Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:31

TS, heb je ook wel eens gekeken naar Duitse keukens?
Van horen zeggen dat die een stuk voordeliger zijn dan hier in NL en dat daar ook verdomd mooie keukens te krijgen zijn.

superpony

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 02:49

Hoelang een keuken meegaat ligt ook aan jezelf, hoe je ermee omgaat en het onderhoud.

Onze Ikea keuken staat ruim 6 jaar en is echt heel netjes.

Toen we hier kwamen wonen zat de keuken van 1984 er nog in en die was echt kapotter dan kapot. Zoiets had ik echt nog nooit gezien ( en geroken ) Heb wel oudere huizen en keukens gezien die er echt veel beter uitzagen.

En zoals ik al eens zei; wij hebben een witte stenen dubbele spoelbak die nog echt netjes is. Een oude kennis had een hele dure keuken in hun nieuw gebouwde huis met ook een stenen dubbele spoelbak en die zat na 3 jaar al vol krassen.

Mijn oom en tante hadden een dure keuken met echt houten deurtjes en ook al waren die wat ouderwets qua stijl, dat scheelt echt wel met dat moderne spul. Kun je ook nog eens schuren en lakken of schilderen.

Qua apparatuur is er bij ons niks kapot. Maar ik zou de volgende keer geen gasfornuis en afzuigkap meer nemen van Ikea. De knoppen zijn echt te goedkoop. De kraan was dan wel stuk. Onze handvaten zijn weer nog steeds als nieuw....
De vaatwasser is prima. De dubbeldeurs kk komt ergens anders vandaan.

Wij hebben soft close en dat vind ik ook fijn werken voor de spullen. Maar als ik ergens ben waar dat niet is, zou ik wel een keuken slopen ben ik bang. Net als de toiletbril laat ik alles vallen en dat is te hard als je gewend bent als het zachtjes vanzelf sluit.

Ik had wel snel wat beschadiging rond mn vaatwasser, maar dat kwam echt door mezelf. Ik gooide hem altijd als ie klaar was open en dan kwamen er walmen vocht uit. Dat moet je gewoon echt niet doen.

Onze deurtjes hebben wel ribbels, maar zijn wel glad materiaal en makkelijk schoon te maken. Dat zie ik bij aderen ook nog weleens anders.

Wij hebben een houten werkblad en ik kan daar wel hete pannen opzetten bijv. Mijn andere tante deed dat ooit op een kunststof blad in haar net nieuwe keuken en had een plek daarvan.
Mijn moeder heeft een dure kunststof werkblad in zwart marmer print, maar zie rond het koffie apparaat toch vlekken en kringen. Zelf ziet ze dat niet goed meer, maar ik vond het wel een tegenvaller.

Goed onderhoud is alles. Doe je het niet, krijg je problemen. Doe je het te agressief met middelen, krijg je problemen.
En in een groot gezin zal het vast sneller slijten dan zoals bij ons met maar 1 kind ( nu volwassen )

veel mensen vervangen denk ik ook daarom vaak pas na 20jr een keuken, omdat dan de kinderen volwassen zijn. 1 enkel apparaat kan je gewoon vervangen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 06:44

De keuken van mijn ouders is na 24 jaar nog steeds goed. Waren volgens mij Bruynzeel kastjes. Bij een bouwmarkt gekocht en zelf helemaal in elkaar gezet. Geen idee van de prijs. De apparatuur is op de gasplaat na wel allemaal al vervangen maar de keuken zelf ziet er echt nog netjes uit.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:03

Malenka schreef:
Wij gaan nieuw bouwen. Maar hebben een heel beperkt budget en het belangrijkste voor ons is een zuinig huis op een grote kavel. De keuken zal dus waarschijnlijk zelfbouw worden van tweedehands materiaal en restpartijen. Qua apparatuur hebben we echt nog geen idee... onze huidige koel-vriescombinatie en vaatwasser zullen mee gaan. Koken zal elektrisch worden. Dus aan de gasplaat hebben we niks meer en de oven heeft een vervelend defect dat telkens terug komt. Die zullen we daarom ook moeten vervangen.

Dit klinkt een beetje als onze situatie, appartuur ben ik al een beetje aan het verzamelen via marktplaats. Heb al een supermooie inductie plaat nieuw in de doos voor een heel klein prijsje :)) gebruik hem nu vast in de blokhut :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:21

Middelkoop in Culemborg is een hele goede keukenwinkel maar echt niet goedkoop. Als ik budget genoeg had dan ging ik daar naar toe. Maar Superkeukens heeft voor de helft van de prijs een gelijkwaardige keuken geplaatst naar tevredenheid. Ikea hoor ik hele wisselende dingen over.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:27

Ikea varieert gewoon
Ze hebben goedkope “rommel” en beter spul zoals veel zaken dat hebben
En bij zelf plaatsen moet je gewoon wel een beetje handig/klusserig zijn.
En als je iemand inhuurt moet je kritisch zijn
Onze huidige keuken komt bij Ikea weg en de laatste huurder heeft deze laten plaatsen
Helaas heeft degene die hem geplaatst heeft daar niet echt kaas van gegeten en is ie dus een beetje jammer
Vrienden hebben hem zelf geplaatst , die is hartstikke netjes

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:58

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:50

MoniqueT, dank je wel. Mooi! Ga die onthouden, dat kan zeker schelen. Houdt die het gewicht ook? Ben er nu al weg van.

Wat betreft plaatsen, moet je altijd mazzel hebben. Mijn moeder kocht voor nieuwbouw een dure keuken incl plaatsen. Hij was waardeloos geplaatst en mijn man heeft een en ander over gedaan en aangepast.

Wij hebben Ikea en alles zelf gedaan en staat netjes, geen problemen.

Voor plaatsen huren ze ook maar mensen in......

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:54

Ja hoor, ik laad hem flink vol!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:06

superpony schreef:
MoniqueT, dank je wel. Mooi! Ga die onthouden, dat kan zeker schelen. Houdt die het gewicht ook? Ben er nu al weg van.

Wat betreft plaatsen, moet je altijd mazzel hebben. Mijn moeder kocht voor nieuwbouw een dure keuken incl plaatsen. Hij was waardeloos geplaatst en mijn man heeft een en ander over gedaan en aangepast.

Wij hebben Ikea en alles zelf gedaan en staat netjes, geen problemen.

Voor plaatsen huren ze ook maar mensen in......

Mijn vader heeft idd jaren voor een keukenzaak gewerkt maar wel als zelfstandige. Hij had hier wel een fulltime baan aan dus deed daarbuiten niets meer.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:03

@lovelance: prachtige balken in jouw huis!!! <3

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:50

Let op met als je keukens in duitland koopt.

Zolang alles goed gaat is het prima, maar stel er zijn issues en de winkel wil het niet oplossen dan ga je nat. Immers je valt dan onder het duitse recht...(en in veel gevallen zal je eventuele rechtsbijstandsverzekering niet meewerken)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:57

Zo, ik heb net ineens een inspiratie momentje gehad. Loop al tijden te tobben over hoe ik nu mijn keuken moest indelen met schuine hoeken en bam.

Niet moeilijk doen. Ik heb een rechte wand waar 3m40 aan kasten kwijt kan en zo hoef ik ook geen leidingen ver te verplaatsen. Op de vrije wand een mooie dubbele koelkast neerzetten en klaar! Voor een stuk minder geld ook

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 01:22

MoniqueT schreef:
Ja hoor, ik laad hem flink vol!

Oke, goed systeem!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:20

Haha Hoe simpel kan het zijn, Schuur

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:35

De keuken is gearriveerd! Hoe blij kun je zijn met een huis vol dozen *D. Werkt ook wel mee dat we al 5 weken zonder keuken zitten. Na het weekend word hij gemonteerd.
Afbeelding
Hier ook blij mee <3 Onze hele keuken is zwart, inclusief kraan en spoelbak.
Afbeelding

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:41

Silly1972 schreef:
Haha Hoe simpel kan het zijn, Schuur

Ja echt erg. Loop ik al 2 jaar over te tobben, de ene tekening na de andere uitgewerkt, offertes opgevraagd en gisteren kwam het ineens.

Het huis is ook bedoeld om op termijn verkocht of verhuurd te worden dus dan is eigenlijk hoe simpeler hoe beter.

Zonder toestellen maar lades, pootjes, fronten enz ben ik voor iets over de 1000 klaar. Toestellen kijken waar ik de beste deal uithaal. Komt een inductieplaat van 60, kleine spoelbak, vaatwasser en combi oven dus dat moet ook te doen zijn. Met het budget dat overblijft kan ik ook de vloer doen en laten stuccen/afwerken.
Afbreken kan ik zelf en dan charter ik mijn vader voor een zondag. Die kost alleen gebak en koffie ;)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:40

Voor toestellen kijk ik vaak online bij Keukenloods, volgens mij doen die het nog niet zo slecht, ook wat prijzen betreft.

Mjetterd, vijf weken! Ik vond twee weken al eeuwig duren :-)

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:41

x_spekkie_x schreef:
28.000 euro voor een keuken :wow: 8)7
Die keuken erboven heb je veel meer waar voor je geld. Meer ruimte/kastjes en dat voor meer dan de helft minder. Mooie keuken ook :)

Ja ik vond mijn oude keuken ook mooier. Maar de dure keuken is topkwaliteit alles van hout en geen spaanplaat dat gaat echt een eeuwigheid mee, apparatuur is ook van topkwaliteit. We hebben deze wel laten spuiten want het was eerst geel haha. Tegeltjes ook nog een keer vervangen en groepjes dan is het wat meer van deze tijd.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:16

MoniqueT schreef:
Voor toestellen kijk ik vaak online bij Keukenloods, volgens mij doen die het nog niet zo slecht, ook wat prijzen betreft.

Mjetterd, vijf weken! Ik vond twee weken al eeuwig duren :-)

Ja ik ben er ook wel heel erg klaar mee nu hoor. Vooral nu de dozen al in de kamer staan.
Het scheelt wel dat we alle familie en vrienden in de buurt hebben wonen, dus we aten elke dag ergens anders. We hebben totaal 4 keer thuis gegeten (avond eten) denk ik.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:07

Dat scheelt stukken inderdaad!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:01

Onze keuken staat eindelijk! €9000 exclusief montage
Afbeelding

Wel 3 beschadigingen, ik hoop dat dit netjes opgelost gaat worden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:17

Sorry als je het onbeleefd vindt, prachtige keuken maar wat maakte het zo duur?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:13

Ik wilde het net vragen, het zijn gewoon een paar kasten. Meer dan 4000 hoeft dit met apparatuur niet te kosten lijkt me.
En wat ga op de kale muren doen? Komen daar nog plankjes waar je potten op kan zetten enzo? Of een rekje voor je lepels etc?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:18

Suzanne F. schreef:
Ik wilde het net vragen, het zijn gewoon een paar kasten. Meer dan 4000 hoeft dit met apparatuur niet te kosten lijkt me.
En wat ga op de kale muren doen? Komen daar nog plankjes waar je potten op kan zetten enzo? Of een rekje voor je lepels etc?

Het zit hem voornamelijk in de apparatuur. De kraan + inductieplaat is samen al een kleine € 3000. We zijn bij meerdere zaken geweest die soortgelijke keukens voor €10.000 + aanboden, dus we zijn erg gelukkig met de prijs :).

Voor nu laten we de keuken zo, er gaan sowieso geen rekjes voor lepels komen, een optie is nog wel een plank op de achterwand maar nu nog niet.