Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:01

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd. Blijf op discussie reageren en niet tegen elkaar persoonlijk gericht
Laatst bijgewerkt door ynskek op 21-09-22 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:02

Zorgverzekering gaat omhoog, je toeslag ook.

Je energierekening blijft hetzelfde, je krijgt 1300 euro elk jaar. In ieder geval dit jaar en volgend jaar.

Dat is 110 euro per maand. Dat compenseert toch wel voor 1 persoon boodschappen en paar liter brandstof?

Dierenvoer etc is allemaal luxe.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:04

Ik ben wel heel blij met het energie plafond.

Ons contract liep in juni af, dus geen enkele mogelijkheid om toen nieuw contract af te sluiten.
Ons maandbedrag ging in juni van 100 euro naar 242 euro.
En nu in september adviseerden ze al het maandbedrag te verhogen naar 525 euro! >;)
(Ons verbruik is al jaren nagenoeg gelijk. Deze winter zelfs lager ivm aanleg isolatie)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:08

mvdende schreef:
Energietoeslag of niet. Ik baal gewoon dat ik straks méér geld kwijt ben aan energie ipv minder zoals de overheid liep te verkondigen.

En het is niet alleen de energie die verschrikkelijk duur geworden is... óók de boodschappen zijn mega duur geworden! De zorgverzekering gaat straks weer behoorlijk omhoog. Diervoer is schreeuwend duur. Om over de benzineprijs nog maar niet te spreken. En parkeerkosten rijzen óók de pan uit. Morgen "even" middagje Erasmus, €4,26 per uur. Dat zijn géén leuke prijzen meer...

Kortom, elke cent die er extra binnen komt is gewoon hard welkom. En als de belasting korting er dan af gaat, kost mij dat gewoon wéér een klap geld. Ergens houdt het wel op met wat je nog kan betalen als alles zo duur wordt.

Zorgverzekering gaat omhoog maar je zorgtoeslag ook.
Jij krijgt nog de compensatie terwijl je een vast tarief contract hebt toch?
Dus dat is even ruim 1700 euro of zelfs meer extra. Waar je in feite niks voor moet doen.
Dus zo slecht heb je het niet neem ik aan...

Andere mensen hebben helemaal nergens recht op. Alleen krijgen we een energieplafond. En dat is alleen maar goed dat nu iedereen geholpen wordt ipv een bepaalde groep

elnienjo

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:40

Ik voel me genaaid bij de tarieven voor het prijsplafond! Dat is veel duurder dan wat ik nu betaal! Vooral elektra is asociaal duur! De helft duurder dan wat ik nu kwijt ben!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:40

Beetje jammer dat bepaalde groepen die al flink veel hulp hebben ontvangen nu weer zo hard moeten schreeuwen omdat ze zich zo benadeeld voelen...
Het is toch van de zotte dat ik bijvoorbeeld 4 a 5 keer per week al om half 6 opsta, om 6 uur naar mijn werk fiets en vervolgens vrijwel de helft van mijn loon kan afgeven aan enkel energie kosten.
Het werd echt heel hard tijd dat er voor de werkende middenmoot eindelijk een soort van oplossing komt want iedere maand krom liggen voor je energie motiveert niet erg
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 20-09-22 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:42

elnienjo schreef:
Ik voel me genaaid bij de tarieven voor het prijsplafond! Dat is veel duurder dan wat ik nu betaal! Vooral elektra is asociaal duur! De helft duurder dan wat ik nu kwijt ben!

Het is een plafond dus ben je nu minder kwijt dan betaal je gewoon dat.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:52

Kan iemand het prijsplafond in lekentermen uitleggen, want door het geschreeuw "ik wordt zo benadeeld" begrijp ik niet goed wat nou het "probleem" is.

Zoals ik het begrijp wordt er per type huishouden berekend wat het gemiddelde/normale verbruik zou moeten zijn, blijf je daaronder, dan betaal je de prijs per eenheid zoals die op 1 januari 2022 gold, voor het gedeelte dat je er overheen gaat betaal je een extra hoog bedrag.

klopt dat?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:55

Het energieplafond is ook bedoeld voor mensen die meer betalen...

Voor iedereen worden de boodschappen en alles duurder. Niet alleen als je een vast contract met lage tarieven nog hebt. Je profiteert dus zeker wel van de energietoeslag, want die heb je niet nodig voor de energie dus kan er andere dingen van doen. Andere mensen hebben die energietoeslag nodig voor de energie of zouden zelfs daarbovenop nog zelf extra moeten betalen door hoge tarieven. En die hebben ook duurdere boodschappen enzovoorts
Of komen niet in aanmerking voor de toeslag...

Ja, je hebt gewoon enorme mazzel en reageert nu verwend. Die 1300 euro was voor jou al een onnodig cadeautje in principe. Wees daar blij mee en nog blijer met vaste tarieven en de ruimte om andere kachel aan te schaffen. Dat is ook enorme luxe. Iedereen moet zich bijna aanpassen, ook de groep die nog wat minder binnen krijgt of de groep die net te hoog zit.

Daphara zoals ik begrijp wel ja. Heb je lagere tarieven is er geen verandering

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:57

elnienjo schreef:

Je wordt niet genaaid. Je blijft betalen wat je nu ook betaalt als dat lager is dan het prijsplafond.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:59

Daphara schreef:
Kan iemand het prijsplafond in lekentermen uitleggen, want door het geschreeuw "ik wordt zo benadeeld" begrijp ik niet goed wat nou het "probleem" is.

Zoals ik het begrijp wordt er per type huishouden berekend wat het gemiddelde/normale verbruik zou moeten zijn, blijf je daaronder, dan betaal je de prijs per eenheid zoals die op 1 januari 2022 gold, voor het gedeelte dat je er overheen gaat betaal je een extra hoog bedrag.

klopt dat?

Nee ik dacht dat er 1 prijs werd afgesproken.

Quote RTL Nieuws:
Op welk bedrag de prijs wordt vastgezet, is nog niet helemaal zeker. Er wordt gedacht aan een prijs van 1,50 euro voor een kuub (m3) gas en 0,70 euro per kWh elektriciteit, inclusief overheidsheffingen. De lage prijs geldt voor de eerste 1200 kuub gas en de eerste 2400 kWh stroom. Wie meer verbruikt, betaalt voor de rest de volle mep.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:00

Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen met mensen die stadsverwarming hebben. Wij hebben geen gas en doen alles op stroom natuurlijk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:05

Daphara schreef:

klopt dat?

Dat klopt.

Máár dit prijsplafond komt in plaats van de belasting verlaging van 21% naar 9%.

Dus heb je nu een hoog bedrag per m3/kwh en verbruik je niet meer dan 1200m3 gas en 2400kwh stroom, ga je er stevig op vooruit.

Maar als je zoals ik een vast contract hebt, met lagere prijzen dan 1 januari 2022, dan ga je er stevig op achteruit, want die verlaging van 21% naar 9% gold voor iedereen, hoge of lage kosten.

Maar dus óók de mensen die flink méér verbruiken dan 1200m3 gas en 2400kwh stroom gaan er flink op achteruit. Want over de m3 en kwh wat je méér verbruikt, moet de marktprijs, dus de prijs zonder plafond, betaald worden. En dáár gaat nu dus óók die BTW weer van omhoog van 9% naar 21%.

En omdat voor stroom de drempel op 2400kwh is gelegd, zitten de mensen die in aller ijl deze zomer in warmtepompen en andere elektrische verwarming hebben geïnvesteerd om gas te verminderen, óók in de knel, want een warmtepomp verbruikt behoorlijk stroom en dan ga je Never nooit niet onder die 2400kwh blijven. En voor elke kwh boven die 2400 betaal je de hoofdprijs.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:07

elnienjo schreef:

Maar het is nog altijd minder dan de 3,50 á 4 euro die men op dit moment kwijt is.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:08

Wel bijzonder dat de mensen die hier het hardst roepen tot nu toe nog allemaal tarieven betalen onder het prijsplafond en sommige als klap op de vuurpijl dan ook nog energieopslag krijgen en gebruik maken van andere voordeeltjes. En dan nog het lef hebben om te klagen dan heb je geen plaat voor je kop maar een heel appartementencomplex. Echt ongelooflijk... En ik maar fulltime werken, mijn halve salaris elke maand afdragen voor allemaal voorzieningen waar ik geen gebruik van maak. Overal de volle mep voor betalen inclusief gas en elektra. Megablij dat de werkende burger nu ook eindelijk eens een voordeel/oplossing krijgt. En voor Elnienjo en co, of zal ik maar teruggaan naar mijn 'eigen land' met mijn niet westerse achtergrond migratieachtergrond in plaats voor oa alle voorzieningen, toeslagen en uitkeringen te werken waar jullie zo graag gebruik van maken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:11

Even gauw opgezocht: een goede warmtepomp verbruikt z'n 3000kwh per jaar. Dat is dan dus alleen voor de warmtepomp. Je overige elektra verbruik komt daar nog bovenop.

Dus leuk deze regeling voor eenieder die dacht slim te zijn een warmtepomp of airco te installeren deze zomer.

Airco is met deze regeling dus niet meer goedkoper dan gas.....

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:14

@De mensen met een uitkering die zich genaaid voelen
In tijden waar iedereen geraakt wordt door prijsstijgingen en iedereen zich moet aanpassen vind ik het zeer terecht dat ook iedereen een steentje bijdraagt. Want iedereen gaat erop achteruit, waarom zouden mensen met een uitkering (wat voor uitkering dan ook) die dans moeten ontspringen dan? Ook mensen met een baan, mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben en ga zo maar door, staan voor exact dezelfde keuzes: kan ik de auto nog wel betalen, moet ik hem weg doen? Kan ik nog genieten van uitjes, kan ik mijn huisdieren nog houden of moet ik ze te koop zetten? Zou ik het wel redden als ik zo min mogelijk zal rijden en mijn dier op goedkoper voer zet? De sportschool op zeg? Mijn streamingdiensten, hobby's of andere leuke dingen opzeg?
Dit raakt nu eenmaal iedereen, helaas.

Fijn dat er eindelijk iets is verzonnen waar méér mensen baat bij hebben als enkel een relatief kleine groep. Want hoeveel mensen hebben de energietoeslag nou gekregen, iets meer als een miljoen? Dit gaat toch veel meer mensen financieel helpen lijkt mij

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:16

Je neemt toch ook alleen een warmtepomp als je zonnepanelen hebt, anders kan het sowieso niet uit imo

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:17

Elin_ schreef:
BigOne schreef:
Plafond in prijs , zit je er boven betaal je de geldende prijs maar voor mensen met een vast contract tegen nog lagere prijzen geldt het niet. Pas wanneer je over moet schakelen bij aflopend contract krijg je de eerste hoeveelheid stroom en gas tegen vooraf vastgestelde prijzen. En voor mensen die nu al met een variabel contract zitten en meer betalen geldt het ook.

Ik vraag me nu af of het ook voor dynamisch geldt of dat ik nu een variabel contract moet afsluiten.

Ik quote mezelf maar even. Iemand?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:18

Plus de uitkeringen gaan ook met 10% omhoog terwijl de meeste cao-onderhandelingen op maximaal 4% zijn gestegen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:18

Suzanne F. schreef:
Daphara schreef:

klopt dat?

Nee ik dacht dat er 1 prijs werd afgesproken.

Quote RTL Nieuws:
Op welk bedrag de prijs wordt vastgezet, is nog niet helemaal zeker. Er wordt gedacht aan een prijs van 1,50 euro voor een kuub (m3) gas en 0,70 euro per kWh elektriciteit, inclusief overheidsheffingen. De lage prijs geldt voor de eerste 1200 kuub gas en de eerste 2400 kWh stroom. Wie meer verbruikt, betaalt voor de rest de volle mep.

Zo begreep ik hem ook. Of je nu in een klein appartement woont goed geïsoleerd of in oude boerderij enkelsteens. Of je nu alleen woont of 7 kinderen hebt.
Aantal m3 blijft gelijk.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:22

mvdende schreef:
Even gauw opgezocht: een goede warmtepomp verbruikt z'n 3000kwh per jaar. Dat is dan dus alleen voor de warmtepomp. Je overige elektra verbruik komt daar nog bovenop.

Dus leuk deze regeling voor eenieder die dacht slim te zijn een warmtepomp of airco te installeren deze zomer.

Airco is met deze regeling dus niet meer goedkoper dan gas.....

Ik denk wel dat het verbruik boven de 2400kwh geld voor wat je niet zelf opwekt. Veel mensen die investeren in een warmtepomp of airco, hebben of investeren ook in zonnepanelen, want daar ligt de win win situatie. Neem aan dat mensen met zonnepanelen nog steeds gewoon "vrij" kunnen gebruiken wat ze zelf opwekken, en als ze dan onvoldoende opwekken krijgen ze daarna eerst nog het tarief tot 2400kwh op wat ze meer afnemen, daar kom je nooit boven uit bij elkaar neem ik aan.
Op dit moment hebben wij 900kwh overwaarde, maar daar krijg je bijna niks voor terug, dus we hebben de airco geïnstalleerd om de eventuele overwaarde op te maken of in ieder geval meer van te gebruiken en op die manier minder gas, want dat moeten we wel extern afnemen. Maar met de airco kunnen we wel zelf kiezen wanneer we die inzetten. We kunnen het allemaal meten, dus wanneer we meer stroom verbruiken dan we opwekken, en dus kosten maken, kunnen we besluiten om gas er bij te gebruiken, of op dat moment uitrekenen wat het meest voordelig is om in te zetten.
Warmtepomp kan dat dan weer niet, dus dat durfde wij ook niet aan, gezien onze nog al onvoorspelbare overheid. Straks zit iedereen op stroom en besluit de overheid spontaan elektra X keer duurder te maken naar verhouding, dan ben je net overgestapt en krijg je dat weer :+

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:29

Je verbruikt idd eerst wat je zelf opwekt, dan nog 2400kwh prijsplafond en dan de actuele prijs.

Ik heb dit jaar al 6420 opgewekt en 4516 verbruikt. Dus heb nog wat “over”. Daarom ook airco verwarmen en grotendeels elektrisch rijden.

Mijn maandbedrag is nu 65 euro. Maar krijg nog terug zegt de app, meer dan 250 euro. Desalniettemin betaal ik incl alle vaste kosten etc 1,88 voor gas dus dat zou nog iets lager worden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:29

Ik zit in een eenpersoonshuishouden, twee onder één kap, jaren 30 woning.
Ik heb even in excel mijn gemiddelden berekend en bekeken hoe ik het gedaan heb in de laatste jaren met verbruik, zonder echt extra aandacht er aan te besteden, want ben sowieso zuinig. Mijn buren zitten vele malen hoger in gebruik en hebben het officieel beter geïsoleerd dan ik. Ik ga pas eind 2023 verbouwen.

Over de laatste 5 jaar…

Gas gemiddeld per jaar: 1380 m3
Electra gemiddeld per jaar: 2200 kWh

Gas moet ik dus 200 kuub op minderen om voordelig te blijven zitten, electra zit nog iets ruimte in.

Dan toch maar koken op een elektrisch fornuis i.p.v. gas, dat zal waarschijnlijk het “probleem” oplossen, volgens mij heb ik nog ergens zo’n tweepitter op zolder staan.
Dat nog los van alle raam- & radiator folie, dubbele plisse gordijnen en extra tocht strips die ik inmiddels ook aan het plaatsen ben. CV al terug op 60 graden laten zetten… verlichting is 90% al led, de 10% waar dat niet zo is, zijn ruimtes die ik amper gebruik.

Is er iets wat nog meer redelijk simpel wat besparing oplevert?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:31

Wellicht gedeelte elektrisch verwarmen?