Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 06:55

Roodvos schreef:
Wat een gezellig plekje Kimm!

Dat ziet er zeker uit als bladluis. Zolang je planten er nog gezond uit zien zeker de moed niet laten zakken. De bak leeghalen kan altijd nog.

Ik zou de hele bak voor de zekerheid behandelen.
Behandel ook goed de onderkant van de bladeren.

Bedankt voor de tip. Dan geef ik het nog niet op maar ga vanavond de rest ook behandelen.

Judith_H

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 07:03

Ik word bang van jullie over de oost indische kers, dan haal ik hem er weer uit. Kijk ik alleen of die in pot nog wil blijven groeien, ondanks dat die een opstater heeft gehad van het splitsen.

Even bedenken wat ik dan zou willen zaaien daar in dat vak….

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 07:53

Je hoeft niet bang te worden hoor, het is geen vleesetende plant :+ .
Ik heb dit soort beelden bij O-I kers:
https://zaaikalender.com/wp-content/upl ... kerend.jpg

Wat bijzonder Novastar het verschil tussen de lage en hoge bakken. Staan ze misschien ook het anders op het licht?

Ik heb 2 mini's op een oppottafel staan. Ik vind het ideaal een beetje werken op hoogte. En geen slakken, dat is ook heel fijn.
Dus ik heb al besloten bakken op poten te willen.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 09:04

Roodvos schreef:
Je hoeft niet bang te worden hoor, het is geen vleesetende plant :+ .
Ik heb dit soort beelden bij O-I kers:
https://zaaikalender.com/wp-content/upl ... kerend.jpg

Wat bijzonder Novastar het verschil tussen de lage en hoge bakken. Staan ze misschien ook het anders op het licht?

Ik heb 2 mini's op een oppottafel staan. Ik vind het ideaal een beetje werken op hoogte. En geen slakken, dat is ook heel fijn.
Dus ik heb al besloten bakken op poten te willen.

Hahahaha nou dat zou niet best zijn als het er zo uit komt te zien.
Dus ik heb hem vanmorgen eruit gehaald, genoeg leuks om iets anders neer te zetten.
Die in pot laat ik wel gaan, wie weet word die ook wel zó groot!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:59

Oi kers is leuk!
Vorig jaar gad ik er 1 in een vakje van een van de bakken. Liep uiteindelijk door de halve tuin, uit 1 zo'n plantje :') geweldig vind ik dat. Superveel bloemen, dus ook veel bijtjes en hommels.
Dit jaar heb ik em niet gezaaid omdat ik in de bakken al zaailingen zag van de oi kers. Taaie rakkers!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:50

Ik meld me hier ook graag, ik heb sinds kort een ander huis met een kleinere tuin dan ik gewend ben ( had 1,5 hectare waarvan 1500m2 aan tuin :') nu iets van 400m2 ). Ik heb van alles in potten staan omdat ik niet weet hoe lang ik hier blijf wonen. Maar alles groeit en bloeit lekker, ik heb al een mini-paprikaatje en tomaatjes gezien, en m'n kruiden gaan ook lekker, zelfs de basilicum . En de aardbeien dragen ook al vrucht.

Ik lees graag mee voor tips en inspiratie. Zal vanavond even wat foto's maken hoe het er bij mij bijstaat.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 20:20

Afbeelding

Mijn serie steun hekjes. Allemaal 30x30, dus perfect voor mijn air bak. En verschillende hoogtes voor verschillende groenten!

Mijn lieve vriend gemaakt <3

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:33

Mooie rekjes Judith!
Dat is idd een lieve vriend!

Ik heb een wasrek wat op instorten staat en na een rondje met een rolmaat blijken de rekjes ca. 26 x 60 cm te zijn.

Dus nu heb ik het plan opgevat om mijn oude wasrek te gebruiken om hekjes te maken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 12:42

Dankzij jullie tips heb ik mijn paprika plantjes op de moestuin ruil hoek op Facebook gezet. Super leuke groep. Vandaag worden er een aantal plantjes opgehaald. :D
En daarnaast ook opgezocht waar hier een plantenbieb zit, daar ga ik een deze dagen ook heen.

Op dit moment heb ik voor mezelf 2x paprika, 1x rode peper en 1x groene peper staan. Heb van allemaal nog genoeg stekjes die ik denk ik ook ga ruilen/weggeven. De rucola en wortels staan buiten en ik zie wel wat daarvan over blijft na die regenbuien.
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:32

Goeie actie Absque_dubio +:)+
Benieuwd naar je moestuin Crazycactus :j.

Ik heb eindelijk sugarsnaps!
Afbeelding
Morgen ga ik groentepaëlla maken, dus maar eens kijken of ik daar wat door kan doen :9.

De pluksla, rucola en snijbiet groeien tegen de bovenkant van de horren aan, dus die moeten nu zonder verder. De kropsla binnenkort ook. Achter de boontjes groeit nog een goudsbloem :').
Afbeelding

En de jonge aanwas moet nu buiten blijven. Ik ben klaar met dat gesleep. Met dat mooie weer vorige week stonden ze ook overdag al de hele dag buiten. Toen op de tafel met de wasmand erover als bescherming tegen de zon en vogels.
Nu nog wel beschut onder de tafel. De pompoen en courgette worden zo groot, die moeten binnenkort maar de bak in. De basilicum kan volgens de app pas in juli, maar als die mooi groeit zet ik die eerder in de bak.
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:48

Wat een stilte hier! Hopelijk een teken dat alles goed groeit.

Ik heb nu alles in de bak, inclusief de basilicum. Die kan eigenlijk pas in juli, maar ik vind dat het zo maar moet.

Creatief met een oud wasrek.
Afbeelding

Creatief met vijvermandjes.
Afbeelding
Dit wordt/is de bak voor munt en citroenmelisse. Die heb ik voorgezaaid, en ook kruizemunt. In de bak staat Marokkaanse munt.
Erachter in de bak een stek lavas (maggi plant). Die moet nog even bijkomen van de verhuizing.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:05

Nou, het AH-moestuintjes experiment was van korte duur :')
Uiteindelijk hebben we er peultjes, cherrytomaat, snijbiet, spitskool, palmkool en doorgeschoten koriander aan overgehouden. Die laatste heb ik dus maar weggegooid. :=

Daarom heb ik nu maar fatsoenlijke zaadjes gehaald, alleen vond ik die plastic kweekbak die we hadden niet meer voldoende. Dus maar op zoek naar een grotere kweektafel, maar wat zijn die dingen duur! Gelukkig heb ik een heel handige vriend, wij hebben ons dus prima vermaakt op Hemelvaartsdag met het zelf maken van een kweektafel van 60x120 en ik ben er helemaal blij mee! Inclusief klimrek.
Afbeelding

De cherrytomaat van de AH heb ik direct maar in de volle grond gezet, alleen ik begreep van de MM dat je maar één stammetje moet overhouden voor je tomatenplantje. Alleen ik ben bang dat als ik nu de andere stammetjes kortwiek, dat het plantje dan sterft. Weet iemand raad?
Afbeelding

De ontkiemde peultjes heb ik vanavond gezaaid en de komkommer en courgette zijn voorgezaaid in potjes, die kunnen de komende week dus afharden. Als die eenmaal in de volle grond kunnen dan staan beide kweektafels vol met peultjes, cherrytomaat, komkommer, courgette, paarse wortel, rucola, rode bieten, wortelen, 2 vakken mini maïs, pluksla en Franse radijs.
Afbeelding

In de losse bakken (ideaal, die vijvermanden van Intratuin! :j ) staan palmkool, spitskool, snijbiet, peultjes, zonnebloem en de goed gelukte peultjes van de AH. Er komen zelfs al minipeultjes uit! *\o/*
Afbeelding

Dan hebben we ook nog 9 kruidenpotjes waarvan 6 zo kant-en-klaar uit het tuincentrum (dat voelt toch een beetje als valsspelen := ) en 3 ingezaaide potjes.
De rij eronder zijn gewone planten, dat is de intensive care :')
Afbeelding

En dit is de trots van mijn vriend: zijn aardbeienveldje. Verleden jaar heeft hij een aantal planten van zijn vader gekregen en die groeien als kool!
Afbeelding

Al met al ben ik heel benieuwd wat er uiteindelijk gaat opkomen.
Ik word in ieder geval al mega enthousiast van al jullie moestuinen, wat hebben jullie het mooi voor mekaar allemaal! Echt heel motiverend.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:21

Ik ga hier ook lekker meelezen !
Ik heb zelf ook een moestuin en gebruik de MM app.
Wel gebruik ik eigen aarde en zaden.
Maar lees me wel goed in via de website kwa voeding zaaiplaats enz

Ik zie hele mooie gaasdeksels.
Zijn dat die dingen voor om je bord met buiten eten?
Hoe heten die ook alweer ?
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 30-05-22 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:22

Wauw Jolien, wat een mooie bak :wow:
Leuk dat het moestuin virus ook bij jullie heeft toegeslagen :D.

M.b.t. tomaat: kortwieken, zodat je de middelste stam overhoud. Anders gaat de plant ook bloemen en vruchten zetten op de zijtakken en dat kost te veel energie. Dan wordt het uiteindelijk helemaal niets.
Ook alle uitlopers in de "oksels" (dieven worden die genoemd) weghalen. Liefst zo snel mogelijk, als ze nog klein zijn.

Als je 5 lagen met knop / bloemen hebt kan je de kop eruit halen zodat de plant niet groter groeit. Op onze breedtegraad krijg je meer tomaten niet meer rijp. De plant kan dan beter de energie steken in de bloemen en vruchtjes die er al zijn.

Aanvulling: ik heb dezelfde vijvermandjes maar dan andersom gestapeld. Dus de stof aan de buitenkant.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:42

Roodvos schreef:
Wauw Jolien, wat een mooie bak :wow:
Leuk dat het moestuin virus ook bij jullie heeft toegeslagen :D.

M.b.t. tomaat: kortwieken, zodat je de middelste stam overhoud. Anders gaat de plant ook bloemen en vruchten zetten op de zijtakken en dat kost te veel energie. Dan wordt het uiteindelijk helemaal niets.
Ook alle uitlopers in de "oksels" (dieven worden die genoemd) weghalen. Liefst zo snel mogelijk, als ze nog klein zijn.

Als je 5 lagen met knop / bloemen hebt kan je de kop eruit halen zodat de plant niet groter groeit. Op onze breedtegraad krijg je meer tomaten niet meer rijp. De plant kan dan beter de energie steken in de bloemen en vruchtjes die er al zijn.

Aanvulling: ik heb dezelfde vijvermandjes maar dan andersom gestapeld. Dus de stof aan de buitenkant.

Dankjewel! Ik ben er ook heel trots op :D
Vandaag had mijn vriend als verrassing nog de onderste planken gemaakt, de schat. <3

Ah, top! Fijn, je uitleg. Dan ga ik dat morgen direct nog doen. Moet ik die andere stammen dan met de grond gelijk snoeien of liever nog tot onder de grond?

Haha, ja ik zag het. Dat ziet er ook wel mooi uit. :j

Leuk little_birdy! Ik heb nu ook moestuingrond van Intratuin gebruikt in plaats van die van MM.
Wel heb ik de vermiculiet en moestuinvoeding van MM en ook lang niet alle zaden die wij hebben zijn van MM maar de app is er inderdaad heel fijn bij. Ondanks dat helaas niet alles erin staat maar daarvoor is google dan weer handig. :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:08

little_birdy schreef:
Ik ga hier ook lekker meelezen !
Ik heb zelf ook een moestuin en gebruik de MM app.
Wel gebruik ik eigen aarde en zaden.
Maar lees me wel goed in via de website kwa voeding zaaiplaats enz

Ik zie hele mooie gaasdeksels.
Zijn dat die dingen voor om je bord met buiten eten?
Hoe heten die ook alweer ?
Welkom, leuk nog deelnemer.
Je bedoelt een anti-vliegenkap:
https://www.action.com/nl-nl/p/anti-vliegenkap-3/

@Jolien: ja, nu ben ik overvraagd :'). Ik zou gewoon vlak boven de grond doen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:16

Haha excuus voor dit vragenvuur. ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 06:35

Ahh ja zo heet dat !
Dankjewel!
Wil ze hebben voor mijn kool planten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 07:42

Ja, daar zijn ze super handig voor! Passen ook precies over een vak.

Ik heb ook een klamboe meegenomen. Met het idee dat die over de hele bak kan. Maar daar moet ik nog mee experimenteren.
https://www.action.com/nl-nl/p/klamboe/

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:36

Toevallig heb ik boven een deel van mijn bakken een balk erboven ivm de kat.
Als je zoiets kan maken kan je de klamboe daar boven spannen.
Maaar dan heb je ook geen bijtjes meer voor komkommer of courgette denk ik dan ?

Dit is mijn domein

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:31

Veel ruimte little_birdy, mooi +:)+

Ik heb mijn bak tegen de aanbouw staan, dus ik zou de klamboe aan de dakgoot vast kunnen maken.
Dat probleem met de bloemetjes en de bijtjes heb ik nog geen oplossing voor, moet ik over nadenken.
Ik wil ook boerenkool in een metselton doen. Daar zou sowieso wel een klamboe overheen kunnen. Die kan dan aan een schutting vast gemaakt worden. Maar voorlopig is de boerenkool ca. 3 cm hoog en staan ze onder een vliegenkap.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:09

little_birdy schreef:
Toevallig heb ik boven een deel van mijn bakken een balk erboven ivm de kat.
Als je zoiets kan maken kan je de klamboe daar boven spannen.
Maaar dan heb je ook geen bijtjes meer voor komkommer of courgette denk ik dan ?

Dit is mijn domein

[ [url=m/1wMLcD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Z2tCjy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/NCfNzq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/i3Uq4J.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0FVBC1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UugrUo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/i4VwdY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, wat een ruimte! Heerlijk zeg. :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 21:21

Gezellig, nog meer moestuin liefhebbers!

Ik had vandaag lekker sugarsnaps uit eigen tuin :P
En de eerste aardbeien *\o/* maar die hebben de vogels ook ontdekt -O- dus morgen maar ff fixen. Do not touch my food ~~}>

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 21:27

Zo ver zijn mijn boontjes en sugar snaps echt nog lang niet...

En mijn eerste ronde radijsjes heb ik denk ik te vroeg geplant. Daar staat halve meter groen bovenop maar dat wat een radijsje moet worden is niet meer dan een stevige rode wortel.
Die gaan er dit weekend uit. De kippen eten dat groen graag. En dan nieuwe zaadjes in de bak. De rij radijs die ik drie weken later heb gepoot worden nu aan veel mooier en daar heb ik er al een paar van kunnen eten.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 21:46

Hier ook volop peulen, sugarsnaps en aardbeien aan het oogsten *\o/*