Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:03

pluisbeer schreef:
Ik volg ook, maar kan niet meepraten nog. Helaas heb ik nog steeds geen plek daarvoor(rijtjeshuis),maar over een jaar of 4-5 hopelijk wel(misschien ergens in het buitenland). Ik zoek nog een goed boek in het Nederlands hierover om cadeau te doen. Ik zie er meerdere staan, maar welke is nuttig?

Ik kom ook graag meepraten hier, ben al jaren in het onderwerp geïnteresseerd en probeer zoveel mogelijk het principe toe te passen in het tuinieren en ook in het ontwerp bij het paarden houden.

Als antwoord op de quote hierboven, ik heb meerdere boeken liggen maar ik vind "Holzers permacultuur" erg leuk. Het hangt een beetje af hoe diep je wilt dat het boek gaat, maar dit boek laat eigenlijk een groot deel van de permacultuur principes en systemen zien. Ik vind het vooral erg leuk en inspirerend om zo het totaal plaatje in beeld te krijgen.

Prairy

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 01:23

Als je een leuke tuin hebt, kun je ook eens kijken naar Madelon Oostwoud, Een kleine eetbare tuin. En wat Malenka zegt, het is bijvoorbeeld ook je waterhuishouding, compost maken of zelfs hoe je je huis verwarmt, niet alleen een veredelde moestuin :)

Ik ben nu Verge Permaculture aan het volgen, zij hebben in hun niet al te grote tuin een overvloed aan eten en systemen. Dat gaan ze nu op grote schaal doen. Ik moet er nog energie voor verzamelen maar ik ga nog hun boek en cursus duren, building your own permaculture property. Dat gaat echt over het systeem en niet (alleen) over de tuin.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:40

Dank voor de reacties.
Het kleine stukje tuin dat we hebben staat gelukkig wel vol met spullen die we zelf gebruiken of uitdelen: tijm, munt(helaas al 2 jaar opgegeten door prachtige blauw zwarte kevertjes), grote echte laurier, lavendel, aardpeer, rozemarijn, braam, bieslook, citroenmelisse. Vlinderstruik voor de bijen en vlinders. Als ik het zo opsom is het best veel voor het hele kleine stukje.
Over een paar jaar hopen we toch wat meer zelfvoorzienend te gaan worden en nog minder te verspillen. Ik volg en droom alvast.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 14:44

Leuk pluisbeer . Ik geniet van alle posts en ben blij dat het topic lekker gaat.

Ik heb inmiddels 3 videos bekeken en leer veel en we zijn een lijst aan het maken om begin volgend jaar te bestellen. Is er iemand die een adres heeft voor mij waar ik de Egyptische ui kan bestellen of die dit volgend jaar (door mij uiteraard betaald) wil opsturen? Want die Egyptische uit staat boven aan het verlanglijstje.

Malenko ik ben je topic bij aan het lezen. Ik vind het heel erg interessant.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:56

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:17

Pluisbeer, dat klinkt inderdaad al als een prachtige start.

Als tip: deze blog staat vol met heel goede informatie voor eetbare tuinen. Juist ook voor kleine tuinen. Het overgrote deel (zo niet alles) past heel goed binnen de permacultuur.

https://irisgardenecologyblog.com/

Leuk Pien! En inderdaad, bestellen kan bij Vreeken. Ik had de mazzel dat iemand in de wijk erg veel had en wel wat wilde delen. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 16:33

Hoeveel bolletjes zou ik van dat spul nodig hebben zo de eerste keer planten Malenko? Ik hoop i n de toekomst ook via dit topic aan ruilhandel te kunnen doen, maar ik heb nog niets te ruilen, maar wat niet is kan nog komen. Ik heb een bladwijzer gemaakt van deze pagina want dit isin het Nederlands *\o/* en daar is deze dyslexia erg blij mee (ik praat Frans en Engels vrij goed zo niet vloeiend, maar lezen gooi ik nog steeds alles in de deepl translator. Gaat net een dyslextisch bruggetje te ver, want put me enorm uit. Dus bedankt Malenko.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:07

Er is ook een Nederlandse voedselbossen in Frankrijk Facebook pagina Pien, misschien heb je daar nog iets aan. Daar wordt volgens mij ook wel eens wat geruild of aangeboden. En is er op leboncoin ook niks te vinden?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 17:52

Prairy schreef:
Er is ook een Nederlandse voedselbossen in Frankrijk Facebook pagina Pien, misschien heb je daar nog iets aan. Daar wordt volgens mij ook wel eens wat geruild of aangeboden. En is er op leboncoin ook niks te vinden?

Ik heb geen Facebook. Ik ga wel eens googelen, bedankt. Zolang ik zelf niets in de aanbieding heb kan ik toch niet ruilen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:11

Ik heb van de zomer een stekcursus gedaan en daar van kreeg ik nog een aantal handige YouTube filmpjes links. Misschien leuk voor iemand hier.

Wat in ieder geval super makkelijk te stekken is, is bijv vlier, framboos, aardbei. Als je dat een of een paar van hebt, kun je daar heel makkelijk meer van maken, bijvoorbeeld om te ruilen. Ik heb hier bijvoorbeeld veel gele (en hele lekkere) framboos. Daarvan wil ik er best wat naar Frankrijk sturen.

Let op, stekken is wel vrij verslavend, voor je het weet ben je overal stukjes struik aan het jatten :')

bekijken.

De basis van stekken: https://www.youtube.com/watch?v=T-mekzzKcRI
Tak stek maken: https://www.youtube.com/watch?v=kryhDcDh_rg
Wortel stek maken: https://www.youtube.com/watch?v=0SVJwhkmvqM
Afleggers maken: https://www.youtube.com/watch?v=k-n6U6a6C84
Marcotteren: https://www.youtube.com/watch?v=TwXXPd5Zi9s

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 19:44

Gaaf, overmorgen kom ik erop terug en ga ik al je linkhes bekijken en graag zou ik stek vd framboos willen en kom ik op terug per pb, want ik betaal uiteraard alle Porto.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 19:49

Ik heb een vroege, een zomer en een late (herfst) framboos, zo heb ik het hele jaar frambozen :~
Die waren spotgoedkoop bij de Hornbach te koop.

Hiervoor hadden we een schuin stuk tuin dat bijna het hele jaar in de schaduw lag en ontzettend nat was. Voor dat stuk tuin heb ik kleine plantjes/bloemetjes mee uit het bos „gepikt“. Dat bleek een goede keus, die deden het daar heel goed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:05

Heb een 2 frambozen staan die 2x dragen een gele en rode. Mijn braam maakt zelf wel stekken heb ik gemerkt, maar is wel een hele lekkere doornloze met mooie grote vruchten.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:45

Marcella schreef:
Heb een 2 frambozen staan die 2x dragen een gele en rode. Mijn braam maakt zelf wel stekken heb ik gemerkt, maar is wel een hele lekkere doornloze met mooie grote vruchten.

Mijn doornloze braam kreeg dit jaar ineens uitlopers met stekels!? Bij jullie ook?
Of zou dit toch een wilde zijn die is komen aanwaaien dan?
Vond het nl. heel erg opmerkelijk :+
De "stekelbraam" groeit ook alleen maar waar de doornloze staat overigens.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 20:01

Dat gebeurt soms inderdaad wel eens vaker :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 20:05

Ik heb dat ook vaker gehoord inderdaad :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 13:34

Prairy schreef:
Ik heb van de zomer een stekcursus gedaan en daar van kreeg ik nog een aantal handige YouTube filmpjes links. Misschien leuk voor iemand hier.

Wat in ieder geval super makkelijk te stekken is, is bijv vlier, framboos, aardbei. Als je dat een of een paar van hebt, kun je daar heel makkelijk meer van maken, bijvoorbeeld om te ruilen. Ik heb hier bijvoorbeeld veel gele (en hele lekkere) framboos. Daarvan wil ik er best wat naar Frankrijk sturen.

Let op, stekken is wel vrij verslavend, voor je het weet ben je overal stukjes struik aan het jatten :')

bekijken.

De basis van stekken: https://www.youtube.com/watch?v=T-mekzzKcRI
Tak stek maken: https://www.youtube.com/watch?v=kryhDcDh_rg
Wortel stek maken: https://www.youtube.com/watch?v=0SVJwhkmvqM
Afleggers maken: https://www.youtube.com/watch?v=k-n6U6a6C84
Marcotteren: https://www.youtube.com/watch?v=TwXXPd5Zi9s

Alle linkjes heb ik vanochtend goed bestudeerd (en je hebt pb) en ook opgeslagen op mijn PC, want dit is wel heel interessant. Ik geloof graag dat het verslavend is.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 14:42

Heeft er iemand de magische tip voor kardoen/artisjok?
Ik heb nu al het derde jaar op rij hetzelfde probleem:
1) geen bloem/vrucht, maar wel prachtige grote planten
2) ze gaan dood in de winter. Zouden toch winterhard moeten zijn?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 14:54

Kardoen, en artisjok erger, zijn wel gevoelig voor vorst. Het blad sterft s winters sowieso af als het vriest, maar met een laag blad erop kunnen ze best wat hebben. Verder die ik er niet zoveel aan. Ze houden van arme grond, veel zon en warmte en niet teveel wind.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:21

Ik heb net geleerd dat allium soorten en aardbijen goed samen gaan. Beide kunnen ook goed zon hebben, dus die mogen dan samen op ons hete (hele dag zon) schuine stukje staan als bedekker :P
Ik heb diverse oude en enkele soorten look zaadjes besteld. Knofloofbieslook en gewoone bieslook heb ik uit de vorige tuin meegenomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 16:24

Leuk Sizzle. Onze bestel lijst is vandaag ook opgesteld idem plattegrond, maar daar moet nog aan gesleuteld worden. Dus ik ben benieuwd, ik heb nog wat vraagjes gesteld en dan kunnen we gaan bestellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:30

Ik ben ook spontaan (verwilderde) aronskelk (Arum italicum) in de tuin tegengekomen toen ik wat knoesten uit de coniveren heg weg snoeide. Dat is wel grappig want die staat nu mooi groen te zijn in de winter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 16:41

Die hebben wij ook dat vind ik zo mooi.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 18:41

Wil komende jaar knoflook bij de aardbeien gaan zetten, maar eet ze alleen niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 18:48

Marcella schreef:
Wil komende jaar knoflook bij de aardbeien gaan zetten, maar eet ze alleen niet.

De knoflook of de aardbeien?
De wilde knoflook soorten heb ik ook niet perse om te eten, vind de bloemen gewoon leuk.