Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
TheaD schreef:JeanneV: De dingen die jij beschrijft zijn inderdaad waar. Riolering, schoon water en goed bewaren van voedsel heeft bijgedragen aan verbeterde leefomstandigheden. Maar dit geldt vooral voor stadsleven. De geringe levensverwachting, hoge kindersterfte waren ook een gevolg van, overpopulatie in huizen, ondervoeding, armoede en gevaarlijke werkomstandigheden. Bijna alles wat je leest over vroeger is gebaseert op het leven in de stad. Daar vond en vind ook het grootste deel van het leven plaats. Het platteland is met zijn lage bevolkingsdruk, schonere lucht en meer voedsel voorhanden altijd de betere plaats geweest om te leven.
TheaD schreef:Neon: Natuurlijk heb ik nog familie, en die wonen inderdaad in Nederland. 1x perjaar komen ze hier naar toe en zien we elkaar een aantal dagen.
nuscaniels: Mag ik vragen waar je moeder dan is opgegroeid, in Nederland of ergens anders?
mysa: Ondanks dat de dagloners het slecht hadden waren veel omstandigheden toch nog beter als in de stad.
Nikass: de luchtkwaliteit in de buurt van intensieve landbouw is misschien niet goed, maar in de steden met de industrie nog veel slechter. Ik zie Nederland dan ook als een grote stad, maar ik ben dan ook verwend met het wonen in Zweden....
Ik zie mezelf wel oud worden op deze manier, maar wie kan in de toekomst kijken?
De outlander serie heb ik niet gezien, heb wel een deel van de boeken gelezen, maar zover was ik niet gekomen in de serie. Maar kan me wel iets voorstellen waar je op doelt.
Blijheid: Een bakfiets hebben we ook overwogen net als een fietskar. Een van beide gaat er in de toekomst ook komen, de afweging is, wat fietst het lichtst op de steile hellingen richting de stad? Wel een hele mooie bakfiets die jullie hebben! Tof dat jullie ook zonder auto leven! Het is inderdaad een prima optie, om een auto te huren als je toch iets groots wil vervoeren. Dank je wel voor het meedenken
Zaadjes en zo...
Brr, wat was het koud vandaag. De thermometer gaf 5 graden aan, maar de snijdende westen wind maakt het maar guur buiten. Ik schuif de dikke velours gordijnen voor de ramen. Het daglicht is al vervaagt maar doordat het volle maan is is het nog niet helemaal donker buiten. De boomtoppen steken zwart af tegen de nog wat lichte lucht.
[ [url=m/KdjXi0.jpg]Afbeelding[/url] ]
In de theepot doe ik een paar schepjes met zwarte thee. De waterketel begint te fluiten op de kachel. Oei, het handvat is wel heel heet geworden. Ik gebruik de rand van mijn schort om de ketel van het vuur te halen. Het water sist en borrelt als ik het in de theepot giet. Zo nu moet het nog even een paar minuten trekken. Op het theelichtje blijft de thee lekker heet en word het lekker sterk van smaak.
[ [url=m/YuBWbP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor degenen onder ons die ook tuinieren, hebben jullie dat ook, dat zodra de dagen langer worden je vingers beginnen te jeuken om in de tuin aan de slag te gaan? Bij mij begint het meestal al in januari. Gelukkig kun je je dan uitleven met uitpluizen van zaadcatalogussen, tuintekeningen maken en dromen over wat nog gaat komen dat jaar. Ik doe altijd al heel vroeg in het jaar mijn bestelling voor zaden. Het kan namelijk wel een maand duren voor ze van Amerika naar Zweden getransporteerd zijn. Waarom helemaal daar weg, zou je denken. Hebben ze in Zweden geen uitzaai goed te koop dan? Om zelf zaaigoed te kunnen oogsten gebruik ik alleen zaadvaste soorten en geen F-1 hybrides, die veel in de tuincentra liggen. Nu kun je deze in Zweden ook wel kopen maar dan zijn ze heel duur en weinig zaden per zakje, en weining keus in soorten. Nu heb ik via via Baker Creek Heirloom seeds ontdekt, alle zaden GMO vrij, en veel soorten uit 19de eeuw. Dit is het zaad-paradijs voor homesteaders!
Gelukkig is het nu al weer maart en kunnen de eerste zaden de grond in. Kruiden zoals Dille, Komijn, en peterselie hebben een periode van koud nodig om goed te kunnen kiemen, stratificeren noem je dat. Dus vanmorgen gewapend met mijn jas aan, hoed op en een sjaal om mijn nek ging ik naar buiten. In de schuur zoek ik de spullen bij elkaar die ik nodig heb. Een hark, een vork, een schep, een meetlat, een paar stokjes en een stukje draad. Alles leg ik in de kruiwagen en neem ik mee naar buiten. Met de hark maak ik het zaaibed mooi vlak. De kippen hebben in het najaar al goed werk gedaan op de tuin. Het meeste onkruid hebben ze opgegeten en de grond mooi los gekrabt. Hier en daar moet ik nog wat wortels van kweek gras verwijderen. Nu kunnen de zaadjes in de grond, met schep pak ik de grond na het zaaien even goed aan.
[ [url=m/JJake9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ow, nu is de thee wel klaar. Ik drink mijn thee graag op Oost-friese (Duitsland, Niedersaksen) wijze, een klontje kandij in mijn kopje en giet de hete thee door de theezeef erover heen. De kandij knispert onder de hete thee. Nu een lepeltje room erin. Mmmm, heerlijk heet kopje thee! Heb ik toch nog iets uit mijn tijd in Duitsland overgenomen
_Penotti schreef:Ik denk dat de stress en het moeten wat de meeste van ons alle dag hebben, zwaarder is dan het lichamelijke zware werk. De burn-outs en hartaanvallen vliegen ons niet voor niets om de oren.
Dat gaat natuurlijk niet op als je lichamelijk van alles mankeert.
En hier hoeft geen zware arbeid gedaan te worden voor de verkoop en het geld, geen gezin met 10, maar voor eigen. En dat is toch alweer minder belastend dan wat vroeger vaak was.