Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:25

idinn schreef:
Wat mij betreft maken ze een financieringsvoorbehoud verplicht.. je hebt het niet over een bedrag van €1000. Ik vind het heel kwalijk dat mensen daar risico in nemen, door de wanhopige woningmarkt. Ja, vaak is die boete betalen het probleem niet. Maar vervolgens ben je wel je spaargeld (deels) kwijt. En dat is geen bedrag die je de maand erop wel weer even opzij zet.

Alsjeblieft niet... dit land is al zo betuttelend.
Laat volwassen mensen zelf bepalen om bepaalde risico's wel of niet te nemen.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:31

Als je op dat punt allemaal gelijk bent, wat maakt het dan uit dat je beschermd wordt tegen een risico? Het grootste nadeel ligt dan denk bij verkopers? Die kunnen geen boete meer ontvangen als het misloopt qua financiering.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:36

Ik ben gewoon voor de vrijheid om bepaalde keuzes wel of niet te mogen maken. Niet elke stap in het leven hoeft gedirigeerd te worden door de overheid.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 10:38

Ik kom mij aanmelden hier!

Ik heb mijn hele leven alleen in huurhuizen gewoont dus kopen is volledig nieuw voor mij, en ook voor mijn ouders, opa en oma, dus van mij thuis uit kunnen ze me nergens bij helpen met waar ik aan moet denken en regelen. Dus ik kan het wel gebruiken om hier nog tips mee te krijgen.

Mijn vriend zijn ouders weten er gelukkig meer van :)

Wij zijn in augustus 5 jaar samen, waarvan ik al 4 jaar op mezelf woon, mijn vriend woont nog thuis. Ik ben 25 hij is 29. We zitten nu op het punt dat we heel graag verder willen in ons leven. Maar mijn vriend verdient te veel om nog een sociale huurwoning te krijgen dus wij zullen sowieso moeten gaan kopen.

Om onze zoektocht makkelijk te maken ( :+ ) werk ik in Arnhem, en hij in Weert. Dus wij zoeken denken we iets in een straal van 50km rondom Cuijk. Hebben niet persé een voorkeur voor bepaalde dorpen.

We weten eigenlijk ook nog niet goed wat we precies zoeken. Uiteindelijk is de droom, woonboerderij met minstens 1 hectare grond zodat mijn paard aan huis kan. Mijn vriend wil zelf dus ook graag die ruimte. Maar anderzijds is een opknapwoning met ruime tuin ook goed. Gezien die woonboerderijen op dit moment niet voor het oprapen liggen. We willen beide max een uur rijden naar ons werk (dat doe ik momenteel ook vanuit Deurne) we hebben een hypotheek gesprek gehad voordat de rentes zo bizar gingen stijgen toen konden we 420 krijgen (weet niet of andere hier ook bedragen noemen), nu zal het wel weer lager liggen.

We zijn sinds een tijdje dus ook begonnen met bezichtigen plannen. En hebben nu 4 woningen bekeken. 1 woning lag aan een te drukke straat voor ons in Berghem, en dankzij die woning kwamen we erachter dat 90m2 woonoppervlakte te klein is voor ons. Ook nog in Stevensbeek een woning bekeken met echt een grote tuin, ik zag deze woning helemaal zitten maar mijn vriend vond er voor de vraagprijs te veel werk aan zitten. We hebben ook nog in Westervoort een nieuwbouwwoning bekeken, maar dit was voor mijn vriend echt te ver rijden, en de tuin was de tuin veel te klein (stond foutief in de advertentie).

Net voordat we op vakantie gingen hebben we ook nog een woning bekeken. 900m2 tuin mooi halverwege, jaren 30 huis dat nog veel werk heeft maar de vraag prijs was er ook naar, en nu hebben we het voor het eerst aangedurft om een bod uit te brengen!

We hebben 3,7% boven de vraagprijs geboden. Ik heb geen idee of dat op dit moment genoeg is. Van collega's in Arnhem hoor ik biedingen echt veel hoger boven de vraagprijs, 15% ofzo. Maar dat is een hele andere regio en op de radio hoorde ik dat toch veel mensen al geen klushuis meer durven kopen en we weten dat een ander huis in deze regio (vergelijkbaar huis) ook niet veel boven de vraagprijs is verkocht dus we zijn heel benieuwd, we horen het woensdag voor 18u. Bieden ging middels een biedingsformulier vanuit de makelaar en ik heb er nog een persoonlijke brief bij gedaan om ons een beetje voor te stellen aangezien ze zeggen dat het op gunning ging. Al vrees ik dat die gunning toch bij de hoogste bieder zal liggen.

Spannend dus!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:16

Spannend, Anouk. Ik woon nu in dezelfde omgeving als waar jij zoekt en kom uit omgeving Arnhem :+
Mijn eigen huis is in januari voor 5% boven de vraagprijs verkocht en ik heb in december in deze buurt 17 % moeten overbieden. M.a.w. precies omgekeerd van wat jij nu zegt.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:22

Dat voorspeld niet veel goeds voor onze bieding :')

We kunnen nu toch niet meer doen dan afwachten :D
Ik ging de brief zelf afleveren bij het makelaarskantoor, toen iemand daar mijn brief aannam en de naam van de makelaar op de envelop zag staan zei hij meteen ooh huppelepupstraat ja daar is ze momenteel erg druk mee. Dit klonk mij nogal als dat er al veel biedingen binnen waren gekomen :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:51

Nee hoor, dat zegt niets. Een klushuis is toch minder geliefd. Ik heb een appartement gekocht en daar is veel vraag naar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:06

Wij zitten ook in die omgeving en hebben zo’n 10% overboden maar dat was vorig jaar rond deze tijd en 8800m2 grond. Wel enorm klus project

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 16:48

Laatste huis zaten we rond 4% en waren alle andere biedingen lager en eentje gelijkaardig. Paar huizen ervoor gingen voor een ton extra weg. Je weet het gewoon nooit. Bieden wat voor jullie goed voelt, meer kan je niet doen.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:43

Bedankt! _/-\o_

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:02

Op mijn huis is 4,62% overboden begin mei, Eindhoven
Nette tussenwoning met 2 slaapkamers en best veel tuin en privacy. Geen overburen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:28

Begin mei bij mijn ouders 12,5 tot 16,5%, afhankelijk van de opleverdatum. Zij gaan voor de 12,5% zodat ze niet tijdelijk iets anders moeten zoeken.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 21:01

emilyslaluna schreef:
Hoi allemaal!

Ik lees al een tijdje mee en hoop nu eindelijk mee te kunnen praten. Ik hoop volgende week mijn contract te tekenen en dan kunnen mijn vriend en ik eindelijk onze zoektocht beginnen!

Nu zoeken wij iets tussen zijn werk en die van mij in. Hij zou 45-50min kunnen rijden en ik max 30min i.v.m. mijn type werk. Nu vraag ik mij af of er een manier is om op Funda als het ware twee zoekgebieden in te stellen vanuit onze beiden werklocaties en dan in één opslag te kunnen zien wat daartussen zit. Want nu kan ik enkel zoeken op een x km straal rondom stad x. Maar 9/10 keer is het toch de verkeerde kant op van waar we zoeken.

Heeft iemand tips?

Hoi,

Ik zat gewoon door dit topic heen te lezen en ik weet toevallig de antwoord op deze vraag. Je hebt hier een website voor en hij werkt mega goed. Houd er rekening mee dat dit wel gebaseerd is buiten spitstijd.

https://app.traveltime.com/reachableFro ... ort/radius

Dit is niet in funda zelf helaas haha dat was makkelijk geweest. Maar ik heb hiermee wel voor mezelf een paar 'hotspots' in kaart gebracht en daar kijk ik dan naar in Funda! Soms zit er ook echt iets onverwachts tussen, een wijk die dan echt ver van je werk ligt, maar omdat hij aan een snelweg ligt ben je er toch sneller dan een wijk die een stuk dichterbij je werk ligt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 00:09

chevax schreef:
Ladyson schreef:
Wij hebben ook zonder voorbehoud geboden, maar hadden die centen echt niet op de bank staan hoor. We hebben wel alle scenario's (wat als iemand baan verliest etc) 100x doorgenomen en zijn voor het risico gegaan. We hadden het huis met voorbehoud niet gehad. We waren namelijk overboden door iemand, maar dat bod was met voorbehoud.

Waarom doe je in hemelsnaam een bod zonder vbv financiering als je het geld niet hebt en dus afhankelijk bent van een hypotheek? Het gaat er dan toch niet om "wat als iemand z'n baan verliest"? Je moet dan erg zeker zijn van verkoop eigen woning en zoveel overwaarde hebben dat aankoop nieuw pand geen probleem is. Stel dat je het huis wél had gekregen, maar niet de financiering, dan had je toch mooi moeten afnemen.

Omdat je het huis anders dus niet hebt :+
Maar we waren inderdaad vrij zeker van onze zaak en in nauw contact met de hypotheekverstrekker, maar 100 procent weet je het nooit dus het blijft spannend natuurlijk.

Je hebt trouwens tegenwoordig ook hypotheekverstrekkers die dus wel garant staan en waarmee je dus veilig zonder voorbehoud kan bieden. Daar hebben we ook nog voor gekeken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:49

Ladyson schreef:
Omdat je het huis anders dus niet hebt :+
Maar we waren inderdaad vrij zeker van onze zaak en in nauw contact met de hypotheekverstrekker, maar 100 procent weet je het nooit dus het blijft spannend natuurlijk.

Je hebt trouwens tegenwoordig ook hypotheekverstrekkers die dus wel garant staan en waarmee je dus veilig zonder voorbehoud kan bieden. Daar hebben we ook nog voor gekeken.

Oprechte vraag: kun je dat toelichten ? Want volgens mij bestaat “veilig zonder voorbehoud” niet, tenzij je het geld op de bank hebt staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:31

Wij gaan toch een poging wagen en de vraagprijs bieden.
Het is een mooi huis, maar vind hem best aan de prijs en oplevering is pas over een jaar. Ik gok dat de prijzen gaan zakken dus we zijn niet van plan te overbieden.
We worden het waarschijnlijk niet en dan heb ik daar vrede mee, maar niet geschoten is altijd mis dus we proberen het gewoon.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:35

Slim zonnebloem! Succes +:)+

Het lijkt me wel vreselijk om nog een jaar te moeten wachten voordat je kan gaan verhuizen, wetende dat je huis er al staat _O-

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 22:33

Wie niet waagt wie niet wint, succes zonnebloem.

Wij krijgen morgen al de sleutel.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:10

@horsii: Alles goed gegaan met de overdracht?

Onze woning komt in de verkoop, vorige week zijn de foto's gemaakt en vanmiddag hebben we ze ontvangen. We vonden het merendeel echter echt geen goed beeld van de woning geven dus we hebben ze afgekeurd en de fotograaf moet dus opnieuw komen.
Heeft iemand van jullie dat al eens meegemaakt? En bij poging 2 wel tevreden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:21

Spannend Horsii!

Nou ik heb zojuist het bod gedaan, mijn man wilde toch graag iets overbieden dus we hebben 20k boven de vraagprijs geboden.
Ben benieuwd wanneer we iets horen.

Kwam nog een ander leuk huis voorbij maar bezichtigen kon helaas alleen volgende week en wij gaan zaterdag met vakantie.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:31

Hier vandaag een huis bezichtigd die hem niet gaat worden.
Donderdag een andere woning daar in de buurt bekijken

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:11

Spannend Zonnebloem!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:39

Ik ga me, denk ik, ook op de woningmarkt begeven binnenkort. Ik ben net terug in Nederland na 8 jaar in de UK, zijn niet ontzettend regiogebonden maar ik woon nu in Hoenderloo bij mijn ouders en werk in Apeldoorn en die omgeving bevalt wel. Kom zelf oorspronkelijk uit Gouda, maar wil niet meer terug naar de Randstad.

We hebben het geluk dat we geen haast hebben en overwegen ook zeker een klushuis, omdat we tijdens een eventuele verbouwing prima bij m'n ouders kunnen wonen, ruimte zat.

Ben benieuwd... :+ Voor klushuizen lijkt nu wel minder animo te zijn, heb een aantal bezichtigingen gepland waarbij mij werd gevraagd wanneer het uitkomt ipv andersom!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:57

Morgen wordt ons toekomstige huis getaxeerd, spannend!!

horsii: leuk zeg!

zonnebloem: spannend en duimen maar!

Eulogy: dat is fijn als je niet per se aan een regio vast zit. Wij hebben ook een klushuis gekocht, waren ‘maar’ 8 kijkers voor geweest. Waar dat er soms wel 20-30 konden zijn bij huizen die meer ‘af’ waren.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:35

Volgens mij zijn klushuizen en bouwgrond inderdaad minder populair door de gestegen materiaal en aannemersprijzen. Kan zeker wat zijn als je geen haast hebt!
Hier nog steeds niets op de markt waar we warm van worden helaas, er zit nog van alles in de leiding zoals een woning die over een tijdje te koop komt, mensen gaan naar een appartement. Het is alleen afwachten wanneer die wat anders hebben en het te koop willen zetten, zou wel wat kunnen zijn denk ik.