Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:25

Oh goeie zeg :D . Zag ze laatst ook voor nespresso op een weggeefhoek staan.

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:40

Er zijn ook cups die biologisch afbreekbaar zijn. Dan ben je iig beter voor het milieu. Niet perse voor je portemonnee...

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:57

Ik had eens een aflevering van een kassa/consumentenbond-achtig programma gezien waarin uitgelegd dat het op zich wel meevalt hoeveel milieuvriendelijker biologisch afbreekbaar plastic onder de streep is (als je kijkt vanuit het oogpunt van afvalverwerking, omdat het vaak uiteindleijk toch nog in de verbrandingsovens terecht komt). Als er geïnteresseerden zijn zal ik 'm eens opzoeken.
Maar dat is weer een andere discussie.
Qua prijs maakt het inderdaad weinig uit met de gewone cups :P
Die van Nespresso kon je wel terugsturen en die werden dan gerecycled.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:02

Bij Hello fresh kan/kon je de doos aan hun meegeven zodat zij die weer konden laten recyclen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:07

In de basis is veel inderdaad niet zo milieuvriendelijk gezien het productieproces.

We doen het maar zo goed mogelijk ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:00

Ik kijk nog zijdelings mee met een pilot van een gemeente omdat ik ook een plan had om echt starterswoningen en of senioren woningen te gaan bouwen (tiny houses van ongeveer 40 en max 60m2 groot). In het buitengebied. Totaal een stuk of 15.

De gemeente wilde een forfait van 85% van de waarde stijging van de grond, wel minus hun leges en mijn daadwerkelijke kosten :+ Of ik kon ruimte voor ruimte titels aankopen, die zijn per woning ongeveer 150.000 euro. Plus natuurlijk de leges. Die kwamen op ongeveer 80.000. Grond denk ik ongeveer 125.000 om te kopen

Dan nog de infrastructuur, elektra, water, riool, verlichting etc. Bouwklaar maken. Groen voorzieningen. Ook bij elkaar ongeveer 150.000 euro.

En dan nog de woningen zelf, zeker met de heel erg gestegen materiaal kosten gaan die in kostprijs al snel naar 100.000 per stuk.

Dan heb ik het ook nog niet over mijn uren gehad, die van adviseurs etc.

Dus rendabel is het gewoon niet om echt betaalbare woningen te gaan bouwen als je er zelf iets aan over wil houden (en dan heb ik het echt niet gelijk over een miljoen, maar alle kosten plus mijn uren aan een uurtarief van 50€ per uur).

Vooral dat forfait van de gemeente stond me zo enorm tegen dat ik er wel klaar mee was.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:38

Dat is begrijpelijk Prairy.

En biologisch afbreekbaar plastic bestaat niet. Uiteindelijk wordt het microplastic dat gewoon in ons drinkwater beland. (Studie wageningen university)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:53

De cups die ik bedoel zijn ook niet van plastic maar van een papier.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:05

1 ding scheelt, sinds die houten lepels en kartonnen rietjes ga ik echt geen mcflurry of milkshake meer halen.

Dubbele besparing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:57

Wij hebben metalen rietjes met borsteltje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:36

Oeh, gisteren trouwens voor €135 aan consumptiecheques gebruikt bij Fnac. 2lp's, 3 cd's en een kaartspelletje mee gekocht. Heb nu nog ongeveer €110 aan cheques over. Mocht ik daar voor 31/12 niks mee kunnen kan ik er wel een cadeaubon mee aankopen die ook weer een jaar geldig blijft.

Oftewel: hoe je met een cadeau van je werkgever bijna 2 jaar aan gratis shoptegoed kan krijgen :))

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:10

Consumptie cheques, dat is echt iets typisch Belgisch of niet? :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 19:30

Dat met die rietjes werkt bij mij ook erg besparend bij de Mc :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:55

Ik heb daar nul moeite mee.. maar kom er sowieso nooit. Als ik een burger wil eten ga ik wel naar een plaatselijk cafe. Zijn ze niet eens zoveel duurder, wel 10x lekkerder en vullend.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 20:17

Ik was fan van de McKroket. Die heb je nergens en zeker niet met van die lekkere saus... plus de vanille milk shake :o
Maar doe het maar zelden hoor. Meestal na vakantie of zoiets of na een extreem lamlendige dag :P

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:41

Varekaj schreef:
Wij hebben metalen rietjes met borsteltje :D

Ja maar als ik daaraan moet denken o m die mee te nemen of altijd schoon in de auto/mn tas te hebben liggen werkt dat alsnog niet.

Ik heb een paar jaar geleden dikke plastic rietjes bij de Ikea gekocht voor de smoothie thuis. Die doe ik net zo lang hergebruiken tot ze uit elkaar vallen(nooit dus maar soms krijg ik ze niet meer goed schoon of er is op gekauwd). Nu maar extra zuinig mee doen...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:46

VanHuisUit schreef:
Dat met die rietjes werkt bij mij ook erg besparend bij de Mc :')

Ik heb zelf rietjes besteld met een groep vriendinnen en die liggen standaard in mijn auto haha. Maar van maïszetmeel en suikerriet.

Zijn niet van plastic of van papier.
https://geen-plastic.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:05

Ghostattack schreef:
Consumptie cheques, dat is echt iets typisch Belgisch of niet? :))

Blijkbaar :)) dit zijn cheques die heel veel medewerkers uit de zorg kregen als beloning voor de inzet tijdens de eerste lockdown en Corona vorig jaar. Ik heb bijvoorbeeld twv €240 (ongeveer) gekregen in die vorm. Ik kan ze gebruik bij Fnac (boeken,muziek en multimedia), Standaard boekhandel, in tuincentra, er doen een hoop restaurants mee die ze accepteren, gift shops, een schoenenwinkel in onze stad...
En je kan er dus ook cadeaubons mee aankopen. De cheques op zichzelf zijn geldig tot eind 2021. Koop er een giftcard mee rond die periode, en je kan dat bedrag dan doodleuk nog wat langer bewaren om aan jezelf uit te geven :P

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:44

Rekening garage ook binnen, van de audi. 2 nieuwe banden plus gratis apk en grote beurt, 385 euro. Morgen komt loon ook weer. Dan maar even betalen. Laat wekelijks 200 euro staan. Daar tanken we van en de boodschappen. Als ik weet dat de vaste lasten komen, meestal eind van de maand dan laat ik meer staan. Rest boek ik over naar spaarrekening.

Morgen en donderdag, moeten mijn man en ik apart eten ivm werk. Heb nu een paar bakjes bami en macaroni in de vriezer is dan lekker makkelijk

Wel fijn die cheques, Varekaj bespaard toch lekker.

Paarden aan huis vind ik grote besparing. We hadden zoveel gras afgelopen 3 weken, dat we savonds met de bosmaaier gras maaiden voor de nacht. Moet nog even grote balen kuil hebben voor de winter, maar krijgen we binnenkort van mijn zwager die boer is. Hij had afgelopen winter te weinig. En heeft 8 stuks van ons gebruikt. Dan hebben wij wel weer genoeg, dus geen kosten aan. In de herfst wel wat vlas inslaan.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:05

Ik kom echt zelden bij de Mac. Denk 1x per jaar ofzo met kids, meestal in vakantietijd.

Morgen word eindelijk m’n nieuwe ketel geplaatst. Wel fijn idee weer.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:26

Samantha_ schreef:
Ik kom echt zelden bij de Mac. Denk 1x per jaar ofzo met kids, meestal in vakantietijd.

Morgen word eindelijk m’n nieuwe ketel geplaatst. Wel fijn idee weer.

Die zal vast lekker zuinig zijn aankomende winter

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:36

Bij de Mac kom ik ook nauwelijks meer. Die zijn echt belachelijk duur geworden de afgelopen jaren, en sinds de McFlurry's nog niet halfvol meer zijn geef ik daar ook geen geld meer aan uit. Maar we gaan wel regelmatig naar de Burger king. Ook niet goed voor je beurs, maar die hebben zo'n lekkere chili cheese nuggets, en choco ijsjes voor een euro :9

Wat fijn, een nieuwe ketel! Dat zal wel schelen in verbruik inderdaad.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:21

Oh fijn een nieuwe ketel! Zal schelen aankomende winter inderdaad :).

Mac vermijd ik, voornamelijk nu ik weet hoeveel kcal er in die producten zit en ik wat af wil vallen :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:23

Ik lees de hele tijd kerel :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:26

Varekaj schreef:
Ik lees de hele tijd kerel :')

_O-.