Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:21

maar dat prijsplafond staat toch al?

#ikvindhetingewikkeld :')

Ik stookte vorig jaar november 109m3
Ik stookte dit jaar november 40m3 (x 2.7 = 108)
het prijsplafond voor november is 146m3

Als ik afgelopen november net zoveel gestookt had als vorig jaar, die 109 m3 had dat me 294 Euro gekost
Als ik komend november weer 40m3 stook met prijsplafond kost dat me 58 euro
Als ik komend november los ga en weer 109M3 stook met prijsplavond kost dat me 160.23 euro
Als ik me aan het plafond hou, zou ik 146M3 mogen stoken, maar dat kost dan 211,70 euro
Zuinig doen is dan toch gunstiger?

Maar nogmaals, ik ben heel slecht in rekenen en inzicht, dus ik zie het misschien helemaal verkeerd! :o

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:24

Cer schreef:
Maar dan spaar je toch alsnog geld?
ik zit nu ook zuinig te doen.. mijn huidige prijs is 2,70 per M3.. Dus hoe minder ik stook, hoe goedkoper.. Of denk ik verkeerd?

ik heb geen rekenvoorbeelden, maar ken wel gezinnen waar momenteel helemaal niet wordt gestookt.
Je spaart nu geld, maar dan krijg je volgend jaar een minder groot gebruiksgemiddelde.

Dus stel: iemand stookte normaal, 18 gr.
Nu staat de verwarming grotendeels uit en gebruikt nauwelijks gas. (er zijn genoeg die dit doen omdat ze nu de rekening niet kunnen betalen)
Dan gaat het gemiddelde gebruik over dit afgelopen jaar fors omlaag.
Dit verbruik wordt dan het uitgangspunt voor het 'normale gebruik' voor het komende jaar. Dus diegene moet volgend jaar ook weer in de kou zitten...

Ik hoop dat ik het verkeerd zie... en dat jij gelijk hebt Cer.

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik me realiseer hoe oneerlijk dit systeem is.
Doe dan gewoon het aantal vierkante meters : energielabel. Ook niet eerlijk, maar hoe het nu wordt gedaan zijn vooral de mensen met een kleine beurs de klos.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:28

ohhhh ik dacht dat het gemiddelde gebruik al vast stond.. nl die 1200 m3 verdeelt over 12 maanden zoals dat gecommuniceerd is.
Ik mag toch niet hopen dat ze denken dat wat ik nu stook , dat dat gangbaar is en dat het nog lager kan :oo

Ik ken mensen die doorstoken omdat ze niet helemaal bevatten (komt door leeftijd, beetje verward) wat de impact is en dat het echt best heel duur is om je gaskacheltje aan te zetten zoals je gewend was..
dat wordt echt sneu met afrekeningen straks...

Anoniem

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:30

Nee zo werkt het niet, de gemiddelden per maand zijn gebaseerd op het gemiddeld in Nederland niet per huishouden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:32

Spenk schreef:
Nee zo werkt het niet, de gemiddelden per maand zijn gebaseerd op het gemiddeld in Nederland niet per huishouden.

Ja toch, dat staatje wat al een paar keer gedeeld is?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:33

senna21 schreef:
Cer schreef:
Maar dan spaar je toch alsnog geld?
ik zit nu ook zuinig te doen.. mijn huidige prijs is 2,70 per M3.. Dus hoe minder ik stook, hoe goedkoper.. Of denk ik verkeerd?

ik heb geen rekenvoorbeelden, maar ken wel gezinnen waar momenteel helemaal niet wordt gestookt.
Je spaart nu geld, maar dan krijg je volgend jaar een minder groot gebruiksgemiddelde.

Dus stel: iemand stookte normaal, 18 gr.
Nu staat de verwarming grotendeels uit en gebruikt nauwelijks gas. (er zijn genoeg die dit doen omdat ze nu de rekening niet kunnen betalen)
Dan gaat het gemiddelde gebruik over dit afgelopen jaar fors omlaag.
Dit verbruik wordt dan het uitgangspunt voor het 'normale gebruik' voor het komende jaar. Dus diegene moet volgend jaar ook weer in de kou zitten...

Ik hoop dat ik het verkeerd zie... en dat jij gelijk hebt Cer.

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik me realiseer hoe oneerlijk dit systeem is.
Doe dan gewoon het aantal vierkante meters : energielabel. Ook niet eerlijk, maar hoe het nu wordt gedaan zijn vooral de mensen met een kleine beurs de klos.

Waar haal je dit vandaan als ik vragen mag? Volgens mij klopt dat niet met betrekking tot het plafond.
Het is volgens mij gewoon een plafond die voor iedereen hetzelfde is en niet afhankelijk van het individuele verbruik van 2022

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:36

Gelukkig maar! Ik ben blij dat ik het bij het verkeerde eind had :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:38

Nou .. dat scheelt weer :') :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:02

Cer schreef:
Spenk schreef:

Ja toch, dat staatje wat al een paar keer gedeeld is?

Yes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:07

Spenk schreef:

Juist, en als (vrijwel) iedereen gaat besparen, gaat het gemiddelde verbruik van Nederland dus omlaag. Voor 2023 staan de cijfers al vast, maar dit is niet in 2024 over of opgelost. Mocht er een regeling komen voor 2024 (en verder), dan zijn de cijfers (fors) lager en daarmee komt dan ook de ondergrens qua kunnen besparen in zicht. Nu al zullen er mensen zijn die deze winter in de problemen komen omdat ze last krijgen van niet alleen de kou zelf, maar ook vocht in huis met schimmel en o.a. luchtwegklachten tot gevolg. Daar komt dan nog eens de schade aan het huis bij waar de huurbaas/bank ook problemen krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:09

Er komt niks in 2024 dat is al gezegd. Dat het voor één jaar is en daarna zal iedereen het er mee moeten doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:11

ik ben heel benieuwd hoe het in 2024 gaat.. want ik denk wel dat een aantal mensen dan ook nog steeds geen maatregelen hebben kunnen nemen... maar goed, hopelijk zijn dat er zo weinig dat de rest het op kan vangen .. zoiets ?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:15

Ik dacht dat er na dit prijsplafond nog een prijsplafond zou komen, maar wel voor een selecte groep mensen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:16

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:20

Ze maken het veel te moeilijk allemaal. Stel gewoon een verbruik in per maand. Tot zoveel verbruik het prijsplafond, erboven de hogere prijs. Klaar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:21

Volgens mij gaat bij heel veel mensen vanaf 1 januari de thermostaat weer een paar graadjes omhoog, vooral dat deel van de bevolking dat altijd onder of rond het maximum verbruik zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:24

Veronica2 schreef:
Volgens mij gaat bij heel veel mensen vanaf 1 januari de thermostaat weer een paar graadjes omhoog, vooral dat deel van de bevolking dat altijd onder of rond het maximum verbruik zat.

Je moet het nog altijd gewoon betalen.. Het is niet het ineens gratis is ofzo.

Hier gaat er niks om hoog we zijn er nu wel aan gewend inmiddels en de prijs is nog altijd hoger dan we voorheen betaalden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:29

Suzanne F. schreef:
Ze maken het veel te moeilijk allemaal. Stel gewoon een verbruik in per maand. Tot zoveel verbruik het prijsplafond, erboven de hogere prijs. Klaar.

Dat is dat staatje toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:57

Cer schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat is dat staatje toch?

Ja maar ik bedoelde een vast verbruik per maand. Zomer of winter, geen verschil. Zoveel kuub verbruik en daarboven betaal je de hoge prijs. Dan weet je altijd waar je aan toe bent.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:03

dat lijkt me raar.. want dan kom je veel hoger uit.. je stookt in de winter toch ook meer dan in de zomer?

Als je 1200 kuub verdeelt over 12mnd dan heb je 120 pm... Dat is voor sommigen in de winter niet genoeg.. Terwijl je in de zomer beduidend minder stookt.. neem ik aan?

Dan hadden ze 1200m3 per 'jaarnota' moeten doen.. ofzo..?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:07

Cer schreef:
dat lijkt me raar.. want dan kom je veel hoger uit.. je stookt in de winter toch ook meer dan in de zomer?

Als je 1200 kuub verdeelt over 12mnd dan heb je 120 pm... Dat is voor sommigen in de winter niet genoeg.. Terwijl je in de zomer beduidend minder stookt.. neem ik aan?

Ja ik snap het. Maar dit maakt het extra ingewikkeld. Dan liever een vast bedrag en weten waar je aan toe bent.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:14

Cer schreef:

Dat is voor mensen die volgend jaar verhuizen natuurlijk weer lastig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:35

senna21 schreef:

Ik houd zelf mijn verbruik mij en heb derhalve dat eerste tabelletje met die maandplafond erbij genomen. Maar begrijp ik het nu goed dat ze het per dag gaan kijken? Hoe wil je gaan vast stellen waar per dag de grens ligt? Of denk ik nu ook te moeilijk?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:38

Zo ingewikkeld is het toch niet. Je hebt 2 plafonds. 1 tot de jaarrekening. En 1 erna. En daar moet je het mee doen.

Dus ze hebben dat plafond verdeeld over alle dagen. Je telt alle dagen voor en na de jaarrekening datum bij elkaar op. Ik krijg bijvoorbeeld de jaarrekening op 8 januari. Onze eerste plafond zal dus iets van 8 x 7m3 = 56 m3 zijn. Het tweede plafond is dan 1200-56 = 1144m3.

Tel alle dagen bij elkaar op tot je jaarrekening datum. En tel alle dagen bij elkaar op vanaf je jaarrekening datum tot einde jaar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:46

Ok dus ik kan het wegstrepen dat je bijvoorbeeld in juni maar 19m3 mag gebruiken (en anders betaal je meer). In plaats daarvan dan jouw voorbeeld.
Voor jou is het wellicht niet moeilijk, maar niet alle hersenen schakelen zo makkelijk mee met dit soort informatie. :)