Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:52

Ik hou mijn maandelijkse uitgaven niet bij, maar ik weet wel dat ik heul veel geld uitgeef aan kinderkleding waarbij ze vaak na jaren nog met prijskaartje en al in de kast hangen en ze er vervolgens uit zijn gegroeid dus daar probeer ik echt op te letten en minder merk.
Heb begin van het jaar naar mijn autoverzekering gekeken, dit kon maandelijks 5 euro goedkoper en vanaf volgende maand is mijn telefoonabonnement ook 10 euro goedkoper... het is niet heel veel maar scheelt toch 15 euro per maand.

Vanaf volgende maand ga ik 1 dag minder werken, maar wil hetzelfde bedrag kunnen blijven sparen dus dat wordt een leuke uitdaging.

fokfanaat

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:54

je kan voor kinderen vaak ook 2e hands leuk merkspul kopen voor weinig. Die verslijten het vaak toch niet

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:56

Ik heb laatst heel veel abonnementen opgezegd, Netflix vond ik sowieso al te duur dus nadat ik mijn serie had afgekeken gelijk opgezegd. Telefoon heb ik inderdaad ook goedkoper gezet :) Al met al scheelde het me toch al zo'n 20 a 25 euro per maand denk ik.

En ik heb ook veel games uitgezocht en te koop gezet, toch weer een dikke €140 binnen geharkt :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:00

idinn schreef:
PSvanLot schreef:
Ben bang dat het sparen straks weer wat minder wordt als we weer uit eten, lunchen, feestjes mogen hebben straks.
Daar blijft nu echt veel van over!

Dat gaat hier gewoon allemaal ri thuisbezorgd en speciaalbiertjes kopen _O-

Dat haalt het bij mij nog niet bijna aan wat ik normaal uitgeef aan etentjes etc haha

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:01

VanHuisUit schreef:
Als je bij AH de huismerken pakt, de -35% aanbiedingen en de bonus kun je echt prima goed en goedkoop je dagelijkse boodschappen doen. Ik vind het een fijne winkel. Voordeel bij mij is dat het bij mij ook nog eens echt om de hoek is, dus hoef niet met auto, ben geen parkeergeld kwijt en kan gaan wanneer ik wil dus geen voorraad (waarvan je van de versproducten toch vaak wat weggooit).
Vooral dat met de auto moeten en parkeergeld kwijt zijn is hier in de grote stad wel een dingetje met boodschappen doen. Je kunt dan zeggen, dan ga je toch op de fiets, maar met veel boodschappen fietst dat ook weer niet makkelijk... en ik ben het zo gewend dat ff een boodschapje doen :+

Vind het ook altijd wel een sport om goed te eten en drinken en toch goedkoop uit te zijn. Doe ook vaak vega(n), dat scheelt ook best veel.

Ben geen zegelplakker maar begrijp dat je het doet. Wist het trouwens niet van die 3%.

Dat is ook een goed idee Purny, een dichte spaarpot voor muntgeld.

Ik heb sinds een paar maanden geen eigen paard meer. Wel mijn hele leven gehad. En ja, toen spaarde ik minder / soms vrijwel niets. Maar je had wel een eigen paard. Da's toch wel goud waard :j Als ik weer een eigen paard heb moet ik gewoon ongeveer 6 uur per week extra werken / inkomen hebben standaard anders lukt het me niet. Nu stop ik het geld wat ik overhoud doordat ik geen paard heb én het extra werken dus in die grote uitgaven spaarpot die bestemd is voor mijn nieuwe keuken :D

Zegels plakken hoeft gelukkig niet. Ziet bij de app waar ook je bonuskaart zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:07

Wij hebben vorig jaar als kerstpakket een abonnement op Beer in a Box gekregen :)) Best grappig, maar aan zoiets zou ik zelf niet snel geld uitgeven.
Gelukkig is mijn vriend gek op het allergoedkoopste bier van de Duitse Aldi, 1,70 voor 6 flesjes van een halve liter :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:08

Thanks allemaal!

Wij wonen nu ongeveer 4 jaar samen (jeetje, tijd gaat hard), maar huren nu (veel te duur).
Ben nu wel toe aan een huis met tuin en meer ruimte.

Wat wij nu doen is even kijken hoeveel we precies binnen krijgen qua salaris (nu ik m’n volledige grote mensen salaris heb) en wat we uitgeven en hoeveel we kunnen sparen.
Op boodschappen kan dit sowieso denk ik. Door Corona minder kleding gekocht, wat scheelt.

Wel 2 duurdere hobby’s. Ik heb 2 verzorgpony’s en we klimmen/boulderen beide. Ook een duur grapje, maar dat is niet elke maand dat we spullen nodig hebben :).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:24

Ik meld me ook, lees al een tijdje mee. Ik ben alleen momenteel juist spaargeld aan het uitgeven :o Verleden maand een andere auto gekocht en volgende maand wordt mijn tuin opnieuw aangelegd.
En passant heb ik vandaag van het geld dat in maart over was een ticket naar Griekenland gekocht :+
Oftewel, ik moet nu weer even goed de broekriem aanhalen.

Ik heb Money Manager trouwens. Echt een hele fijne en gedetailleerde app om alles bij te houden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:28

je hebt soms van die maanden, hier vliegt het er ook uit, nieuw paard, nieuwe pup, boom uit tuin laten verwijderen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:33

8nnemiek schreef:
BarbaraNova schreef:
Ik heb niet alles gelezen hoor maar ben benieuwd hoe jullie sparen met eigen paarden en de kosten daarvoor...

Bedoel je wat paarden kosten, of wat er opzij wordt gezet voor de paarden voor in geval van nood?

Ja wat paarden kosten met alles er op en er aan

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:37

Ik heb volgende week nieuwe schoenen nodig...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:43

Spaargeld uitgeven hoor er ook bij ja, niks mis mee als je er blij van wordt en lang lol van zal hebben :D
Hier komt morgen iemand om een offerte te maken voor nieuwe stagen op de boot.. dik €5000 :')

BarbaraNova schreef:

Ik heb de mazzel dat mijn paard bij mijn ouders aan huis staat. Ik ben zo'n 50 euro per maand kwijt aan voer, in de zomer wat minder nog, en met zo nu en dan wat supplementen, dierenarts/smid en wat weideonderhoud erbij zitten we rond de 70 euro per maand gemiddeld. Gelukkig blijft er hier dus genoeg over om te sparen :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:47

BarbaraNova schreef:

Ik ben maandelijks net zoveel kwijt als alle andere vaste lasten bij elkaar :+ En dan heb ik op dit moment geen les en koop ik heel weinig spullen. Moet wel zeggen dat ik twee paarden heb waarvan 1 op een dure pensionstal.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:49

fokfanaat schreef:
je kan voor kinderen vaak ook 2e hands leuk merkspul kopen voor weinig. Die verslijten het vaak toch niet

Ssssst niet als mensen als zonnebloem stoppen met teveel kopen :+

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:36

Ghostattack schreef:
BarbaraNova schreef:

Ik ben maandelijks net zoveel kwijt als alle andere vaste lasten bij elkaar :+ En dan heb ik op dit moment geen les en koop ik heel weinig spullen. Moet wel zeggen dat ik twee paarden heb waarvan 1 op een dure pensionstal.

Ik heb er 3,5 en huur een stalletje maar dan nog kom ik altijd erg hoog uit met hooi, voer, mestafvoer enz...
Ze staan overdag in de paddock, snachts op stal, alles is 18 + dus de oudsten hebben best extra voer nodig...rij alleen buiten, ijzerloos, dus heel benieuwd of jullie tips hebben.

Fijn weekend vast, ik ga effe op stal van het zonnetje genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:48

corinep schreef:
fokfanaat schreef:

Ssssst niet als mensen als zonnebloem stoppen met teveel kopen :+

Hahaha :')

Hier ook een 'duur' paard op een pensionstal.
Ze heeft speciaal beslag nodig (100 euro per 6 weken) pensionstal is 360 per maand, dan heb ik wekelijks grondwerkles a 45 euro en de afgelopen maanden een abonnement op de dierenkliniek.
Daarbij geef ik haar extra vitamines en M power en koop ik geregeld nieuwe dekjes, halsters etc.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:52

Dispar_Vulgo schreef:
PSvanLot schreef:
Ik spaar bij de AH. De koopzegels leveren 3% rente op, dat krijg je echt nergens meer.
...

Ik vraag me altijd al oprecht af of koopzegels wel echt zo gunstig zijn.
Is AH de winkel waar je zonder koopzegels ook altijd boodschappen zou doen? Of is er een goedkopere supermarkt in de buurt?

Het zou me niet verbazen als AH (ruim) 3% duurder is als een andere supermarkt in de buurt. Dan ben je je winst al kwijt.

Ik koop de A merken bij de AH en de rest bij de Lidl die er tegenover zit. Bijkomend voordeel is dat je ongemerkt spaart, dus dat maakt het ook lekker.

Hier een vast bedrag sparen elke maand maar wij doen juist niet nog meer door storten vanaf de betaalrekening als er over is. Pas als de betaalrekening boven de 2500 euro uit komt. Afgelopen maand hadden we 1100 euro aan onverwachte kosten en daar hoef ik dan de spaarrekening niet voor aan te raken. Dat vind ik prettig :j

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:36

Ik heb laatst de inkomens en uitgaven tegenover elkaar gezet en dat gaf een goed inzicht.

Met boodschappen vind ik het lastig want bij de lidl is bijv de currysaus duurder als bij de jumbo en dan bedoel ik het gewone hela merk. En ik ben sowieso geld kwijt aan het rijden er naar toe want de jumbo is al zo'n 7 km bij mij vandaan. Brood halen wij alleen bij de bakker en vlees bij de slager. Maar het ironische is dat het vlees bij slager goedkoper is als bij de supermarkt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:12

Ik gebruik de spaarrekening eigenlijk nooit, het kan altijd wel van de lopende rekening.

Mijn nieuwe auto van vorige maand, dat ging niet al kon ik mijn vorige goed inruilen.

Ik denk dat je van sparen echt een sport kunt maken. Goed leven vind ik heel belangrijk, maar het zien groeien van mijn spaarrekening geeft een goed gevoel.

Boodschappen doen vind ik ook een sport om goed en gezond te kunnen lopen voor niet te gek geld.
Momenteel doe ik regelmatig Hello Fresh. Lekker divers.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:57

Voordeel van lidl vind ik vooral lekker simpel. 1 keuze van de meeste dingen. Heerlijk. Groente en fruit blijft oprecht langer goed bij lidl. Ah en lidl Zitten redelijk om de hoek en bij ons nieuwe huis zitten ze letterlijk tegenover elkaar in hetzelfde gebouw. Ideaal.

Enne ach soms heb je maanden dan gaat het gewoon harder. Daar spaar je ook voor toch. We sparen nu echt goed met het idee dat we straks het weer uit kunnen geven! Dat is het mooie van spaardoelen. Hier zou ik het prima kunnen redden maar mijn man is van impuls en luxe aankopen.. gister isie rond ergens tijd weg geweest. 21 euro lichter en heel veel lekkere dingen rijker. Maargoed dat ik de basis bij hou haha

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:39

Wij gaan zondag een nieuwe moneypit kopen :')

Een toekomstige gave vintage caravan die we helemaal op gaan knappen. Nu nog een soort wrak dus...

En we hadden nog wel afgesproken om nou eigenlijk even geen projectjes meer erbij te bedenken en eerst eens (af) te maken wat al in de planning stond _O- :x

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:23

Wat gaaf Prairy!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:26

Wat tof!! Cool al je zo handig bent!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:34

Ik heb een andere trailer op het oog, dus weer een kostenpost erbij

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:46

Hier gaat er momenteel juist veel geld uit, huis gekocht die helemaal verbouwd moest worden, auto onderhoud en apk, nieuw huis dus nieuwe vogel voliere laten maken voor in de tuin, en nu ik op mezelf woon wil ik heel graag nog een kat er bij als vriendinnetje voor mijn huidige kat, die heeft behoefte aan gezelschap merk ik, maar heb altijd gezegd dat als er een kat bij komt dan word het een Bengaal, zeker nu met corona en iedereen die nu blijkbaar een huisdier wil kosten die ook nog al wat.
En heb nog een familie lid beloofd te helpen met een soort schuld afbetalen, wat ook om flink wat duizenden euro's gaat. Heeft deze persoon wel verdiend, maar het was toch wel even pijnlijk toen ik het echt moest overmaken vandaag:') (krijg dit geld over een aantal jaar wel weer terug overigens hoor, is een lening)
Het spaargeld dat ik de afgelopen 10 jaar heb opgebouwd is nu in een jaar tijd ineens helemaal weg, toch wel een beetje een gek gevoel om van voor af aan te beginnen.

Zelf ben ik ook erg fan van spaarpotjes maken, nu zit ik bij ABN en zeker met het krappe rond komen in de maand momenteel vind ik het heel fijn om dingen al goed te "sorteren" nu kan ik bij abn maar 1 lopende rekening en 3 spaarrekeningen openen, maar eigenlijk zou ik graag meerdere potjes maken.
Heeft iemand een tip bij welke bank dit eventueel zou kunnen? En dan tegen niet al te hoge maanlasten, bij KNAB weet ik bijvoorbeeld dat het kan, maar die kost €5 in de maand, dat is mij iets te gek.
Hoef er in principe alleen mijn spaarpotjes op te hebben, mijn lopende rekening hou ik bij ABN, hier heb ik namelijk ook een creditcard, en een nieuwe creditcard aanvragen kan nu niet meer, omdat ik door corona mijn vaste baan kwijt ben en hierdoor nu onvoldoende inkomen heb om en nieuwe kaart aan te kunnen vragen, echter kaart behouden kan wel, dus dat laat ik maar zo.