De experimentele zaaier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:30

Ik had een paar uitlopers op een zoete aardappel. Die heb ik met zijn kont in een beker water gezet en groeien maar.

Je kunt we uitlopers ook voorzichtig afbreken en in water zetten. Groeien als een malle.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:04

Magrathea schreef:
Leuk, had je die mango eerder uitgelegd? Volgens mij moet je die in een plastic zakje doen toch?

Er is een citroen opgekomen *\o/* Ben blij dat het nog wat wordt want het bakje is meermaals omver gelopen door de katten :') Ik heb hem nu wat veiliger staan.
De witte bonen wordt niks meer denk ik :(

Nee joh gewoon gelijk in de grond stoppen, ik heb nu 2 mango’s

julius_juut
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:08

Magrathea schreef:
Leuk, had je die mango eerder uitgelegd? Volgens mij moet je die in een plastic zakje doen toch?

Er is een citroen opgekomen *\o/* Ben blij dat het nog wat wordt want het bakje is meermaals omver gelopen door de katten :') Ik heb hem nu wat veiliger staan.
De witte bonen wordt niks meer denk ik :(

Oh wat stond, ik had avocado moeten zeggen. XD Mango heb ik ook gehad, toen gewoon in de grond gestopt en was een mooie boom geworden, maar vervolgens vergeten water te geven. XD

En waarom worden de bonen niets meer? Qua tijd moet het nog net kunnen (langste dag is net geweest). Ik heb ook net nog weer gezaaid, omdat de slakken mijn vorige drie of vier pogingen hebben afgemaaid. XD

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:48

Omdat ik mij meen te herinneren dat bonen binnen een paar dagen al ontkiemen, maar er is na ruim een week nog niets te zien :n

Leuk van die mango, ga ik ook eens proberen.

julius_juut
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:09

Nou, hier doen ze ook rustig drie weken over kiemen hoor. Zou gewoon even kijken of er nog boontjes zijn (hier zijn ze ook wel eens uit de grond weggevreten door het een of ander) en anders geduld hebben. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:20

Oh, okee :oo Ja mijn herinnering was dus gebaseerd op een biologieproefje op de basisschool ofzo :=
Nou ja het staat niet in de weg dus het mag van mij blijven.

Net mijn bakje kikkererwten omgestoten |( hopelijk zijn de worteltjes niet teveel beschadigd. Ik heb ze volgens mij redelijk goed terug kunnen zetten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:53

Door dit topic wil ik ook mn eigen citroen boompje kweken.

We hebben een huis gekocht met grote tuin en ik vind het leuk om wat kleine tot middelgrote fruit boompjes in de tuin te hebben.
Jullie nog leuke suggesties wat ik kan kweken. Ik wil dus geen hele grote bomen, max 1,50-2,00 meter hoog.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:43

3 weken voor de mango gaat kiemen? Ik had de pit in natte watten in een plasticbakje in de vensterbank gezet, toen was er na 3 dagen al iets te zien :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:55

Dat zal erg van het weer afhangen denk ik, toen het vorige week wat minder was gebeurde hier ook maar weinig

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:21

_Zeppelin schreef:
3 weken voor de mango gaat kiemen? Ik had de pit in natte watten in een plasticbakje in de vensterbank gezet, toen was er na 3 dagen al iets te zien :j

Binnen dus, die van mij zijn buiten ontkiemt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:25

Ik vind mijn kikkererwten zo leuk <3 Ze zijn nog maar 2 cm groot maar al echte mini plantjes, met heel veel miniscule blaadjes eraan <3

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:49

Ik lees vooral mee, maar nu toch een vraag.

Hoe verpotten jullie de plantjes, met aarde en al van het eerste potje, of aarde eraf en opnieuw in aarde zetten. Of toch een andere manier?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:54

Nooit de aarde van de wortels schudden. Verpotten met aanhangende aarde. Is een plant al helemaal doorgeworteld ('pot bound') dan zet je 'm met de hele kluit in een grotere pot (of in de volle grond).

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:15

Afbeelding

Mijn avocadoplant! Inmiddels al een jaartje of 5/6 oud, dus kan nog wel even wachten op vruchtjes :+ De bladeren zitten wel vol gaten door een heftige hagelbui een paar weken geleden :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:41

Wauw wat een mooie! :)

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:50

Lynnepinny schreef:
[ [url=m/yBUZPC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn avocadoplant! Inmiddels al een jaartje of 5/6 oud, dus kan nog wel even wachten op vruchtjes :+ De bladeren zitten wel vol gaten door een heftige hagelbui een paar weken geleden :(:)

Mooi gegroeid al! Hoelang duurt dat bij een avocadoplant ongeveer?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:06

Dankje :o
Ik heb het een tijdje geleden opgezocht, en daar stond dat het wel 10 tot 15 jaar kan duren.. Sommige sites zeggen zelfs dat avocadoplanten die vanuit een pit zijn gegroeid nooit tot zelden avocado's zullen krijgen, aangezien de commerciële planten uit twee verschillende stekken worden gemaakt. Ik ben benieuwd dus, de tijd zal het leren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:07

Volgens mij is het grootste probleem met avocadoplanten dat het hier niet warm genoeg is...

Maar die van jou is ook wel echt mooi Lynne! Zou er geen moeite mee hebben om die te hebben staan <3 ook al gaat hij geen vruchten dragen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:28

Mijn broccoli heeft een beetje rare paarse gloed, morgen toch maar oogsten en hopen dat hij ondanks kleur goed smaakt. :')

Sla moet ik opnieuw planten, is niet boven gekomen. :(

Planten hebben het wel zwaar met die droogte en hitte.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:28

Al een mooie plant op zich *D!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:28

Mjetterd schreef:
Door dit topic wil ik ook mn eigen citroen boompje kweken.

We hebben een huis gekocht met grote tuin en ik vind het leuk om wat kleine tot middelgrote fruit boompjes in de tuin te hebben.
Jullie nog leuke suggesties wat ik kan kweken. Ik wil dus geen hele grote bomen, max 1,50-2,00 meter hoog.

Gewoon snoeien als ze te hoog worden!

Kan ook als espalier doen, nemen ze minder ruimte in beslag. Of google op belgian fence...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:30

Ik heb ook 4 knoflookplantjes in de tuin zag ik net. Ze zijn uitgekomen. :D

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:21

germie schreef:

Ruik je ze ook? Misschien wel een uitkomst om ze in de buurt van het weiland te zetten zodat vliegen wegblijven haha (misschien is dit een hele rare gedachte hoor :') )

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:24

_O- Oke, die avocadoplant ziet er volledig anders uit dan de mijne! Ik ga even een foto maken.

Edit: Bij deze. Ik heb een hoog plafond, en die avocado is inmiddels rond de 2 meter hoog gok ik. Hij is 2 jaar oud.

Afbeelding

Mijn cactus doet ook vette dingen. Hij heeft vrij veel luchtwortels dus ik moet 'm binnenkort gaan overpotten, want meestal is dat een teken dat hij niet diep of ver genoeg water kan zoeken.

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:41

kikkerdril4 schreef:
germie schreef:

Ruik je ze ook? Misschien wel een uitkomst om ze in de buurt van het weiland te zetten zodat vliegen wegblijven haha (misschien is dit een hele rare gedachte hoor :') )

nee, niets. 2 andere plantjes staan op de vensterbank, maar ik ruik niets. Best jammer, want verse knoflook ruikt heerlijk (hoewel het ook te veel kan zijn).