Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:49

Probeer zo te planten dat je de hele jaar iets bloeiend hebt.
Enkele eenjarigen. Goudsbloemen, viooltjes of leeuwenbekjes fleurt lekker op.
Clematis gewoon flink terughakken volgend jaar. Ben je gelijk van de kale takken af. Kan je ook doen met de kamperfoelie. Alhoewel, als ik goed kijk dit een groen blijvende is.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:57

Moet idd wat vroege bloeiers erbij hebben :)

Dat is wel jammer idd van die kale takken, maar als je ze gaat snoeien blijven ze dan niet heel klein?

De kamperfoelie is inderdaad groenblijvend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:01

Heb geen mogelijkheid om foto's te downloaden. Heb er een in de pergola zitten die is teruggesnoeid tot pak m beet 20 cm en zit nu met een enorme bloemenzee op 3,5 meter.

Kijk of je bij de groenblijver een gewone te zetten, ruiken nl zo lekker en geven een uitbundige bloei.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:26

Kamperfoelie groeit heel snel, die kun je elk najaar op 20 cm terugsnoeien en het volgende jaar staat hij gewoon weer 1,5/2 meter hoog. Dat doe je met vlinder struik ook trouwens.
Clematis is afhankelijk van het soort, sommigen kun je helemaal terugsnoeien maar de meesten moet je iets gematigder mee zijn, maar de oude en lelijke takken kunnen er altijd uit.

Als ik jou was zou ik er ook iets opvallends qua blad inzetten, een hosta in 2 kleuren of een mooie heucera. Dan daarnaast nog wat leuke bloeiers die vroeg in het jaar komen. Met bollen en knollen kun je ook veel in het voorjaar doen en die passen er altijd nog bij, zijn ook veel eerder dan de zomerbloeiers dus kun je daar gewoon 'onder' planten zodat de zomerbloeier het uitgebloeide loof van de bolletjes bedekt.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:50

Zal even op de kaartjes kijken wb de clematis.
Hosta en Heucera ga ik voor kijken. Is hosta niet erg geliefd bij slakken? Heb er hier nl echt teveel zitten...
Ze hebben vannacht al gasten geslagen in mijn paprika's tomaat en courgette planten...
Heb bier staan maar zijn er zoveel. Gister avond even gekeken heb er toen al 5 weggehaald.

Kan ik niet nog iets er tegen doen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:37

Als je hosta's hebt staan blijven ze wel weg bij je paprika's en tomaat, maar of je hosta's er dan nog zo mooi uitzien...
Ik heb er geen last van, heb veel slakken in de tuin maar ook veel hosta's en die zien er nog prachtig uit.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:03

Hihi

Hier zitten er zoveel!! Woon aan het water, stikt ook van de kikkers en padden.

Heb via internet slakkenkorrels gevonden van Eco Style. Escar Go. Niet giftig voor andere dieren. Ga dat zo bestellen. Vanavond maar wat extra bier neerzetten en mijn munt& bieslook plantjes beetje in de buurt zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:27

Grolsch daar zijn die engerds verzot op }>

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:51

Hihi
Ook op het goedkope bier vd lidl haha

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:37

Zouden jullie iets aan de onderling veranderen qua planten?
Die struikjes inderdaad weg?

Als de schutting zowaar staat dan gaan de buxus plantjes er tegenaan. Dan blijft er een stuk beter over van ongeveer 40 cm bij 5,60. Het is volledig schaduw. Nu zit ik te dubben wat ik daarmee doe. Zat zelf te denken aan enkele planten (hoeft niet groen blijvend aangezien de buxus al groen blijft) grind en een plek voor het boeddha hoofd. Zou dat leuk kunnen zijn?

Nog tips voor leuke schaduw planten? Of gewoon rondlopen bij t tuin centrum?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 01:16

Ik zou die buxus juist naar voren halen om meer diepte te creeren en dan smal bijknippen.
Hosta doet het heel goed in de schaduw, vergeet-me-niet en schoenlappersplant ook. Veel eenjarigen verdragen ook veel schaduw, vlijtig liesje houd er juist van. Clematis, kamperfoelie, akebia en hemerocallis kunnen ook vrij veel schaduw hebben.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:42

Verder kan campanula in de schaduw, veel ooievaarsbekken (tuingeranium), akelei...

Ik hoop dat mijn ipomoea's bij de pergola de slakken gaan overleven... Ik heb een hemelsblauwe soort bij één paal staan, alle blaadjes bij beide planten weg... :( Ze waren al vrij hoog... Nog eentje in een potje, durf hem er nog niet bij te zetten nu... Bij de middelste paal van mijn pergola heb ik roze ipomoea's, allerlei kleuren roze moeten ze worden, nu nog veilig onder een beker 's nachts. Die gecombineerd met de clematis John Paul II, de clematissen zijn niet zo heel aantrekkelijk voor slakken blijkbaar en bovendien al behoorlijk groot.

Bij de andere paal doet mijn passiebloem, wit met lichtroze het al goed, ik zie al knoppen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:51

Dicentra Scandens kan heel goed tegen halfschaduw en geeft trosjes gele bloemen die druk worden bezocht door de hommels.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:45

dicentra spectabilis kan ook heel goed in de schaduw, akelei idd.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:58

Michelle77 schreef:
Nog tips voor leuke schaduw planten? Of gewoon rondlopen bij t tuin centrum?

Je mag nog steeds een keer bij mij komen shoppen hoor!

Heb sedum, vrouwenmantel, sieraardbeitjes, varens, akelei, campanula en ooievaarsbek in overvloed..

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:17

Oh leuk! Misschien doe Ik dat wel als de schutting staat! Thanx!

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:25

Mijn druif is dit jaar nog niet gesnoeid (woon nog niet zo lang hier).heeft iemand tips hoe ik hem nu het beste kan snoeien.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:46

Bedankt had dat filmpje idd al bekeken

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:21

Dahlia nummer 2 bloeit! Alweer een andere soort dan de verpakking beweerde... Dat is wel een beetje jammer, tja, gelukkig geen knaloranje, dat is niet mijn kleur :P Mijn Pretty Lucie bleek ook een andere soort te zijn... Geen wit met paars/lila, maar roze met geel... Afwachten of de Gitt's Perfection ook echt een Gitt's Perfection wordt... Het zal me benieuwen.

Bij mijn narcissen baalde ik toen wel, die zouden dubbel zijn en roze met wit en werden oranje met geel... Gebeurt best vaak dat de inhoud iets anders is dan er op de verpakking beweerd wordt... Nog meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:40

Dagmar80 schreef:
Dahlia nummer 2 bloeit! Alweer een andere soort dan de verpakking beweerde... Dat is wel een beetje jammer, tja, gelukkig geen knaloranje, dat is niet mijn kleur :P Mijn Pretty Lucie bleek ook een andere soort te zijn... Geen wit met paars/lila, maar roze met geel... Afwachten of de Gitt's Perfection ook echt een Gitt's Perfection wordt... Het zal me benieuwen.

Bij mijn narcissen baalde ik toen wel, die zouden dubbel zijn en roze met wit en werden oranje met geel... Gebeurt best vaak dat de inhoud iets anders is dan er op de verpakking beweerd wordt... Nog meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Bestel je ze bij een bollenverzendhuis of komen ze van de "grote hoop"??

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:31

De dahlia's komen bij het tuincentrum vandaan. De narcisbollen ook, maar ik heb ook weleens bij een bollenverzendhuis besteld online en toen kreeg ik zowel de kleur tulpen die ik wilde als twee andere kleuren, waaronder oranje...

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 07:36

Ik kom hier even binnen vallen. Heb namelijk een topic geopend betreffende wat struiken en een boompje, wie o wie kan mij antwoord en / of advies geven?

[HTT] Bomen, struiken planten ompoten

Doet deze link het zo? Geen idee hoe ik mijn link anders hierheen kan kopiëren :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:24

Ik weet zo niet wat voor boompje het is.Als je een boompje wil overplanten,zorg ervoor dat er een flinke kluit aarde aan blijft zitten.Geef hem zeker 3 x per dag flink wat water.Alleen dan heb je kans dat hij aanslaat.
Heb je voor het boomje de grond in ging ook flink wat water in het gat gegdaan? want dat moet je wel doen.En daarna dus nog flink wat water geven.De takken die dood gaan moet je eraf snoeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:55

Dagmar80 schreef:
De dahlia's komen bij het tuincentrum vandaan. De narcisbollen ook, maar ik heb ook weleens bij een bollenverzendhuis besteld online en toen kreeg ik zowel de kleur tulpen die ik wilde als twee andere kleuren, waaronder oranje...

Wetten van Mendel willen weleens de kop opsteken.
Heb lang geleden een Linaria Purpurea gekregen, naam zegt het al paars. Nee geen zaad maar een tweetal planten, beiden paars bloeiend. Zaad bewaard en uitgezaaid.
Ik kan je verzekeren heb 2 kleuren staan paars en roze.
Verzendhuizen geven meestal bloei en/of kleurgarantie.