Fun-da deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:03

Die stal in Vledder rijden we wel eens langs, ik zie er nooit iemand ook weinig paarden.

Huis in Willemsoord had ik best gaan kijken als ik al verhuis plannen had, maar moet nog even wachten tot deze zomer , dan krijgen we te horen wat er met het gebied waar we wonen gaat gebeuren. Tot nu toe ziet het er uit dat we uitgekocht gaan worden.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:03

Cayenne schreef:
Wat gierig zeg -O- :P

Haha, ik ben heel gierig.

Al vraag ik me af of ik, als ik het geld had, dan daar zou gaan zitten. Drenthe staat wel in de top drie van de regio's waar wij willen vestigen. Maar voor dat geld is er ook wel wat in de regio waar we nu zitten (arnhem noord/veluwe)te vinden uiteindelijk...

En we willen helemaal geen paarden bedrijf dus er zou veel aangepast moeten worden. Maarja, als het geld hebt om dat te kopen, heb je het geld om het te veranderen vast ook wel...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:52

Jillz1 schreef:
Eske_B schreef:
Hebben jullie hier nog tips voor het vinden van een huis op Funda?
Minimaal 2 slaapkamers, tuin of ruim balkon, max 250-275 000, gebied rond Waddinxveen/Reeuwijk/Bodegraven/Nieuwerkerk ad Ijssel, nieuwe keuken of badkamer als het nodig is, maar geen grote kluswoning.

Ik vis iedere keer achter het net -O-

Of is een ander topic voor dat onderwerp?

Ja heb ik,

Iedere dag Facebook pagina's bekijken vd makelaars daar in de buurt.

Bijna iedere makelaar zet er previews op dus een dag of twee voor het op Funda komt.

Wat ook helpt als je bijv.steeds achter net vist met bieden, bieden zonder onder voorbehoud.

Dan moet je wel vooraf goed laten berekenen wat je " waard" bent. Dit hebben wij gewoon via de bank gedaan. We hebben vrijdag een huis gekocht gewoon netjes tegen de vraagprijs omdat de eigenaar niet langer op ovb wilde wachten.

Wij hebben dit huis nu gekocht voor tijdelijk, als ons droomhuis voorbij komt binnen half jaar dan kunnen wij ook weer zonder ovb bieden, is halfjaar geldig.

Zonder voorbehoud bieden moet je alleen doen als je de 10% evt kan ophoesten als het misgaat. Heb al zo vaak ontbindingen gehad van mensen die alles al.hadden besproken met de bank en waar het toch op onverwachte dingen misliep.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:27

Jillz1 schreef:
Eske_B schreef:
Hebben jullie hier nog tips voor het vinden van een huis op Funda?
Minimaal 2 slaapkamers, tuin of ruim balkon, max 250-275 000, gebied rond Waddinxveen/Reeuwijk/Bodegraven/Nieuwerkerk ad Ijssel, nieuwe keuken of badkamer als het nodig is, maar geen grote kluswoning.

Ik vis iedere keer achter het net -O-

Of is een ander topic voor dat onderwerp?

Ja heb ik,

Iedere dag Facebook pagina's bekijken vd makelaars daar in de buurt.

Bijna iedere makelaar zet er previews op dus een dag of twee voor het op Funda komt.

Wat ook helpt als je bijv.steeds achter net vist met bieden, bieden zonder onder voorbehoud.

Dan moet je wel vooraf goed laten berekenen wat je " waard" bent. Dit hebben wij gewoon via de bank gedaan. We hebben vrijdag een huis gekocht gewoon netjes tegen de vraagprijs omdat de eigenaar niet langer op ovb wilde wachten.

Wij hebben dit huis nu gekocht voor tijdelijk, als ons droomhuis voorbij komt binnen half jaar dan kunnen wij ook weer zonder ovb bieden, is halfjaar geldig.

Zonder voorbehoud bieden moet je alleen doen als je de 10% evt kan ophoesten als het misgaat. Heb al zo vaak ontbindingen gehad van mensen die alles al.hadden besproken met de bank en waar het toch op onverwachte dingen misliep.[/quote]

Hoe kan het misgaan, als je je gewoon via de bank dit regelt?
Is gewoon hetzelfde als aanvraag hypotheek alleen voordat je huis koopt. Ze noemen dat een financieel plan. Is ook maar 6 maanden geldig.

Als dit nog mis gaat heeft de bank zijn in huiswerk niet goed gedaan

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:29

En als jezelf idd geen stabiliteit of zekerheden hebt in je leven of inkomen dan is dit geen goed plan. Maar is een huis kopen dan sowieso wel een goed plan dan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:35

Jillz1 schreef:
Is gewoon hetzelfde als aanvraag hypotheek alleen voordat je huis koopt. Ze noemen dat een financieel plan. Is ook maar 6 maanden geldig.

Stel dat het huis waar je op bied toch lager wordt getaxeerd dan wat jij als hypotheek moet hebben?

Ik durf best zonder voorbehoud een huis kopen mits deze een stuk goedkoper is/wordt dan mijn huidige huis. Met de overwaarde van mijn huidige huis kan ik prima de kk en het verschil in een lagere hypotheek betalen.

Maar stel wij hebben geen eigen huis en kunnen met gemak 4 ton lenen en hebben eigen geld voor de kk.
Ik bied op een huis 330.000 zonder voorbehoud, en de taxatie komt op 300.000; dan moet ik wel naast de kk minimaal 30.000 extra eigen geld bijleggen.
Ook al kan ik 4 ton lenen met ons inkomen, ik kan niet meer dan 3 ton hypotheek op dat huis krijgen.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:46

Brainless schreef:
Jillz1 schreef:

Stel dat het huis waar je op bied toch lager wordt getaxeerd dan wat jij als hypotheek moet hebben?

Ik durf best zonder voorbehoud een huis kopen mits deze een stuk goedkoper is/wordt dan mijn huidige huis. Met de overwaarde van mijn huidige huis kan ik prima de kk en het verschil in een lagere hypotheek betalen.

Maar stel wij hebben geen eigen huis en kunnen met gemak 4 ton lenen en hebben eigen geld voor de kk.
Ik bied op een huis 330.000 zonder voorbehoud, en de taxatie komt op 300.000; dan moet ik wel naast de kk minimaal 30.000 extra eigen geld bijleggen.
Ook al kan ik 4 ton lenen met ons inkomen, ik kan niet meer dan 3 ton hypotheek op dat huis krijgen.

Ik neem aan dat de bank hier al rekening mee houdt.
Dit wordt precies voor je berekend tot hoe hoog je een bod kunt doen.

Ook is het niet slim om dit te doen als je vooraf al weet dat er geen overwaarde of ruimte in je hypotheeklast zit.
Laatst bijgewerkt door Jillz1 op 25-03-21 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:48

Jillz1 schreef:
Dit wordt precies voor je berekend tot hoe hoog je een bod kunt doen

Nope omdat de bank niet van tevoren weet wat de (taxatie)waarde van je toekomstige huis wordt.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:50

Brainless schreef:
Jillz1 schreef:
Dit wordt precies voor je berekend tot hoe hoog je een bod kunt doen

Nope omdat de bank niet van tevoren weet wat de (taxatie)waarde van je toekomstige huis wordt.[/quote

Wel dus, wij hebben precies doorgekregen wat wij te besteden hebben en daar is 10% afgetrokken voor evt. Verschil tussen aankoop en taxatie

_Lorette_

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:51

Dat is dan een veilige marge, maar je hebt vooraf nooit de zekerheid dat er maximaal 10% verschil zit tussen aankoopprijs en taxatie.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:51

Er is duidelijk gecommuniceerd dat wij tot een bepaald bedrag probleemloos kunnen bieden. Daarboven is beter ovb

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:53

Jillz1 schreef:
Wel dus, wij hebben precies doorgekregen wat wij te besteden hebben en daar is 10% afgetrokken voor evt. Verschil tussen aankoop en taxatie

Maar dat kun je niet als hypotheek krijgen.
Een huis wat getaxeerd wordt voor je hypotheek (na bieden) voor stel 200.000 en jij hebt 230.000 geboden.. kun je alleen een hypotheek krijgen voor 200.000 en zul je die 30.000 euro zelf moeten betalen... ook al kun je 5 ton aan hypotheek krijgen met jouw inkomen.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:54

_Lorette_ schreef:
Dat is dan een veilige marge, maar je hebt vooraf nooit de zekerheid dat er maximaal 10% verschil zit tussen aankoopprijs en taxatie.

Prijzen stijgen voorlopig nog steeds door.
En je kunt uiteraard altijd een ton boven taxatiewaarde gaan betalen maar dan ben je niet erg slim bezig lijkt me zo.

Wij hebben trouwens gewoon voor vraagprijs gekocht, het voordeel dat je vaak krijgt als je verkoper hoort dat het zonder Ovb is

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:55

Jillz1 schreef:
Er is duidelijk gecommuniceerd dat wij tot een bepaald bedrag probleemloos kunnen bieden. Daarboven is beter ovb

Ik heb meegemaakt dat iemand 1 dag na het tekenen van de koopovereenkomst te horen kreeg dat zijn bedrijf ging reorganiseren en dat hij ontslagen zou worden. Gelukkig voor hem zat hij in z’n 3dagen bedenktijd, anders had hij een groot probleem.

Ik heb ook meegemaakt dat de kostwinner omkwam bij een ongeluk in het proces van het regelen van de hypotheek. Dat feest ging dus ook niet door.... z’n vrouw mocht toen de 10% aftikken omdat ze geen voorbehoud had.

Ik vind het echt een super onverstandig advies. Wij adviseren het onze aankoopklanten ook echt nooit.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:56

Brainless schreef:
Jillz1 schreef:

Maar dat kun je niet als hypotheek krijgen.
Een huis wat getaxeerd wordt voor je hypotheek (na bieden) voor stel 200.000 en jij hebt 230.000 geboden.. kun je alleen een hypotheek krijgen voor 200.000 en zul je die 30.000 euro zelf moeten betalen... ook al kun je 5 ton aan hypotheek krijgen met jouw inkomen.

Nee hoor, wij hebben huis voor 540 en hypotheek voor 610 gekregen ( stukje verbouwing erbij gefinancieerd). We gaan overigens niet verbouwen want dit huis is maar tijdelijk.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:59

manzano schreef:
Jillz1 schreef:

Ik heb meegemaakt dat iemand 1 dag na het tekenen van de koopovereenkomst te horen kreeg dat zijn bedrijf ging reorganiseren en dat hij ontslagen zou worden. Gelukkig voor hem zat hij in z’n 3dagen bedenktijd, anders had hij een groot probleem.

Ik heb ook meegemaakt dat de kostwinner omkwam bij een ongeluk in het proces van het regelen van de hypotheek. Dat feest ging dus ook niet door.... z’n vrouw mocht toen de 10% aftikken omdat ze geen voorbehoud had.

Ik vind het echt een super onverstandig advies. Wij adviseren het onze aankoopklanten ook echt nooit.

Waarom doet de Rabobank dit dan zo aanbieden?

Ik zie er geen nadelen in.

Wij weten exact waar wij aan toe zijn. Exact tot hoever we kunnen gaan.

En er zijn nu geen instabiele factoren.
Mocht er met mijn man iets gebeuren, is er nog de levensverzekering. Dat heeft misschien niet iedereen maar lijkt me wel verstandig.

Ik begrijp dat niet iedereen dit zomaar kan maar wij hebben een goed verzekerd inkomen. Geen risico op inkomstenverlies. En uit verkoop eigen huis hebben we ook nog een overwaarde die alles opvangt indien nodig.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:02

Jillz1, fijn dat het voor jullie lijkt te werken, maar het is zeker geen goed algemeen advies voor iedereen.
Ik ga helemaal met manzano en anderen mee hierin.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:12

Daarom zei ik toch ook in eerste instantie.... Het kan ALS je in geval van nood de 10% maar kan ophoesten. En hoe je dat regelt moet jij weten. En de Rabobank biedt niks aan, ja een hypotheek, maar hoe jij je bod doet en welke risico's je daarmee neemt hebben zij uiteindelijk niks mee te maken.

En als het niet doorgaat heb je geen overwaarde om die 10% mee te betalen, want dan verkoop je je huis waarschijnlijk niet, want dan ben je dakloos.

Ik ken een hoop mensen die totaaaaal onverwacht te maken kregen met ontslag of inkomstenverlies. Dus ik geloof niet meer in die zekerheid.

En ja, er bieden super veel mensen zonder voorbehoud en ja, heel vaak gaat het goed.... Maar doe het niet zomaar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:56

Wij hebben ook net gesprek gehad met de Rabo en wij kunnen ook zo onder voorbehoud een huis kopen. Maar dat kan alleen omdat we ruim spaargeld hebben en een flinke overwaarde op ons huis en beiden een overlijdensrisicoverzekering hebben. Toch weet ik niet of ik het aan zou durven vooral niet in het segment waar we nu in kijken.. je zou maar ff 70k op moeten hoesten om de 1 of andere reden...

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:03

manzano schreef:
Daarom zei ik toch ook in eerste instantie.... Het kan ALS je in geval van nood de 10% maar kan ophoesten. En hoe je dat regelt moet jij weten. En de Rabobank biedt niks aan, ja een hypotheek, maar hoe jij je bod doet en welke risico's je daarmee neemt hebben zij uiteindelijk niks mee te maken.

En als het niet doorgaat heb je geen overwaarde om die 10% mee te betalen, want dan verkoop je je huis waarschijnlijk niet, want dan ben je dakloos.

Nou hoe dat je het bekijkt moet jezelf weten. Onze adviseur van de Rabobank hebben het tot de laatste euro berekend inclusief de risico's. Die risico's zijn in die 6 weken van ovb goed in te schatten.
Ons bedrijf waar wij inkomsten uithalen gaat niet binnen 6 weken failliet.
Onze overwaarde vh verkochte huis vangt evt taxatie verschil met gemak op.

Juist omdat wij zonder ovb hebben geboden kun je vaak een lagere prijs voor het huis betalen. Hoe meer bieders hoe hoger de prijs
Zelf nu meegemaakt dat ons huis voor 50.000 boven vraagprijs is verkocht. En ja dan kom je met taxatiewaarde in de problemen. Deze mensen hebben dit zelf bekostigd. In deze markt is het juist beter om vooraf goed je financiële plan klaar te hebben omdat je anders veel teveel betaald voor een huis.

Ik ken een hoop mensen die totaaaaal onverwacht te maken kregen met ontslag of inkomstenverlies. Dus ik geloof niet meer in die zekerheid.

En ja, er bieden super veel mensen zonder voorbehoud en ja, heel vaak gaat het goed.... Maar doe het niet zomaar.

Nou hoe dat je het bekijkt moet jezelf weten. Onze adviseur van de Rabobank hebben het tot de laatste euro berekend inclusief de risico's. Die risico's zijn in die 6 weken van ovb goed in te schatten.

Juist omdat wij zonder ovb hebben geboden kun je vaak een lagere prijs voor het huis betalen. Hoe meer bieders hoe hoger de prijs, ook wij zouden wederom kiezen voor een wat lager bod voor ons eigen huis als wij geen ovb zouden moeten verkopen.
Zelf nu meegemaakt dat ons huis voor 50.000 boven vraagprijs is verkocht. En ja dan kom je met taxatiewaarde in de problemen. Deze mensen hebben dit zelf bekostigd. In deze markt is het juist beter om vooraf goed je financiële plan klaar te hebben omdat je anders veel teveel betaald voor een huis.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:00

Prima dat het jullie goed past.... en dat kan ook in sommige situaties, maar je stelt het in je eerste post wel echt te makkelijk en dat is waar ik op reageerde. Ik zei ook niet dat het niet kon, maar dat je eigenlijk gewoon voor jezelf die 10% buffer moet hebben.

Nu misschien maar gewoon weer ontopic.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:08

Jillz1 schreef:
manzano schreef:

Juist omdat wij zonder ovb hebben geboden kun je vaak een lagere prijs voor het huis betalen. Hoe meer bieders hoe hoger de prijs

Juist omdat wij zonder ovb hebben geboden kun je vaak een lagere prijs voor het huis betalen. Hoe meer bieders hoe hoger de prijs, ook wij zouden wederom kiezen voor een wat lager bod voor ons eigen huis als wij geen ovb zouden moeten verkopen.

Zou je willen ophouden om jouw specifieke situatie, waarbij je de grens van het toegestane duidelijk niet schuwt, te projecteren als standaard-oplossing.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:38

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:59

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:52

Hoezo? Ik leg ook altijd mijn westernboots op mijn bed als er kijkers komen! +:)+