Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:29

ingvdh schreef:
Je kan nooit voldoende stopcontacten hebben, zeker in de keuken niet.

Denk ook goed na waar je verlichting wil hebben, wat voor verlichting en of je deze wil kunnen dimmen. (spotjes, hanglamp, plafonnière bijvoorbeeld).

Tip is voor slimme verlichting te kiezen en daar niet op te besparen. Ik heb in de woonkamer overal Philips Hue lampen, goedkopere slimme verlichting moet je per lamp bedienen en als je een aantal spotjes hebt is dat gedoe. Bij de betere systemen kan je groepen aanmaken en die in een keer bedienen. Bij mij gaat het licht automatisch aan als de zon onder gaat en gaan de lampen in de overloop in de nacht gedimd aan op een bewegingsensor. Zo word ik niet meer gelijk wakker als ik 's nachts naar de wc moet door het felle licht.
Ik heb nog niet alle losse schakelaars weggehaald want af en toe handmatig uitschakelen is ook makkelijk.

Die van de USB aansluiting is ook handig.

En als laatste voor in de keuken, zorg voor voldoende aanrechtruimte voor het neerzetten van losse apparaten (koffiezetmachine, waterkoker, airfryer, keukenmachine etc). Of neem een apparaten garage, hier kan je apparaten neerzetten en met een (rol)luik verbergen zodat ze niet altijd in zicht staan.

Of juist een handige kastenwand en de mogelijkheid om ze snel te pakken. Hier op pakhoogte de airfryer, het tostiapparaat, de sapcentrifuge, de broodrooster, pastamachine, staafmixer en keukenmachine. In een kast waar ik ze in drie seconden uit kan pakken. Want niks zo vervelend als grote stoffige lelijke apparaten op je aanrecht.

webster543

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 19:33

Daar geef ik je gelijk in. Liever een opgeruimde keuken.

Ik ben deze week naar twee keukenbouwers geweest. De ene zegt best voor eind dit jaar langs te gaan, om de indexering voor te zijn.
De andere geeft een prijs garantie van 6maanden. Nadien kan het stijgen van de prijzen ook verrekend worden.
Zal nog verder kijken, maar ergens dit jaar toch eens afspraken maken.

Gisteren ben ik bij vrienden langs geweest die mij gaan helpen.
Hij heeft mij duidelijk de volgorde uitgelegd van de stappen in de bouw.

Voor de geïnteresseerden

Winddicht
Winddicht
Ventilatie
Afvoeren
Water
Elektriciteit
Vloer isolatie
Vloerverwarming
Chape
Bezetten van de muren

Nog een vraag voor jullie?
Keukenkastjes met handvaten of zonder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:50

Zonder. Maar wel met ingebouwde grepen en niet met drukknoppen. Poetst 10 keer makkelijker als je ze wilt afwassen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:58

Hangt van de stijl van je keuken af. Landelijk = met, modern = zonder of minimaal

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:06

Ik heb zonder grepen geprobeerd in winkels, maar voelde elke keer mijn knokkels tegen de lade aan. Daarom gekozen voor met grepen.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:11

Ik heb grepen langs de complete bovenkant van de kastjes, smal en heel mooi vind ik zelf :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:14

Ik heb een soort lange rand aan de bovenkant of onderkant waarmee je de lade of kast kunt openen, werkt fijn en goed schoon te maken.

Verder tips voor de keuken:
Ik heb nu een groot eiland met een 5 pits inductie kookplaat die ik eigenlijk als werkruimte gebruik omdat ik te weinig werkruimte heb en de helft van de kookplaat eigenlijk nooit gebruik.

Volgende keuken wordt voor mij meer werkruimte en minder kookplaat. Ook wil ik dan een soort grote nis in een kastenwand waarin de gootsteen komt en ook de vaatwasser, waarbij er een soort deuren dicht kunnen als je de gootsteen niet wil zien.

Lades zijn veel fijner als kasten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:31

Ik gebruik mijn 5 pitter dus juist regelmatig helemaal. Hangt af van je kook gewoontes denk ik. Maar voldoende werkoppervlak is wel echt heeeeel erg belangrijk. Niets zo irritant als je spullen niet kwijt kunnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:36

Als je handgrepen neemt dan in ieder geval niet met uitsteeksels waar je achter kan blijven hangen.
Zonder handgrepen ziet er wel rustiger uit, als je kiest voor veel laden (altijd doen, veel fijner qua opbergen en spullen zie je van boven allemaal goed zitten, je hoeft niet te bukken / knielen en graven achterin je kastjes).

Je kan ook kiezen voor bvb. maar 2 grote ladefronten, en daar achter nog binnenlades, dat ziet er ook weer rustiger uit. Wij hebben daarvoor gekozen en bevalt super +:)+

We hebben ook voor klik-open systeem gekozen omdat dat er een stuk rustiger uitziet zonder handgrepen. Maar echt super geweldig vind ik het nog niet. In principe is het wel handig natuurlijk. Maar ook heel irritant als je eens tegen een la aan gaat staan dat die open gaat, daar kan je wel binnensmonds van gaan vloeken dan....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:15

Wat Lizy zegt.
Wat mét handgrepen verder ook belangrijk is is dat het aanrecht dan ruim over de kastjes valt en niet ophoudt bij de kastjes (zoals bijv. bij Ikea). Dan steken alle handgrepen gemeen uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:19

DubbelFun schreef:
Wat Lizy zegt.
Wat mét handgrepen verder ook belangrijk is is dat het aanrecht dan ruim over de kastjes valt en niet ophoudt bij de kastjes (zoals bijv. bij Ikea). Dan steken alle handgrepen gemeen uit.

Dat vind ik wel overdreven, het is niet alsof het 3 m uitsteekt. Wij hebben geen last van uitstekende greepjes hoor.

En iemand zei iets over schoonmaken, afhankelijk van je greepje valt ook dat wel mee en als je het gewent bent weet je ook niet beter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:28

DubbelFun schreef:
Wat Lizy zegt.

Maartje1990 schreef:
Dat vind ik wel overdreven, het is niet alsof het 3 m uitsteekt. Wij hebben geen last van uitstekende greepjes hoor.

En iemand zei iets over schoonmaken, afhankelijk van je greepje valt ook dat wel mee en als je het gewent bent weet je ook niet beter

En dan tegen mij zeggen dat ik overdrijf :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:49

DubbelFun schreef:
DubbelFun schreef:
Wat Lizy zegt.

Maartje1990 schreef:

Ja jij doet alsof ze extreem uitsteken dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:52

Whatever... 8-)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:06

DubbelFun schreef:
Maartje1990 schreef:

:')

Mijn tips:

* Ik heb greepjes gehad met uitstekende delen, daar bleef ik steeds aan hangen, zou ik niet meer kiezen.

* Ik vind binnenlades 3x niks, ziet er mooi uit maar moet je steeds 2x een la opentrekken als je wat nodig hebt. Lades zelf vind ik superfijn!

* Zorg voor een ruime en vooral diepe(!) spoelbak/gootsteen, scheelt veel spetteren op aanrecht.

Toch nog even over apparatuur op hoogte (vaatwasser bv). Om je lijf gezond te houden is het goed om te veel te bewegen. Dus juist een vaatwasser op de grond is gezond (wat rijmt dat mooi) want dan moet je bukken. Met alleen een vaatwasser redt je het niet natuurlijk, in het verlengde daarvan pak je ook de trap ipv lift etc. Al die kleine dingen bij elkaar maken écht een verschil. Ik zou dus niet kiezen voor apparatuur op hoogte. Maar dat is maar net hoe je kijkt naar dingen, beetje filosofie. Ik snap heus ook dat men voor gemak kiest, om wat voor reden dan ook. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:21

De clou bij binnenlades is wat mij betreft dat je de spullen die je het meest gebruikt, in de laderuimte doet die toegankelijk wordt zodra je de lade opendoet. En de binnenlade(s) die daar nog boven zit, daar doe je dan de dingen in die je niet dagelijks gebruikt. Zodat je niet steeds dubbel bezig bent met lades openen :)

Handgreepje met uitstekende delen wil ik ook nooit meer.
Bleef er iedere klipklap achter hangen....

Overigens snap ik ook niet waarom mensen kiezen voor zo'n grote wasbak midden in de keuken, die dan echt een stukje uitsteekt t.o.v. de rest van het aanrechtblad. Lijkt me super irritant dat je dan elke keer daar langs moet als je heen en weer gaat langs het aanrecht wanneer je bezig bent.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:02

Lades en binnenlades zijn hier de oplossing voor een rustig aanzicht (overal 2 lades boven elkaar, ook zo de fronten voor de vaatwasser gemaakt) en voldoende ruimte. Ik heb bijvoorbeeld borden in de gewone lade en dan het bestek in de binnenlade. Heb ik toch altijd samen nodig.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:01

Tink89 schreef:
Ik heb bijvoorbeeld borden in de gewone lade en dan het bestek in de binnenlade. Heb ik toch altijd samen nodig.

Hier precies zo en aan de buitenkant van onze vrije smalle U-vorm keuken, zodat degene die de tafel dekt, niet in de U hoeft te komen en degene die kookt niet in de weg loopt. In de onderste la alleen maar bakspullen, die gebruik je sowieso niet dagelijks, ik niet tenminste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:03

MoniqueT schreef:
Hier precies zo en aan de buitenkant van onze vrije smalle U-vorm keuken, zodat degene die de tafel dekt, niet in de U hoeft te komen en degene die kookt niet in de weg....

Dat is heel handig !!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:18

Ik heb in mijn bovenste binnenla mijn bestek liggen en in de binnenla eronder, dingen die ik minder vaak gebruik zoals knoflookpers, notenkraker enz. Ik vind die binnenlades juist ideaal.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:33

DubbelFun schreef:
MoniqueT schreef:
Hier precies zo en aan de buitenkant van onze vrije smalle U-vorm keuken, zodat degene die de tafel dekt, niet in de U hoeft te komen en degene die kookt niet in de weg....

Dat is heel handig !!

We hebben die 80 cm extra de kamer in laten lopen. Zoveel plezier van!

Op de foto het eerste deel links, dus dat ladenblok, steekt buiten de U-vorm van de keuken uit. De rechthoekige tafel moest daardoor wijken voor een ronde, maar we zijn er zeer tevreden mee zo. Aan de wand die je niet ziet, zitten alleen maar hoge kasten met koelkast, oven, afvalbakkenkast en hoge voorraadkast en nog wat onder- en bovenkasten.

Afbeelding

Ha, ik ben een beetje verliefd op die keuken, die voor mij nog steeds nieuw is, al zit hij er inmiddels vier jaar in. Door de corona-toestanden zijn we misschien nog geen half jaar in die tijd in het huis geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:09

Sfeervol en rustig. De kleur van de stoelen en het kunstwerk aan de muur zijn heel mooi!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:22

Dank je. Onder het kunstwerk (dat metaal zie je hier in Spanje heel veel hoor) hangt inmiddels een monoblock airco. Gelukkig valt die door de tafel wel grotendeels uit het zicht. Wel heel fijn!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:46

Wij hebben in onze vorige keuken een dubbel aanrechtblad geplaatst met aan beide kanten kasten.
Als je ooit de kans hebt is dat echt ideaal

De eerste schets...

Afbeelding

Geplaatst...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 11:59

Wauw, mooie keukens!!! Bedankt voor de tip met de lades. Zeer zeker een goede tip!!!

Monique, die stoelen met het kunstwerk, echt super mooi!!!