Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:02

Badeendje schreef:
Celiien schreef:
omdat ze rekenen met een rentepercentage terwijl de duo rente 0 is.

het is heel krom. ze rekenen bij een lening van 15 k (oude stelsel) met een rekenrente van 0,75% per maand aan maandlasten. dat is 112,50 per maand.
echter, doe je 112.5 ×12 maand x 15 jaar, zit je op totaal 20.250. en je betaald nu echt geen 6k aan rente :=

edit: dit komt een groot deel door de financiële crisis uit 2007/2008. banken hebben toen veel te veel geld geleend, vervolgens kon men de hypotheek niet meer betalen, kregen banken problemen etc. etc etc.

Dat is niet krom, een hypotheek heeft een looptijd van 30 jaar, de rente van de studielening wordt elke vijf jaar opnieuw vastgezet. Nu is de rente misschien nul, maar over 15 jaar kan 'ie ook gewoon 5% zijn en dan moet je nog steeds zowel de schuld als de hypotheek kunnen ophoesten.

over 15 jaar is die schuld al afbetaald.
stel hij zou na 5 jaar opeens naar 5 % rente stijgen. dan betekent dat nog 10 jaar 5 % rente erbij. en stel dat er daarna nog eens 5 % bij komt voor de laatste 5 jaar. even rekenen met de draagkracht die er ook nog in wordt gegooid en het maandbedrag verlaagd, je gaat nooit op 6k aan rente komen. dus ja, dat is onzin en krom.

en dan nog, 10% aan rentepercentage? dat gaat natuurlijk niet gebeuren, ze gaan het eerder weer allemaal terugdraaien als ik de wandelgangen geloof :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:18

IMANDRA schreef:
Maar dan moet je dus al best wat verdienen én een lage studieschuld hebben? Anders heb je best een probleem -als je alles eerlijk aangeeft.

Je hoeft ook niet direct na je afstuderen een huis te kopen. Ik heb 3,5 jaar na mijn afstuderen een huis gekocht. Dus dan heb je al wat stappen kunnen maken. Verder moet je er niet zomaar vanuit gaan dat iedereen modaal verdient. Er zijn zat studenten die uitzicht op een hoger salaris hebben.

Mijn initiële schuld was 18K, dus niet extreem hoog. Wel een boel geld. Heb overigens alles eerlijk aangegeven, kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen dat achterhouden (en dus fraude plegen bij een NHG).

Badeendje

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:19

Ah, je rekende met een 15-jarige looptijd, ook goed.
In 2007 was de rente nog 4,17%, dus een hoge rente is niet onmogelijk (hoewel momenteel zeer onwaarschijnlijk). Als je 15k aan schuld hebt en er na 5 jaar ineens 5% rente over moet betalen, dan heb je aan het einde van je looptijd ruim 5k aan rente betaald, dus dat ze met die 6k rekenen vind ik eigenlijk vrij normaal. Maar goed ook dat een bank zich indekt tegen dit soort risico's.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:41

Als je een kleine studieschuld hebt snap ik dat je die niet opgeeft bij een hypotheekaanvraag maar ik heb zelf een grotere schuld en geef dat echt wel op. Ik zou een kleine schuld ook alleen niet opgeven als die makkelijk af te lossen is. Dat zou ik dan wel prioriteren. Als je NHG hebt kan je anders behoorlijk de sjaak zijn mocht je het nodig hebben.

Ik had toen ik afstudeerde ook met mezelf afgesproken dat ik pas een huis 'mag' gaan kopen als ik minimaal quitte sta met mijn studieschuld en dat is gelukt, plus een beetje extra. Ik ben 3 jaar geleden afgestudeerd dus dat ging best vlot eigenlijk. Nu dus nog even kijken hoeveel in de aflossing daarvan gaat en hoeveel in het huis uiteindelijk.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 07:05

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar iedereen zegt dat je in de problemen komt als je ‘m niet opgeeft, wat zijn die problemen dan?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 07:51

Als je gebruik wilt maken van je NHG en het blijkt dat je je studieschuld niet hebt opgegeven, dan hoeven ze niet uit te keren.

Misschien zeg ik nu iets heel geks hè, maar waarom zou je bewust fraude plegen? Op het moment dat je liegt op een aanvraag, dan pleeg je dus gewoon fraude.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:06

Ik denk dat het anders voor een hoop mensen niet mogelijk is om te kopen. Hier wel opgegeven maar wij hebben ook geen NHG en 3 ton onder onze max geleend dus ook al is mijn schuld heel hoog was het geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:27

NHG is tot 325.000 toch? Daarboven heb je dat "probleem" dan eigenlijk niet? :+ Wij zouden sowieso al niet onze max willen lenen, gewoon niet slim. Ookal gaat mijn loon nog omhoog en verdubbeld die van mijn vriend nog. Dan hou je iig hopelijk al voldoende speling over.

In deze markt is kopen toch al geen optie. Prijzen slaan nergens op, ik weiger een veel te duur huis te kopen. Dus we wachten sowieso nog wel. En dan zal de lening ook afnemen. We wilde eerst versneld aflossen, maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin om €800 per maand naar de duo te doen. Dus waarschijnlijk gewoon het maandbedrag en dan de rest sparen. En dan eind jaar balans opmaken en een groter bedrag in 1x extra aflossen. Voelt beter.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:31

Hier ook geen NHG en 2 ton onder de max geleend dus ook hier geen probleem. Ik ging er overigens ook niet in om het bewust te verzwijgen, hij vulde gewoon 0 in en ging door naar de volgende vraag. :') En toen dacht ik: nouja prima ook! Als we nou het maximale aan hypotheek hadden gebruikt was het een ander verhaal geweest, want dan breng je jezelf wel in problemen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:47

Tango1979 schreef:
Als je gebruik wilt maken van je NHG en het blijkt dat je je studieschuld niet hebt opgegeven, dan hoeven ze niet uit te keren.

Misschien zeg ik nu iets heel geks hè, maar waarom zou je bewust fraude plegen? Op het moment dat je liegt op een aanvraag, dan pleeg je dus gewoon fraude.

En als ze er niet naar vragen? Want dat doen ze echt niet altijd :).

Hier overigens ook een fikse studieschuld. Ik vind het ook jammer dat mensen het gevoel hebben zich te moeten verdedigen waarom hun schuld "zo hoog" is, en waarom ze niet konden werken, en waar ze alles aan uitgeven. Ik denk dat vrijwel iedereen zijn redenen heeft om te lenen wat hij/zij moest/moet lenen.

Overigens heb ik het geluk met een vriend die al is afgestudeerd en een goede baan heeft, en we van zijn inkomen een prima huis hebben kunnen kopen. Dat is wel heel erg prettig, want de huizenprijzen zijn hier ook belachelijk.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:04

Sorry hoor, maar je tekent een hypotheekovereenkomst he. In de uitgangspunten staat zwart op wit dat er geen overige leningen zijn. Dus zodra jij je handtekening zet, fraudeer je bij je aanvraag. Ik snap dat echt niet.

Ja het klopt dat je dan misschien niet kan kopen. Maar frauderen om toch maar te kunnen kopen, vind ik echt niet kunnen. Je gaat toch ook niet je salarisstrook aanpassen naar een hoger bedrag, om toch een huis te kunnen kopen? Dat is dus precies hetzelfde idee

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:29

idinn schreef:
In deze markt is kopen toch al geen optie.

Jammer dat deze ongenuanceerde opmerkingen geplaatst blijven worden. Zo houd je dat idee in stand bij starters die een koopwoning overwegen.

LoveBodin schreef:
Tango1979 schreef:

Als je gebruik wil maken van de NHG zou ik het dus zelf opgeven :j Gewoon om problemen te voorkomen als het water je wel ineens aan de lippen staat.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:40

Suzanne F. schreef:
Maar het is geen sparen he? Je ‘spaart’ uit een lening, van geleend geld. Het is dus geen sparen maar meer schuld opbouwen. En met dat geld gaan beleggen? Ik zal wel onder een steen geleefd hebben maar dat doe je toch niet? Zo stort alles in en ben je het kwijt, je geleende geld wat al niet eens van jou was. En heb je er niet van gestudeerd maar mee gegokt. Nog even en de studenten lenen maximaal om het in bitcoins te investeren, moet toch niet gekker worden allemaal.

Ik ben al niet iemand die de hypotheek verhoogd om te gaan verbouwen. Daar houd ik al niet van. De schuld moet weg, hypotheek moet minder, niet meer. Ik ga dus pas iets verbouwen als ik daar geld voor heb. En dan nog denk ik goed na of ik dat eruit haal bij verkoop. Bij verkoop wil ik zoveel mogelijk eigen geld erin hebben zitten. En ik streef er naar om binnen 10 jaar alles te hebben afgelost en dan kijk ik wel weer verder.

Ik heb het niet over sparen, maar over een studieschuld an sich.

Ik denk overigens wel dat studenten met het huidige stelsel, waarin je dus geen basisbeurs meer krijgt, juist gestimuleerd worden om méér te lenen, met het idee 'ik leen nu toch al'. En dat vind ik echt heel slecht van de overheid.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:44

Doubtless schreef:
Mijn studieschuld had wel een impact op mijn maximale hypotheek, maar vormde geen probleem omdat mijn inkomen hoog genoeg is. Daar moet je rekening mee houden. Ik zie her en der mensen bangmakerij verkondigen, dat je met een studieschuld geen hypotheek kunt krijgen. Maar als je dus genoeg gaat verdienen is dat helemaal niet van toepassing. Na aflossen, vaste lasten, leuke dingen geld etc houd ik nog een paar honderd euro spaargeld per maand over. Dat heb ik opzij gezet om de kosten koper van te betalen.

Laat je niet gek maken hoor. Als je baanperspectief op orde is en je geen bizarre eisen hebt aan een woning, maak je gewoon kans.

Dit. Ik heb ook in m'n eentje een appartement kunnen kopen, mét studieschuld (en die heb ik gewoon opgegeven).
En dat was geen oud appartement in een achterstandswijk, maar nieuwbouw.

Vrijwel iedereen die ik ken met een WO-studie verdient overigens ruim boven modaal (en niet alleen degenen die ik van rechten ken).

LoveBodin schreef:
Tango1979 schreef:

Dan heb je een slechte hypotheekadviseur. Een hypotheekverstrekker zal altijd willen weten of jij 'andere financiële maandelijkse verplichtingen' hebt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:03

Wij hebben hem wel opgegeven en konden daardoor minder lenen (wel genoeg voor het huis wat we op het oog hadden), maar hem niet opgeven zou niet in me opkomen. Wij hebben ook NHG dus dan zou je sowieso in de problemen komen als je daar aanspraak op moet doen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:00

idinn schreef:
NHG is tot 325.000 toch? Daarboven heb je dat "probleem" dan eigenlijk niet? :+ Wij zouden sowieso al niet onze max willen lenen, gewoon niet slim. Ookal gaat mijn loon nog omhoog en verdubbeld die van mijn vriend nog. Dan hou je iig hopelijk al voldoende speling over.

In deze markt is kopen toch al geen optie. Prijzen slaan nergens op, ik weiger een veel te duur huis te kopen. Dus we wachten sowieso nog wel. En dan zal de lening ook afnemen. We wilde eerst versneld aflossen, maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin om €800 per maand naar de duo te doen. Dus waarschijnlijk gewoon het maandbedrag en dan de rest sparen. En dan eind jaar balans opmaken en een groter bedrag in 1x extra aflossen. Voelt beter.

Ook zonder NHG heb je een probleem. Als de bank erachter komt mogen ze het hele hypotheekbedrag opeisen met als gevolg dat je je huis moet verkopen. En als je huis dan minder waard is dan je hypotheek... theoretisch gezien kan je zelfs gevangenisstraf krijgen vanwege de valsheid in geschriften, maar de banken zullen waarschijnlijk geen aangifte doen. Als je in de problemen komt en de bank je oplossingen moet bieden voor je hypotheek afbetaling, en ze zien dat je toch een studieschuld hebt, dan zijn ze bovendien een stuk minder coulant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:55

Doubtless schreef:
[***] schreef:
In deze markt is kopen toch al geen optie.

Jammer dat deze ongenuanceerde opmerkingen geplaatst blijven worden. Zo houd je dat idee in stand bij starters die een koopwoning overwegen

Ik schreef evengoed er direct achteraan:

Citaat:
Prijzen slaan nergens op, ik weiger een veel te duur huis te kopen.

Met nadruk op ik. Overigens ben ik ook gewoon een starter die een keer gaat kopen. Maar echt niet nu, hier gaan doodnormale tussenwoningen voor boven de 4 ton weg. En vaak moet er dan nog flink aan geklust worden. Zo ervaar ik de markt momenteel als starter gewoon. Zeker als je netjes je studieschuld opgeeft, kan ik hier in de omgeving niks vinden wat betaalbaar is. Dat is geen ongenuanceerde opmerking, maar gewoon mijn mening en simpelweg ervaring van uitrekenen wat kan en dan op funda zien wat het aanbod is.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:22

Ik hik als starter (alleen) ook tegen de huizenmarkt aan. Zelfs zonder studieschuld. Het is vaak gewoon net niets (en misschien ben ik dan kieskeurig), maar een ‘tijdelijk’ huis kopen op de top van de markt en flink moeten overbieden is niet heel fijn. Tijdelijk even tussen haakjes omdat een starterswoning vaak een woning is waar je een relatief korte periode woont. Als ik nu mijn droomwoning kon kopen waarvan ik weet dat ik er voor een hele lange tijd blijf wonen, dan zou ik minder moeite hebben met nu kopen.

Nog een leuk illustratie van Funda:

Je bent al een paar jaar afgestudeerd en ondanks dat je met plezier samenwoont met je huisgenoten, merk je dat je toe bent aan een volgende stap. Verlang jij naar een fijne plek voor jezelf? Een woning waarin je na een werkdag echt het gevoel hebt dat je thuiskomt?

Dus ik dacht; YES! Maar dit bleek te gaan om appartementen vanaf 275.000 :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:26

Ik snap wel wat idinn zegt hoor. Voorlopig zit ik nog wel goed in mijn huurwoninkje, ga echt geen 3,5 ton neerleggen voor een klein rijtjeshuis.

@Snorlex, ik ken echt niemand die jaren na afstuderen nog steeds in een studentenhuis eigenlijk :') zijn dat nieuwe startersprojecten ofzo?

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:30

Precies de reden waarom ik na mijn studie lekker naar het noorden (Friesland/Groningen) vertrek. :')

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:33

Magrathea schreef:
Ik snap wel wat idinn zegt hoor. Voorlopig zit ik nog wel goed in mijn huurwoninkje, ga echt geen 3,5 ton neerleggen voor een klein rijtjeshuis.

@Snorlex, ik ken echt niemand die jaren na afstuderen nog steeds in een studentenhuis eigenlijk :') zijn dat nieuwe startersprojecten ofzo?

Ik ook niet :') maar de makelaar denkt blijkbaar van wel en wil zo starters aanspreken? Geen idee. Als hij mij dan ook vertelt waar je na 2 of 3 werkjaren al op 55.000 per jaar zit, kom ik graag even langs haha. Hoewel, voor stellen is het natuurlijk makkelijker op te hoesten en snap ik de op starters gerichte tekst ook wel. Al blijft het meerdere jaren wonen in een studentenhuis na afstuderen wel een beetje vreemd :+

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:56

Ik denk dat de makelaar niet zozeer op studentenwoningen doelt, maar gewoon op woningen met huisgenoten. Het gebeurt wel zeker ontzettend veel dat mensen met huisgenoten in één huis wonen na afstuderen voor een aantal jaar, omdat een andere manier van aan een huis komen niet haalbaar is. Dit zijn dan geen studentenwoningen, maar daar wonen startende werkenden bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:03

Ik ken ze dus wel die al 3 jaar of langer zijn afgestudeerd en nog in een studentenhuis wonen. Jaar 1, omdat het fijn spaart. Jaar 2 en verder, omdat ze voor sociaal teveel verdienen en voor particulier (3-4x huur aan inkomen) te weinig. En dus gewoon geen kant op kunnen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:57

Geen kant op kunnen is vaak relatief. Gaat dit om huren in een van de grootste steden in Nederland? Ik denk dat we met twee dingen rekening moeten houden:

1. Een huis kopen is geen voorrecht dat je hebt. Met een leven lang huren is niets mis en dat is niet iets dat je aangedaan wordt door de maatschappij.
2. Geen kant op kunnen wordt vaak bepaald door de locatie en de eisen die men stelt aan de woning.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:45

Huren is echt niet zo eenvoudig hoor...
Sociale huur moet je eindeloos voor op de wachtlijst. Verdien je net teveel kom je daar niet meer in, maar particulier ook niet, want dan heb je weer mega hoge inkomenseisen, waardoor je daar ook niet in komt. En dat is echt niet meer alleen maar in de grote steden zo..