Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:01

Zaad is sowieso vaak niet soortvast toch? Geldt in ieder geval voor veel bloemen. Ik heb dus echt totaal andere dahlia's gekregen dan de verpakking deed vermoeden... De vermeende Strawberry Ice is een Marble Ball geworden, wit met rood i.p.v. lila met geel. De Pretty Lucie is dus roze met geel geworden en is een Karma nog wattes, kan de naam even niet meer vinden.

Bij een bollenverzendhuis heb ik er toen maar een mailtje aan gewaagd en daar heb ik nooit reactie op gekregen, die deden zeker niet aan bloei- en/of kleurgarantie...

Ach ja, ze zijn ook zo wel mooi, maar natuurlijk niet voor niks een bepaalde keuze gemaakt. Nu toch weer iets heel anders geworden.

Als mijn roze druifjes blauw waren geworden had ik wel heel erg gebaald, want die roze zijn nog vrij prijzig ook! :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:36

Heb gele's, die zijn helemaal van de buiten categorie qua prijs.
Goede verzendhuizen, oa Vreeken, doen niet zo krap hoor.
Denk bij jou dat de bestickering, oeps sorry, niet helemaal klopte.
Bollen /knollen worden nl ongeslachtelijk vermeerderd, tenzij ze bewust gaan kruisen voor een andere kleur.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:18

Je had inderdaad ook gele ja, dat is dan niet helemaal mijn kleur, maar ik hou ook wel van wat bijzonders. Zie zoveel dezelfde planten in tuinen staan... Van die standaardsoorten die ze overal verkopen.

Ja, wel beetje balen dat twee knollen verkeerd zijn, maar ja, Waren zelfs hele nette verpakkingen met de soortnaam erop enzo en een foto erbij... Alleen de inhoud hè.. Tja... Ben heel benieuwd of ik nu wel die Gitt's Perfection krijg, ik hoop het wel!

Moet nu wel weer meer paars/blauw hebben in de tuin, roze begint nu bijna de hoofdkleur te worden :p

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:33

Mensen!
Ik moet even zeggen dat mijn hortensia die al in de tuin stonden toen in hier in maart kwam wonen er heel mooi uitzien <3
Roze/paars zijn ze en vol in bloei nu.
K moet alleen nodig t onkruid weer gaan dood spuiten :P
Maar ondanks t onkruid ziet het er best leuk uit zo :j
Foto?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:57

Mooi hè als alles gaat bloeien? Mijn hortensia's zien er ook erg mooi uit nu. Donkerroze en lila heb ik, gekocht als blauw die laatste, maar mijn grond zorgt ervoor dat het meer naar paars/lila neigt.

Onkruid kan je ook gewoon wieden hè? Vaak spuit je ook allerlei nuttige insecten dood met gif... Bijen enzo... Foto mag uiteraard! ;)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:14

Ik weet het maar ik ben geen onkruid trek type..
Zat nog ff te denken om te wachten tot mijn nichtjes hier weer zijn...
Die kunnen misschien wel een zakcentje verdienen }>

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:05

Hihi, nou wie weet... :p

Zag gisteren in het tuincentrum ook weer hele mooie hortensia's... Wit met een blauw hart enzo... De donkerroze had ik mee uit mijn vorige huis, daar stond die al en die had twee kindjes, heel kleintjes nog die ik ook in de tuin gezet heb, inmiddels behoorlijke struiken geworden. Met die blauwe (stiekem lila) erbij heb ik er vier en echt veel ruimte voor nog eentje is er niet, wil ook nog graag andere bloempjes :p

In een volgende tuin, ooit :p, dan wil ik vooral veel blauwe.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:22

Roestige spijkers bij de wortel gooien, dan kleuren ze blauw.

Toen wij ons huidige huis kochten stond er een mega grote blauwe hortensia in de voortuin. Deze wilden we naar achteren verhuizen. Toen vriendlief m uitgegraven had kwam de hele ijzerhandel mee...
Nu bloeit ie roze :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:07

Haha! Dat van die spijkers heb ik ook wel gelezen ja, sowieso moet je grond zuurder voor blauw. Nou ja, ik zie wel, hij is zo ook mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:35

Dagmar80 schreef:
Haha! Dat van die spijkers heb ik ook wel gelezen ja, sowieso moet je grond zuurder voor blauw. Nou ja, ik zie wel, hij is zo ook mooi!

Los ik op door turf of orchideeëngrond
Alleen Hortensia's doen het bij mij niet. Diverse malen gepoogd maar helaas ;(
Groene Vingers? eg wel.
Heb Pleione, Bletilla en Roscoea staan in diverse kleuren, gewoon buiten in de tuin met wat meer afdek in de winter. ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:26

Spijkers hebben weinig zin, dan moet je tonnen ijzerwaren in de grond stoppen. Tuinturf is inderdaad effectiever. :j

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:12

Ik ga er in ieder geval (nu) geen geld aan uitgeven. Heel mooi dat blauw, maar ach, lila is ook erg leuk. Hortensia's houden wel van water, misschien te droog bij jou? Nou moet ik zeggen dat ik er eentje ook wel erg droog heb staan, hoogzomer is die vaak niet zo blij... Dan gooi ik er flink wat water bij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:14

Hoogzomer zijn ze bij mij ook nooit zo blij, hortensia's hebben inderdaad flink wat vocht nodig, en wij zitten op zandgrond. Ik heb ze altijd in tuinturf gezet, dat houdt toch meer vocht vast.
Momenteel staan al mijn hortensia's in potten in de grond, vanwege een verhuizing. Volgend jaar een nieuwe tuin aanleggen ( *\o/* ), en dan mogen ze weer in de volle grond. Eerst moet er nog een klandestien schuurtje (100 m2) gesloopt worden, en een stuk aan de garage aangebouwd worden, en dan zien we hoeveel tuin we echt hebben.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:36

Hier ook zandgrond. Wie weet ga ik ook eens tuinturf gebruiken, zouden de donkerroze dan misschien ook nog verkleuren?

Leuk zeg een nieuwe tuin aanleggen! Sowieso een beetje een leuke lap grond of?

Mijn tuin was echt helemaal niks toen ik er net woonde, nooit wat aan gedaan, lelijke struiken enzo en nu is het een aardige bloemenbende geworden met een pergola erbij en een vijvertje sinds kort. Bij een volgende tuin ooit ga ik nog iets gestructureerder te werk, ik weet al wat er in ieder geval aan planten in komt dan en een grote vijver, met vissen, lijkt me geweldig!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:39

Iemand behoefte aan een stekje van een witte vlinderstruik?

Op te halen in brielle :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:03

Hortensia's vind ik niet zoveel aan maar er staat hier wel een donkerblauwe in de tuin, heb hem laatst nog helemaal bijgeknipt omdat er veel dode takken aan zaten, geen gezicht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:51

Dagmar80 schreef:
Leuk zeg een nieuwe tuin aanleggen! Sowieso een beetje een leuke lap grond of?

We hebben een perceel van 845 m2. Een 100 m2 is het huis, nog een garage van 55 m2 en dan het klandistiene schuurtje van 100 m2. Die laatste gaat gesloopt worden, en dan willen we nog wel een 30 m2 achter de garage aan zetten. Dus al met al nog een 650 m2 tuin, best veel dus.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:04

Neonlight schreef:
Spijkers hebben weinig zin, dan moet je tonnen ijzerwaren in de grond stoppen. Tuinturf is inderdaad effectiever. :j

Grappig dat het bij onze mega hortensia wel super goed werkte dan.

Michelle ik heb wel interesse!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:15

Je komt maar langs hoor! Heb 1 tak al afgeknipt zal die ih water zetten. Maar kan ook nog een andere afknippen vers

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:21

Ik ga je een pb sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:41

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:14

ff terug naar de titel: hoe ziet jouw tuin eruit?
Na 2 weken vakantie: niet! Een compleet oerwoud!

Mijn pruimenboom, appelboom en druif zijn duidelijk vriendjes geworden en innig met elkaar verweven en tonen veel, veel, heeeeel veel fruit.
Mijn klimroosjes bloeien uitbundig, maar niet waar ik het wil, haagwinde idem.
Onkruid was weg, maar nu alweer een grasmat van paardenstaart en okselhoog gras en andere bloeiers.
Ergens had ik ook een stenen terras, maar is nu een zacht groen tapijt geworden vol bodemkruipers.
Dat is de beschrijving van de achtertuin, de voorkant is eigenlijk een parkeerplaats voor de tuut.
Dat lukt niet echt, dat parkeren: enorme grashobbels tussen de tegels.
Je hoort het gewoon tegen de onderkant van de tuut 'ritselen' ... :oo

Ik weet echt niet meer waar ik moet beginnen... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:56

Ohh hell, pispotje, niet uit te roeien.
Alleen maar door elke keer uit te graven.
Mijne is ook een oerwoud alleen iets meer bijgehouden.
Het mooiste op dit moment is mijn Epiphyllum Cooperii Crenatum
Bloem is al een joekel maar de geur, iets tussen vanille en citroentjes

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:17

Hier ook pispotjes :( maar ze staan echt op plekken waar ik ze niet uit kan graven...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:51

Wat zijn pispotjes?

Epiphyllum Cooperii Crenatum is dat een lidcactus? Heb je die gewoon buiten staan?
Bij mij is op het moment de daglelie erg mooi, vól in de bloem, net als de hosta's trouwens, wat ook wel mooie planten zijn als het zulke joekels zijn en zo royaal bloeien (ruwe schatting, stuk of 20 bloemstengels?).
In de voortuin verschijnen enkele rozen, een grootbloemige trosroos in roze, nog een trosroos in nog onbekende kleur.
En enorme struikroos (?) die onder de ribes vandaan kwam en duidelijk gelukkig is met de zon die hij nu dagelijks vol op zijn bolletje heeft.

Maar deze zijn wel allemaal zo wild als ik weet niet wat en duidelijk aan fors snoeiwerk toe. Zo ook de hondsroos die al gebloeid heeft en waar nog ergens een pyris onder staat die hij totaal overwoekerd heeft :oo