[VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:38

Wow wat droogt het mooi op, kan/ga je het daarna nog verven of blijft het deze kleur? De dakpannen passen er mooi bij, ik snap wel dat je hier niet van die glimmende rode pannen op zou willen hebben.

Is het nog gelukt met de boodschappen?

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:44

Wat leuk om je verhaal te lezen en de foto's te bekijken! Ben benieuwd hoe het uiteindelijk wordt dus blijf ook volgen. Succes met de verdere bouw en het doorstaan van de pak sneeuw!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 14:06

@Zonnebloem 18 Dankjewel! In de laatste laag bepleistering kan ik een mooie kleur aarde gebruiken die het huis de uiteindelijke tint geeft maar waarbij het heel natural blijft. Zoals je bij dorpjes in bijv. het Atlasgebergte of Nepal mooi kan zien dat de huizen de tint hebben van de aarde in die vallei, en dat per vallei verschillend is, en daardoor mooi inblenden in hun omgeving...

Inmiddels is de sneeuw weer bijna helemaal weggesmolten, mag ook wel, na 2,5 week :') .
Uiteindelijk kreeg ik op dag 5 m´n auto weer erdoorheen om bij de weg te komen, na de geweldige tip van iemand om er extra gewicht in te doen. Met de kofferbak vol dakpannen (tja, daar heb ik nu eenmaal nog een palletje van over en stonden het dichtst bij :+ ) had ik genoeg tractie om niet te gaan slippen en glijden, haha!
De sneeuw smolt uiteindelijk en het regende daarna ook nog eens een paar dagen haast onafgebroken, dus van sprookjesachtig wit naar een natte gladde blubberbende, haha!
Maar inmiddels is dat ook weer bijna opgedroogd en voorspellen ze voor donderdag zelfs 18 graden overdag, heerlijk en ik ben eraan toe :j .

Inmiddels beginnen de voorbereidingen alweer voor het volgende ezeltrekking seizoen. Ondanks alle Corona onzekerheid komen de eerste reserveringen gelukkig weer binnen. En met het eigen gezin een trekking maken met een ezel hier in de bergen, waarbij de kampeer en blokhut overnachtingsplaatsen voor 1 gezin tegelijk zijn, je onderweg geen mensen tegenkomt en onze trekking families met eigen auto hiernaartoe komen, is natuurlijk ook een heel verantwoorde manier om er even helemaal tussenuit te zijn komende zomer. Maar alles onder voorbehoud van wat zal kunnen en mogen komende zomer uiteraard...

Eens kijken of ik wat leuke foto´s heb om jullie een indruk te geven van hoe mijn zomers vol met ezeltrekkings eruitzien. Ik ga dus zelf niet mee als gids, de routes zijn uitgezet, zodat de families helemaal zelf de hele trekking doen alleen met het eigen gezin. Maar ik ben back up en bagage vervoer met de 4x4 en kom ´to the rescue´ waar nodig. Met dieren en kinderen en een zomer vol trekkings gebeuren er de mafste en spannendste avonturen natuurlijk zo nu en dan...
Een ezel is weleens in een ondergronds wespennest gaan staan, waarna er een tekenfilm-achige boze wolk van wespen het arme dier belaagden en ik mijn eerste injectie met antistof spul moest geven in de middle of nowhere met een tekeningetje van m´n dierenarts waar ik moest prikken...
Rivieren die niet meer overgestoken kunnen worden met kinderen en ezels na een heftige zomerse onweersbui, dan kan het van een kabbelend beekje naar een kniediepe modderstroom gaan in een half uurtje tijd...
Spannende avonturen, die dankzij het snel en goed op te lossen een mooi verhaal en natuurlijk stoere foto´s voor het thuisfront opleveren. :+

Afbeelding
1 van de overnachtinsplaatsen tijdens de trekkings, tentjes voor wat grotere kinderen en Margarita ´maait´rondop de zandbak voor de kleinste kinderen....

Afbeelding
Donkey op een mooi uitzichtpunt

Afbeelding

Afbeelding
Kleine kinderen kunnen als ze moe zijn lekker een stukje erop zitten, ideaal als de kinderen te groot zijn voor een kinderdrager, maar nog geen lange tochten zelf kunnen wandelen.

Afbeelding
Het leukst van de trekkings is de band die de kinderen in een paar dagen opbouwen met hun ezel <3

Afbeelding
En als er ezels rondom trekkings verplaatst moeten worden, maken we zelf een mooie wandeling met ze...

Nou, tot zover de ezelspam :+ , en zodra ik tijd heb, vervolg ik de story van de bouw van het huis met de volgende fase: de dakpannen...

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:19

<3 <3 <3

Ziet er heerlijk uit!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:20

Oh oh, ik heb toch echt even moeten grinniken om je auto vol dakpannen :')

Leuke foto's van de ezeltrekkings! Het is dat ik wandelen nou niet echt een geweldige bezigheid vindt voor meer dan een uur, maar anders :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:03

Wat gaaf zijn jouw ezels. <3

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:11

Hoeveel gewicht kan zo'n ezel nou dragen?
Is dat vergelijkbaar met de draagkracht van een paard?

En loop je wel eens tegen problemen aan net eigenwijze ezels?

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 18:12

gerlindie schreef:
Hoeveel gewicht kan zo'n ezel nou dragen?
Is dat vergelijkbaar met de draagkracht van een paard?

En loop je wel eens tegen problemen aan net eigenwijze ezels?

Net als bij paarden zit er een groot verschil tussen wat ze kunnen dragen en wat verantwoord is... Ezels in arme landen moeten misschien wel 100 tot 150 kilo dragen, en brave binnenvetters als het zijn, werken ze zich letterlijk kapot...
Mijn ezeltjes dragen de picknick, soms een dagrugzakje van max 5 kilo, en stukjes kinderen tot een jaar of 8. En dan hebben ze ook nog een passend pakzadel en een goed sjabrak eronder.
En staan ze 9 maanden per jaar lekker samen op hun berg, en verdelen in de zomer het werk met een stuk of 6 collega-ezels, zodat de hoefjes niet teveel slijten en ze barefoot kunnen blijven.

Maar hou op schei uit wat betreft hun eigenwijsheid, ik zou er een boek over kunnen schrijven, haha!
Ze zijn zo slim en goed in het 'lezen' van mensen... Ze weten precies wat ze bij wie kunnen uithalen, en spiegelen vaak de energie van hun trekking familie.
Wat er dus normaal gesproken toe leidt dat de familie een geweldige ervaring heeft met ze!
Maar ik heb wel eens een wanhopige vader gehad, die toch al tegen z'n zin op ezeltrekking 'moest'. Ik voelde het al bij hun vertrek en gaf ze een braaf dier mee. Maar nee hoor, als vader het halstertouw vasthield plantte de ezel zijn 4 hoefjes stevig in de grond en ging geen pas met ze mee, behalve richting huis...
Terwijl ze normaal staan te dringen bij de omheining om mee te mogen met de families op trekking.
Want trekkings betekenen knuffels, worteltjes en voor de slimmerds die ritsen met hun lippen voorzichtig open kunnen maken als de familie niet oplet, weleens een heel stokbrood, haha!
En het zijn soms ook net geiten, eentje heeft weleens tijdens een trekking een rokje van moeders van een waslijn af opgegeten :-)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:19

Aah wat leuk dat jullie ezeltrekkings organiseren. Ik heb de geweldige film ‘Antoinette dans les Cevennes’ gezien.. :D

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 18:21

Amalarab schreef:
Aah wat leuk dat jullie ezeltrekkings organiseren. Ik heb de geweldige film ‘Antoinette dans les Cevennes’ gezien.. :D

Oh ja, iemand stuurde me de trailer, briljant of niet!? Weet je of ik hem online kan zien?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:36

Oeh, ezelspam, ook leuk. Die oren <3

Is zo'n trekking ook leuk voor volwassenen? Het lijkt me helemaal relaxt om lekker te wandelen met een ezel als gezelschap waardoor je op een mooi tempo wat van de omgeving ziet.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 18:52

Maflinger_S schreef:
Oeh, ezelspam, ook leuk. Die oren <3

Is zo'n trekking ook leuk voor volwassenen? Het lijkt me helemaal relaxt om lekker te wandelen met een ezel als gezelschap waardoor je op een mooi tempo wat van de omgeving ziet.

Ja hoor, we hebben ook regelmatig stellen en vrouwen alleen.
Het is heerlijk om met een ezel te wandelen, lekker je hoofd leegmaken en alleen met de natuur, je dieren, de route en wat je gaat eten en waar je gaat slapen bezig te zijn...

Ik heb dan ook geen trailer voor de ezels om ze snel van a naar b te kunnen brengen, en daardoor heb ik zelf ook het excuus om regelmatig een 1 of tweedaagse wandeling te maken <3

Voor deze lente ben ik voor mezelf een 5 daagse trekking aan het plannen, om een bergmassief hier in de buurt heen. Dan neem ik 2 ezels mee, omdat ik onderweg niets en niemand tegen ga komen, en dus best veel meeneem qua kampeermateriaal en eten enzo. En een paar honden neem ik dan ook mee, en misschien m´n kind wel, goede karakterbuilding, haha! Al is alleen gaan ook wel relaxed :+ .

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:39

Ik zag de film in de bios, weet niet of hij online komt/is! Zou een leuke zijn voor Netflix in de toekomst!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:34

Marja schreef:
Amalarab schreef:

Oh ja, iemand stuurde me de trailer, briljant of niet!? Weet je of ik hem online kan zien?

https://www.youtube.com/watch?v=7AWWU8BFfGw kan je hem kopen of huren

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:16

Is het ook mogelijk om je eigen hond mee te nemen tijdens een trekking?
Vind het wel heel interessant! :D

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 11:29

Nicky91 schreef:
Is het ook mogelijk om je eigen hond mee te nemen tijdens een trekking?
Vind het wel heel interessant! :D

Normaal gesproken niet, maar daar kan ik uiteraard een uitzondering voor maken!
De redenen waarom ik dat normaal gesproken afraad:
- het terrein hier is ruig, rotsachtige paadjes waar voetkussentjes enorm van slijten als ze dit niet gewend zijn
- het klimaat, maar dit geldt vooral voor juni, juli en augustus, dan is het hier overdag een stuk warmer dan in Belgie en Nederland, niet alle honden kunnen hier zonder te acclimatiseren goed tegen en dan doe je ze er geen plezier mee
- ezels haten honden en dit is instinctief. En het zijn geen vluchtdieren maar ze geven een irritante hond graag een goed gemikte trap :')
Nu zijn mijn ezels gewend aan honden en gaat dat normaal gesproken allemaal goed.

Maar honden en ezels geven me zo vaak troubles. Ik heb een paar herdershondjes, en die willen me maar al te graag ´helpen´, maar altijd als zij zich met een situatie bemoeien, gaat het van kwaad tot erger :+
Uitgebroken ezels die ik moet vangen? Eerst de honden opsluiten, want als die gaan ´helpen´ is de chaos helemaal compleet...
Een dwarse ezel die niet wil lopen, en ik moedig hem aan? Hond ´helpt´ door te blaffen of te drijven aan de achterkant, ezel wordt boos op hond, hond denkt ´leuk spelletje´ en wordt nog enthousiaster. Ik boos op hond en ezel, en we zijn nog geen steek verder :+
Nou ja, je moet erbij zijn, maar kunt je er vast iets bij voorstellen, haha!

Maar een hond die goed gehoorzaam is, en het terrein en klimaat aankan mag van mij mee op trekking :D

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:34

Marja schreef:
Normaal gesproken niet, maar daar kan ik uiteraard een uitzondering voor maken!
De redenen waarom ik dat normaal gesproken afraad:
- het terrein hier is ruig, rotsachtige paadjes waar voetkussentjes enorm van slijten als ze dit niet gewend zijn
- het klimaat, maar dit geldt vooral voor juni, juli en augustus, dan is het hier overdag een stuk warmer dan in Belgie en Nederland, niet alle honden kunnen hier zonder te acclimatiseren goed tegen en dan doe je ze er geen plezier mee
- ezels haten honden en dit is instinctief. En het zijn geen vluchtdieren maar ze geven een irritante hond graag een goed gemikte trap :')
Nu zijn mijn ezels gewend aan honden en gaat dat normaal gesproken allemaal goed.

Maar honden en ezels geven me zo vaak troubles. Ik heb een paar herdershondjes, en die willen me maar al te graag ´helpen´, maar altijd als zij zich met een situatie bemoeien, gaat het van kwaad tot erger :+
Uitgebroken ezels die ik moet vangen? Eerst de honden opsluiten, want als die gaan ´helpen´ is de chaos helemaal compleet...
Een dwarse ezel die niet wil lopen, en ik moedig hem aan? Hond ´helpt´ door te blaffen of te drijven aan de achterkant, ezel wordt boos op hond, hond denkt ´leuk spelletje´ en wordt nog enthousiaster. Ik boos op hond en ezel, en we zijn nog geen steek verder :+
Nou ja, je moet erbij zijn, maar kunt je er vast iets bij voorstellen, haha!

Maar een hond die goed gehoorzaam is, en het terrein en klimaat aankan mag van mij mee op trekking :D

Hahaha ik ben van nature beeld denker en moet hier hard om lachen!

Mijn hondje is een australische herder en nu nog maar 9 maandjes oud. dus duurt nog even voordat ze mee kan én als corona het toe laat... hebben we eerst Schotland op de planning staan.
Aangezien de wandelingen die we gepland hebben daar ook niet op "zachte" ondergrond is, gaan we eerst eens kijken hoe ze het daar vanaf brengt! :Y)

Maar goed om te weten dat het eventueel zou kunnen! *\o/*

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:37

Ik heb ooit samen met mijn moeder in Nederland een ezel wandelvakantie gedaan. Wij hadden toen ons hondje mee, maar we moesten inderdaad erg uitkijken met de ezel.
Het was wel leuk trouwens. Bij jou lijkt het me helemaal gaaf, zo'n mooie omgeving <3

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:56

Oh zo leuk! Ik heb ook eens een trektocht met ezels gedaan in de Jura, met het hele gezin en dat van m'n tante + twee ezels en een muildier. Ik was gek op dat muildier, by far de slimste van het stel.
Een van de ezels was een keer gevallen omdat hij na het eerste hoefje uitkrabben was vergeten hem weer neer te zetten, dus bij de tweede viel hij plat op z'n snuf.
En wat denk je, hij bleef nog heel tevreden liggen ook. Hij had een voerzak om en lag dus te kauwen :+ we kwamen allemaal niet meer bij!

En m'n tante vond de ezels in het begin maar enge, vieze beesten.. Aan het einde was ze helemaal in tranen dat ze afscheid moest nemen _O-

Het was leuk :D

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 13:17

Haha! Grappig verhaal Sintara! En herkenbaar, dat van je tante. Hier ook regelmatig hele transformaties in een paar dagen, bijzonder hoe een ezeltje mensen in no time vertrouwen kan geven en een band met iemand opbouwt. Ik zeg ook altijd: ze zijn eerder een kruising tussen een hond en een geit dan een paardachtige... Zoveel karakter en zo sociaal...

Muildieren komen er bij mij niet meer in :') . Te slim en te sterk en beide gebruiken ze tegen je ipv voor je :+ Nu snap ik dat het individuen zijn en ik niet de hele diersoort over 1 kam mag scheren na 2 slechte ervaringen, maar ik doe het toch, haha! }>

Ik had een kleintje gekregen (en later snapte ik waarom ze hem kwijt wilden :D ) die een ´andersom´ dan normaal kruising was, moeder een ezel en vader een pony. Kampioen uitbreker, en alleen kinderen konden hem uit de wei halen of vangen als hij weer eens ontsnapt was. Mij liet hij tot op 1 a 2 meter afstand komen maar nooit dichterbij. Behalve als het was om gewoon te poetsen of een knuffel, dat vond hij prima. Maar god, wat voelde en wist hij het verschil als ik iets van hem wilde, het kleine barrel :D
Maar die piepte er tijdens trekkings ook wel eens tussenuit als hij zich verveelde, ik zweer het je, als dat dier kon lachen, heeft ie me toch heel wat keren staan uitlachen :')
Daar heb ik dus maar een heel goed huisje voor gezocht met een wei met hele goede vaste omheining, gezelschap en waar hij alleen hoeft te knuffelen en gras te maaien...

M´n andere grotere muildier vond wandelen heerlijk, maar dan wel in de richting die hij koos en had dan volstrekt maling aan wat degene aan het andere uiteinde van het halstertouw wilde... Ook op z´n zachtst gezegd geen geschikte eigenschap voor gemoedelijke wandeltrekkings :')

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:56

Heerlijk die verhalen over ezels.
Lijkt me een leuke trektocht! Al weet ik niet of dat ook mijn vriend zijn idee is van 'op vakantie gaan' :') Hoeveel dagen zijn die trektochten en hoeveel km/uren moet je dan ongeveer stappen? :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:28

Hahaah ja dat begrijp ik meteen. De eigenaar daar had mij zien knuffelen en lopen met dat muildier en dacht van mooi, dan kan zij ook dr brok eens gaan verdienen. Meestal gaven ze haar niet mee omdat ze een beetje happerig was en boos kon kijken enzo, narrige merrie achtig :+. Al liep ze ook wel stap ritjes onder het zadel bij de manege daar, en dat lukte met de ezels dan weer niet.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:31

Mijn schoonfamilie zit in de ezels en mijn zoontje is er dol op! Ze hebben ook een muilezel (moeder ezel, vader paard) die niet geschikt is voor het werk, heel mensenschuw ook, dus die staat gezellig op de wei als gezelschap. Of ze ook muildieren (moeder paard, vader ezel) hadden, weet mijn vriend zo snel even niet. Ze hebben in ieder geval nog drie verdere kruisingen gehad.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 17:16

Schemerdier schreef:
Heerlijk die verhalen over ezels.
Lijkt me een leuke trektocht! Al weet ik niet of dat ook mijn vriend zijn idee is van 'op vakantie gaan' :') Hoeveel dagen zijn die trektochten en hoeveel km/uren moet je dan ongeveer stappen? :+

Hier vind je meer info over de ezeltrektochten: https://www.topofthepyrenees.com/Produc ... eltrekking

Per dag kun je kiezen voor een korte (3 uur) of lange (5 uur) wandeling om bij de volgende overnachtingsplaats te komen. Dus je kunt het zo relaxed of intensief maken als je zelf wilt.
We hebben dagwandelingen en trekkings, hierbij kun je zelf kiezen hoeveel dagen je wilt, tussen de 2 en 5 dagen en alles daartussenin.

Voor de komende jaren wil ik me wat meer gaan verdiepen in avontuurlijke langere en self sufficient trektochten met de ezels, meer zoals een pelgrimstocht zeg maar.
De 5 daagse die ik deze lente ga doen is daar een goed voorbeeld van.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:40

Volg het topic al even en heel benieuwd hoe de bouw van het huis verder gaat!

Die ezel trektochten klinken heerlijk! En toen ik las dat een hond mag mee (wandel vakantie zonder hond is echt niet bespreekbaar :D ).. alleen is het nog een pup en als ezels zo’n hekel aan honden hebben is hond in de zadeltas vast geen goed idee.. :+