Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:55

Een nieuwe kerel kan ook handig zijn. :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:58

purny schreef:
Een nieuwe kerel kan ook handig zijn. :D

Maar of het geld bespaard is maar de vraag :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:41

Ligt eraan hoe dik z'n portemonnee is en of ie dat graag deelt :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:54

Haha een nieuwe kerel is ook welkom :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:39

Haha ik hou deze kerel gewoon... Jullie mogen best een nieuwe.

Dag besparing... Hallo nieuw zadel... Wel een levertijd van een week of 10. Das lekker sparen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 20:48

Da's ook een manier om een doel te stellen PSvanLot :+

En nieuwe kerel :)) _O-

Vandaag eindelijk weer eens uit eten met collega's kan me haast niet heugen wanneer dat voor het laatst was :Y)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:49

O maar wel leuk, een nieuw zadel!
Heerlijk, uit eten!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 21:52

Nou het was echt wel weer even wennen al die herrie :+ en het hele restaurant zat hartstikke vol ...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:53

VanHuisUit schreef:
Da's ook een manier om een doel te stellen PSvanLot :+

En nieuwe kerel :)) _O-

Vandaag eindelijk weer eens uit eten met collega's kan me haast niet heugen wanneer dat voor het laatst was :Y)

Aan de ene kant besparen om het aan de andere kant te laten rollen haha.

Heerlijk uit eten, ik ben vandaag ook geweest. Hier was het heerlijk rustig in het restaurant.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 21:56

Bij mij werd het betaald door mijn werk :D :$ <<)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:20

Kijk, dat is beter.

Hier geen nieuwe man en wil ik niet ook. :x

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:23

Fitzroy schreef:
Kijk, dat is beter.

Hier geen nieuwe man en wil ik niet ook. :x

Vrouw mag ook!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:40

Nee hoor, ik blijf lekker alleen :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:13

Mijn vriend en ik hebben ons eerste huis gekocht. Wat raden jullie aan om iedere maand weg te zetten voor onderhoud van de woning?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:24

Hoe oud is het huis en wat is de staat? En wat wil je eventueel nog verbouwen?

Wij houden 200€ per maand aan voor huis en tuin dingen om te spenden. Maar onze tuin is nogal groot ;) en we hebben veel projectjes.

Puur onderhoud aan het huis is nu 2x onderhoud aan de cv geweest a 70 euro per keer, ketel van 23 jaar oud.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:39

Prairy schreef:
Hoe oud is het huis en wat is de staat? En wat wil je eventueel nog verbouwen?

Wij houden 200€ per maand aan voor huis en tuin dingen om te spenden. Maar onze tuin is nogal groot ;) en we hebben veel projectjes.

Puur onderhoud aan het huis is nu 2x onderhoud aan de cv geweest a 70 euro per keer, ketel van 23 jaar oud.

Het huis is 13 jaar oud. Over een jaar of 2 max willen we de badkamer een update geven. Maar dat is puur omdat het onze stijl niet is.

Ik had verwacht dat de cv ook binnen nu en 2 jaar vervangen moet worden. Maar die is 13 jaar oud dus dan zou ie nog wel een tijdje mee moeten kunnen? Is allemaal nog van de bouw.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:57

Ligt er heel erg aan, bij ons moet de badkamer vervangen, als je dan maar 200 spaart ben je heel lang bezig, als je niks geks verwacht zou 200 wel kunnen, ligt er ook aan hoeveel je zelf kunt. Kun je buiten zelf verven? Als je het uitbesteed ben je met 200 euro zo alweer 2 jaar aan het sparen ongeveer en dan heb je nog niks voor bijvoorbeeld een onverwacht stukke wasmachine oid.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:00

moonsparkle schreef:
Ligt er heel erg aan, bij ons moet de badkamer vervangen, als je dan maar 200 spaart ben je heel lang bezig, als je niks geks verwacht zou 200 wel kunnen, ligt er ook aan hoeveel je zelf kunt. Kun je buiten zelf verven? Als je het uitbesteed ben je met 200 euro zo alweer 2 jaar aan het sparen ongeveer en dan heb je nog niks voor bijvoorbeeld een onverwacht stukke wasmachine oid.

Buiten is de woning vorig jaar geverfd dus eigenlijk is er amper onderhoud wat we zo weten. 200 lijkt mij ook heel weinig. Dachten zelf rond de 500pm.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:12

Best lastig in te schatten idd. Ook of je dingen zelf kan doen of familie bijv.
Mijn ketel is overigens stuk gegaan, vandaag vervangen, en was 12 jaar oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:30

Als je €500 pm kwijt kan, zou ik dat zeker gewoon sparen. Zeker als je de badkamer eens wilt updaten. En de ketel is niet super oud, maar ook niet super jong natuurlijk. Je kan beter maar gewoon een goed gevuld potje hebben. Ellende komt altijd in meervoud lijkt het, dus het gaat soms opeens hard zo'n potje.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:30

ingedebruijn schreef:
Mijn vriend en ik hebben ons eerste huis gekocht. Wat raden jullie aan om iedere maand weg te zetten voor onderhoud van de woning?

Ik kom even uit mijn eeuwige meeleesmodus :D.
"algemeen" wordt aangeraden om jaarlijks 1% van de aankoopprijs van de woning opzij te hebben voor algemeen onderhoud (exclusief verbouwingen) van de woning. Dus voor een woning van 300.000€, wordt dat 3000€/jaar - 250€/maand. Goeie maatstaf denk ik, zeker als je huis relatief recent is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:45

Florenc schreef:
ingedebruijn schreef:

Ik kom even uit mijn eeuwige meeleesmodus :D.
"algemeen" wordt aangeraden om jaarlijks 1% van de aankoopprijs van de woning opzij te hebben voor algemeen onderhoud (exclusief verbouwingen) van de woning. Dus voor een woning van 300.000€, wordt dat 3000€/jaar - 250€/maand. Goeie maatstaf denk ik, zeker als je huis relatief recent is.

Thanks! Goede. Dan houden we dat aan voor onderhoud en kijken we even wat extra mogelijk is ivm het vernieuwen van de badkamer met de tijd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 23:12

Extra sparen voor je huis is nooit weg. Onze buffer is ruim genoeg om dat soort dingen te doen, vandaar dat wij niet ook nog eens voor het onderhoud sparen. Naast het feit dat we niet weten hoe lang we nog in deze woning blijven wonen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 07:38

Het leuke aan een nieuwe bijverdienste is ontdekken hoeveel je exact uitbetaald krijgt :') Met de uren in het prikcentrum verdien ik 24,65€/uur bruto, maar ik ken het nettoloon dus niet. Ik gok ergens tussen de €10-€18/u netto en normaal is vandaag uitbetalingsdag.
Het is wel heel leuk om te doen, dus ik kijk toch regelmatig of er niet ergens eens extra shift is vrijgekomen haha. Gewoon voor de sfeer maar eerlijk is eerlijk, elke cent is mooi meegenomen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:20

Varekaj schreef:
Het leuke aan een nieuwe bijverdienste is ontdekken hoeveel je exact uitbetaald krijgt :') Met de uren in het prikcentrum verdien ik 24,65€/uur bruto, maar ik ken het nettoloon dus niet. Ik gok ergens tussen de €10-€18/u netto en normaal is vandaag uitbetalingsdag.
Het is wel heel leuk om te doen, dus ik kijk toch regelmatig of er niet ergens eens extra shift is vrijgekomen haha. Gewoon voor de sfeer maar eerlijk is eerlijk, elke cent is mooi meegenomen.

Je bent van België hé?
Hou er rekening mee dat als je dit naast je gewone job doet, hier véél te weinig belastingen gaan afgehouden worden, tenzij je specifiek gevraagd hebt om een hoger belastings% toe te passen. Ze berekenen dit nu alsof dit je enige inkomen is, maar in realiteit komt dit bovenop je gewone loon, waardoor dat totaal vaak in een hogere belastingschijf valt en je op het einde van de rit zal mogen bijbetalen.
Een vriendin van mee heeft zo een tijd twee deeltijdse jobs gecombineerd, maar nooit specifiek gevraagd voor een hogere afhouding. Die mocht op het einde van het jaar 6000€ aan belastingen bijbetalen :')