheid te geven is om dan zonder voorbehoud te bieden :j

Het geeft allicht meer zekerheid dan iemand die dit niet aangeeft. Maar zekerheid is inderdaad relatief, ik zou in die brief natuurlijk ook kunnen liegen ;-)

Edit: wij hebben hebben in onze brief overigens wel toegelicht waarom het ons zou lukken (goed bedrag eigen geld, ruim voldoende inkomen voor de hypotheek die over zou blijven, vaste baan, etc.).

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:35

chevax schreef:
Ladyson schreef:
Omdat je het huis anders dus niet hebt :+
Maar we waren inderdaad vrij zeker van onze zaak en in nauw contact met de hypotheekverstrekker, maar 100 procent weet je het nooit dus het blijft spannend natuurlijk.

Je hebt trouwens tegenwoordig ook hypotheekverstrekkers die dus wel garant staan en waarmee je dus veilig zonder voorbehoud kan bieden. Daar hebben we ook nog voor gekeken.

Oprechte vraag: kun je dat toelichten ? Want volgens mij bestaat “veilig zonder voorbehoud” niet, tenzij je het geld op de bank hebt staan.

Jazeker, zie hier!

Uiteraard inventariseer je eerst met een van onze hypotheekadviseurs wat jouw financiële mogelijkheden zijn. Op basis van die inkomenstoets, jouw spaargeld en/of schenking en de waarde van de woning waar je op wilt bieden, berekenen we jouw maximale bod. Voor dat bod krijg je een verzekeringscertificaat. Als je een bieding uitbrengt voor dat bedrag, en het lukt toch niet om de financiering rond te krijgen, dan dekt de verzekering de waarborgsom van 10% die je anders zelf aan de verkoper zou moeten betalen.

Met deze verzekering kan je dus zonder voorbehoud financiering een bod uitbrengen, waarmee jouw kansen om jouw droomhuis te kunnen kopen een stuk hoger worden in de huidige overspannen woningmarkt.

https://www.ermelosezaken.nl/nieuws/nieuws-van-de-hypotheker-harderwijk-bieden-met-zekerheid-bij-de-hypotheker

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:38

A. koop je niet elk jaar een nieuw huis dus hoe moet je dit als koper weten?

Ik vond het een bizarre verwarrende vraag. Ik moet naar de bank en die kan ja of nee zeggen voor het deel dat ik moet financieren. En wat ik dan uit eigen middelen heb doet er weinig toe want niemand weet hoe de taxatie uitpakt.

In mijn situatie had ik niet overboden dus doet heel dat taxatie verhaal er niet toe en dat is ook maar gissen voor iemand. Ik vind het allemaal een ingewikkeld koffie dik kijken verhaal.

En zeggen: ik weet zeker dat ik de hypotheek rond krijg kan ook gelogen zijn en dan oh oeps toch niet gelukt....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:54

Jeetje bestaan daar al verzekeringen voor?? Ongelooflijk.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:25

Zonnetje81 schreef:
Ik vond het een bizarre verwarrende vraag. Ik moet naar de bank en die kan ja of nee zeggen voor het deel dat ik moet financieren. En wat ik dan uit eigen middelen heb doet er weinig toe want niemand weet hoe de taxatie uitpakt.

..

Jawel want de bank kijkt zeker wel naar eigen middelen / overwaarde en vaak geeft een hypotheek adviseur ook wel richting aan de taxatiewaarde. Vaak bellen ze met de taxateur.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:37

Jullie hebben het hier veel over de taxatiewaarde die soms niet hoog genoeg is ivm het voorbehoud van financiering.

Vergeet alleen niet dat de taxatiewaarde niet alleen van belang is. Als koper z'n financiële situatie niet goed heeft ingeschat en door bijvoorbeeld de stijgende rente (of zichzelf té rijk hebben gerekend en helemaal niet eerst naar een adviseur zijn geweest) het bedrag van het voorbehoud niet (meer) kan financieren gaat het natuurlijk ook niet door. Dit terwijl de taxatiewaarde dan wel hoog genoeg is.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:43

Achterom schreef:
Jeetje, ik vind het nogal wat om op die manier je hele financiële hebben en houwen bekend te maken aan een verkoper....
Wij hebben gekocht in andere tijden, maar wel geboden onder voorbehoud van financiering, maar we hebben de verkoper echt niet verteld dat we gewoon een ton op de bank hadden hoor. En ik heb ze ook echt niet verteld waar de taxatie op uit kwam. Het enige dat zij hoefden te weten is dat we een financieringsvoorbehoud wilden van 6 weken en na afloop van die 6 weken hebben we ze verteld dat het rond was. En dat is i.m.o. alles dat ze hoeven te weten.
En dat vind ik dus ook het linke van de voorbeelden die ik hier lees: het is helemaal niet gezegd dat als de taxatie ongunstig uitvalt, de kopers niet alsnog een weg vinden om het alsnog rond te maken.

Dat dus.