Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:28

linda2008 schreef:
Charaz schreef:
Ik denk dat als de bubbel barst er weer heel veel mensen met een huis onder water zitten

Dat kan goed meevallen.. want iedereen heeft het over “als de bubbel barst” maar wie zegt dat de huizenprijzen zo extreem dalen? Er zal wel een minder grote run op komen, en dan zullen de prijzen wel iets dalen. Maar als je het over langere termijn bekijkt, zijn de huizen in alle jaren gestegen in prijs. Ik bedoel even los van de crisis, maar 40 jaar geleden kon je een huis voor 100.000 gulden kopen, datzelfde huis was 10 jaar geleden 250.000 euro waard, en nu 500.000 euro... dus ik geloof persoonlijk niet dat huizenprijzen nu ineens met tonnen tegelijk gaan kelderen :n

Je moet alleen niet verplicht moeten verkopen als er een dip komt. Voor mij persoonlijk was dat de reden om geen klein appartement te kiezen. Ook al zou ik daar momenteel genoeg aan hebben.

En daarnaast hebben veel mensen hun huis met overwaarde verkocht. Als je dat weer in een nieuwe woning hebt gestoken, komt het dus ook niet snel onder water te staan...

horsii schreef:
Wanneer die bubbel barst wordt ons bod eindelijk geaccepteerd haha

Heel goed! Positief blijven 8-)

Om iedereen een hart onder de riem te steken; ik heb ook onder de vraagprijs gekocht :j ondanks dat veel woningen hier ook boven vraagprijs weg gaan. Wel een klus woning, dat schrikt mensen toch wat af (en mij stiekem ook, maar ik vond het een betere optie dan maanden bij mijn moeder in te moeten wonen :P )
Nog 1 week tot ik de sleutel krijg :):)

Spannend! welke regio is dat? En heb je het klussen uitbesteed of doe je dat zelf? Misschien persoonlijke vragen hoor :D

Wij denken ook aan een klus woning. Hebben best wat centjes op de bank. Maar geen tonnen ofzo. En qua financiering lijkt het me toch ingewikkeld. Bang dat je toch de kosten verkeerd inschat.

horsii

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 23:39

Ook wij houden ons oog open voor klus woningen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:12

_San87_ schreef:
MirandaMalik schreef:
Wij zitten financieel niet klem hoor, de hypotheek is goedkoper dan een eenvoudig huurappartementje.
Wij willen ook niet weer verkopen over een paar jaar dus of het waarde behoudt maakt ons niet uit.

Dan is het anders, inderdaad. Als je over een paar jaar wel verder zou willen en de markt klapt in, dan heb je wel een probleem.

Dan zouden wij persoonlijk denk ik nog steeds geen probleem hebben, want we gaan het huis ook nog verbeteren en het is wel al bijna waard wat we betaald hebben.
Als je echt heel veel boven de taxatie waarde gaat zitten dan heb je waarschijnlijk wel een probleem om het weer voor genoeg geld kwijt te raken.
Maar de huizen worden meestal aangeboden (ver) onder de taxatie waarde hoor!
En met verkoop van je eigen huis met overwaarde kun je dat van elkaar afstrepen.

Ik denk ook dat huizen niet enorm terug gaan vallen in waarde, de rente fluctueert maar zoals het met alles gaat, het is allemaal duurder geworden en de prijzen gaan nooit terug naar het oude niveau.

Horsii misschien heb je straks wel het beste huis van allemaal, wie weet wat de toekomst brengt!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:12

Blijft spannend en koffiedik kijken wat de huizenprijzen gaan doen natuurlijk, maar hierbij wat goede artikelen voor de mensen die behoefte hebben aan een beetje context en wat lessen uit het verleden.

De huizenprijzen in historisch perspectief
Huizenprijzen zijn in het verleden max 45 procent gedaald tijdens een crisis, en inderdaad altijd uiteindelijk weer gestegen. De huizenprijzen hangen nauw samen met de beurs, dus hieronder een artikel over wat we kunnen zeggen over eerdere beurscrashes.

Er zijn in ons leven maar weinig dingen zeker, behalve de dood en het feit dat de beurzen op gezette tijden flink onderuit gaan.
De beurzen zijn de afgelopen 150 jaar 11x meer dan 25 procent gedaald op 1 dag. Het kan dus hard en onverwacht gaan.

En dan nu over naar 2022, hoe groot is de kans op een crash?
Loert de grootste beurscrash ooit om de hoek? Volgens deze 4 indicatoren wel
Experts uit mijn omgeving sluiten zich bij de strekking van dit artikel aan. Het is dus echt belangrijk om in ieder geval met dit scenario rekening te houden.

Wij hebben vrijdag weer een bezichtiging *\o/* Dit keer voor het eerst met de aankoopmakelaar ook echt erbij dus ik ben benieuwd naar de toegevoegde waarde daarvan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:15

Dan moet je er ook rekening mee houden dat mensen niet gaan verkopen als ze weinig krijgen voor hun huis dus of dat nou voordelig is als je wil kopen.. :')

Succes alvast Ladyson.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 00:18

Succes ladyson, spannend

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 07:42

De beurs kan ermee te maken hebben maar als er weinig aanbod is en veel vraag dan zal iets altijd schaars blijven lijkt mij.

Jaren geleden zakte de huizenprijzen en kwam er ook meer te koop maar ik zie dat eerlijk gezegd niet meer gebeuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 07:54

viphorse schreef:
De beurs kan ermee te maken hebben maar als er weinig aanbod is en veel vraag dan zal iets altijd schaars blijven lijkt mij.

Jaren geleden zakte de huizenprijzen en kwam er ook meer te koop maar ik zie dat eerlijk gezegd niet meer gebeuren.

Er zijn wel plannen om een hoop bij te bouwen. Tevens komt er ook een hele generatie huizenbezitters aan die binnen 5 a 10 jaar hun koophuizen gaan verlaten. Naast hervormingen op de markt die ervoor gaan zorgen dat kopen ook wonen betekent.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:22

Sowieso ben ik het ermee eens dat als je iets huurt of koopt je er ook gaat wonen zeker nu met de huizenschaarste .

Maar de generatie die er nu aankomt over 5 of 10 jaar is toch altijd al geweest of snap ik het nu gewoon niet ? Hoeveel bijvoorbeeld ouderen mensen overlijden en laten een woning na of mensen gaan samenwonen dat gebeurd toch hele jaar door ?

Ik wil absoluut geen discussie uitlokken maar lees met jullie mee en zie / lees ook dat de huizenmarkt gewoon schaars is en het best lastig is om een huis te vinden en ik vraag me af of dit zo zal blijven want dan zie ik het ook erg sneu in voor de mensen na ons de volgende generatie zeg maar.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:17

viphorse schreef:
Sowieso ben ik het ermee eens dat als je iets huurt of koopt je er ook gaat wonen zeker nu met de huizenschaarste .

Maar de generatie die er nu aankomt over 5 of 10 jaar is toch altijd al geweest of snap ik het nu gewoon niet ? Hoeveel bijvoorbeeld ouderen mensen overlijden en laten een woning na of mensen gaan samenwonen dat gebeurd toch hele jaar door ?

Ik wil absoluut geen discussie uitlokken maar lees met jullie mee en zie / lees ook dat de huizenmarkt gewoon schaars is en het best lastig is om een huis te vinden en ik vraag me af of dit zo zal blijven want dan zie ik het ook erg sneu in voor de mensen na ons de volgende generatie zeg maar.

De bevolking in Nederland groeit nog jaarlijks door immigratie. Het aantal geboren kinderen per gezin is de afgelopen jaren flink afgenomen. Sterfte van de babyboom generatie is inderdaad al jaren aan de gang. Dit is een geleidelijk proces en zal niet het soelaas bieden wat mensen ervan verwachten. De bevolking zal naar verwachting nog decennia toenemen.

Daarnaast heb je meer eenouder gezinnen, vrijgezellen in een woning. Trends die je in de babyboom periode veel minder zag.

Oplossing ligt in de nieuwbouw, kangeroe woningen, mantelzorgunits, off grid of ombouw van lege winkelpanden/kantoorpanden. En in dat proces veranderd bar weinig. Moeizame vergunning verlening, bestemmingsplannen die men maar heel mondjesmaat wil wijzigen.
Vaak regionaal beleid geen landelijke richtlijnen.

Of we krijgen nog een pandemie natuurramp of wat dan ook...

Kortom de komende 10 jaar zitten we nog zeker in de bagger.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:32

viphorse schreef:

Nu is er zeker een gigantisch tekort. Maar dat blijft niet zo, dat kan niet, want wonen is een eerste levensbehoefte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:32

Horsy83 schreef:
viphorse schreef:

De bevolking in Nederland groeit nog jaarlijks door immigratie. Het aantal geboren kinderen per gezin is de afgelopen jaren flink afgenomen. Sterfte van de babyboom generatie is inderdaad al jaren aan de gang. Dit is een geleidelijk proces en zal niet het soelaas bieden wat mensen ervan verwachten. De bevolking zal naar verwachting nog decennia toenemen.

Daarnaast heb je meer eenouder gezinnen, vrijgezellen in een woning. Trends die je in de babyboom periode veel minder zag.

Oplossing ligt in de nieuwbouw, kangeroe woningen, mantelzorgunits, off grid of ombouw van lege winkelpanden/kantoorpanden. En in dat proces veranderd bar weinig. Moeizame vergunning verlening, bestemmingsplannen die men maar heel mondjesmaat wil wijzigen.
Vaak regionaal beleid geen landelijke richtlijnen.

Of we krijgen nog een pandemie natuurramp of wat dan ook...

Kortom de komende 10 jaar zitten we nog zeker in de bagger.

Oorlog. Oekraïne is gisteren binnengevallen door Rusland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:21

viphorse schreef:

Er worden wel maatregelen genomen, maar dat zijn geen oplossingen voor de korte termijn. K.t voor ons, maar ik heb zelf wel hoop voor de generatie na ons.
Het probleem is bekend, er is weer een ministerie voor volkshuisvesting, dus de oplossingen komen wel. Maar het duurt wsl nog minimaal 10 jaar voor ze geïmplementeerd kunnen gaan worden, aangezien de grootste oplossing huizen bijbouwen is. En we ook nog met een stikstofcrisis zitten.

En dan hopen dat het niet alleen maar appartementencomplexen zijn die de grond uitgestampt worden :7 . Ik heb ook nog wel hoop voor meer permanente bewoning van recreatiewoningen, prefabwoningen voor oudjes (mijn moeder, weduwe, woont in haar eentje in een huis met 6 slaapkamers van 150 m2 ofzo, in een kennelijk gewilde omgeving want de huizenprijzen zijn immens. Het enige wat ze wil is een huisje met een grote tuin . Maar kan nergens heen vanwege problemen met de financiering) en meer van dat soort regelingen zoals iemand al eerder noemde. Maarja dat zijn ook maar kleine beetjes op een megaprobleem.

Tweede probleem is dat we nu gewoon meer huizenbezitters hebben dan starters, dus veel mensen maken zich wel druk maar zijn stiekem ook wel blij. Als deze booming generatie het lootje legt zal de woningsnood nog steeds hoog zijn, zijn er een stuk minder mensen die hiervan geprofiteerd hebben, en de urgentie zal wel hoger worden dan. Teveel mensen nu die wel erkennen dat het een probleem is, maar ook in hun vuistje knijpen omdat ze altijd nog hun eensgezinswoning kunnen inwisselen voor een appartementje en hun overwaarde kunnen opeten als pensioen, en dat stiekem ook wel een lekker idee vinden.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:13

Intussen mag ik ook het goede nieuws delen! Ondanks dat we zochten in de omgeving van Apeldoorn was ons oog gevallen op een hele leuke eengezinswoning in Emmeloord, en eigenlijk gewoon hup zonder aankoopmakelaar wezen kijken onder het mom van ‘even oriënteren’, maar direct na het sluiten van de biedingen gebeld dat wij het geworden waren! Ondanks dat we niet het hoogste bod hadden, maar wel de gunfactor. En nu 3 weken later is de financiering al rond en ligt de akte op ons te wachten bij de notaris *\o/*

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:34

Gefeliciteerd *\o/* Emmeloord is wel heel andere omgeving dan Apeldoorn, hoe kwam je daar uit?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 19:05

Gefeliciteerd fantastisch, gun factor bestaat dus nog.

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:09

Een update van mijn kant.. Zat zo ontzettend te twijfelen, dat ik besloten heb mijn bod in te trekken en er vanaf te zien. Gun het dan aan iemand die er echt heel erg blij van wordt.

Ik ga mijn huis gewoon te koop zetten en rustig rond kijken naar iets wat meer voldoet aan wat ik zoek

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:36

@Gaucho; mijn vriend en zijn ouders wonen op 5 kilometer afstand van Emmeloord, vandaar! :)

@Lena82; Eerlijke keuze! Gewoon lekker verder neuzen dan.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:16

Wat denken jullie wat voor invloed de stijgende rente gaat doen op de huizenmarkt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:22

HorsePassion schreef:
Wat denken jullie wat voor invloed de stijgende rente gaat doen op de huizenmarkt?

Momenteel nog niet veel, daar stijgt t niet genoeg voor. Maar als t blijft stijgen dan daalt waarschijnlijk de vraag naar woningen en daarmee de prijs van koopwoningen.

Als de rentevaste periode afloopt wanneer de rente op z'n hoogst is, kan dat veel invloed hebben op de nieuwe rente afspraken en daarmee wat maandelijks betaald moet worden aan vaste lasten en of iemand dat kan dragen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 21:10

Slim Lena.

Wij weer een bezichtiging aangevraagd. Morgen ochtend gaat vriend ook gelijk bellen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:19

Gefeliciteerd naomi_mickey!

Het klopt natuurlijk dat de woningschaarste de prijzen niet snel laat kelderen, maar de prijzen worden door veel andere zaken bepaald. Je kunt dat dus niet 1 op 1 doortrekken. Het artikel hieronder geeft daar een goed beeld van, vooral de rol van de economie ook. Denk aan de hoge vermogens en lage rente.

Woningtekort is niet de enige oorzaak van torenhoge huizenprijzen

@viphorse
En wees gerust, het gaat goedkomen met de huizenmarkt hoor! Zie de rode stippellijn in de afbeelding hieronder. De piek van het tekort komt in 2024, en in 2035 is de markt weer perfect in balans. (Het streven is niet 0 procent, dan is er teveel aanbod voor een normaal werkende markt.

Afbeelding
Bron: Ministerie van BZK, Statistisch woningtekort nader uitgelegd

Mijn moeder heeft morgen haar tweede dag met bezichtigingen. Heel benieuwd wat er uiteindelijk wordt geboden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:46

Alle buitenlandse investeerders lekker weg bonjouren en een zelfbewoningsplicht instellen.. zal een hele hoop schaarste en duur huren schelen. Echt, dat men zoiets uberhaupt heeft toegestaan, je weet toch op voorhand dat het ellende gaat opleveren.. maar ow jah.. het grote geld :+

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 07:55

Wat ik hier ook zie gebeuren is dat in een blok van 8 grote huurwoningen 3 mensen er alleen wonen en begrijp me niet verkeerd maar alle 3 durven ze niet boven te komen , slapen etc dan is er nog 1 die eigenlijk beschermd zou moeten wonen en dan denk ik vaak die mensen zouden beter af zijn in een leuk appartement en hun huis kan naar 2 of meer mensen.

Wat ik niet snap is wat de Rusland Oekraïne met de huizen te maken heeft . Dat het iets met onze gasprijzen doet ( alweer ) en benzine etc dat snap ik nog maar de huizen …

In de grafiek zie ik staan dat ze bij elkaar komen maar lost dat het woningtekort probleem echt op zoals het beschreven staat ?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:49

viphorse schreef:
Wat ik niet snap is wat de Rusland Oekraïne met de huizen te maken heeft . Dat het iets met onze gasprijzen doet ( alweer ) en benzine etc dat snap ik nog maar de huizen …

Ik moet zeggen dat ik mijzelf hier ook nooit in heb verdiept. En ook wel eens benieuwd ben hoe dit zit. Maar ik kan me wel voorstellen dat dure grondstoffen invloed hebben op o.a. de bouw van nieuwe huizen :?