[VOLG] Verhuizen naar een nieuwbouw woning!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Re: [VOLG] Verhuizen naar een nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:29

Maximaal gebruik je toch zelden bij kookplaten is mijn ervaring, heel af en toe om iets aan de kook te brengen, maar het meeste doe ik op stand 4-7. Hier ligt overigens wel een fase 3

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:54

Wij alleen als we een hele grote pan met iets aan de kook moeten brengen, meer niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 17:36

Citaat:
De nisbreedte is 560 mm en de minimale nisdiepte is 490 mm. Hier kan een standaard kookplaat in. Kijkt u anders eens op Keukenloods.nl. Daar vindt u voldoende kookplaten voor deze standaardmaat. De kookplaat is uw eigendom en mag u weer meenemen als u gaat verhuizen. De perilex heeft een 2 fase aansluiting.

Op mijn vraag:

En hoe wordt de verdeelkast aangesloten?

Kreeg ik dit:

Citaat:
Deze vraag begrijp ik niet. In de woning is een groepenkaart waarop de bewoner kan zien welke groepen er zijn en wat er op is aangesloten.

Over de zonnepanelen:

Citaat:
U krijgt nog een informatiebrochure met alle technische informatie. Er worden 3 zonnepanelen geplaatst met een vermogen van rond de 400 WP per paneel. Verder is de ruimte apart te verwarmen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:58

Imo is het handigst om in de mail gewoon even te vragen hoeveel fase-aansluiting je krijgt.
Hier overigens een 2-fase aansluiting. Kon op eigen rekening er een 3fasen van laten maken maar dat was eigenlijk alleen belangrijk als ik een los fornuis met kookplaat en oven neer zou zetten. Aangezien we op eigen kosten de keuken hebben uitgebreid hebben we nu gewoon een inbouwplaat van de Ikea. Aangeraden door de keukenzaak zelf overigens. Geloof dat we een ouder model van deze hebben: https://www.ikea.com/nl/nl/p/matmassig- ... -10467093/
Moest er alleen een losse perilex stekker aan laten zetten maar die heb je voor een paar euro bij de Praxis of Karwei ofzo wel. Die aan de plaat laten aansluiten zou ik wel even laten doen door iemand die er verstand van heeft maar daarna kan ie gewoon in het daarvoor bestemde stopcontact.

Wij zijn met zijn 2en maar zelfs als we vrienden over de vloer hebben en we met 3-10 man zijn is 2-fasen meer dan genoeg om mee uit de voeten te kunnen. Mijn vriend kookt meestal maar heb hem nog nooit gehoord over te weinig vermogen tijdens het koken. Als er niet al een 3-fasen aansluiting inzit (maar een 2-fasen) dan zou ik er persoonlijk iig niet extra geld aan uitgeven als het enige wat je daarop aan gaat sluiten de kookplaat is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 20:07

Er staat in de mail 2 fase. Dat zou dus voor mij prima zijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:50

Perilex stekker is ook nog een weetje hoor :j en dat uit eigen ondervinding :')
Het zijn 5 snoeren met ieder een ander kleurtje en doe je er eentje verkeerd doet je plaat het niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 21:02

Oh lekker dan. :+
Hopelijk zit er een handleiding bij. :')

Ik zou ook niet weten hoe een warmtepomp of vloerverwarming werkt. :=

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:05

Mijn dochter heeft dat en dat heeft even geduurd hoor maar die vloerverwarming is wel heerlijk!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 21:15

Ok, ik ben heel erg benieuwd!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:30

Ik had jouw vraag over de verdeelkast ook niet begrepen eerlijk gezegd. In de meterkast hangt inderdaad een overzicht vd groepen normaliter. Ik zou een handige Harry of een electricien vragen voor het aansluiten van je apparatuur. Voor je vloerverwarming en je warmtepomp krijg je geheid instructie. Mocht dat tzt niet zo zijn, stuur mij dan een pb, het is anders dan in een traditionele woning wonen, maar geen rocket science.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:30

Wij hebben de stekkerdoos opengemaakt en een foto gemaakt, naar aanleiding van de foto hebben we de stekker bedraad mocht je niemand hebben die dat doet.
Succes in ieder geval!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:23

Drie zonnepanelen? Verwacht dan maar een flinke elektriciteitsrekening -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:34

Achterom schreef:
Drie zonnepanelen? Verwacht dan maar een flinke elektriciteitsrekening -O-

Zoiets want "ca 400Wp" is nou niet de wereld aan vermogen.

Ik heb als eerste aanzet hier een set van 6x 390Wp klaar staan om erop te leggen. Dat is leuk om te beginnen omdat de rest van het dak nog aandacht nodig heeft voordat daar PV op kan.

Bellatrix: op welke status is het huis aan je verhuurd? 0-op-de-meter? of enkel gasloos?
Vraag even de vermogensberekening op, op basis waarvan dat aantal panelen bepaalt is. Daar moet een berekening van zijn en die berekening moet bij de stukken zitten die je erbij krijgt.

Tot slot: geef als wedervraag op je meterkast op: ik wil weten of ik 1x 35A of 3x 25A aansluiting krijg.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 05:50

Hmm jammer dat mijn rekening dan toch flink gaat zijn. Dat zou je niet denken als je zonnepanelen krijgt.
En ik weet niet op welke basis, in de originele advertentie stond gewoon gasloos.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 06:25

3 panelen is beter dan niks toch? Je bent ook maar alleen. Beetje afhankelijk van het weer enz. kan je wel tussen de 600 en 1000 kwh per jaar opbrengen, ik weet niet hoeveel stroom en gas je nu gebruikt? Natuurlijk zal alles nu op stroom zijn, maar op zich zou je kunnen verwachten dat je minder betaalt dan nu.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 06:28

Ja toch wel?
Ik heb 75 kwh verbruikt in mei. Maar dit zijn gunstige maanden natuurlijk.
Gas was in mei 17m3.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 07:28

3 zijn er altijd meer dan geen. Nee, het zet geen enorme zoden aan de dijk. Maar mijn moeder woont alleen en heeft er 4 en bij haar scheelt het wel echt heel veel. Maar zij heeft nog wel gas, al probeert ze dat zo min mogelijk te gebruiken. Ze heeft met elektrische kachels verwarmd deze winter.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:19

Het scheelt dat je alleen bent en gewoon fulltime werkt toch? Dat betekent dat je overdag amper stroom verbruikt en in de winter stook je overdag dan toch ook niet?
Sterker nog, ik stook in de winter bijna alleen maar in de weekenden áls ik meer thuis ben. Die paar uurtjes dat ik misschien nog op de bank hang lig ik met dikke sokken, een deken en 2 katten op de bank. Maar ik ben 's avonds altijd pas rond half 8 / 8 uur thuis omdat ik vanuit werk naar stal ga, dus ik vind het dan de moeite niet om de verwarming aan te zetten. :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 09:19

Klopt hoor, ik werk 40 uur. En zolang ik het met een dekentje red hoeft de verwarming niet aan. Ben afgelopen winter niet hoger gegaan dan 19. Een enkele keer 19.5. Vroeger zette ik hem gewoon naar 21. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:28

En het huis zal neem ik aan ook stevig goed geisoleerd zijn :j en je hebt geen kosten meer voor de gasaansluiting.

Ik heb overigens een keramische kookplaat, een losse met drie pitten met een gewone stekker. Dit kookt meer dan uitstekend en voldoet ook bij koken voor meer mensen. Ik heb eigenlijk ook nog nooit de maximale stand nodig gehad met koken, ook niet voor vlees of pannenkoeken :n

Wat werkt daarin om sneller te koken is de waterkoker gebruiken om alvast het water te koken waar je aardappelen, rijst, pasta of groente in gaat koken. :j Dan hoeft je kookpit niet het volle vermogen te gebruiken (hoeft anders ook niet duurt alleen wat langer :+ )

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 10:46

Maar dan verbruik je wel extra stroom. :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:31

Ja ik denk dat dat ook niet zo gek veel uitmaakt, water koken in de pan of in de waterkoker als je toch elektrisch kookt.
Ik ben overigens weer overgegaan van elektrisch naar gas, vind dat toch veel fijner. :=
Dan doe ik al wel vast heet water of voorgekookt water in de pan, maar is nog een beetje automatisme. Ik mis wel de cooker. :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 11:32

Ik heb geen keus. :')

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:33

karuna schreef:
En het huis zal neem ik aan ook stevig goed geisoleerd zijn :j en je hebt geen kosten meer voor de gasaansluiting.

Ik heb overigens een keramische kookplaat, een losse met drie pitten met een gewone stekker. Dit kookt meer dan uitstekend en voldoet ook bij koken voor meer mensen. Ik heb eigenlijk ook nog nooit de maximale stand nodig gehad met koken, ook niet voor vlees of pannenkoeken :n

Wat werkt daarin om sneller te koken is de waterkoker gebruiken om alvast het water te koken waar je aardappelen, rijst, pasta of groente in gaat koken. :j Dan hoeft je kookpit niet het volle vermogen te gebruiken (hoeft anders ook niet duurt alleen wat langer :+ )

Als je een inductieplaat hebt, gebruikt je waterkoker wrs meer stroom dan de plaat om die liter water te koken ;-)

Overigens: als je een klein keukentje hebt, is het dus ook best een idee om die waterkoker helemaal te schrappen en een leuk fluitketeltje op je inductieplaat te zetten. Staat leuk, kost minder stroom en is sneller.
Laatst bijgewerkt door Tink89 op 28-06-23 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:34

Bellatrix schreef:
Ik heb geen keus. :')

Ik ben naar Arnhem verhuisd en daar heb ik weer gas, dus ook geen keus. _O-
Maar wel bij met het koken op gas. :))