Bezuinigen op boodschappen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:26

Quellian schreef:
De laatste weken hebben we nu voor +/- 60 a 70 euro boodschappen per week gedaan, incl. hondenvoer en voer voor 3 katten (de andere 6 katten eten wat anders), verzorgingsartikelen haal ik altijd bij Action.
Wij zijn overigens met z'n 3en; 2 volwassen en 1 kind. De luiers tikken ook altijd flink aan (kan niet wachten tot meneer zindelijk is).
In de boodschappen zit ook mijn brood + beleg + noodles + tussendoor (mueslireep en fruit) + evt. drinken voor naar het werk.

BarbaLala, heb je een magnetron? :)

_Noor, zo'n zeikerd van een kerel heb ik dus ook. Meneer blieft alleen filet americain, VERSE eiersalade, yorkham/beenham en grand cru van de kaasboer op brood. Ik ben ook tevreden met likkepot, smeerkaas, pindakaas of de goedkoopste selleriesalade onderuit de koeling.

Nee ook niet :+
Ik hoop 1 van de 2 via de gemeente te krijgen maar dat duurt nog even :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:28

Ik ben ook lactose intolerant. Hoeft het echt niet duurder te maken. Alleen de soja producten zijn iets prijziger, maar die vind ik ook niet lekker. Meestal gewon melkproduct erin met een kerutab :P

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:29

leonie87 schreef:
Ik ben ook lactose intolerant. Hoeft het echt niet duurder te maken. Alleen de soja producten zijn iets prijziger, maar die vind ik ook niet lekker. Meestal gewon melkproduct erin met een kerutab :P

Dat kan ik dus echt niet... kerutabs, disolact of disolact forte... het is gewoon niet genoeg voor mij. Ik heb het dan ook echt wel heel extreem... Brood of wat dan ook met een spoortje lactose erin en ik heb al last.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:32

BarbaLala schreef:
Nee ook niet :+

Oh :+
Maar dit kan ook wel zonder oven hoor :j Ik maak normaal gesproken ook stamppot van spruiten (omdat IK het niet zo lekker vind en in een stamppot merk je het niet zo).

Gewoon aardappelen koken en groente koken (bloemkool/spruiten, kan gewoon bij elkaar, maar bloemkool wordt eerder snot).
Gehakt of spekjes bakken (spekjes heb je al vanaf € 0,80ct voor 250gr).
Aardappelen + groenten afgieten en stampen, gehakt/spek erdoor (met jus), rauw uitje erdoor (hou ik van!), scheutje melk (of kookvocht), zout, peper, nootmuskaat (!) en geraspte kaas! Wij eten het met de goedkoopste rookworst en jus. Mmmmmmmmmm!! :9

Jeetje Sansje en Lenonie87, dat lijkt me moeilijk eten. Hoewel je er vast wel handigheid in krijgt... maar zal ook wel vreselijk duur zijn. Krijg je daarin een deel gecompenseerd van de zorgverzekeraar?

BarbaLala

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:35

Ik eet geen vlees dus ik skip de spekjes, maar verder een lekker recept!

Wat ook lekker is trouwens, is geroerbakte spruiten met gebakken aardappeltjes.
Even kort koken (4 min.) afgieten, in een wok of hapjespan olie verhitten met geperste knoflook, spruiten en spekjes (of in mijn geval vega spek van vivera) erbij, dan de uitjes er in en wokken maar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:38

Klinkt ook lekker! En simpel :j

Spruiten zijn ook nog wel te doen uit de oven met champignons, uien en room. Maar liever niet... ik eet niet zo vaak spruiten, maar soms wil vriendlief het eten.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:41

Nee Quellian... helaas komt de zorgverzekering je daarin niet tegemoet :(

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:41

Je kunt het opgeven bij belastingaangifte. Geloof dat er €150 voor staat. Echt veel heb je er niet aan, maar ik ben gewoon bijna helemaal zuivel af gegaan toen ik het hoorde (at echt onwijs veel zuivel). Nu dus met mate en met meds.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:44

Spruiten mix ik ook altijd met aardappels, en als ik geld heb ook met vega spekreepjes.

De DEEN vind ik zelf geen fijne winkel, maar dat is gebaseerd op de ervaringen met een DEEN in Amsterdam. Ze hebben niets goedkoops a la Euroshopper, alleen maar duurdere merken. En van alles net niks. Maar ik ben dan ook een enorme AH-freak :D

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:44

Ik heb ook geen zuivel meer in mn dieet. Ook gestopt met de pil, omdat daar lactose in zit, moet ontzettend schipperen met medicijnen... en verder zit het in de meest rare dingen... sommige tandpasta's, sommige ships, crackers, beschuit, op snoepjes als glansmiddel... etc etc etc

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:46

Oh via de belastingaangifte... kon me zoiets herinneren inderdaad (zoon van mijn zus heeft ernstig nierinsufficientie en zit op nitraat-, zout- en calciumarm dieet). Die € 150,- slaat nergens op inderdaad.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:47

Ja... via de belasting kun je het als aftrekpost opvoeren, dat schiet per saldo geen klap op, want je gaat pas wat merken van je aftrekposten vanaf 1200 euro. Bovendien alleen als je bonnetjes bewaard van medicijnen ervoor enzo. Dat je voedingsmiddelen er duurder door zijn deert ze dan niet echt.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:49

Deen heeft toch Perfect als 'goedkoper' merk? Of is dat geen 'goedkoper' merk?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:50

Ik heb net weer lekker bij de Lidl ingeslagen voor 2 weken. Vind dat zo'n leuk gezicht als dan de koelkast en voorraadkast weer lekker vol zit :))
Geld viel me ook alles mee, ben benieuwd hoeveel ik nog nodig heb als verse dingen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:53

Je moet idd wel voldoende verdienen om hier iets aan te hebben.

Die bonnetjes heb je alleen nodig bij een controle. Dan heb je ook een brief van de HA en dietist nodig waarin aangetoond word dat je dit hebt. Ik heb het tot nu toe gewoon altijd opgegeven en nog nooit controle gehad. Zowel, dan ben ik er klaar voor (6)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:56

Ik weet niet of mijn zus er recht op heeft of dat ze het aftrekt hoor, maar hoorde toen zoiets. Omdat ik een opmerking maakte dat ik de prijs van de zoutloze kaas niet normaal vond, of ze daar niet in tegemoet gekomen werden.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:01

Achja... ik geef het ook altijd aan... maar bij mij scheelt het geen cent... heb niet genoeg aftrekposten om verschil te gaan maken

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:34

Noor, en dan nog al die lekkere dingetjes van de olijvenboer op de markt tikt ook aan! Of doen jullie dat normaal ook niet?
Mijn voorraadkast slinkt gestaag... Nu hopen dat wat ik straks in de voorraad wil binnenkort in de aanbieding is :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:45

Sansje schreef:
Ja... via de belasting kun je het als aftrekpost opvoeren, dat schiet per saldo geen klap op, want je gaat pas wat merken van je aftrekposten vanaf 1200 euro. Bovendien alleen als je bonnetjes bewaard van medicijnen ervoor enzo. Dat je voedingsmiddelen er duurder door zijn deert ze dan niet echt.

Of je wat hebt aan je aftrek is inkomensafhankelijk. Ik had afgelopen jaar een flinke aftrek post, ong. 800 euro, en kreeg daar zelfs nog een percentage overheen i.v.m. laag inkomen. Dit jaar wordt het minder, hoop ik, geen dure tandarts rekening en minder therapie kilometers.

Bij een hoger inkomen moet je eerst de drempel halen, die is dus afhankelijk van de hoogte van je inkomen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:34

Als ik alleen eet (zoals vandaag) dan eet ik vaak 'spannend ei' :+ dwz gebakken ei met een uitje, champignons, tomaat, kaas, alles wat ik maar in huis heb. Broodje erbij en klaar. Best te eten en snel klaar.

Trouwens voor leuke en voordelige recepten: http://www.robsbudgetmenus.nl/
Heb de tip uit dit topic. Je kunt ook inschrijven voor een wekelijkse nieuwsbrief.

Rode pesto maak ik ook altijd zelf, met gedroogde tomaatjes, pijnboompitten, peterselie (uit de tuin) en olijfolie. Even in de blender en klaar. Lekkerder dan uit een potje en nog goedkoper ook.

Heb van de week ook nog zelf humus gemaakt voor bij de falafel, met kikkererwten (duh), citroensap, olijfolie, knoflook en olijfolie. Was heerlijk!
Had er nog een lekker linzen-tomatensoepje bij gemaakt ook.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:36

Dat ga ik ook even onthouden Rhys :) Alleen wat ik me dan wel af vraag, jij zegt gedroogde tomaatjes, droog je die dan zelf? Want als je die koopt zijn ze bijna net zo duur , of duurder dan een potje pesto.. := Weet niet of je die dingen kunt bewaren..
Heb net de rode pesto van de xenos op en vond het prima smaken overigens.. :)

Humus :o? Daar heb ik nog nooit van gehoord :=

Vandaag weer boodschappenlijstje maken, vrijdag weer boodschappen doen :)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:42

Ik heb op een gegeven moment toen ze bij de aldi gedroogde tomaten hadden een voorraadje ingeslagen :o.
Als je die in olie pakt zijn ze idd vrij prijzig, maar ik gebruik de 'droge', dat valt wel mee qua prijs. En je kunt ze volgens mij erg lang bewaren.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:12

Tip voor jou rhys, op boterveen zit een die gratis appels heeft...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:36

Dankej Avelien, maar mijn ouders hebben ook een aantal appelbomen, en ik kan zo langzamerhand al geen appelmoes meer zien :D

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:45

haha niet? lekker toch juist? Ben al lang blij eindelijk gratis appels...