Opzetzwembad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:37

tjiftjaf schreef:
Wat hebben jullie onder het zwembad liggen? Rubber tegels? Ik vind ze erg prijzig. Iemand een idee om wat anders, lees minder duur, wat er onder het zwembad kan ipv die tegels?

Gewoon het onderzeil wat inclusief was. Verder staat ie bij mij op gras wat we geeffend hebben met zand. Hij moet namelijk wél waterpas komen te staan.

HorsePassion

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:39

Hoe diep moet een zwembad zijn om er in te kunnen zwemmen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:46

Voor mij is 1.07 geschikt, ik zwem gewoon simpel schoolslag.
Heb trouwens op tv wel 'n filmpje voorbij zien komen van een topzwemmer die in 'n Intex badje vast aan 'n koort borstcrawl deed.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:47

Ik zie zoveel zwembaden van 76 cm diepte maar dat lijkt mij zo ondiep.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:49

Voor mij is dat te ondiep als volwassene. Je moet er rekening mee houden dat je 'm ook niet tot de rand kan vullen, maar tot ongeveer 10 cm van de rand.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:53

elnienjo schreef:
Voor mij is 1.07 geschikt, ik zwem gewoon simpel schoolslag.
Heb trouwens op tv wel 'n filmpje voorbij zien komen van een topzwemmer die in 'n Intex badje vast aan 'n koort borstcrawl deed.

Even opzoeken bij sharon van Rauwendaal, die zwemt in een bestway of intex indd en oogt niet diep

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:04

Wow, wat een topper.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:56

Wij hebben m vorige week opgezet.
Heb bij de action grastapijt rollen gekocht om er onder te doen. Eens kijken of dat bevalt.
Wel vergeten hoeveel werk zo’n zwembad is.
Gister met de harde wind al die berkenflupkes er weer in. ;(

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:34

x_Jeanine_x schreef:
Even opzoeken bij sharon van Rauwendaal, die zwemt in een bestway of intex indd en oogt niet diep

Ja gevonden!
https://www.nu.nl/279922/video/olympisc ... embad.html

Ze kan beter zo'n harde hoge intex nemen, ze heeft er daar plek genoeg voor zo te zien.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:21

Wij hadden groene matjes onder t zwembad liggen, was een soort heel schraal kunstgrasmat van de action. Maar werkt prima als ondergrond.

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:01

Wij gaan ons intex opzetzwembad (ronde van 5,5 meter x 1.30 hoog) voor de helft ingraven.. :=
Gerard heeft vandaag een gat van 6 x 6 gegraven (met een gravertje hoor :-).
Morgen de bodem goed aan trillen en egaliseren, dan pir platen als isolatie eronder en dan het zwembad erin.

We gaan wanden maken van damwandplaten, dat wordt denk ik het lastigste deel.. Als jullie het leuk/informatief vinden wil ik e.e.a. wel fotograveren?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 26-04-20 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:02

Mariska_28 schreef:
Wij gaan ons intex opzetzwembad (ronde van 5,5 meter x 1.30 hoog) voor de helft ingraven.. :=
Gerard heeft vandaag een gat van 6 x 6 gegraven (met een gravertje hoor :-).
Morgen de bodem goed aan trillen en egaliseren, dan pir platen als isolatie eronder en dan het zwembad erin.

We gaan wanden maken van damwandplaten, dat wordt denk ik het lastigste deel.. Als jullie het leuk/informatief vinden wil ik e.e.a. wel fotograveren?

Altijd gaaf om te volgen!!

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:33

Nou, kan er bijna een apart topic over openen.. Wat een gepoedersuikerdoe..

Gerard mooi een gat gemaakt van 6x6,zwembad is rond 5,5 meter dus moet groot zat zijn. Ondergrond moet mooi waterpas zijn, nou dat was de eertse hobbel.. Uiteindelijk is er een goede vriend langs geweest om daarmee te helpen.

Afbeelding

Vandaag zijn we pir platen wezen halen, die komen onder het zwembad voor isolatie. Terwijl ik de eerste neerleg bekruipt mij het nare gevoel dat het gat niet groot genoeg is.. Nameten bevestigd dit, het gaat is geen 6x6,maar eerder 5x5.. In de hoeken is hij wel bijna de beoogde maat, maar daar heb je zo weinig aan bij een cirkel..

Dus boze gerard op de graver, gat wat groter gemaakt, maar of hij nu nog goed waterpas is.. %)

We hebben nu bijna alle pir platen er in liggen, morgen verder.

Afbeelding

Maar op deze manier is het niet aan te raden om je zwembad zelf in te graven haha

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:43

Haha, wat 'n werk! Wij (behulpzame buurman en ik) hadden ook al zo ontzettend veel moeite de grond waterpas te krijgen op mijn hobbelige grasveld.
Ik had ook wel 'ns offerte opgevraagd voor ingraven, maar daar kwam nog veel bij kijken. Ook de wanden moeten dan gestut omdat de druk anders te groot kan worden voor het bad.
Nu heb ik er bamboematten omheen staan en allerlei gezellige beachbordjes aan gehangen en solarfakkels omheen, dus ziet er gelukkig ook aantrekkelijk uit.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:54

Wel leuk om te volgen zo !

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:34

Ja goed vlakken is een kunst, ik vraag mij af hoeveel zwembaden er echt waterpas staan..

Als je niet kan ingraven is dat ook een idee het bad zo aankleden, heb je daar een foto van elninjo?

Nou, vanmorgen de vloer verder dicht gezet, en het frame geplaatst om te kijken of het ging passen..
Afbeelding

Zowaar.. En het leek zelfs nog wel aardig waterpas. Dus volgende stap was doek erin..
Afbeelding

De ruimte om het zwembad heen viel ons 100% mee, ruim genoeg om pas dicht te maken na het vullen.
Dus, vullen maar!
Afbeelding

Hij lijkt helaas wel (weer) iets ovaal te gaan worden doordat hij niet 100% vlak staat, maar ik vind het wel best zo.

En om het bad niet met ijskoud kraanwater te vullen, hebben we onze houtgestookte kachel maar aan gezet. Warmen we het water iets op voordat het in het bad komt..

En lekker eten met uitzicht!
Afbeelding

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:23

Zo, jullie hebber er een heel project van gemaakt :D Ziet er goed uit!

Ons zwembad stond vorig jaar niet waterpas, het grasveld is aflopend. Wij hebben geen steunpaaltjes. Dat kan rotsituaties opleveren. Gelukkig was er op dat moment niemand in het zwembad. Ik stond in huis en hoor opeens een geraas! Door drukverschil zakte 1 kant van het zwembad (nog verder) in en ontstond er een vloedgolf. Wat een herrie, ik had geen idee waar het vandaan kwam en wat er gebeurde. De tuin stond blank en het zwembad hebben we daarna maar niet meer (bij)gevuld.
Dat gaan we dit jaar dus echt anders doen :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:14

Afbeelding
Afbeelding
Dit is een foto van mijn zwembad

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:43

Ochjee Boras, dan schrik je wel inderdaad. Kennissen van mij hebben precies hetzelfde gehad met dat type zwembad.

Ah, dat ziet er gezellig uit zo inderdaad elninjo!

We zijn ongeveer halverwege met vullen, maar ik heb er zo'n slecht gevoel bij.. De band die rond de poten zit, zit hartstikke los,maar de poten staan allemaal waterpas. Echt raar, en als de poten nog veel verder naar buiten komen, staan ze en niet meer waterpas, en zijn er twee poten die van de isolatie platen af dreigen te lopen..

Ik probeer mijzelf rustig te houden met het gegeven dat het in het ergste geval 25 euro aan water kost, omdat als het echt niet goed is, we het bad dan weer leeg moeten laten lopen. Maar toch..

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:14

Spannend Mariska.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:28

Is het niet juist de bedoeling dat de poten door het vullen met water (nog wat meer) schuin naar buiten gaan staan en dat gelijktijdig de rand door dezelfde oorzaak strakker gaat staan? Zo te zien heeft je zwembad een beetje een schuine wand en staan de poten als enigszins scheef. Of zie ik het verkeerd? Er is ook ruimte tussen de poten en het witte band eromheen halverwege de poten.

Het water in het volle bad gaat juist voor de stabiliteit zorgen. Als de bodem tenminste waterpas ligt ( :+ ). Ik denk dat dat bij dat type zwembad ook zo werkt.

Ik zou het gewoon helemaal vullen en dan kijken. Ik vermoed dat alle banden dan strak komen te staan.
Laatst bijgewerkt door Boras op 30-04-20 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:29

Elnienjo, leuk gedaan!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:31

Ja, het water werkt als stabilisator voor de wanden. Maar geen idee hoe het uitpakt als je het ook nog aanvult met zand aan de buitenkant.

Hoe doe jij het met de trap, Mariska?
Zelf kon ik niet overweg met dat meegeleverde trapje en heb een blauwe 3 treden paardenopstap in het bad en een houten trapje aan de buitenkant. Staat 'n stuk gezelliger en loopt 'n stuk praktischer.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:35

elnienjo schreef:
Ja, het water werkt als stabilisator voor de wanden. Maar geen idee hoe het uitpakt als je het ook nog aanvult met zand aan de buitenkant.

Dat vraag ik me ook af.
Kan het dan nog wel werken?
Ik geloof dat ik (na ons calamiteitje van vorig jaar) bij de fabrikant zou informeren of het verstandig is om de wand helemaal strak in het zand te zetten of dat een open-/tussenruimte voor de stabiliteit noodzakelijk is.

Ik ben benieuwd, het idee is leuk :)

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:46

Mijn vader heeft de zijkanten wel dicht gemaakt. Hier komt het zwembad in te staan Afbeelding