Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Wat gierig zeg![]()
Jillz1 schreef:Eske_B schreef:Hebben jullie hier nog tips voor het vinden van een huis op Funda?
Minimaal 2 slaapkamers, tuin of ruim balkon, max 250-275 000, gebied rond Waddinxveen/Reeuwijk/Bodegraven/Nieuwerkerk ad Ijssel, nieuwe keuken of badkamer als het nodig is, maar geen grote kluswoning.
Ik vis iedere keer achter het net![]()
Of is een ander topic voor dat onderwerp?
Ja heb ik,
Iedere dag Facebook pagina's bekijken vd makelaars daar in de buurt.
Bijna iedere makelaar zet er previews op dus een dag of twee voor het op Funda komt.
Wat ook helpt als je bijv.steeds achter net vist met bieden, bieden zonder onder voorbehoud.
Dan moet je wel vooraf goed laten berekenen wat je " waard" bent. Dit hebben wij gewoon via de bank gedaan. We hebben vrijdag een huis gekocht gewoon netjes tegen de vraagprijs omdat de eigenaar niet langer op ovb wilde wachten.
Wij hebben dit huis nu gekocht voor tijdelijk, als ons droomhuis voorbij komt binnen half jaar dan kunnen wij ook weer zonder ovb bieden, is halfjaar geldig.
Jillz1 schreef:Eske_B schreef:Hebben jullie hier nog tips voor het vinden van een huis op Funda?
Minimaal 2 slaapkamers, tuin of ruim balkon, max 250-275 000, gebied rond Waddinxveen/Reeuwijk/Bodegraven/Nieuwerkerk ad Ijssel, nieuwe keuken of badkamer als het nodig is, maar geen grote kluswoning.
Ik vis iedere keer achter het net![]()
Of is een ander topic voor dat onderwerp?
Ja heb ik,
Iedere dag Facebook pagina's bekijken vd makelaars daar in de buurt.
Bijna iedere makelaar zet er previews op dus een dag of twee voor het op Funda komt.
Wat ook helpt als je bijv.steeds achter net vist met bieden, bieden zonder onder voorbehoud.
Dan moet je wel vooraf goed laten berekenen wat je " waard" bent. Dit hebben wij gewoon via de bank gedaan. We hebben vrijdag een huis gekocht gewoon netjes tegen de vraagprijs omdat de eigenaar niet langer op ovb wilde wachten.
Wij hebben dit huis nu gekocht voor tijdelijk, als ons droomhuis voorbij komt binnen half jaar dan kunnen wij ook weer zonder ovb bieden, is halfjaar geldig.
Jillz1 schreef:Hoe kan het misgaan, als je je gewoon via de bank dit regelt?
Is gewoon hetzelfde als aanvraag hypotheek alleen voordat je huis koopt. Ze noemen dat een financieel plan. Is ook maar 6 maanden geldig.
Als dit nog mis gaat heeft de bank zijn in huiswerk niet goed gedaan
Brainless schreef:Jillz1 schreef:Hoe kan het misgaan, als je je gewoon via de bank dit regelt?
Is gewoon hetzelfde als aanvraag hypotheek alleen voordat je huis koopt. Ze noemen dat een financieel plan. Is ook maar 6 maanden geldig.
Als dit nog mis gaat heeft de bank zijn in huiswerk niet goed gedaan
Stel dat het huis waar je op bied toch lager wordt getaxeerd dan wat jij als hypotheek moet hebben?
Ik durf best zonder voorbehoud een huis kopen mits deze een stuk goedkoper is/wordt dan mijn huidige huis. Met de overwaarde van mijn huidige huis kan ik prima de kk en het verschil in een lagere hypotheek betalen.
Maar stel wij hebben geen eigen huis en kunnen met gemak 4 ton lenen en hebben eigen geld voor de kk.
Ik bied op een huis 330.000 zonder voorbehoud, en de taxatie komt op 300.000; dan moet ik wel naast de kk minimaal 30.000 extra eigen geld bijleggen.
Ook al kan ik 4 ton lenen met ons inkomen, ik kan niet meer dan 3 ton hypotheek op dat huis krijgen.
Brainless schreef:Jillz1 schreef:Ik neem aan dat de bank hier al rekening mee houdt.
Dit wordt precies voor je berekend tot hoe hoog je een bod kunt doen
Jillz1 schreef:Wel dus, wij hebben precies doorgekregen wat wij te besteden hebben en daar is 10% afgetrokken voor evt. Verschil tussen aankoop en taxatie
_Lorette_ schreef:Dat is dan een veilige marge, maar je hebt vooraf nooit de zekerheid dat er maximaal 10% verschil zit tussen aankoopprijs en taxatie.
Jillz1 schreef:Er is duidelijk gecommuniceerd dat wij tot een bepaald bedrag probleemloos kunnen bieden. Daarboven is beter ovb
Brainless schreef:Jillz1 schreef:Wel dus, wij hebben precies doorgekregen wat wij te besteden hebben en daar is 10% afgetrokken voor evt. Verschil tussen aankoop en taxatie
Maar dat kun je niet als hypotheek krijgen.
Een huis wat getaxeerd wordt voor je hypotheek (na bieden) voor stel 200.000 en jij hebt 230.000 geboden.. kun je alleen een hypotheek krijgen voor 200.000 en zul je die 30.000 euro zelf moeten betalen... ook al kun je 5 ton aan hypotheek krijgen met jouw inkomen.
manzano schreef:Jillz1 schreef:Er is duidelijk gecommuniceerd dat wij tot een bepaald bedrag probleemloos kunnen bieden. Daarboven is beter ovb
Ik heb meegemaakt dat iemand 1 dag na het tekenen van de koopovereenkomst te horen kreeg dat zijn bedrijf ging reorganiseren en dat hij ontslagen zou worden. Gelukkig voor hem zat hij in z’n 3dagen bedenktijd, anders had hij een groot probleem.
Ik heb ook meegemaakt dat de kostwinner omkwam bij een ongeluk in het proces van het regelen van de hypotheek. Dat feest ging dus ook niet door.... z’n vrouw mocht toen de 10% aftikken omdat ze geen voorbehoud had.
Ik vind het echt een super onverstandig advies. Wij adviseren het onze aankoopklanten ook echt nooit.
manzano schreef:Daarom zei ik toch ook in eerste instantie.... Het kan ALS je in geval van nood de 10% maar kan ophoesten. En hoe je dat regelt moet jij weten. En de Rabobank biedt niks aan, ja een hypotheek, maar hoe jij je bod doet en welke risico's je daarmee neemt hebben zij uiteindelijk niks mee te maken.
En als het niet doorgaat heb je geen overwaarde om die 10% mee te betalen, want dan verkoop je je huis waarschijnlijk niet, want dan ben je dakloos.
Nou hoe dat je het bekijkt moet jezelf weten. Onze adviseur van de Rabobank hebben het tot de laatste euro berekend inclusief de risico's. Die risico's zijn in die 6 weken van ovb goed in te schatten.
Ons bedrijf waar wij inkomsten uithalen gaat niet binnen 6 weken failliet.
Onze overwaarde vh verkochte huis vangt evt taxatie verschil met gemak op.
Juist omdat wij zonder ovb hebben geboden kun je vaak een lagere prijs voor het huis betalen. Hoe meer bieders hoe hoger de prijs
Zelf nu meegemaakt dat ons huis voor 50.000 boven vraagprijs is verkocht. En ja dan kom je met taxatiewaarde in de problemen. Deze mensen hebben dit zelf bekostigd. In deze markt is het juist beter om vooraf goed je financiële plan klaar te hebben omdat je anders veel teveel betaald voor een huis.
Ik ken een hoop mensen die totaaaaal onverwacht te maken kregen met ontslag of inkomstenverlies. Dus ik geloof niet meer in die zekerheid.
En ja, er bieden super veel mensen zonder voorbehoud en ja, heel vaak gaat het goed.... Maar doe het niet zomaar.
Jillz1 schreef:manzano schreef:Daarom zei ik toch ook in eerste instantie.... Het kan ALS je in geval van nood de 10% maar kan ophoesten. En hoe je dat regelt moet jij weten. En de Rabobank biedt niks aan, ja een hypotheek, maar hoe jij je bod doet en welke risico's je daarmee neemt hebben zij uiteindelijk niks mee te maken.
En als het niet doorgaat heb je geen overwaarde om die 10% mee te betalen, want dan verkoop je je huis waarschijnlijk niet, want dan ben je dakloos.
Nou hoe dat je het bekijkt moet jezelf weten. Onze adviseur van de Rabobank hebben het tot de laatste euro berekend inclusief de risico's. Die risico's zijn in die 6 weken van ovb goed in te schatten.
Juist omdat wij zonder ovb hebben geboden kun je vaak een lagere prijs voor het huis betalen. Hoe meer bieders hoe hoger de prijs
Zelf nu meegemaakt dat ons huis voor 50.000 boven vraagprijs is verkocht. En ja dan kom je met taxatiewaarde in de problemen. Deze mensen hebben dit zelf bekostigd. In deze markt is het juist beter om vooraf goed je financiële plan klaar te hebben omdat je anders veel teveel betaald voor een huis.
Ik ken een hoop mensen die totaaaaal onverwacht te maken kregen met ontslag of inkomstenverlies. Dus ik geloof niet meer in die zekerheid.
En ja, er bieden super veel mensen zonder voorbehoud en ja, heel vaak gaat het goed.... Maar doe het niet zomaar.
Juist omdat wij zonder ovb hebben geboden kun je vaak een lagere prijs voor het huis betalen. Hoe meer bieders hoe hoger de prijs, ook wij zouden wederom kiezen voor een wat lager bod voor ons eigen huis als wij geen ovb zouden moeten verkopen.
Letsdunit schreef:Jeetje heeft dit allemaal nog iets met Funda te maken ?
Nou bij deze weer terug op bijzondere huizen dan maar
https://www.funda.nl/koop/bilthoven/hui ... 6/#foto-34
![]()
Foto 34
en geen idee wat er op foto 36 ligt