Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:00

Daarom zou ik liever niet uit een put drinken maar dronk ik wel uit de pomp. En tegenwoordig nog steeds wel eens als ik op de wei bezig ben. Kraakhelder water.

Te veel ijzer is inderdaad slecht, ook voor paarden. Hebben we hier gelukkig niet.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:09

@mysa, vers vlees is idd zelfde of volgende dag eten maar gepekeld of gerookt lang houdbaar buiten de koeling.

Afhankelijk van een goede diepte van de put was het water altijd schoon bij omhoog halen, wilde je het laten staan dan moet je het wel afdekkem anders zitten er inderdaad insectenlarven in.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:53

TheaD schreef:
JeanneV: De dingen die jij beschrijft zijn inderdaad waar. Riolering, schoon water en goed bewaren van voedsel heeft bijgedragen aan verbeterde leefomstandigheden. Maar dit geldt vooral voor stadsleven. De geringe levensverwachting, hoge kindersterfte waren ook een gevolg van, overpopulatie in huizen, ondervoeding, armoede en gevaarlijke werkomstandigheden. Bijna alles wat je leest over vroeger is gebaseert op het leven in de stad. Daar vond en vind ook het grootste deel van het leven plaats. Het platteland is met zijn lage bevolkingsdruk, schonere lucht en meer voedsel voorhanden altijd de betere plaats geweest om te leven.

Tegenwoordig niet overal meer hè, de luchtkwaliteit is in de buurt van intensieve landbouw niet erg goed meer.

ts. bedankt voor je uitleg :) Wat je doet is eigenlijk een mix van wat je nodig hebt uit de moderne tijd en wat je leuk/goed vindt uit het verleden. Ik denk dat we dat allemaal zouden moeten doen (niet jouw leefstijl persé, maar wel het bewust kiezen) Op die manier is het denk ik voor jezelf ook het meest prettig en het beste vol te houden. Zie je jezelf oud worden op deze manier? Of is dat te ver vooruit gedacht?

Wat het natuurlijk anders maakt is dat je wel bekend bent met de moderne tijd, en de mensen van vroeger uiteraard niet. Heb je de serie Outlander gezien? In seizoen vier is een scene waarin moeder en dochter "herinneringen" ophalen uit de toekomst. Dan realiseer je je ineens welke simpele dingen ze in 1743 mistten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:21

Tip wat betreft geen auto hebben; met een fietskar achter de fiets kom je al een stuk verder dan met enkel een bagagerek of fietstassen. Alternatief is een bakfiets. Vriendlief en ik hebben onderstaande bakfiets opgeknapt (foto is van vóór de opknapbeurt ;) ) en daar kan je echt heel wat in meenemen maar het vergt wel flinke inspanning. Een fietskar achter de gewone fiets bevalt wat dat betreft beter. Wij kiezen dus meestal voor het fietskarretje en een enkele keer als we echt iets groots hebben dan huren we een auto of laten we iets bezorgen, zoals onlangs toen we verhuisd zijn.

Afbeelding

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 19:51

Neon: Natuurlijk heb ik nog familie, en die wonen inderdaad in Nederland. 1x perjaar komen ze hier naar toe en zien we elkaar een aantal dagen.

nuscaniels: Mag ik vragen waar je moeder dan is opgegroeid, in Nederland of ergens anders?
mysa: Ondanks dat de dagloners het slecht hadden waren veel omstandigheden toch nog beter als in de stad.

Nikass: de luchtkwaliteit in de buurt van intensieve landbouw is misschien niet goed, maar in de steden met de industrie nog veel slechter. Ik zie Nederland dan ook als een grote stad, maar ik ben dan ook verwend met het wonen in Zweden....
Ik zie mezelf wel oud worden op deze manier, maar wie kan in de toekomst kijken?
De outlander serie heb ik niet gezien, heb wel een deel van de boeken gelezen, maar zover was ik niet gekomen in de serie. Maar kan me wel iets voorstellen waar je op doelt.

Blijheid: Een bakfiets hebben we ook overwogen net als een fietskar. Een van beide gaat er in de toekomst ook komen, de afweging is, wat fietst het lichtst op de steile hellingen richting de stad? Wel een hele mooie bakfiets die jullie hebben! Tof dat jullie ook zonder auto leven! Het is inderdaad een prima optie, om een auto te huren als je toch iets groots wil vervoeren. Dank je wel voor het meedenken :)

Zaadjes en zo...

Brr, wat was het koud vandaag. De thermometer gaf 5 graden aan, maar de snijdende westen wind maakt het maar guur buiten. Ik schuif de dikke velours gordijnen voor de ramen. Het daglicht is al vervaagt maar doordat het volle maan is is het nog niet helemaal donker buiten. De boomtoppen steken zwart af tegen de nog wat lichte lucht.

Afbeelding

In de theepot doe ik een paar schepjes met zwarte thee. De waterketel begint te fluiten op de kachel. Oei, het handvat is wel heel heet geworden. Ik gebruik de rand van mijn schort om de ketel van het vuur te halen. Het water sist en borrelt als ik het in de theepot giet. Zo nu moet het nog even een paar minuten trekken. Op het theelichtje blijft de thee lekker heet en word het lekker sterk van smaak.

Afbeelding

Voor degenen onder ons die ook tuinieren, hebben jullie dat ook, dat zodra de dagen langer worden je vingers beginnen te jeuken om in de tuin aan de slag te gaan? Bij mij begint het meestal al in januari. Gelukkig kun je je dan uitleven met uitpluizen van zaadcatalogussen, tuintekeningen maken en dromen over wat nog gaat komen dat jaar. Ik doe altijd al heel vroeg in het jaar mijn bestelling voor zaden. Het kan namelijk wel een maand duren voor ze van Amerika naar Zweden getransporteerd zijn. Waarom helemaal daar weg, zou je denken. Hebben ze in Zweden geen uitzaai goed te koop dan? Om zelf zaaigoed te kunnen oogsten gebruik ik alleen zaadvaste soorten en geen F-1 hybrides, die veel in de tuincentra liggen. Nu kun je deze in Zweden ook wel kopen maar dan zijn ze heel duur en weinig zaden per zakje, en weining keus in soorten. Nu heb ik via via Baker Creek Heirloom seeds ontdekt, alle zaden GMO vrij, en veel soorten uit 19de eeuw. Dit is het zaad-paradijs voor homesteaders!

Gelukkig is het nu al weer maart en kunnen de eerste zaden de grond in. Kruiden zoals Dille, Komijn, en peterselie hebben een periode van koud nodig om goed te kunnen kiemen, stratificeren noem je dat. Dus vanmorgen gewapend met mijn jas aan, hoed op en een sjaal om mijn nek ging ik naar buiten. In de schuur zoek ik de spullen bij elkaar die ik nodig heb. Een hark, een vork, een schep, een meetlat, een paar stokjes en een stukje draad. Alles leg ik in de kruiwagen en neem ik mee naar buiten. Met de hark maak ik het zaaibed mooi vlak. De kippen hebben in het najaar al goed werk gedaan op de tuin. Het meeste onkruid hebben ze opgegeten en de grond mooi los gekrabt. Hier en daar moet ik nog wat wortels van kweek gras verwijderen. Nu kunnen de zaadjes in de grond, met schep pak ik de grond na het zaaien even goed aan.

Afbeelding

Ow, nu is de thee wel klaar. Ik drink mijn thee graag op Oost-friese (Duitsland, Niedersaksen) wijze, een klontje kandij in mijn kopje en giet de hete thee door de theezeef erover heen. De kandij knispert onder de hete thee. Nu een lepeltje room erin. Mmmm, heerlijk heet kopje thee! Heb ik toch nog iets uit mijn tijd in Duitsland overgenomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:56

Toevallig bakers creek ontdekt via living traditions homestead? Zij gebruiken deze ook. Ik begrijp dat jij er tevreden van bent? Ik heb schrik voor de doane kosten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:08

Molenhoek, de Bolster is in nl, heeft ook veel oude rassen en ook alles biologisch.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 21:09

DeMolenhoek: Ik ben zeer tevreden, bestel er nu al 3 jaar. Ze zijn niet duur en zelfs met de tolkosten van de Zweedse overheid nog steeds veel goedkoper als in Zweden, en je krijgt altijd 1 of 2 gratis verrassingzakjes met zaad *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:54

Die zadenverkoper ga ik onthouden!

Ik koop ook veel via Bolster, maar ouderwetse soorten lijkt me ook erg leuk!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:03

Blijf aub schrijven. Ik vind het heerlijk om te lezen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:05

Theedrinken met jou, met dat servies en zelfgebakken koekjes? <3

Je schrijft prettig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:19

mysa schreef:
Molenhoek, de Bolster is in nl, heeft ook veel oude rassen en ook alles biologisch.

vreeken.nl heeft ook heel veel en ook planten naast zaden van heel veel eetbare planten (incl. vaste planten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:33

Bedankt voor de tips :) Ik ken ze beiden maar ben van België. Verzendkosten komen voor mij dus sowieso hoger dus ik kan wel wat verder kijken. Heb voor dit jaar besteld bij zadenenzo.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:49

Ik vind ook heerlijk om te lezen en plaatjes te kijken.

Val in de ene verbazing na de andere.
Soms wil ik wat schrijven ben ik bezig maar post het niet want is geregeld onaardig, en wat bereik ik daar mee niks .....

Je doet er niemand kwaad mee dus mijn mening doet er niet aan toe.

Maar je begrijpen nee dat doe ik niet.... je leven zwaarder maken dan nodig is.
Maar ik blijf wel leuk vinden om te lezen..... alleen ik begrijp het niet en das frustrerend voor mij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:52

Tita ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat veel dingen die voor ons zo veel zwaarder nog nodig lijken voor hun juist zaken zijn waar ze ontspanning, voldoening en geluk uit halen.
We hoeven het niet te begrijpen. ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:38

Ik weet niet hoe ts dat ziet, en het is haar topic, maar het lijkt mij dat je ook mag reageren als je het niet allemaal geweldig vindt?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:43

Ach, je hebt zwaar en zwaar. Als je alleen het huishouden, de moestuin en de beesten verzorgen op je lijstje hebt, is het prima te doen. Althans zolang je niet te oud bent en gezond genoeg.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 06:35

Blijf vooral schrijven, ik vind het heerlijk om te lezen.
De eenvoud zonder je aan te hoeven trekken van de maatschappij... lijkt me heerlijk maar de rest lijkt me vreselijk. _O-
Kan me er echt niets bij voorstellen.
Maar ieder zijn keuzes.

Het zet je wel aan het denken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:25

Ik denk dat de stress en het moeten wat de meeste van ons alle dag hebben, zwaarder is dan het lichamelijke zware werk. De burn-outs en hartaanvallen vliegen ons niet voor niets om de oren.
Dat gaat natuurlijk niet op als je lichamelijk van alles mankeert.
En hier hoeft geen zware arbeid gedaan te worden voor de verkoop en het geld, geen gezin met 10, maar voor eigen. En dat is toch alweer minder belastend dan wat vroeger vaak was.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:58

TheaD schreef:
Neon: Natuurlijk heb ik nog familie, en die wonen inderdaad in Nederland. 1x perjaar komen ze hier naar toe en zien we elkaar een aantal dagen.

nuscaniels: Mag ik vragen waar je moeder dan is opgegroeid, in Nederland of ergens anders?
mysa: Ondanks dat de dagloners het slecht hadden waren veel omstandigheden toch nog beter als in de stad.

Nikass: de luchtkwaliteit in de buurt van intensieve landbouw is misschien niet goed, maar in de steden met de industrie nog veel slechter. Ik zie Nederland dan ook als een grote stad, maar ik ben dan ook verwend met het wonen in Zweden....
Ik zie mezelf wel oud worden op deze manier, maar wie kan in de toekomst kijken?
De outlander serie heb ik niet gezien, heb wel een deel van de boeken gelezen, maar zover was ik niet gekomen in de serie. Maar kan me wel iets voorstellen waar je op doelt.

Blijheid: Een bakfiets hebben we ook overwogen net als een fietskar. Een van beide gaat er in de toekomst ook komen, de afweging is, wat fietst het lichtst op de steile hellingen richting de stad? Wel een hele mooie bakfiets die jullie hebben! Tof dat jullie ook zonder auto leven! Het is inderdaad een prima optie, om een auto te huren als je toch iets groots wil vervoeren. Dank je wel voor het meedenken :)

Zaadjes en zo...

Brr, wat was het koud vandaag. De thermometer gaf 5 graden aan, maar de snijdende westen wind maakt het maar guur buiten. Ik schuif de dikke velours gordijnen voor de ramen. Het daglicht is al vervaagt maar doordat het volle maan is is het nog niet helemaal donker buiten. De boomtoppen steken zwart af tegen de nog wat lichte lucht.

[ [url=m/KdjXi0.jpg]Afbeelding[/url] ]

In de theepot doe ik een paar schepjes met zwarte thee. De waterketel begint te fluiten op de kachel. Oei, het handvat is wel heel heet geworden. Ik gebruik de rand van mijn schort om de ketel van het vuur te halen. Het water sist en borrelt als ik het in de theepot giet. Zo nu moet het nog even een paar minuten trekken. Op het theelichtje blijft de thee lekker heet en word het lekker sterk van smaak.

[ [url=m/YuBWbP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor degenen onder ons die ook tuinieren, hebben jullie dat ook, dat zodra de dagen langer worden je vingers beginnen te jeuken om in de tuin aan de slag te gaan? Bij mij begint het meestal al in januari. Gelukkig kun je je dan uitleven met uitpluizen van zaadcatalogussen, tuintekeningen maken en dromen over wat nog gaat komen dat jaar. Ik doe altijd al heel vroeg in het jaar mijn bestelling voor zaden. Het kan namelijk wel een maand duren voor ze van Amerika naar Zweden getransporteerd zijn. Waarom helemaal daar weg, zou je denken. Hebben ze in Zweden geen uitzaai goed te koop dan? Om zelf zaaigoed te kunnen oogsten gebruik ik alleen zaadvaste soorten en geen F-1 hybrides, die veel in de tuincentra liggen. Nu kun je deze in Zweden ook wel kopen maar dan zijn ze heel duur en weinig zaden per zakje, en weining keus in soorten. Nu heb ik via via Baker Creek Heirloom seeds ontdekt, alle zaden GMO vrij, en veel soorten uit 19de eeuw. Dit is het zaad-paradijs voor homesteaders!

Gelukkig is het nu al weer maart en kunnen de eerste zaden de grond in. Kruiden zoals Dille, Komijn, en peterselie hebben een periode van koud nodig om goed te kunnen kiemen, stratificeren noem je dat. Dus vanmorgen gewapend met mijn jas aan, hoed op en een sjaal om mijn nek ging ik naar buiten. In de schuur zoek ik de spullen bij elkaar die ik nodig heb. Een hark, een vork, een schep, een meetlat, een paar stokjes en een stukje draad. Alles leg ik in de kruiwagen en neem ik mee naar buiten. Met de hark maak ik het zaaibed mooi vlak. De kippen hebben in het najaar al goed werk gedaan op de tuin. Het meeste onkruid hebben ze opgegeten en de grond mooi los gekrabt. Hier en daar moet ik nog wat wortels van kweek gras verwijderen. Nu kunnen de zaadjes in de grond, met schep pak ik de grond na het zaaien even goed aan.

[ [url=m/JJake9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ow, nu is de thee wel klaar. Ik drink mijn thee graag op Oost-friese (Duitsland, Niedersaksen) wijze, een klontje kandij in mijn kopje en giet de hete thee door de theezeef erover heen. De kandij knispert onder de hete thee. Nu een lepeltje room erin. Mmmm, heerlijk heet kopje thee! Heb ik toch nog iets uit mijn tijd in Duitsland overgenomen :)

Eten jouw kippen de zaadjes en zaailingen niet gewoon op? Onze kippen kunnen goed schoffelen, maar eten ook de jonge plantjes. Of zet je dat stuk tuin dan af?

In Finland was ik eens bij kennissen op bezoek en zag in hun tuin een groot, met herashek omheind stuk grond. Ik vroeg wat ze daarin hielden. Ze begonnen te lachen en vertelden me dat dat voor de aardappels was. Zonder hek zouden elanden en rendieren alle planten opeten. Is dat bij jullie geen probleem?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:08

Ik vroeg me af of jullie al nagedacht hebben over de toekomst, tegen wanneer jullie een pensioengerechtigde leeftijd hebben? Want pensioem/uitkering zullen jullie niet opbouwen vermoed ik?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:14

_Penotti schreef:
Ik denk dat de stress en het moeten wat de meeste van ons alle dag hebben, zwaarder is dan het lichamelijke zware werk. De burn-outs en hartaanvallen vliegen ons niet voor niets om de oren.
Dat gaat natuurlijk niet op als je lichamelijk van alles mankeert.
En hier hoeft geen zware arbeid gedaan te worden voor de verkoop en het geld, geen gezin met 10, maar voor eigen. En dat is toch alweer minder belastend dan wat vroeger vaak was.

Een moestuin, hout hakken en met de zeis maaien voor het hooi in de winter is lichamelijk ook wel een klus hoor! :D
Als je zelfvoorzienend bent is lichamelijke gezondheid wel een dingetje.
Maar het lijkt me wel good for the soul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:16

Het grote verschil ligt hem er volgens mij in dat je bijna alles op eigen tempo kunt doen. Wij leven ook zelfvoorzienend qua voedsel en werken daarbij ook nog flink wat uren + al de rest zoals meer dieren dan ts, kind dat aandacht wil etc. Er ‘moet’ veel gebeuren, maar als het even niet gaat dan ga je zitten of dan is het voor morgen, wat bij een gewone job of bij quota’s die moeten gehaald worden, zoals grote boerderijen, geen optie is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-20 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:25

Ik denk juist dat als je thuis bent je meer zelfdiscipline moet hebben om klussen niet te laten liggen.
Naar je werk gaan voor loon is wel een stok achter de deur.
Je moet wel in de zomer de dingen voor de winter in orde hebben, in de winter zal het wat rustiger zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:29

Nou je moet het nu ook niet zwaarder voorstellen dan het is hoor. Uiteraard moet er van alles gebeuren. Maar ze zijn met 2. Dat doet echt gigantisch veel. Wij stoken ook op hout dus dat moet ook gewoon klaar liggen etc. Ik wil mijn leven zeker niet vergelijken met dat van hun, want wij hebben meer luxe zoals een vaatwasser etc. Maar kapot werken of stellen dat dit heel erg zwaar werk is dat een heel zware belasting is? Nee, dat kan ik niet geloven, sorry. Volgens mij zou je het dan ook niet volhouden. Hiermee wil ik ook zeker niet zeggen dat het luilekker luxeleven is.