Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:02

Ik vind jouw tuin heel mooi Neonlight met al die Hosta's!! Ik hou ook wel van hosta's. Bij mijn moeder in de tuin staat ook een soort hosta, maar met hele grote ronde bladeren en een beetje blauwgrijs blad. Geen idee wat voor soort het is, maar volgens mij is het wel een hosta. Iemand enig idee, anders moet ik er eens een foto van maken.

Vingerhoedskruid vind ik ook mooie planten, als je het eenmaal in de tuin hebt, komt het idd wel weer veel op, maar je trekt het er ook wel gemakkelijk uit als je het ergens niet meer wil hebben.

Campanula vind ik ook leuk! Alleen daar heb je ook nog veel verschillende soorten van!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:06

Wat ik niet snap van die witte Vingerhoedskruid,dat je ze niet bij andere kleuren mag zetten,hier in het bos staan dus hele velden in allerlei kleuren.En die witte komen daar ook elk jaar weer terug in het wit.
Ik heb trouwens een zakje zaden gekocht van bonte vingerhoedskruid,in allerlei kleuren dus.Moet ze nog wel zaaien deze mnd.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:51

ene hoekje met de Oleander die ik nog steeds moet dumpen
Afbeelding

Andere hoekje, met de Passiebloem. Hier zie je goed hoe die al een stuk van het hek heeft "begroeid" maar amper bloemen geeft...
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:13

Naath86 schreef:
Bij mijn moeder in de tuin staat ook een soort hosta, maar met hele grote ronde bladeren en een beetje blauwgrijs blad. Geen idee wat voor soort het is, maar volgens mij is het wel een hosta. Iemand enig idee, anders moet ik er eens een foto van maken.

Ik denk dat ik die ook heb staan.

Afbeelding

Op de horizontale middenlijn van de foto, precies naast de schutting aan de rechterkant van de foto.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:37

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:59

Dat is dezelfde als die ik bedoelde en wij hebben staan. :j
We hebben hem ook in de voortuin staan, helaas heb ik geen foto's van de voortuin.
Dit is 1 van de weinig met witte bloemen die we hebben.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:07

Oke, dan is ie van veraf slecht te herkennen! Vind het zilvergrijze blad zo mooi aan deze. En hij heeft veel rondere bladen dan de andere hosta's, dat vind ik ook mooi.

Is deze goed te stekken? Anders haal ik er een stukje af bij mijn ouders in de tuin voor in mijn eigen!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:12

Is dat geen elegance?

Hosta's zijn erg goed te stekken (scheuren) gewoon uit de grond halen en met de schop stukken eraf steken.
Alle hosta's die ik heb zijn stekken die ik van mijn moeder heb.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:22

Oh ik heb net een super (en veilige) methode ontwikkeld voor weerbastige heggen snoeien!
Mn heg groeit nogal uit de klauwen, was echt ruim 3 meter hoog... En tuin ervoor niet effen dus trapje durf ik in mn eentje niet aan. Maar heb met een hark de uitstekende takken naar benden getrokken, dan met de hand nog wat verder naar beneden, en dan die takken en alle takken die mee om buigen afknippen met de tuinschaar. Werkt als een trein! Mn container zit vol, maar denk dat dr een ruime meter van mn heg af is!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:38

_janet_ schreef:
Is dat geen elegance?

Hosta's zijn erg goed te stekken (scheuren) gewoon uit de grond halen en met de schop stukken eraf steken.
Alle hosta's die ik heb zijn stekken die ik van mijn moeder heb.

Is idd de Elegance, hier nog een linkje http://www.tuinflora.com/index.php?/Vas ... plant.html

Ga daar dan maar eens een stuk van afhalen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:45

Hosta's zijn inderdaad uitstekend te scheuren. :j

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:48

Eigenlijk bijna alle vaste planten zijn goed te scheuren. De anemonen, geranium soorten, vrouwenmantel, hosta's en maagdenpalm die ik heb zijn allemaal stekken die ik gekregen heb. Scheelde een hele hoop plantjes kopen :=

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:54

Die Bergenia (schoenlappersplant) die ik er een tijd geleden uit had gehaald blijkbaar ook, want ik had er vrijwel alles uitgehaald dacht ik, misschien dat er nog 1 zielig blaadje stond. Die is weer helemaal aan het opkomen.
Dus laat ik 'm maar staan, hij wil zo graag :(:)

Ik heb niet genoeg verstand van stekken, ben 'beginnend tuinier' :Y) maar mijn ouders hebben allemaal leuke plantjes in potten staan ipv in de tuin.
Ik denk niet dat ze het in dank afnemen als ik ze door de midden hak :=

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:57

Mijn moeder doet 1x in de 2 jaar ofzo alle vaste planten opnieuw stekken.
Moet ik ook weer met mijn heugra (volgens mij schrijf je het zo...) doen. Nu worden het van die grote pollen. Dan ga ik ze stekken en plant ik ze weer opnieuw uit. Worden ze mooier van, en dan verjong je ze helemaal weer.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:12

Zo, moest veel bijlezen.

Jullie hebben veel schade in de tuin door het slechte weer lees ik, balen zeg.

Die grijsbladige hosta's zijn mooi :j . Ik heb een andere soort, niet de elegance, maar er zitten wel bloemknoppen in zag ik zondag :):) .
Die kleine hosta's zijn echt schattig!

En Neonlight de vrouwenmantel er helemaal uitgehaald. Hopen dat het dan ook weg blijft, want het zaait wel heel makkelijk uit, je vindt soms door de hele tuin heen op de gekste plekken nieuwe stekken.

Je balkon wordt al gezellig Michelle. Ik weet eigenlijk niet of de passiebloem wel meteen het eerste jaar bloeit, misschien moet die wel eerst zetten.

En ik ben het met jullie eens, verschillende bladkleuren maken de tuin veel spannender :j .

Ik wil nog even een foto van de roos neerzetten, die bloeit toch zo ontzettend mooi:

Afbeelding

En de olijfboom loopt echt goed uit:

Afbeelding

En tot slot m'n zeeuwse knoopjes, nog een mini model nu, maar de bloemen zijn zo mooi:

Afbeelding

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:16

Wat een schatje die onderste <3

Mijn voormalige stokjes die ooit passiebloemen, jasmijn en framboos worden bloeien ook totaal nog niet trouwens :n
Wel blaadjes.

Roos is lastig toch? Ik ontloop 'm altijd een beetje.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:17

Neonlight schreef:
Naath86 schreef:
Bij mijn moeder in de tuin staat ook een soort hosta, maar met hele grote ronde bladeren en een beetje blauwgrijs blad. Geen idee wat voor soort het is, maar volgens mij is het wel een hosta. Iemand enig idee, anders moet ik er eens een foto van maken.

Ik denk dat ik die ook heb staan.

[ Afbeelding ]

Op de horizontale middenlijn van de foto, precies naast de schutting aan de rechterkant van de foto.

Leuk! Wij hebben ook zo'n vijvertje, alleen dan kleiner. Maar wel met dezelfde stenen. Heb jij er nu een soort van waterbakje/waterval staan daar linksboven? Waar heb je die vandaan, vind dat toch ook wel erg leuk :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:35

Je olijfboom loopt goed uit Laurabram!

De olijfboom bij mijn moeder komen bolletjes aan, volgens mij komen er echt olijven aan.. Daar hadden jullie het toch laatst over? Kon het me niet voorstellen, maar er komen echt kleine bolletjes aan, ben benieuwd!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:36

Ik zal ook eens een foto van mijn rozen maken, 1 heeft er ook al veel bloemen, de rest staan vol in de knoppen <3

Wat schattig die laatste!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:39

Ik vind rozen ook schitterend! Laura, Ze zien er prachtig uit! Doe je nog iets speciaals voor de rozen?
Ik heb ook nog nooit gestekt... Bij mijn oma stonden altijd jampotjes met water en stekpoeder. Zij was echt goed met haar groene vingers!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:46

O heerlijk hè, oma's met groene vingers. Ik heb nog veel tips, maar mijn tuinkunsten zijn niet zo goed als die van oma, die had gewoon véél meer geduld.

Roos is nieuw gekocht bij het tuincentrum, dus ik denk gewoon geluk dat hij nu al zo mooi bloeit. Hiervoor hadden we een New Dawn over de pergola, die heeft het ook altijd heel goed gedaan. Ik snoeide hem in 't voorjaar als hij net begon uit te lopen terug op een vijfblad en hij heeft het altijd goed gedaan. Ik ben niet zo heel erg netjes met vertroetelen, dus niet regelmatig mest enzo. Desondanks heeft hij het altijd dankbaar gedaan. Ik hoop dat deze het ook goed blijft doen.

O Naath, dat staat zo leuk die mini olijfjes. Je kunt ze niet eten, die hebben een heel zoutbad enzo nodig, maar het staat wel heel lief.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:50

Davinia, we hebben een pomp in de vijver staan en precies achter die houten trelly, onder het afdak, staat een filter. Slang komt ook weer terug, en hebben we net buiten de vijver op de leistenen gelegd, zodat ie via de leistenen de vijver in loopt. Eigen gecreeerde waterval dus.

Laurabram, mooi die roos! Ik vind rozen altijd mooi, bij een ander. :o Ik heb een hekel aan de stekels. :P
Ben ook jaloest op je zeeuws knoopje. Die heeft mijn vriend er dus uitgespit in de veronderstelling dat het onkruid was. _-:(
Ik heb 3 of 4 grijsbladige hosta's. In ieder geval 3, ook nog een kleinere (ongeveer 25 cm hoog) met een spits blad, en een mini. En volgens mij nog eentje, maar ik weet het niet zeker meer. :o

De meeste hosta's van mij komen van http://www.hethostaveldje.nl/ af.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:55

Neon, Volgende keer bordjes neerzetten met 'Dit is geen onkruid' :')

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:55

Neonlight schreef:
Ben ook jaloest op je zeeuws knoopje. Die heeft mijn vriend er dus uitgespit in de veronderstelling dat het onkruid was. _-:(

:(:)

Mijn hosta heet: Halcyon, lijkt wel veel op de Elegance. Volgens het kaartje krijgt hij paarse bloemen, dat is dan wel weer een beetje jammer, had wit passender geworden, maar ja, soms moet je een beetje uit de band springen 8-)

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:57

Ik heb ook al het een en ander gestekt (van eigen planten en planten van moeder en schoonmoeder) meeste slaat goed aan, heel leuk :j