Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:46

Hier een oude, vrijstaande huurwoning. Geen idee hoe het qua isolatie zit maar zal niet al te best zijn. Zie het rolgordijn in de badkamer wel eens bewegen :')
Heb de verwarming nu 2 of 3x aangehad. 1x was het ineens 18 graden binnen en heb hem een keer voor een halfuurtje een halve graad hoger gezet dan dat het binnen was omdat het heel kil aanvoelde.
Met zonnetje op het huis warmt het gelukkig wel snel op. Nu is het binnen ook rond de 20 graden. Maar de warmte is ook zo weer weg :'). Ik wil het wel zo lang mogelijk uitstellen om de verwarming aan te zetten maar wil ook niet in de kou gaan zitten haha

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:47

Liselot schreef:
chanicha schreef:
Wel gezellig San!
Ik zou ook wel een houtkachel willen maar heb geen rookkanaal :n

(laten) aanleggen kan doorgaans in elke woning wel.
Hier wordt hij morgen geveegd. Van de week één keertje aan gehad toen het 's avonds toch wel wat kil werd

Wij hebben rookkanaal laten aanleggen dit jaar. huis uit de jaren vijftig.
Tegenwoordig mag je alleen nog laten aanleggen door een gecertificeerd bedrijf geloof ik.

Winged

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:50

Ik gun mensen hun houtkachel, maar tegelijkertijd vind ik het vreselijk wanneer mensen stoken en de rook naar beneden daalt buiten. Het is zo slecht voor mijn longen en met hardlopen heb ik er erg veel last van. Ik hoop dus op heel veel avonden dat de rook gewoon wegtrekt :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:57

Houtkachel is heerlijk inderdaad, maar ook voor mijn luchtwegen niet zo heel goed. Afgelopen winter terwijl er stookverbod was gewoon gestookt werd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:10

Liselot schreef:
chanicha schreef:
Wel gezellig San!
Ik zou ook wel een houtkachel willen maar heb geen rookkanaal :n

(laten) aanleggen kan doorgaans in elke woning wel.
Hier wordt hij morgen geveegd. Van de week één keertje aan gehad toen het 's avonds toch wel wat kil werd

Bij ons vorige huis mochten we geen kachelpijp aan de buitenzijde aan laten leggen, iets met schoonheidscommissie.... Dus mocht je het overwegen vraag het eerst even na bij de gemeente.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:13

Winged schreef:
Ik gun mensen hun houtkachel, maar tegelijkertijd vind ik het vreselijk wanneer mensen stoken en de rook naar beneden daalt buiten. Het is zo slecht voor mijn longen en met hardlopen heb ik er erg veel last van. Ik hoop dus op heel veel avonden dat de rook gewoon wegtrekt :+

Snap wat je bedoelt, onze buren hebben de pijp te laag waardoor de rook bij ons naast het huis terecht komt als de wind verkeerd staat, zij gebruiken dezelfde pijp van de kachel ook voor de afzuigkap dus dat is geen prettige stank en rook die daar uitkomt, als de wind verkeert staat moet ik aan die kant de ramen dicht doen anders heb ik de rook en stank binnen.
Het ligt er wel heel erg aan hoe mensen stoken en met wat voor hout. Mijn zus was longpatiënt en had op het laatst nog maar een longcapaciteit van 16%. Zij had nooit last van onze kachel en was dan ook graag bij ons in de winter. Ook als ze buiten was had ze van onze kachel geen last.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:24

CV is hier nog niet aan geweest en dat gebeurt voorlopig ook niet denk ik. Op de kamer waar mijn reptielen zitten is het elektrische paneel wel aan, daar werd het te fris.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:30

ik zit op dit moment nog in een hemdje uit te puffen van het huishatelijk werk, zo weer verder, het hemdje is doorweekt van het zweet, 23 graden nog in het appartement, afgelopen nacht nog met de airco aan geslapen. Van mij mag het allemaal 10 graden minder......
Morgen wordt mijn man geopereerd, als ik hem ophaal zal de cv wel aan moeten, hij is al kouwelijk en van zo'n narcose krijg je het helemaal koud. Ik heb z'n winterdekbed al tevoorschijn gehaald.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:44

meggiemeg schreef:
Winged schreef:

Snap wat je bedoelt, onze buren hebben de pijp te laag waardoor de rook bij ons naast het huis terecht komt als de wind verkeerd staat, zij gebruiken dezelfde pijp van de kachel ook voor de afzuigkap dus dat is geen prettige stank en rook die daar uitkomt, als de wind verkeert staat moet ik aan die kant de ramen dicht doen anders heb ik de rook en stank binnen.
Het ligt er wel heel erg aan hoe mensen stoken en met wat voor hout. Mijn zus was longpatiënt en had op het laatst nog maar een longcapaciteit van 16%. Zij had nooit last van onze kachel en was dan ook graag bij ons in de winter. Ook als ze buiten was had ze van onze kachel geen last.

En dat herken ik ook van ons vorige huis. Dat is wel een punt. Het geeft wel overlast wanneer je buren hebt. Wij hebben geen buren, dat scheelt hier weer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:14

Wij wonen ook vrijstaand alleen net de buren die het vrij vlak op ons zitten hebben in de illegale aanbouw dus een keuken gemaakt en een houtkachel op dezelfde pijp. Als de wind goed staat heb ik er geen last van maar bij windstil weer of de wind net onze kant op wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:19

Ik vind in het centrum een houtkachel ook iets om over na te denken. Bij goed mooi hout op de goede manier stoken is er weinig rook.
Maar ja, dan zeg ik al heel wat, goed hout op de goede manier.
Dat is dus geen half nat hout, niet het oude gebeitste fietsenschuurtje maar opstoken ipv naar de stort doen enz enz.

Hier hebben wij en onze buren allemaal aan houtkachel en ja ook met negatief advies gaat hij aan.
En ruik je niks van elkaar.
Daar wonen we allemaal te ver voor uit elkaar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:21

Wij hebben hier nooit een doel. Maar hebben hem nog niet aangehad. Wel al savonds met een dekentje op de bank gezeten. En zolang dat werkt hoeft de verwarming voor ons niet aan. Maar wordt het de hele dag koud dan zal die wel aan gaan.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:23

Hier ook nooit last van onze eigen rook. Hoge schoorsteen en stoken alleen ons eigen afvalhout. (schoon en ovengedroogd) Van de meeste buren ook geen. Maar soms idd een buurtgenoot met fout hout of te lage schoorsteen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:24

Coby schreef:
En dat herken ik ook van ons vorige huis. Dat is wel een punt. Het geeft wel overlast wanneer je buren hebt. Wij hebben geen buren, dat scheelt hier weer.

Hier een hele mooie groene woonwijk. Met hoge bomen en al, dus dat werkt niet al te goed mee met rook. Prachtig wonen, dat wel!

Maar soms dan kom je buiten en je ruikt direct een rooklucht. Dan gaat er iets niet helemaal goed.

Ik gun iedereen zijn plezier, zolang het maar op de juiste manier gebeurt :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:37

ik woon 2 hoog in een appartementencomplex en de huizen hier achter hebben allemaal open haarden. Ik kan nu al geen raam meer open hebben 's avonds en 's nachts, ook de ventilatieroosters moeten dicht, het is vergeven van de stank hier in de wijk. Negatief stookadvies hebben ze maling aan. Ik heb COPD dus heb er dubbel last van, zowel de stank als de benauwedheid.
Ik zie ook alle kleuren rook uit die schoorsteenpijpjes komen: donkerblauw, gifgroen, zwart, wit..... geen idee wat die lui in die kachels gooien

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:40

Zo jammer dat mensen het voor een ander verpesten met fout stoken, het is echt niet nodig.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:42

Onze buurvrouw heeft geen CV maar enkel een houtkachel.
We weten niet wat ze erin gooit maar het stinkt -letterlijk- een uur in de wind.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:58

Kan van alles zijn waarom een kachel zo stinkt, nat hout, hout met verf/olie of iets er op stoken, foute manier van beginnen met de kachel aan te steken, van alles wat niet bestemd is in de kachel gooien. Of zoals bij onze buren op dezelfde pijp ook de afzuigkap aansluiten... kan vast nog meer zijn wat ik zo niet weet. Maar neemt niet weg dat het erg vervelend kan zijn als mensen wel een houtkachel willen stoken maar er geen rekening mee houden hoe te stoken voor ook een ander.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:01

Hier in de omgeving wat mensen die te jong hout verstoken, maar ook mensen die spekhout verstoken.

En die laatste ruikt heerlijk. Jammer alleen dat ongeacht wat voor hout ga lopen kuchen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:15

Spekhout ken ik niet, wij stoken alleen droog eikenhout. Volgend jaar gaan er een paar bomen hier om, 2 berken en 3 zijde lindes, die mengen we dan gewoon als het droog genoeg is door het geleverde eikenhout om te stoken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:35

Spekhout ruikt naar gebakken spek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:18

Winged schreef:

Je moet natuurlijk alleen stoken als het weer meewerkt. En je schoorsteen moet boven de daken uit komen.

Meestal ruik je rook van mensen die maar alles op dat ding gooien. Dat is idd waardeloos.

Ik heb gisteren buiten staan ruiken en de onze ruikt niet, rook waait mee met de wind. Gelukkig, want ik wil er geen overlast mee veroorzaken.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:22

Ja, het is heel belangrijk om alleen met goed hout te stoken, en dat hout moet ook voldoende lang ingedroogd zijn. Dan hoeft er geen overlast te zijn.
Helaas stoken mijn buren soms ook met te nat hout, en dan is de verbranding niet optimaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:25

sterregoud schreef:
Ja, het is heel belangrijk om alleen met goed hout te stoken, en dat hout moet ook voldoende lang ingedroogd zijn. Dan hoeft er geen overlast te zijn.
Helaas stoken mijn buren soms ook met te nat hout, en dan is de verbranding niet optimaal.

Lekker zwarte rook uitbraken ;(.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:43

sterregoud schreef:

Sommigen denken ook dat je in een allesbrander letterlijk alles kan opstoken. :\

Nat hout, geverfde pallets, hout met hars en nog veel meer ellende.