Wildgirl schreef:@ineke2, vers, gedeeltelijk biologisch, duurder vlees, verse vis, a merken.
Een A-merk wordt gezien als zijnde een product van de beste kwaliteit. Daar wordt dan ook het meeste voor betaald. Smaken verschillen echter. Wat de een mooi of lekker vindt, kan de ander soms niet zien of luchten. Fabrikanten proberen het u zo veel mogelijk naar de zin te maken, want wat jij mooi en lekker vindt, zul je ook sneller kopen. Daarnaast houdt de fabrikant ook rekening met jou beurs. Hij gaat er immers vanuit dat je het beste van het beste wilt hebben als je daar ook genoeg geld voor hebt. Er zijn echter minder klanten met een volle beurs dan klanten die op hun uitgaven moeten passen. Daar heeft de fabrikant echter wat op gevonden. Ze produceren regelmatig dezelfde producten in een iets andere verpakking, die dan echter wel minder kosten dan hun product van het A-merk. Dat verkopen ze dan als C-merk.
Smaak heeft niet alleen te maken met wat je zelf mooi, lekker of aangenaam vindt. Smaak wordt bij veel mensen bepaald door wat hun familieleden, buren, vrienden en kennissen mooi, apart en wenselijk vinden. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Wie “eigenwijs” is, zal zelf willen bepalen wat hij of zij wil en alleen daar het zelf verdiende geld aan willen uitgeven, maar niet iedereen is zo sterk.
Ook sociale controle kost mensen vaak geld. Wie merkproducten koopt, omdat iedereen in zijn/haar omgeving dat doet, is duur uit, terwijl het nog maar de vraag is, of de kwaliteit van de gekochte producten beter is dan de merkloze producten. Ook de verpakking trekt kopers vaak aan. Een mooie verpakking doet het vaak beter, dan hetzelfde product in een saaie verpakking. Het gaat echter om de inhoud. Ga daarom altijd af op de lijst van inhoudsstoffen en op je eigen smaak.
Wie al eens in diverse fabrieken een kijkje heeft mogen nemen, kent de procedure. Dezelfde chips verdwijnt in verschillende zakken met verschillende opdruk, waar in de winkels ook verschillende prijzen voor gevraagd worden. Er zit hetzelfde in, maar de verpakking en de prijs verschilt. Soms zit er inderdaad iets anders in, maar bestaat die verandering alleen uit wat andere gebruikte kruiden, die de fabrikant niet noemenswaardig meer kosten, dan de kruiden in de andere zakken.
Hetzelfde geldt vaak voor wijn, sherry, en andere producten. Het leuke is dat mensen, die deze producten mogen proeven en er de verpakking of fles bij zien staan, de duurdere soort als beter beoordelen. "Het ziet er beter uit, dus zal het ook wel beter smaken", denkt men dan onbewust.
De uitdrukking “het oog eet mee” klopt dus echt. Wie proeft zonder de verpakking te zien, komt vaak op een heel andere uitkomst. Regelmatig worden willekeurige personen door de consumentenbond uitgenodigd om producten te proeven. Daarbij zien die personen dan geen flessen met opdruk, geen inhoudslijsten, enzovoort. Zij beoordelen de producten alleen op smaak en daar komt vaak een heel onverwachte uitkomst uit.
A-merken worden in de winkel meestal op ooghoogte geposteerd. Deze merken zijn het duurste en de winkel verkoopt deze producten dan ook het liefste. Ze verdient daar immers het meeste aan. De B- en C-merken (vaak de eigen merken van de winkelketen) staan meestal wat lager in de schappen en zijn ook lager geprijsd. Het is aan jou om uit te maken van welke producten alleen de verpakking anders is, die je dan duur betaalt.
Dit is géén aanval, maar puur om over na te kunnen denken ( voor iedereen uiteraard)