Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:04

amand0 schreef:
Mvdende: Heb jij een qlima gekocht?
Ik twijfel of ik die ook ga aanschaffen.

Ja, de 3230 bij de Praxis. Heb er dus al 1, fijn ding, maar dus snel stuk.

Ze zijn erg moeilijk nog te verkrijgen zag ik gisteren. Met goed zoeken zijn ze er nog wel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:05

beenjesshar schreef:
Wij zitten in de houtkachels ..: maar dat gaan wij niet meer mee maken als ze al aan banden worden gelegd
En je kan er ook een filter tussen zetten zo heb je geen rook overlast dus kan je super schoon stoken

https://www.ad.nl/amersfoort/hout-stoke ... a01104de2/

In sommige gemeenten is het al als de luchtkwaliteit slecht is. Ik heb er verder geen verstand van maar ik heb wel al van meerdere mensen gehoord dat ze hem soms inderdaad niet aan mochten. Wellicht dat het met zo'n filter dan wel mag. Die zullen veel wel niet hebben want hier in de buurt is het bij koud weer 1 en al gestink :D .

Laat ik het anders verwoorden, ik persoonlijk vind hout stoken ook alles behalve duurzaam. Dus ik zoek liever naar een oplossing die minder belastend is voor mens, dier en milieu. Maar daar mag iedereen een andere mening op hebben natuurlijk :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:06

beenjesshar schreef:
Wij zitten in de houtkachels ..: maar dat gaan wij niet meer mee maken als ze al aan banden worden gelegd
En je kan er ook een filter tussen zetten zo heb je geen rook overlast dus kan je super schoon stoken

Wat leuk! Mijn vriend ook!

Dan zal het bij jullie ook wel over de top druk zijn geweest de afgelopen tijd?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:24

PSvanLot schreef:
Op het nieuws net dat de verwachting van het CPB iedereen 7% in koopkracht daalt...
De lage inkomsten iets minder, maar 5% is dan natuurlijk nog echt te gek.

Hoorde afgelopen week een collega die naar €800 in de maand gaan aan energiekosten, ze was zeer verdrietig.

Wij zijn aan het verbouwen en 14 september komen ze een houtkachel plaatsen (bedrijf van mijn vriend). Deze hebben we relatief goedkoop, heeft keramische stenen die lang warm blijven (ongeveer 4 tot 6 uur)
Ik had sowieso de vloerverwarming nooit hoog staan, maar nu we pvc krijgen ipv tegels hoop ik ze heel de winter niet te hoeven aanzetten en het op de kachel te kunnen doen. Ben heel benieuwd.

Houtkachel is inderdaad een lekkere warmte. Ben wel bang dat daar straks ook gevolgen aan gaan zitten, en ook pelletkachels. Je hoort er steeds meer gezeur over de fijnstof en rook

Bullebeest

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:28

Houtkachel gaan ze vast ook perk en paal aan zetten ivm de uitstoot. In een huurwoning mag je er niet 1 in plaatsen. Als iedereen overgaat op electra wordt dat ook duurder. Veel mensen in huurwoningen staan tegen de muur met wat ze kunnen. Zelf woon ik in vrije sector huur terwijl mijn inkomen daar niet naar is. Ik denk dat ik maar veel hele warme truien en sokken ga kopen. Kachel aandoen wordt voor de elite. We zitten in een energieoorlog.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:30

Ik denk dat de oplossing is dat we allemaal holen gaan graven en een berenvel aandoen... :+

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:32

PSvanLot schreef:
beenjesshar schreef:

Wat leuk! Mijn vriend ook!

Dan zal het bij jullie ook wel over de top druk zijn geweest de afgelopen tijd?

Ja een top drukte inderdaad

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:36

oji schreef:
Ik denk dat de oplossing is dat we allemaal holen gaan graven en een berenvel aandoen... :+

_O-

Zou graag een houtkachel willen maar kan hier(appartement) niet ^)
In ons vorige huis zat een antieke schouw met daarin vast gemetseld de haard dus het rookkanaal dat vervangen moest worden kon niet of we moesten de schouw slopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:37

PSvanLot schreef:
Roodvos schreef:

Ik heb ook een (vrijstaande) inductiekookplaat van Inventum, deze denk ik:
https://www.coolblue.nl/product/787508/ ... 10zil.html

Bevalt heel goed. Waar ik geen rekening mee had gehouden: ik had aluminium pannen. Dus ik moest bijna al mijn pannen vervangen.

Heb je deze gewoon los op je aanrecht staan?

Ik zag deze onlangs bij Ikea, misschien dat ik hem erbij koop voor wanneer ik etentjes wil doen voor meer da 10 personen, dan is zo'n klein ding erbij wel handig.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/tillreda-d ... -10486794/

Ik heb deze icm een een losstaande tweepits inductie, bijna dezelfde als die van coolblue. Vind het ook veel relaxter dan gas. En het voordeel is dat je hem gewoon in het stopcontact doet en geen extra groep nodig hebt. Zelfs in mijn krakkemikkige uitgeklede sociale huur jaren ‘30 woning ging dat prima.

Sinds de verhuizing koken we weer op gas. Wel alvast een extra groep aan laten leggen voor inductie… maar vriend vindt gas dus wel fijner. Heb gehoord dat kookkosten eigenlijk bijna het verschil niet maken :=

Wel ook gehoord dat een elektrische oven echt een energieslurper is, dus dat is ook nog iets om rekening mee te houden, dus dingen als burrito’s maar weer gewoon 5 minuten in de magnetron, ipv een half uur grillen in de oven enzo.

Ben wel benieuwd voor de andere mensen in dit topic die een app hebben wat hun grootste energievreters zijn. Kunnen we denk ik allemaal (+TS) iets van opsteken!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:47

Elektrische oven is hier inderdaad een van de grootste stroomvreters, zet i.m.o. geen zoden aan de dijk.
Airfryer ansich ook, maar die doet er veel korter over, dus stroom bespaard.
Verder maak ik wel dingen in de slowcoocker, die is juist zuiniger.

Inductieplaat heb ik aan mijn broer gegeven, aangezien het gasverbruik van ons fornuis tussen de 1 en max 5 procent van ons gasverbruik uitmaakt.

Verder kun je met een slimme thermostaat met bijbehorende digitale radiatorknoppen (Tado, Evohome etc.) veel gas besparen, die investering heb je er normaal gezien binnen twee tot drie jaar uit, en nu met deze gasprijzen nog sneller.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:41

Sandra_H schreef:
chanicha schreef:
Sandra ik heb die van Bol.com, de Inventum voor 259 euro en hij doet het goed!
Ben ook aan het kijken voor een kacheltje erbij, ons contract loopt nog wel twee jaar maar beter voorkomen dan genezen :j

thanks, ziet er goed uit, ook qua reviews enzo. Maar wij hebben nu een zespits plaat, en willen als het even kan in datzelfde "gat" ook de inductie. Dus deze is dan weer te smal.

Je leest trouwens wel wisselende berichten over de overstap van gas naar inductie. De één vindt het geweldig, de ander zou het liefst gister nog teruggaan naar gas.

Sommige kookplaten zijn ook te begrenzen, waardoor ze ook voor zonder krachtstroom te gebruiken zijn. Wij hebben de onze ook eerst 1,5 jaar begrensd gebruikt, daarna stoppenkast aangepast en begrenzer er af gehaald.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:25

Sandra_H schreef:
Spenk schreef:
Inductie is echt veel fijner dan op gas koken :) heb er ook niet aan hoeven wennen.

Hier konden eigenlijk alle pannen gewoon erop heb maar 1 weg hoeven doen. Maar ik had wel kwaliteitspannen veel gietijzeren ook. Dus die trekken niet krom op gas.

Kookpannen moet ik allemaal nieuw want die kunnen niet op inductie. Maar goed die zijn al zeker 25 jaar oud dus dat mag ook wel een keer.
Verder heb ik plaatstalen pannen en een gietijzeren, die kunnen dus wel. Zijn trouwens wel loodzware dingen, gaat dat wel goed op zo'n glazen plaat?

Wel ben ik bang dat ik mijn fijne wokpannen niet meer kan gebruiken, maar goed als dat het enige is...

Ik zag er heel erg tegenop, maar kook nu een jaar op inductie en is heel makkelijk en vanzelf gegaan. Wij hebben een plaat met afzuiging.
De meterkast moet nog verplaatst en aangepast, maar hij doet het goed. 4 plekken met boost en je kan combineren, maar dat doe ik nooit.

Krachtstroom is niet nodig. Wij moeten 2 fase stroom en las dat bij veel platen.

Onze 2 pannen sets doen het er gewoon op. Heb er ook 15 en 20jr mee op gas gekookt en doen het goed.
De bakpannen waren oud, dus die wel vernieuwd. De nieuwe wok, geschikt voor inductie valt tegen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:32

Ik twijfel Nog over een 2 of 4 pits inductie. Heb ook een rijstkoker en gebruik ook regelmatig de airfryer om te koken. Heb nu 1 los plaatje maar 1 is wel echt te weinig. Mijn vriend eet het liefste rijst en eet ook 4 dagen per week op zijn werk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:51

Ik zit even te kijken. Wij willen zonnepanelen en dan meeste electrisch.

Wij zitten bij budget energie sinds jaren en zaten dus op 200, toen 315 en kregen laatst 37 euro terug. We zijn vanwege de prijsstijgingen op 345 gezet.

Nu ging ik zonder in te loggen uitrekenen wat het kost op ons adres en kom ik op ruim 900 euro........per maand dus.
Dat kan toch allemaal helemaal niet??

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:54

superpony schreef:

Wij zitten bij budget energie sinds jaren en zaten dus op 200, toen 315 en kregen laatst 37 euro terug. We zijn vanwege de prijsstijgingen op 345 gezet.

Nu ging ik zonder in te loggen uitrekenen wat het kost op ons adres en kom ik op ruim 900 euro........per maand dus.

Dat soort bedragen komen idd voorbij als je overstapopties opzoekt dus het verbaast me niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:55

superpony schreef:

Jawel hoor. Net de adviseur aan de lijn waardoor het bij ons “mis” is gegaan.

Vertelde dat hij die ochtend iemand had gesproken die bij een bijna failliete maatschappij zat op een variabel contract. Die ging van 300 naar 1100. Dus die ging toch maar even verder kijken.

En ik kan je vertellen; het aanbod aan nieuwe contracten is eveneens zeer beperkt en astronomisch duur.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:58

elnienjo schreef:
superpony schreef:

Dat soort bedragen komen idd voorbij als je overstapopties opzoekt dus het verbaast me niks.

Dan zouden nieuwe klanten het verschil betalen voor de bestaande klanten.

Ik heb vrijstaand ingevuld en gaan ze vast niet van een laag inkomen uit, maar 900 euro is wel meer dan veel mensen per maand te besteden hebben.

Als ik even ga kijken naar onze situatie en waar wij die 600 euro verschil aan uitgeven nu, wordt het ook voor ons echt stukken minder leuk.

Dan zouden we de zonnepanelen er ook met een jaar uit hebben bij wijze van......

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:59

Menino schreef:
superpony schreef:

Jawel hoor. Net de adviseur aan de lijn waardoor het bij ons “mis” is gegaan.

Vertelde dat hij die ochtend iemand had gesproken die bij een bijna failliete maatschappij zat op een variabel contract. Die ging van 300 naar 1100. Dus die ging toch maar even verder kijken.

En ik kan je vertellen; het aanbod aan nieuwe contracten is eveneens zeer beperkt en astronomisch duur.

Ja, bedoel meer; Dat het gewoon niet kan. Dat mensen dat echt niet kunnen betalen........

900 euro aan energie is echt veel en veel teveel geld voor de meeste Nederlanders.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:01

Ja wij kunnen dat ook niet betalen dan hebben we een groot probleem. Dan moet ik denk ik mijn studie stopzetten ofzo om meer te kunnen werken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:08

elnienjo schreef:
superpony schreef:

Bedoel je hiermee te zeggen dat je beter kunt blijven zitten waar je zit?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:10

magda_90 schreef:
elnienjo schreef:

Bedoel je hiermee te zeggen dat je beter kunt blijven zitten waar je zit?

Ja zover ik kan zien wel ja. Mijn overstapopties liggen nog een paar honderd boven het tarief wat ik nu bij engie betaal.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:15

Ik zag het voor mij ook al inderdaad en daardoor twijfelde ik erg. Na jaren vast gehad te hebben wordt het nu variabel en kk vrees wat dat voor een kosten met zich mee gaat brengen. Nu is het dit bedrag maar wat als het in december nog duurder wordt etc.

Ik weet dat er geen hapklare antwoorden zijn maar wat is wijsheid he.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:26

Na het overlijden van mijn man weigerde mijn energiemaatschappij het contract op mijn naam te zetten. Het leek er dus bij mij ook op dat ik over moest stappen en ik kreeg ook echt astronomische onbetaalbare bedragen.
Gelukkig heb ik het uiteindelijk anders kunnen regelen, maar pfff... je wil nu echt niet overstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:32

magda_90 schreef:
Ik zag het voor mij ook al inderdaad en daardoor twijfelde ik erg. Na jaren vast gehad te hebben wordt het nu variabel en kk vrees wat dat voor een kosten met zich mee gaat brengen. Nu is het dit bedrag maar wat als het in december nog duurder wordt etc.

Ik weet dat er geen hapklare antwoorden zijn maar wat is wijsheid he.

Er zijn wel een paar vaste aanbieders nog…

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 17:52

superpony schreef:
elnienjo schreef:

Dan zouden nieuwe klanten het verschil betalen voor de bestaande klanten.

Ik heb vrijstaand ingevuld en gaan ze vast niet van een laag inkomen uit, maar 900 euro is wel meer dan veel mensen per maand te besteden hebben.

Als ik even ga kijken naar onze situatie en waar wij die 600 euro verschil aan uitgeven nu, wordt het ook voor ons echt stukken minder leuk.

Dan zouden we de zonnepanelen er ook met een jaar uit hebben bij wijze van......

Volgens mij gebeurt dat dus ook. Of de energiemaatschappijen moeten echt aan het begin van het contract voor de gehele duur hebben ingekocht.

Ik heb mijn contract juni 2020 afgesloten, dus betaal nu nog de oude prijs. Maar weet niet of de energie letterlijk toen gelijk is ingekocht zeg maar.

Maar grote kans dat "nieuwkomers" nu het verschil betalen om in de eindafrekening van de energiemaatschappijen kiet te spelen zeg maar.

Daarom ben ik ook best een beetje angstig dat contacten open gebroken gaan worden/ er een toeslag betaald moet gaan worden. Duitsland doet dat bijvoorbeeld al, om de kosten over iedereen te spreiden ipv dat de één heel weinig (0,75 per m3) en de andere heel veel (€3,2 per m3) betaald.

Hoop niet dat Nederland zoiets óók gaat doen!

Ik heb 2 jaar geleden best een risico genomen om de prijs 3 jaar vast te zetten namelijk. Het had namelijk óók prima de andere kant op kunnen gaan, dat gas en stroom rete goedkoop zouden zijn geworden, en dan had ik vast gezeten aan een peperduur contract.