Relatie met de buren goed houden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:12

miesnaom schreef:
Poekkie schreef:
Miesnaom: en dat beetje liefde en begrip betekent dus dat je boom maar tegen de vlakte moet? Incl alle vogels/eekhoorns/ etc die steeds maar meer problemen krijgen met steeds maar minder schuilplekken en voedsel? Sorry, maar van mij mag de andere kant dan maar wat liefde en begrip naar mij toe tonen. Het is geen 50/50 optie, het is een boom of geen boom. En je bent echt niet verplicht om een boom weg te doen als die gewoon wettelijk staat.

Dus sorry... heb je last van mijn boom, dan heb je pech en leer je er maar van houden. Heel cru, maar that’s life.

Nee dat zeg ik niet, even beter lezen.
Ik ben het met je eens dat het niet geen of wel boom is. Daar gaat het ook niet om, van mij part heb je op 1 vierkante m 20 bomen staan. Doe vooral wat je niet laten kunt. Maar een ander hoeft dan niet jouw bomen bij te houden.
Dat zal lekker worden :') zo wil ik ook wel heel veel dingen als ik de klusjes niet hoef te doen.
En je kan best een beetje rekening houden met je buren door je 20 bomen niet zo hoog te laten worden dat hun de hele dag geen zon hebben.
Niemand heeft het over kappen of weghalen. Want dat vind ik onzin. Maar het gaat om het rekening houden met ELKAAR

Je kan niet elke boom snoeien tot de hoogte van de muur hoor... sommige soorten worden gewoon hoog. En met wat wind zal er altijd blad overwaaien naar de buren. Is niet anders.
Ben ook nooit anders gewend geweest en heb er nooit bij stilgestaan dat er zulke mierenneukers bestonden.

En ja... ik kom uit een buurt met rijhuisjes met kleine tuintjes en in vele tuinen wel bomen met oa overhangende takken vol oranje bessen bij ons...

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:19

Poekkie schreef:
Miesnaom: en dat beetje liefde en begrip betekent dus dat je boom maar tegen de vlakte moet? Incl alle vogels/eekhoorns/ etc die steeds maar meer problemen krijgen met steeds maar minder schuilplekken en voedsel? Sorry, maar van mij mag de andere kant dan maar wat liefde en begrip naar mij toe tonen. Het is geen 50/50 optie, het is een boom of geen boom. En je bent echt niet verplicht om een boom weg te doen als die gewoon wettelijk staat.

Dus sorry... heb je last van mijn boom, dan heb je pech en leer je er maar van houden. Heel cru, maar that’s life.

Nee dat zeg ik niet, even beter lezen.
Ik ben het met je eens dat het niet geen of wel boom is. Daar gaat het ook niet om, van mij part heb je op 1 vierkante m 20 bomen staan. Doe vooral wat je niet laten kunt. Maar een ander hoeft dan niet jouw bomen bij te houden.
Dat zal lekker worden :') zo wil ik ook wel heel veel dingen als ik de klusjes niet hoef te doen.
En je kan best een beetje rekening houden met je buren door je 20 bomen niet zo hoog te laten worden dat hun de hele dag geen zon hebben.
Niemand heeft het over kappen of weghalen. Want dat vind ik onzin. Maar het gaat om het rekening houden met ELKAAR
[

Je kan niet elke boom snoeien tot de hoogte van de muur hoor... sommige soorten worden gewoon hoog. En met wat wind zal er altijd blad overwaaien naar de buren. Is niet anders.
Ben ook nooit anders gewend geweest en heb er nooit bij stilgestaan dat er zulke mierenneukers bestonden.

En ja... ik kom uit een buurt met rijhuisjes met kleine tuintjes en in vele tuinen wel bomen met oa overhangende takken vol oranje bessen bij ons...

Noem je mij nou mierenneuker?

Wederom: goed lezen, ook dit zeg ik niet.

Maar ik wil graag respectvol blijven ook als je een andere mening heb.

Edit: mkango, ohh die egoïstisch was niet op jou gericht. Ik denk dat we er het zelfde in staan. Elkaar respecteren en in balans moet het zijn.
En duidelijk voorstander van om mee te helpen met de natuur. Misschien niet op de zelfde manier maar wel op een manier!

Poekkie

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:35

Eh... je zegt eigelijk wel dat er geen bladje mag overwaaien want het zou kunnen dat die mensen geen tijd/zin/mogelijkheid zouden kunnen hebben om blaadjes te ruimen. Althans zo interpreteer ik je posts toch.
Die houding vind ik mierenneuken ja. Gelukkig zijn wij geen buren :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 01:16

Ik denk dat je een beetje last van elkaar toch wel houdt. Of dat nou schreeuwende kinderen van de buren zijn, of feestjes met bier en karaoke, of een boom in de achtertuin, of een buurman die in het gehorige huis op de trap stampt, of de kookgeurtjes van de andere buren, of mensen die iedere avond BBQen, of een kat die je regelmatig bezoekt, of het zevenblad wat onder de schutting door groeit... Dat is het nadeel van zo veel mensen op zo weinig vierkant meters.

Als jij je moestuin aanlegt op een stuk van je tuin wat tot twaalf uur in de schaduw ligt, moet je niet raar opkijken als je moestuin tot twaalf uur in de schaduw ligt. Als ik naast een basisschool ga wonen moet ik niet raar opkijken dat er geschreeuwd wordt op het schoolplein in de pauzes.

Ik verwacht van niemand dat ze hun volledige levensstijl aanpassen aan mijn levensstijl. Ik slaap regelmatig overdag (want nachtdienst) en dan trek ik de stekker van de bel eruit, zet t geluid van m'n telefoon uit, draag evt oordopjes en hou ik de ramen dicht. Het zou onredelijk zijn als ik eis dat de buren stil zijn omdat ik last heb van de manier waarop zij leven. Ik vind het wel leuk als ze me laten weten als ze gaan klussen, zodat ik een andere plek kan zoeken om te slapen.
Andersom pas ik ook niet mijn manier van leven aan op wat zij willen en doen. Zo hou ik mijn katten niet binnen, maar hebben ze binnen wel een kattenbak waardoor ze hun behoeften bijna niet buiten doen. Ik hak mijn boom niet om, maar haal wel de overhangende takken eruit.
Op dezelfde manier hoop ik dat buren hun koters niet om acht uur 's morgens naar buiten op de trampoline laten als ik nog slaap, en dat karaoke feestjes vanaf een uur of twaalf naar binnen worden verplaatst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:26

Ik snap het blaadjesprobleem sowieso niet. Als een een goede bodem wilt hebben, laat de wormen die blaadjes dan lekker de bodem in trekken. Gratis compost. Laagjes blad over je planten zorgt ook dat ze 's winters niet bevriezen. Egeltjes kunnen er mooi in overwinteren. Wat op je gras valt, ga je een keer met de grasmaaier overheen, prima mulch én bemesting voor je gras...

Maar ja, moet je wel planten en geen tegels willen kweken natuurlijk :P

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:37

Onder sommige bomen groeit niet veel. Ik ben ook iedere herfst vrij lang bezig om het eikenblad en de eikels uit mijn wei te krijgen. Als ik het laat liggen houd ik echt geen gras over. Laatst zelf maar wat overhangende takken weggehaald en gelukkig kwam de gemeente afgelopen jaar eindelijk in actie voor de processierupsen.
Van zo'n plataan kan trouwens echt veel rommel afkomen. Maar ik had 'm ook niet weggehaald als ik ts was, zijn prachtige bomen en tot 12 uur schaduw in een moestuin tja... het is wat anders als in huis of tuin helemaal geen zon meer komt ofzo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:48

Ik bedoelde blad wat een tuin in waait en dan koste wat kost eruit moet, met hark en bladblazer. Terwijl aan de andere kant er zakken met boomschors naar binnen worden gedragen als mulchlaag en anti-onkruid tussen de planten. Terwijl een laag afgevallen blad precies hetzelfde doet en gratis is.

Dat er onder een rij bomen langs een wei vanwege de schaduw geen gras groeit (wat bovendien ander gras is dan gazongras), en dat je het gevallen blad daar ook niet mulcht met je grasmaaier, dat maakt nogal verschil.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:59

Heeft niks met de schaduw te maken hoor, bomen op het oosten geven niet zoveel schaduw dat er geen gras meer groeit. Sterker nog als ik het blad weghaal groeit het onder de bomen juist beter dan de stukken die altijd in de volle zon liggen. Bomen houden ook vocht vast. Bepaald blad verzuurt gewoon ontzettend, ook als je het mulcht. En dat moet ook in een tuin maar net bij je beplanting passen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:12

Ibbel schreef:
Ik snap het blaadjesprobleem sowieso niet. Als een een goede bodem wilt hebben, laat de wormen die blaadjes dan lekker de bodem in trekken. Gratis compost. Laagjes blad over je planten zorgt ook dat ze 's winters niet bevriezen. Egeltjes kunnen er mooi in overwinteren. Wat op je gras valt, ga je een keer met de grasmaaier overheen, prima mulch én bemesting voor je gras...

Maar ja, moet je wel planten en geen tegels willen kweken natuurlijk :P

Dat is leuk bedacht als het blad op dergelijke praktische plekken valt :j

Ik sta me in de herfst elk jaar een slag in de rondte te vegen en te harken omdat onze fijne populier naast de stal staat en de bladeren dus op de stal en in de paddock vallen. Als je je zand en je dakgoot / regenpijp wilt behouden dan zal je dat blad toch weg moeten halen :j

Kan me best voorstellen dat je bij een boom van de buren (als je toch al geen fan van die boom bent) dan het gevoel hebt dat je andermans troep staat te ruimen.

Het blad van het geboomte van de buren valt bij ons op de weg / oprit / parkeerplaats en voor de deur dus als je daar niet ontzettend op je muil wilt glijden over ophopend papperig wordend blad dan zal je het ook weg moeten halen :=

Zo zal het voor mensen met een kleinere tuin ook zijn, dat niet weghalen betekent dat ze met ophopend rottend blad op onhandige plekken zitten. "Een keer extra vegen" doet ook weinig recht aan een flinke boom die zijn blad verliest, het is niet zo dat die boom een datum prikt dat hij al zijn blad laat vallen en je dat in 1 half uurtje op kan vegen.... je hebt er echt wel wekenlang werk van :j

Net zo als die bomen met die vliesjes die je huis in waaien, dat is ook niet een kwestie van 1 keer stofzuigen en je bent er vanaf, de volgende dag ligt het weer in alle kiertjes en naadjes := Ik heb er dus wel begrip voor dat sommige mensen dat ergerlijk vinden.

Hier komen best veel wandelaars langs. In de zomer is het altijd "meid wat woon je hier toch heerlijk :+: " maar gek genoeg zeggen ze dat ineens niet meer als ze me in de herfst in de weer zien met het ruimen van al dat blad :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:43

Billy schreef:
___1 schreef:
@Billy, ik zou maar aan je indrukken gaan werken.

Misschien moet jij eens gaan nadenken hoe je overkomt.
Maar ik vind je supergrappig hoor, ik heb altijd gemengd, ik hou van oogkleppen }>

Ja die heb je duidelijk nog op :')

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:49

Ik moet stiekem wel een beetje lachen om de reacties
En ik vind het voor ts zuur dat het zo moet lopen.

Ik woon in een huurhuis.
Achter onze tuin staat een berk giga groot.
Zodra er ook maar wat aan die boom hangt.
Ligt onze tuin maar ook onze zolder(waar wij slapen en ook op ons bed) de eerste verdieping en de begaande grond vol met poedersuiker vliesjes.
Voordat ik ga slapen moet ik eerst mijn bed stofzuigen.
Ondanks dat de horren 90% tegen houden.
Tuurlijk roep ik weleens in een boze bui en ik moe ben en eerst mijn bed moet stofzuigen dat die boom weg moet.
Ben er ook nog allergisch voor dus reken je rijk hoe ik erbij loop.
Maar niks in mijn hoofd denkt eraan om die boom ofzo te vergiftigen.
Het is ook de enige grote boom in omgeving die wel minimaal maar wel schaduw geeft.
Wij hebben heel de dag zon in de tuin en ons huis dus snik heet anders.

Ik heb een redelijke groene tuin maar ook een deel tegels.

Tja fysiek lukt het ook niet altijd om bij te houden.
Maar als het hier regent in het dorp naar een droge periode loopt op het laagste punt van het dorp de garages en huizen vol water.

Al met al hebben de bomen planten en groen best wel wat voordelen ondanks dat je dat niet ziet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:01

Wij hebben een erf vol bomen met in de herfst bergen blad. En in het voorjaar en de zomer van alles aan zaadjes en blaadjes die via de open ramen naar binnen waaien en op de vloer belanden.
Het herfstblad is mooi spul voor op de mest- en de composthoop. In de tuin laat ik het gewoon liggen, dat is goed voor het bodemleven. In de herfst en winter ziet onze tuin er dan ook niet erg 'netjes' uit. De dakgoten halen we uiteraard wel leeg omdat het anders niet afwatert, dat hoort bij de standaardklussen als je buiten woont.

Genoeg mensen hier in de buurt die in de herfst echter constant obsessief met bladblazers e.d. in de weer zijn om de blaadjes weg te krijgen tot in een zo groot mogelijke omtrek om hun huis en tuin. Want het moet netjes en opgeruimd zijn. Ja, dan ga je je uiteindelijk ergeren aan elk blaadje dat er nog ligt, en zie je de natuur al snel vooral als iets dat ingeperkt en gecontroleerd moet worden.

Ieder zijn ding natuurlijk, op je eigen erf moet je vooral doen wat je zelf wilt.
Maar zoals gezegd, het woont heerlijk buiten, midden in de natuur. Ik begrijp mensen dan ook niet zo goed die daar ook wonen en zich dan toch druk gaan maken over blaadjes of andere 'rommel' die de natuur nou eenmaal produceert. Als je het dan toch netjes wilt houden, kost dat meer werk. Maar dat is dus jouw keuze, het hoort bij het buiten wonen en het is aan jou hoedanig je je stoort aan de (in jouw ogen) rommel en hoeveel energie je in het opruimen daarvan wilt steken. Ongeacht of de rommel van je eigen bomen komt of van die van de buren.

Zo jammer alleen als je daar al je energie in steekt en daardoor minder van de natuur en het buitenleven geniet!
tenzij bladblazen je hobby is, die mensen heb je ook

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:08

Bladblazen vind ik sowieso 1 van de meest onnozele manieren om je tijd te verspillen :=

De hakselfunctie vind ik dan wel weer fijn. Op een gegeven moment weet je van ellende niet meer waar je al dat blad moet laten, en de hakselfunctie van zo'n ding zorgt er dan voor dat het volume flink afneemt, dan kan je tenminste nog elke 2 weken de GFT bak flink volstampen ermee....is een druppel op de gloeiende plaat maar dat ben je dan maar vast kwijt :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 15:12

Mijn bladblazer heeft een zuig-en-hakselfunctie, en dat vind k dan weer wel fijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:23

Ja precies! Het is ook wat gedoe, met die herrie en 100.000 keer dat gehannes met het legen van die zak in je Kliko, maar het is tenminste wel echt weg.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:30

Tja maar hoe moet je anders ruim 2000m2 een beetje bladvrij krijgen? Harken? Hier gaat alles de berm tussen de wei en een zandpad in, kunnen er daar mooi diertjes in schuilen. Wij hebben altijd wel een strook van een meter of 15 lang waar je tot ruim je knieën in wegzakt als we klaar zijn. Dat past echt niet op de mesthoop laat staan in de kliko. Wij doen het wel maar een keer per jaar als zo goed als al het blad eraf is.
Hiervoor woonde we in het centrum en daar stonden monumentale platanen, prachtig maar veel blad en andere zooi, daar kon je de goten soms wel 4-5 keer per jaar leeghalen. Gemeente deed altijd bladkorven neerzetten en de stoep en zelfs het paadje in je voortuin werd daar schoon geblazen.
Vroeger werden die bomen gewoon heel dicht op elkaar gezet, langs de weg staan hier rustig 6 flinke eiken op 30 meter en dan aan 2 zijdes. Aan de achterkant hebben we er zelf 2 staan op ook zo'n stuk lengte. Dan is het wel te overzien. En bv. van onze linde haal ik ook nooit weg, die blaadjes verdwijnen vrij snel vanzelf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:09

Wij zijn aan een bosrand gaan wonen en dat is een hele bewuste keuze. Er zit alleen ene sloot en groenstrook tussen, maar de eiken hangen over onze track.
De varkens eten de eikels en het blad veeg ik een beetje opzij, maar ga echt niet al het blad verwijderen.

Mijn achterste wei ligt vol blad en daar doe ik niks aan. Wordt vanzelf weer een mooie groene wei.

Ik ga er wel met een zitmaaier over 2 of 3x pj en vang alles op en gooi dat apart weg.

Onze tuin is half schaduw door datzelfde bos en ik vind het prima. Heb er een prachtig uitzicht door en hoor de vele vogeltjes die ook steeds meer in onze tuin vertoefen. We gaan zelf ook nog veel meer aanplanten en zijn daar al continu mee bezig.

Ik vind mensen die bladblazen echt vreselijk. Ons vorige huis had een normale tuin en dat is met een paar keer harken netjes. Nee, dan om de beurt blazen........Echt belachelijk op zo een klein stukje en geeft onwijs veel overlast voor buren.
Ik had zelf een hand grasmaaier. Hoor je ook, maar is goed voor je en een benzine of elektrisch ding is niet nodig op zo een klein stukje.

Nu wonen we buitenaf en doen ook veel buren alles met grote apparaten. Heggen die continu tot lelijke rechte blokken worden gesnoeid uren lang. Elke week de zitmaaier over het gras. Ik snap het niet. Het is echt niet per se netter of mooier.

Wij hebben alleen aan 1 kant esdoorn en tijdens het afvallen van bladeren, hou ik die track 2 weken dicht en haal alles weg. dan is het ook wel klaar. Alleen de zaden van 1 boom vallen later, maar daar heb ik winddoek gehangen.
De buurman laat zijn paarden er gewoon lopen......tja.

We hebben vast allemaal een andere mening en smaak over tuinen, maar je weet ook een beetje waar je gaat wonen. Ik kijk nooit naar hoe ene tuin ligt eigenlijk, maar als je dat belangrijk vindt, moet je daar van tevoren rekening mee houden. Dan weet je welke uren je zon kan hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:16

pmarena schreef:
Bladblazen vind ik sowieso 1 van de meest onnozele manieren om je tijd te verspillen :=

De hakselfunctie vind ik dan wel weer fijn. Op een gegeven moment weet je van ellende niet meer waar je al dat blad moet laten, en de hakselfunctie van zo'n ding zorgt er dan voor dat het volume flink afneemt, dan kan je tenminste nog elke 2 weken de GFT bak flink volstampen ermee....is een druppel op de gloeiende plaat maar dat ben je dan maar vast kwijt :=

Mijn bladblazer heeft die functie ook, maar dat is echt geen doen hier :')
Duurt veel te lang, dan ben je dagen bezig met al dat blad van de eiken hier om het perceel. En dan wil het ook nog alleen maar als het blad goed droog is...
Met de bladblazer blazen we het de perken en de berm in, dan kan het daar vergaan :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:08

Ik vermaal ook niet al het blad hoor, dat duurt veel te lang inderdaad :j

Maar elke 2 weken de GFT-Kliko er mee vol stampen werkt toch weer een leuk beetje weg als je het klein hakselt, want op een gegeven moment weet ik ook van gekkigheid niet meer waar ik al dat blad laten moet -O-

Hier veel wind dus wegblazen komt net zo hard weer terug :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:14

Hier blaast de wind dus alles mijn paddock in en dat wordt allemaal opgegeten en al dat looizuur lijkt me niet gezond ;( Dus ik hark het ook weg of ga er met de maaier over op mulchstand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:22

Werkt een maaier op eikels....?

Wij hebben ook 2 esdoorns staan, maar hebben altijd hooi staan dus ze hebben weinig behoefte aan bladeren en helicoptertjes om te eten :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:23

Nee, dat is dus vooral harken of -wat ik ook deed- eerst doeken neer leggen (winddoek of worteldoek) en die naderhand bij elkaar halen en leegscheppen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:17

pmarena schreef:
Werkt een maaier op eikels....?

Wij hebben ook 2 esdoorns staan, maar hebben altijd hooi staan dus ze hebben weinig behoefte aan bladeren en helicoptertjes om te eten :)

Ik zie ze niet van het blad of de zaden eten, maar het is teveel en een deel ligt op de wei.

Hier ligt op meerdere plekken onbeperkt hooi, maar ze eten alsnog wel andere dingen. Ze eten bijv wel van de bramen, maaien de kantjes etc. Er komen meer eetbare struiken ( als ze overleven ) en dan mag dat ook. Maar weet inmiddels dat onbeperkt hooi geen garantie is dat ze niks anders eten.

We hebben naast ons het giftige soort esdoorn, maar de paarden daar staan van april tm november en mankeren gek genoeg nooit iets.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:01

Wij hadden een paar flinke eikenbomen staan.
In het najaar werd even een tijdje een draad om de boom voor de meest fanatieke eikel-snoeper :D, verder was het geen probleem.
Zodra de eikels en het blad niet meer groen zijn, is ook het 'gevaar' weg.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:38

superpony schreef:
We hebben naast ons het giftige soort esdoorn, maar de paarden daar staan van april tm november en mankeren gek genoeg nooit iets.

Niet alle soorten zijn (even) giftig en van de giftige soorten zijn weer niet alle bomen even giftig. Volgens mij kun je het laten testen als je dat zou willen.