Welkom energie (failliet?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:11

karuna schreef:
Bhttps://www.ad.nl/economie/klanten-wel ... ~a1fd677f/

Een artikel in de ad met nog wat bedragen, kamervragen enz.en de vreemde manier van naar eneco gaan

Ik gun vrijwel niemand een hoge rekening. Echter Lara Rense is daarop een uitzondering. Een klimaatactiviste die juist voor het zwaarder belasten van gas en stroom is vanwege het milieu. Nu wordt ze zelf geconfronteerd met hoge prijzen, de vervuiler betaald principe.

Deugen is leuk totdat zo iemand zelf de rekening krijgt dan is het niet meer zo leuk.

Voor de rest van de mensen die nu niet meer kunnen rondkomen is het ronduit K T

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:56

Wij zijn zelfs in maandbedrag weer omlaag gegaan, ik prijs mezelf gelukkig.
Door allerlei dingen die we nog aangepast/verbeterd hebben in onze woning zijn we sinds 2018 van een maandbedrag van 250 euro, naar 200 euro, en nu dan naar 150 euro gezet door Greenchoice.
Had net in september nog een vast contract voor een aantal jaren afgesloten, het moet voor mij niet persee de allergoedkoopste zijn, duurzaam en financieel gezond was voor ons ook een afweging.
Nadat we die toestanden met Energieflex al meegemaakt hadden.

Al met al dus blij dat we nog net op tijd waren met een contract voor redelijke prijzen, en dat we in de mogelijkheid zijn nog her en der te besparen op energie.

Maar ik hou mijn hart ook vast voor de minima, die in een slecht geisoleerd huis zitten, én dan nu met deze prijzen en omvallende energieleveranciers te maken krijgen.
Afschuwelijk, hoe moeten mensen die het nu maar al net rondgebreid krijgen dat gaan doen? |(

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:02

Er zijn natuurlijk wel kleine dingen die je zelf kunt doen, zoals radiatorfolie en/of van dat krimpfolie voor de ramen plakken. Ik heb dat laatste toevallig vorig jaar bij de voordeur gedaan en serieus: het werkt. Ik had daar nogal eens last van tocht en condens en sinds dat folie erop zit heb ik alleen nog bij harde vorst (dus feb dit jaar) een klein randje met condens. De kosten zijn het niet echt: zo'n pakje folie is 17€. Dus een gemiddeld huis kun je wel met 100/200€ doen, desnoods per kamer, dan kun je die kosten nog uitsmeren. Het is natuurlijk niet veel en helpt bij lange na niet zo goed als je huis laten isoleren, maar als je niet heel breed in centen zit, is het wel het overwegen waard. En met de aankomende prijzen is het toch zo dat alle beetjes helpen.. Tochtstrips bij ramen en deuren is ook iets wat een aanzienlijk verschil kan maken voor niet al te veel geld. Gordijnen (gevoerd) ophangen, etc.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:29

heidiLOVER schreef:
Evelyne79 schreef:
Bij mij is het bedrag van 100 naar 321 gegaan. Ik ga maandag wel proberen te bellen om het een en ander helder te krijgen.
Ik heb 27 mei de sleutel van dit huis gekregen, woon er alleen en de berekening van Eneco is geschat op het afgelopen verbruik.
Vermoedelijk is daar dus het verbruik van de vorige bewoners in meegeteld. Dat was een stel met een dochter.
Als ik zelf op sites bereken wat mijn te verwachten gebruik is kom ik rond de 220 uit is
Of ik ga maandag bellen of zodra ik in mijn gegevens van Eneco kan ga ik even verder er in duiken om te achterhalen wat wel mijn reëel maandbedrag zal zijn
zeker even doen. Toen ik in mijn huis kwam wonen schatten ze mijn verbruik (7 jaar geleden al) op 325 in, het is toen teruggezet naar 125 dat was ook erg ruim, maar goed ze hadden toen idd de jaren ervoor meegenomen. :)

Ik heb mijn maandbedrag op 225 gezet, was een hele reële berekening volgens die man bij Eneco

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 20:19

Mijn kachel slaat nu de hele tijd aan omdat het onder de 15 graden in huis komt. Heb vandaag al 3,5 kuub verbruikt. Zou het nut hebben om de temperatuur nog lager te zetten als ik er niet ben? Of zou het huis dan schade kunnen krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:30

Badeendje schreef:
Mijn kachel slaat nu de hele tijd aan omdat het onder de 15 graden in huis komt. Heb vandaag al 3,5 kuub verbruikt. Zou het nut hebben om de temperatuur nog lager te zetten als ik er niet ben? Of zou het huis dan schade kunnen krijgen?

Veel lager zou ik niet doen. Ik heb het advies gekregen om niet onder de 14 graden te doen, vanwege het risico op schimmel. Liever minimaal 15.

ajesca123

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:59

Jeetje wat een piep zooi voor veel mensen zeg :(:)
Ik heb niemand in mijn omgeving die in de problemen zit nu gelukkig maar zou eigenlijk graag iemand ondersteunen die nu wel echt financieel klem zit omdat de energierekening te hoog is.
Wij zijn vorig jaar verhuisd naar een grote oude boerderij en hadden toen welkom energie.
Vrij vlot overgestapt op Eneco.
Achteraf wel heel blij dat we die stap gezet hebben.
Hebben nu nog 2 jaar vast bij eneco met een maandbedrag van ruim 400 pm en krijgen wat geld terug zag ik vandaag.
Wil echt niet weten wat ons maandbedrag was geworden als we nu nog over hadden moeten stappen :wow:

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:16

Badeendje schreef:

Probeer in elk geval al je deuren dicht te houden. Dit voorkomt tocht en dus ook dat je thermostaat elke keer aanslaat. Je kan je thermostaat wel lager zetten maar als je zelf ook nog comfortabel wil leven zou ik dat niet doen.

Als je niet thuis bent kan je hem eventueel lager zetten. Het vriest niet dus in die zin krijg je geen problemen.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:38

Badeendje schreef:

Huh, maar zit je dan de hele dag maar in de kou? Ondanks de hoge tarieven ga ik mezelf toch echt niet in de kou zetten.
Kouder dan 15 zou ik inderdaad niet doen. Misschien kan je nog iets qua isolatie verbeteren?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:40

Kaarsen kopen. Vooral die bolsius dingen branden heel lang. Ik ben overal plateautjes aan het maken met die dingen. This nog gezellig ook kaarsen!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:53

Absolem schreef:
Kaarsen kopen. Vooral die bolsius dingen branden heel lang. Ik ben overal plateautjes aan het maken met die dingen. This nog gezellig ook kaarsen!

En levensgevaarlijk!

Wil je "verbrandingswarmte" kan je beter naar een petroleum kachel kijken.

Ik houdt het nu nog met de cv, maar als het fors kouder wordt, gaat echt de petroleum kachel erbij aan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:56

En vergeet de koolmonoxide melder niet!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 01:03

purny schreef:
En vergeet de koolmonoxide melder niet!

Heb ik!

Is inderdaad belangrijk als je met "verbrandingswarmte" werkt.

Kaarsen (bij 1 of 2 niet, maar je hele huis vol kaarsen wél), open haard, pelletkachel, petroleum kachel, bioethanol enz.

Kosten €13 bij de Action.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 07:13

Een cv-ketel is ook verbrandingswarmte. Per 1-7-2022 is een koolmonoxidemelder bij gebruik van een cv-installatie sowieso verplicht.

Geldt ook voor rookmelders.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:07

Pas inderdaad op met kaarsen. Mijn CO2 meter geeft na 2 uurtjes 4 grote bolsius kaarsen en 1 Rituals kaars een alarm dat de CO2 waarde boven 1000ppm zit. Raampje open is dus wel een must.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:24

Choiix schreef:
Pas inderdaad op met kaarsen. Mijn CO2 meter geeft na 2 uurtjes 4 grote bolsius kaarsen en 1 Rituals kaars een alarm dat de CO2 waarde boven 1000ppm zit. Raampje open is dus wel een must.

Ik heb een intern ventilatie/afzuig systeem wat altijd aanstaat en door het hele huis zit. Die zit op een aparte groep in de meterkast. Kan alleen harder of zachter maar niet helemaal uit.
En drie rook/koolmonoxide melders.

Ik denk dat ik oké zit.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:51

De 1000ppm tik ik aan met de mechanische ventilatie de hele dag op 100%, heb het ook over CO2, niet over CO, die gaan nooit af hoop ik anders heb je een heel ander groot probleem ;-) Kaarsen aan en de meter vliegt de lucht in. Sinds covid ben ik actief aan het sturen op luchtkwaliteit in huis en dat scheel een hooooooop hoofdpijn en nachtrustkwaliteit!

CO2 die langdurig boven 1200ppm zit krijg je last van, dus hou het wel goed in de gaten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:08

Ik vind kaarsen sowieso niet fijn, maar ook geen echte warmte geven.

Achter de glazen pui is het echt de hele dag en soms begin van de avond nog flink warm. Maar ga ondanks de prijzen ook niet in een echt koud huis zitten.

We hebben nog niet alles af qua isolatie, maar nu wel alles dicht. In 2 deuren kattenluikjes, zodat de katten wel overal kunnen komen, maar we de deuren naar niet geisoleerde gang en zitkamer dicht kunnen houden.

Wil voor de slaapkamer en nieuwe badkamer waar nog niks aan verwarming is nu kijken naar elektrisch, maar denk dat we dan toch meer zonnepanelen nodig gaan hebben en of dat dan echt voordeliger is in de dure maanden??

Het is wel rot dat het nu gebeurt allemaal. Dan wordt het nu gebruiken wat je nodig hebt en va voorjaar echt weer strak bezuinigen, verwarming snel weer uit, kort douchen etc. Dan zou je toch weer wat terug moeten kunnen krijgen van het hoge voorschot.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:46

De tweede is ook omgevallen. “Gelukkig” maar duizend klanten de dupe maar ook voor hen is het behoorlijk oliebol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:52

Babsiej schreef:
De tweede is ook omgevallen. “Gelukkig” maar duizend klanten de dupe maar ook voor hen is het behoorlijk oliebol.

Welke?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 17:52

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:57

superpony schreef:
En deze maakt volop reclame;

https://www.frankenergie.nl/ Ken ze niet, maar het is wel dapper nu.

Ze bieden relatief lage tarieven aan? Bijzonder. Als ik met mijn huidige verbruik per 1 mei (einde van mijn huidige contract) afsluit ben ik evenveel kwijt als nu ongeveer

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:10

superpony schreef:

Sinds 10 maanden op de markt?
Moet je maar durven in deze huidige tijd...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:29

superpony schreef:

Zie m ook steeds voorbij komen, idd. Geen idee, ik zou t niet aandurven iig.