We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:36

Binck8 schreef:
OleJon schreef:
Dank je, nog wel een gunstige prijs

Ja nog wel, maar het wordt allemaal iedere keer inmiddels duurder. Het vlas gaat weer omhoog (maar hoorde dat het op veel plekken al rond de 8/9 euro zit) en nu ben ik op zoek naar nieuwe hooileverancier want onze oude is met pensioen. Dierenarts is vet duur geworden, helemaal na hun overname. De zakken voer zijn nu ook wel erg prijzig voortaan....

Mijn paard is inmiddels 23 en de pony bijna 20 en alles met pensioen, mag hier dood gaan uiteraard maar dan stop ik ook wel met het houden van paarden.
Misschien dan pensionstalling aanbieden, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ja klopt word inderdaad een stuk duurder.
Kun je hooi niet voor een schappelijke prijs op mp vinden?
En met vlas een vrachtwagen vol laten komen? Met meerdere paarden houders in de buurt en dan kosten delen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:38

tita schreef:
PSvanLot schreef:

Maar is te hoge calorieën erg? Mits je natuurlijk niet aan het afvallen bent oid?

Voor mij zijn calorieën niet erg, ik zit juist veel meer op de toegevoegde suikers. Geen idee of dat er veel in zit?

Over calorieën gesproken, gisteren naar de Streamers geweest en kind wilde vooraf naar de Mac.. mijn God ik heb er nu nog dorst van. Heb denk ik een kilo zout naar binnen geharkt.

Ja alle sauzen van hun zijn toegevoegde suikers.

Ik eet een toegevoegde suikers meer alles waar ik blij van werd is uit mijn voorraadkast en ik val niet af.
Ik wil echt 4-5 kilo kwijt dus zal op calorie moeten gaan letten

Dat is wel echt balen. Hopelijk krijg je het voor elkaar!
Zo onzinnig al die toegevoegde suikers. Zit helaas bijna overal in.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 19:55

Anders eens samen met een diëtist je eetgewoonten doorlichten?
Misschien past bij jou wel een bepaald dieet met meer of minder bepaalde stoffen?
Meeste ziektekostenverzekeringen zit diëtist in het basispakket, en je kunt er (meestal een aantal x) terecht zonder verwijzing :)*

VuurVleugels

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:37

Toch maar eens mijn rekening afschriften bekeken, na een paar dagen mezelf voorhouden "Niet nodig joh, ik kom altijd uit". Nou, ik kom inderdaad altijd uit, maar met geld wat eigenlijk op de spaarrekening had gemoeten. Ik ben er enorm van geschrokken, wat ik afgelopen maand heb uitgegeven aan eten en basisverzorgingsproducten. En ik weet ook wel hoe: ff snel in de pauze naar het universiteitscafé, ff lunchen met vrienden of klasgenoten, ff thuisbezorgd want geen zin in koken...

Hier gaat het roer even desastreus om, dat begrijpen jullie wel :n 8)7

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:11

_O- nou de eerste stap tot verandering is altijd realisatie he!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:17

Het zijn de kleine dingetjes die hard aantikken he :D

Ik heb gisteren mijn trailer weggebracht, hopelijk weinig kosten eraan. Ook even snel gekeken wat ze eventueel hadden staan, maar zelfs tweedehands kom ik dan op 3750 - 4750 euro -O- Dus nu heel hard hopen dat mijn trailer weinig onderhoud nodig heeft, nog even meekan en dan volgend jaar iets anders aanschaffen.

Wel blij dat ik de benzine niet hoef te betalen, mijn auto rijdt 1 op 11.5 met een lege trailer erachter := Normaal rijd ik 1 op 20

Dit weekend wel bewust gekozen om uit de vriezer te eten in plaats van thuisbezorgd of naar de friettent. Kleine stapjes :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 11:38

@VuurVleugels een apart potje voor wat je overhoudt (financieel bedoel ik) elke keer als je bepaalde acties niet doet werkt erg motiverend :j

Ik ben ook erg fan van de diepvries van vriendlief dan (heb er zelf geen) in tijden van einde maand etc :+

Mbt energie hebben we natuurlijk wel mega geluk dat het nog zo warm is september / oktober...
Gisteren de open haard (hebben gas haard... butagas fles in de garage) voor het eerst aan gehad. Was toch wel even heel lekker...
En de truien en warme sokken weer even vooraan in de kast gelegd...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:59

Oh goede tip, dank je wel! Snel even een extra spaarpotje aanmaken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:59

Hier 1 keer per ongeluk de verwarming aan gehad, de wind stond precies verkeerd op her huis waardoor het op zolder 15 graden werd :') Toen is de verwarming aangeslagen (hij staat ingesteld op 16 boven).

Thuiswerken doe ik met een fleecedekentje :))

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:18

VanHuisUit schreef:
Misschien past bij jou wel een bepaald dieet met meer of minder bepaalde stoffen?
Meeste ziektekostenverzekeringen zit diëtist in het basispakket, en je kunt er (meestal een aantal x) terecht zonder verwijzing :)*

Ik ben bij diëtist en niet tevreden over heb idee dat haar verdienmodel supplementen zijn.

Eerste consult was 125€ en moest zelf betalen omdat mijn eigen risico niet verbruikt is.
Want mijn cellen zijn beschadigd en moeten eerst hersteld worden met supplementen en daarna kunnen ze pas voedingstoffen opnemen blblblblbblbl

Onze 3e afspraak zei ze af en ik wacht nu al 1.5 week vrijdag onderneem ik zelf actie.

Maar goed ik denk dat ik moet bewegen maar met eigen paard, lopende baan, 2 kinderen heb ik echt geen zin meer om naar de sportschool te gaan.
Ik ga nog opzoek naar voedingscoach maar ik snak terug naar vroeger ik at 2 eierkoek en, 2 boterhammen met pasta ….. simpel en lekker nu eet ik allerlei verantwoorde meuk, kost veel tijd, geld en energie maar afvallen ho maar

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:31

Giebels... is dit echt een dietist ja? Om te huilen...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:33

tita schreef:
VanHuisUit schreef:

Ik ben bij diëtist en niet tevreden over heb idee dat haar verdienmodel supplementen zijn.

Eerste consult was 125€ en moest zelf betalen omdat mijn eigen risico niet verbruikt is.
Want mijn cellen zijn beschadigd en moeten eerst hersteld worden met supplementen en daarna kunnen ze pas voedingstoffen opnemen blblblblbblbl

Onze 3e afspraak zei ze af en ik wacht nu al 1.5 week vrijdag onderneem ik zelf actie.

Maar goed ik denk dat ik moet bewegen maar met eigen paard, lopende baan, 2 kinderen heb ik echt geen zin meer om naar de sportschool te gaan.
Ik ga nog opzoek naar voedingscoach maar ik snak terug naar vroeger ik at 2 eierkoek en, 2 boterhammen met pasta ….. simpel en lekker nu eet ik allerlei verantwoorde meuk, kost veel tijd, geld en energie maar afvallen ho maar

Pfff in zo'n goeroe zou ik ook heel weinig zin hebben!

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:19

Hier verplicht bij een diëtist (jaarlijkse controle in elk geval), jaarlijkse controle ziekenhuis en bloedprikken en veel duurdere boodschappen ivm coeliakie. Dus dat is echt even iets waar we rekening mee moeten houden hier. Verder een hond, kat, paard en baby. Als het goed is krijgen we een leuk bedrag terug van de energie en verder heb ik net 10% loonsverhoging gekregen dus dat gaat de goede kant op. Toch lees ik graag mee voor besparingen :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:00

Oeh, that reminds me dat ik dit salaris ook mijn verhoging ga krijgen :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:18

secricible schreef:
Oeh, that reminds me dat ik dit salaris ook mijn verhoging ga krijgen :D

Ik ook! Volgens mij bij het loon van november met terugwerkende kracht van 1 juli. Ook 10%.

Onee, overmorgen al! Dat is een verrassing.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 22-10-23 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:19

|( ik wil ook 10% erbij

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:42

Heb 3% gehad in sept merk er niks van

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:43

tita schreef:
Heb 3% gehad in sept merk er niks van

Haha maar dat zie je toch op je loonstrookje?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:47

Ja dat zie ik ook maar in praktijk is gewoon druppel op gloeiende plaat

Het vliegt eruit en nu doe ik wellicht ook wel stomme dingen
Vind wel dat er veel naar de kinderen gaat

Zo heeft dochter binnenkort kinderfeestje en we gaan iets leuks doen
Ze wilde graag op deze sport maar vind 60€ voor 45 min te duur
Dus ga ik haar verassen maar kost dan wel 180€
En ik denk hele blije dochter

2 jaar geleden vierde ik thuus licht knutsel spullen en waren ook 140€ armer en vies huis

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 18:53

@tita dat is geen goede ervaring mbt de diëtist wat vervelend voor je -O-
@theadora dat lijkt me geen pretje... en inderdaad veel extra (nergens te declareren) kosten
kinderfeestjes (ook volwassenenfeestjes trouwens }:0 ) kunnen er behoorlijk inhakken ja...

tja ben ZZP'er, heb mijn tarieven niet met 10% kunnen verhogen :$
maar ben wel kieskeurig met wat ik aanneem en let goed op mijn uren was het anders zo dat ik dacht het is ongeveer zoveel, nu schrijf ik ze echt allemaal (en bereken ze dus ook door).
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 22-10-23 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:56

Hier ook salaris verhoging gekregen. 225 euro bruto per maand vanaf 1 oktober. En per 1 januari nog 2,5%. Dat komt samen op ongeveer 9% in mijn geval. Dat was hier wel al te merken. En krijg ook al zeker komende 1 juni er 135 euro per maand bij. Dus ben niet ontevreden.

Ik heb voor eerst wat via Vinted besteld. Voor mijn dochter wat kleren. Toch 3 shirtjes en 3 broekjes samen voor maar 17 euro. Als het goed is komt het van de week binnen.
Ik vind via Vinted voor mezelf shoppen echt niet te doen, de meeste mensen maken de foto van kleren op hanger en dan kan ik echt helemaal niks maken van de pasvorm en ziet alles er lelijk uit. Maar ik heb mezelf in november 150 euro gegund van m’n 13e maand voor nieuwe kleren, daarvan wil ik in elk geval een nieuwe blazer via Vinted proberen te vinden. Zwangerschaps sportlegging in juiste maat en van juiste merk was er niet te vinden, maar ik hou het nog even in de gaten. En ondergoed doe ik toch echt even nieuw _O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:59

Wordt het dan niet eens tijd om alles op een rijtje te zetten en te budgetteren tita?
Een boodschappenbudget maken en een vrij-te-besteden budget? En berekenen wat je vaste lasten zijn?
Als iets me hielp besparen was het dat wel.

Hier hebben we nog geen kinderfeestje gedaan (5 jaar). Wel verjaardag fors uitgepakt met veel mensen en ook meerdere vriendjes. Afgelopen 2 maanden al iedere week bij de boodschappen steeds beetje houdbare spullen ingeslagen. Was nog ongeveer 150e kwijt verder aan vers spul (taart, frietjes laten komen en kaas, vlees en vis voor borrelplanken).

We deden de verjaardag altijd buitenshuis dus noem het maar een besparing :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:12

tita schreef:
Ja dat zie ik ook maar in praktijk is gewoon druppel op gloeiende plaat

Het vliegt eruit en nu doe ik wellicht ook wel stomme dingen
Vind wel dat er veel naar de kinderen gaat

Zo heeft dochter binnenkort kinderfeestje en we gaan iets leuks doen
Ze wilde graag op deze sport maar vind 60€ voor 45 min te duur
Dus ga ik haar verassen maar kost dan wel 180€
En ik denk hele blije dochter

2 jaar geleden vierde ik thuus licht knutsel spullen en waren ook 140€ armer en vies huis

Maar als je voorheen met je inkomsten goed uit kwam, dan heb je het nu toch als extra over?

Ik weet exact wat ik per maand overhoud op mijn privé rekening. (overigens ook van de gezamenlijk ;) )

Rond de 22/23/24e krijg ik loon. Dan gaat er als eerste de vaste lasten af.
Maak geld over naar de volgende potjes
Gezamenlijke rekening.
Persoonlijk sparen.
Paard sparen.
Fiets sparen.
Vakantie sparen.

En worden de volgende rekeningen afgehouden
Stalgeld
Eigen risico
Zorgverzekering
Telefoon abonnement

In mijn excelbestand heb ik alle bedragen staan en weet ik wat ik over houd.

Gelukkig kon ik al aardig sparen, en nu kan ik de loonsverhoging ook weer sparen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:19

Excel overzichten zijn zooo fijn. Ik maak ook elk jaar één met alle inkomsten en uitgaven. Ik kan het hele jaar vooruit inzien wat ik verwacht qua kosten, als een maandelijkse last wijzigt, verander ik het gelijk in mijn overzicht. En ook verwachte incidentele kosten (uit eten, APK auto, zulke dingen) kan ik vooruit al zien wat ik nodig ga hebben daarvoor.
Ik heb het gedaan toen ik nog in de schulden zat en het gewoon echt moest weten dat ik over drie maand een APK had en alvast moest gaan sparen daarvoor. Tegenwoordig is dat gelukkig niet meer nodig, enkel nog studieschuld, dus kan ik nu zien wat ik elke maand verwacht te kunnen sparen.

En het helpt ook heel goed met bewust zijn van welke onnodige uitgaven je hebt. Zo heb ik bijvoorbeeld veel abonnementen voor streaming van tv/muziek, sportschool abonnement en zulke dingen. Als ik geld moet/wil besparen, zie ik direct hoeveel me dat per maand kan schelen als ik die dingen opzeg.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:24

Hier ook een excel. Maar wat me vooral helpt is dat al het geld binnenkomt op rekening A. Daarvan heb ik geen pas. Op die rekening gaan ook vaste lasten eruit.
Dan heb ik rekening B met een pasje.
Op de 25ste wordt een vast bedrag voor leuk gestort op die rekening en dan iedere week nog een boodschappenbudget. Ik mag alleen geld van rekening A halen voor benzine, of als het uit een spaardoel komt.
De excel gebruik ik begin vd maand. Mijn toeslagen en salaris zijn wat variabel dus dan kan ik zien of er ruimte over is die maand. Dat gaat dan meteen naar rekening A, of naar de spaarrekening.