Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:34

marleen_usar schreef:
Ik lees hier veel we gaan niet op vakantie,hoe denkt jullie partner daar over?

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar….mijn man heeft toen ik een paard gekocht wel de ‘eis’ gesteld dat hij gewoon op vakantie wil kunnen en financieel geen ‘last’ wil hebben van mijn paard, dat wil zeggen: uitjes en etentjes gewoon zoals ervoor. Ik vind dat heel redelijk. Destijds had ik t een stuk minder breed overigens.
Ik werk fulltime, betaal m’n paard volledig zelf en draag vrijwel hetzelfde bij als mijn man in de vaste lasten, dus financieel merkt hij idd niks van mijn paard. En eerlijk; het hebben van een paard is een enorme luxe en ook dat ik er niks voor hoef te laten ook. Aan de andere kant, ik werk er hard voor. Ik denk dat ik zo €500,- per maand aan m’n paard besteed en dan doe ik geen gekke dingen (370 is daarvan alleen al stalgeld)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:06

Mijn man vind het zonde van het geld, weet je wat je anders allemaal had kunnen doen hoor ik vaak.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:48

Wij gaan gewoon op vakantie hoor. Maar geen dure reizen, maar kamperen. Soms.een midweek in een huisje. Maar vliegen, wintersport ed doen we niet. Ik ging graag naar de Wadden, maar dat is heel veel duurder geworden. Ook de paarden mee op vakantie doen we niet meer. Hebben er nu 2, en vakantie stalling voor paarden is flink duurder geworden. Dat keer 2, is flink veel meer dan het ons zelf kost om als gezin 3 weken ergens op een camping te staan. De paarden hebben nu zelf vakantie gehad, lekker hele dagen in de wei gestaan en dat vonden ze geloof ik helemaal prima.

Marije_jiplover

Re: Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:38

Wij maakten al geen dure reizen toen de pony er nog niet was.
Zijn altijd al kampeerders geweest, dus daarin is niets veranderd met de komst van de pony.

Sterker nog, we gaan tegenwoordig misschien wel iets vaker een nachtje weg, omdat we een kampeerbus hebben tegenwoordig, die zet je makkelijker even voor 1 nacht ergens neer dan een hele tent opzetten.

Die kampeerbus is tevens mijn trekauto voor de trailer.
Met die bus combineren we dus 2 hobbies, lekker efficiënt gebruik van de centen, een trekauto was nodig toen mijn lease-auto vervangen ging worden door een EV.
En met die trekauto genieten we nog meer van onze kampeerhobby samen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:41

Wij gaan niet op vakantie.
Maar zonder paard ook niet.
En uiteraard is dat samenspraak.
Net als geen kinderen.
Ja dat scheelt natuurlijk wel een hoop.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:44

marleen_usar schreef:
Mijn man vind het zonde van het geld, weet je wat je anders allemaal had kunnen doen hoor ik vaak.

Best irritant dat je dat vaak moet horen. Ik zou echt niet happy zijn als bij elke grotere uitgave (en dat zijn vaak de dierenarts kosten, zit je ook al met zorgen) zo'n opmerking zou komen en ik soort van schuldig moet gaan voelen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:26

marleen_usar schreef:

Die opmerking maak ik zelf regelmatig :o
En dan zegt mijn vriend; wat moeten we met al dat extra geld? Elke 3 maanden op vakantie maakt ons niet gelukkig, de pony’s wel.
En zo is het. :)
Wij kunnen prima op vakantie, maar hechten er totaal geen waarde aan dus zo eens in het jaar 7-8 dagen simpel op vakantie is voor ons genoeg. We slaan het ook gerust over.
Toen ik nog alleen woonde was 2 pony’s wel de Max. Ik werkte veel, had nog geen auto.
Nu woon ik samen, hebben we een koophuis, 2 auto’s, genoeg huisdieren en 4 pony’s.
We gaan nog net zo goed regelmatig uiteten of doen andere leuke dingen.
Ik denk dat mijn voordeel is dat mijn vriend de pony’s net zo leuk vindt, en we daarom de vaste lasten niet exact door de helft delen. :)
En zoals de auto’s zijn echt mega oud en lelijk, maar ook daar hecht ik geen waarde aan. Als het rijdt vind ik het prima.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:50

Ik zeg het vaak niet eens als de dierenarts is geweest, ik denk dan je heb geen interesse in mijn hobby dan heb je ook hier geen interesse in.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:23

Wij gaan wel nog op vakantie maar het is inderdaad moeilijk met paarden. Gelukkig neemt mijn moeder en een stalgenootje (tegen betaling) soms over. Zo lukt het ons om 2x per jaar een week weg te gaan.
Af en toe een weekendje lukt ook… dan doe in zaterdagmorgen vroeg alle paarden en voeren, vertrekken we op weekend, en doe ik zondagavond terug alle taken. De paarden staan in de zomer 24/7 buiten, dus buiten dat hun ritme voor krachtvoer een beetje omdraait, ze een dubbele portie strookbegrazing krijgen en ik wat meer mest heb om te scheppen valt dat wel mee :)

Mijn vriend weet de kosten en slikt soms eens, maar zegt er niets over. Hij draait ook nergens voor op en ik betaal de vakanties 50/50 mee dus geen probleem.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:56

Wij gaan gewoon op vakantie, regelen 'oppas' voor de pony en gaan gerust 3 weken weg, bezuinigen daar ook niet op.

Marleen ik zou dat niet kunnen. Mijn vorige relatie had ook niets met mijn paard, bijna desinteresse. Trek ik slecht die houding. Mijn huidige partner gaat regelmatig even mee naar stal, en dat hoeft niet eens, maar toont iig interesse en steunt mij als er wat met de pony is.

Financieel is alles voor mij qua pony, was al voor de relatie, is nu nog steeds zo. Maar mocht ik om een of andere reden dat niet meer redden, weet ik zeker dat hij bij springt ipv dat de pony verkocht moet worden.
Mochten we beide financieel het neit meer redden en niemand ter overbrugging bij kunnen springen, tja dan wordt het enkeltje slacht hier, ga zelf niet onder de brug wonen of droog brood eten voor een dier.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:09

Hier wordt er eigenlijk ook gewerkt om mijn paarden te kunnen houden, zonder mijn partner was paard nr2 er nooit gekomen. De aankoop was bij wijze van spreken peanuts (was echt een koopje), maar het onderhoud tikt toch aardig aan.
Ik heb geluk dat mijn sociaal leven ook vnl met "paardenvolk" is, wat kosten drukt gezien we vaak bij elkaar thuis afspreken en ik daarbuiten weinig kosten maak voor andere hobbys.
Ik geef eerlijk toe dat ik van wat ik maandelijks uitgeef aan mijn paarden en honden een dikke lening voor een huis zou kunnen afleggen... en dan tel ik niet de "extraatjes" voor lessen, clinic, ziekte, materiaal...

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:15

marleen_usar schreef:

Hier geen paard, maar wel de wens en mijn vriend zegt 'Prima, maar we moeten wel gewoon de vakantie/reizen kunnen doen die we wensen zonder daar op in te leveren'.

En daar ben ik het ook helemaal mee eens eigenlijk. Denk dat er daarom ook nog geen paard is :') Kan en wil niet besparen op andere dingen, dus het salaris moet eerst maar wat omhoog.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:26

Over het niet op vakantie gaan. Mijn paard en honden waren er voor mijn partner en ik ging op vakantie met mijn heel hebben en houden. En hij heeft die gewoonte gewoon mee overgenomen.
Het helpt dat hij zelf nooit echt gereisd heeft buiten enkele schoolreizen en verplichte vakanties met zijn ouders.
Dus hier boet niemand in qua reizen en uitstappen door de paarden. Maar kan me wel inbeelden dat als een relatie met een echte globetrotter minder evident is...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:29

marleen_usar schreef:
Ik zeg het vaak niet eens als de dierenarts is geweest, ik denk dan je heb geen interesse in mijn hobby dan heb je ook hier geen interesse in.

Maar het is toch niet alleen de rekening? Je laat een veearts niet voor niks komen. Dan heb je vaak ook de zorgen, spanning en emoties. Of je nou het ene doet of het andere, interesse voor de partner hoort er imo wel bij.

Qua vakanties en uitjes. Mijn man zou misschien vaker weg willen of op vakantie, maar is ook gek met de paarden en andere dieren, dus hij weet ook dat het lastig is om weg te gaan.

Om de paarden aan huis te kunnen gaan houden, zijn we verhuisd en is hij ook van werkgever verandert. Al 3jr een grote verbouwing, maar we vinden onze plek wel elke dag een beetje vakantie. Heerlijk uitzicht, we hebben een jacuzzi gekocht en bbq'en regelmatig. Vinden we ook ontspanning.

Het moeilijk weg kunnen zit hem niet in de paarden, maar de honden. Die zijn veel moeilijker om dat voor te regelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:45

marleen_usar schreef:

Om de kosten hoef ik vakanties niet te laten, maar ik laat niet graag mijn dieren achter. Vroeger namen mijn ouders de boel waar, maar die zijn inmiddels op leeftijd. Als mijn partner op vakantie wil gaat hij gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:01

marleen_usar schreef:

Hier geen partner dus geen problemen mee :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:02

marleen_usar schreef:

Een bekende van mij vroeg me eens hoe ze haar man kon interesseren in paarden. Ik zei vrij droog dat ze te laat was; dit soort dingen moet je mee nemen in je partner selectie...
(btw, ze zijn nu gescheiden, maar ik geloof niet dat ons gesprekje dáár wat mee te maken had)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:15

Ik zou dat ook niet kunnen, dat mijn partner niet meeleeft met hoe het met de paarden is. Het is weliswaar mijn hobby en niet de zijne, maar het houden van een dier brengt verantwoordelijkheid met zich mee en dat begrijpt hij heel goed.

Hij heeft verder niet echt wat met paarden, al was onze senior toch ook wel zijn vriend. Heeftie nog op leren rijden ook. En toen de senior dus plots niet ok was, heb ik eerst mijn partner gebeld en toen die er was, samen besloten hem te laten gaan. Toen de dierenarts gebeld en we hebben samen afscheid genomen, hij is erbij gebleven toen ik mijn andere pony afscheid liet nemen van de senior en we zijn daarna samen naar huis gegaan.

En hij gaat nu ook nog wel eens mee voeren, of als hij zelf langs stal komt gaatie even een wortel brengen.
Is mee geweest toen ik een nieuw zadel nodig had, gewoon om zich ook te laten informeren en te snappen waarom ik een uitgave ging doen van ruim 1500,-
En dan laat hij zich ook echt uitleggen door de zadelmaker/-passer waar die op let en ziet dan ook de verschillen in mijn houding tussen het ene en het andere zadel.

Hij vindt het echter ook wel heel fijn om bv vakanties te hebben zonder paard, gewoon wij samen en het paard op stal in goede handen van stalbaas en stalgenoten.

Dus dat doen we idd ook.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:39

Geen kinderen hebben is trouwens ook een flinke kostenbesparing ten opzichte van veel andere gezinnen :+

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:28

IngeK schreef:
Geen kinderen hebben is trouwens ook een flinke kostenbesparing ten opzichte van veel andere gezinnen :+

Hahaha jep :') Hier eentje 3e jaar HBO en de andere zit in 5havo. Dus met wat geluk heb ik volgend jaar 2 HBO studies te betalen %) Gelukkig kan dit en hoeven ze geen studie lening af te sluiten, maar het is een flinke kostenpost. En dan nog de hobby’s, sporten, kleding, rijbewijs, abo’s en het dagelijks bijvullen van de koelkast :')
Ze werken allebei naast school, waarvan eentje de stalling van haar eigen paard betaald en de ander spaart lekker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:31

Hmmm, onze zoon is nu 25 en al even uit huis, maar hou toch niet heel veel geld over?? Of we geven het allang weer aan andere dingen uit :)

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:51

superpony schreef:
Hmmm, onze zoon is nu 25 en al even uit huis, maar hou toch niet heel veel geld over?? Of we geven het allang weer aan andere dingen uit :)

Herkenbaar. Mijn paard dit voorjaar verkocht, dus ik zou maandelijks flink moeten overhouden, maar mijn andere hobby ‘shoppen’ is weer een beetje uit de hand gelopen :')

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:57

Mijn man heeft ook een paard …en is fanatieker dan mij …dus 2 paarden in pension. Vakantie ook gewoon, maar vinden we beide na een week wel weer mooi geweest

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:27

Ik kreeg bericht van de Vattenfall, mijn energierekening gaat verdubbelen..... ik heb al een paar maanden geen paard meer maar kan het echt niet meer betalen al zou ik er nog 1 willen....

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:49

Edit, verkeerde topic :+