Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:24

Knapt flink op van het beitsen.
Die stal mesten, ga je dat handmatig doen?
Lijkt mij een gigantische klus.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:35

Als je het beste van beide wil hebben, zou ik voor een paddock paradise gaan.
Kijk voor vele handige ideeën(ook toepasbaar in een niet pp) paddock paradijs forum en volgens mij is er tegenwoordig ook een al FB groep

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:52

Ik zou ook voor een PP gaan, met een goede paddock rondom de schuilstal vlak bij huis als basis. Ik heb even wat getekend:
Afbeelding

Expres twee kleurtjes; je geeft aan dat het linkerdeel vrij nat is, dus die zou ik alleen gebruiken als de bodem het toe laat en ze niet de hele handel kapot stampen. Het rechterdeel (slinger door het bosje aan de onderkant en pad langs de buitenkant naar de 2e poel) zou ik proberen zo droog mogelijk te krijgen (evt. zand opbrengen en/of draineren) en het hele jaar rond gebruiken. De weilanden kun je op verschillende punten open zetten en zo ook strookbegrazing toepassen van meerdere kanten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 08:26

missfalki schreef:
Hard gewerkt, en bijna paardjes klaar zo te lezen.... komen ze al gauw of gaan jullie met zijn allen tegelijk over....

En volgens mij kan Mormel zich wel vermaken in de restanten van het behang :D

Groet Karin.

Dat zou hij geweldig vinden :D je brengt me op ideeën, misschien moeten we hem de volgende keer maar meenemen ipv de hondjes :)

palousa: haha dat valt dan nog mee! Kunnen ze mooi verdere verbossing tegen gaan ;)

Rebecca: jammer :)) kan wel mensen met uitmest-skills gebruiken :P

luuntje: ja handmatig. Geen machines (helaas). Lukt wel denk ik, beetje rollen met de spierballen :')

riegje en Hilary: interessant concept/ontwerp :)

Mijn bedenkingen zijn vooral de hoeveelheid draad/palen. Valt waarschijnlijk wel aan te kleden met hier en daar voldoende haag en houtkanten. Het open van de weides vind ik wel heel mooi, dat je een weids zicht hebt en de paarden flink kunnen rondgalopperen. Zeker Noah en Pico (mijn twee bonten) hebben vaak gekke kuren en moeten dan heel hard rond gaan scheuren.

Ik ga er zeker wel eens over nadenken, want vind het een interessant ontwerp, ook zo door het bos door. Maar ben nog niet overtuigd :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:14

Nou ja, jij hebt gewoon al een groot topic lopen over je huis en wei en ik weet daar nu pas wat van?
Sarah foei toch! >;)

Ik heb niet alles gelezen hoor,alleen de laatste berichten
Paddock paradise is mooi om te maken, hebben wij ook he.
Ideaal voor de winter,kunnen ze toch een eind lopen en je wei hou je goed :j

Leuk topic zo :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:20

Jij niet alles gelezen, foei ~~}>

He, wist niet dat Appie ook op een PP stond! Ja, ben niet helemaal overtuigd, het is wel een super concept maar vind al die draden en palen overal niet zo :o al is het ontwerp van hierboven wel echt leuk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:31

Haha, 11 pagina's is me teveel!

Ja joh wij hebben ook paddock paradise hoor,
Achter de loods zijn 2 blokken wei met daar om heen een looppad, paarden kunnen dan naar voren bij de loods om te drinken.
En het blok waar appie nu loopt is ook in twee stukken verdeeld met een pad er omheen
Dan is er voor aan de weg nog een blok van 2 stukken,daar loopt ook een pad grotendeels omheen, die paarden die daar lopen zijn al ouder en kunnen ook in openstaande stallen komen waar ze dan ook nog hooi kunnen eten en hun slobber krijgen.
En er komt nog een paddock met schuilstal en daar komt ook een weiland bij :j
Kan het alleen niet op de foto zetten haha, moet dan even een helikopter lenen ofzo :P

Ja zijn wel veel draden en palen,maar je hebt ook bruin lint he, dan valt het helemaal weg in het landschap.
Je zou daar ook voor kunnen kiezen,dan zie je dat minder :j

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:00

Ja tis idd wel behoorlijk palen en draad, maar neem bruin draad en met paaltjes is ook wel wat te doen zodat het vervaagd in de omgeving. Een Paddock Paradise is voor jezelf en voor de paarden echt de moeite waard.
Veel meer beweging dan met alleen op de wei en op de paddock, (scharrelpaarden)
Je kunt er qua natuur ook veel in kwijt. poelen, bomen verschillende ondergronden enz.

Ik zou hier en daar eens gaan kijken bij mensen met een mooi PP.
(niet zo houtje touwtje in elkaar geflanst) Wie weet wat voor ideeen je opdoet.
Tis echt een reuze interessante manier van paarden houden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:24

Wij hebben bij het afrasteren gekozen voor bruin lint en boompalen (die zijn dus eerst in een boomkwekerij gebruikt en zijn dus al een beetje groen verweerd). Onze palen staan op 5 meter uit elkaar, maar 7-8 meter had ook prima gekund.
Ik ben vooral blij dat ze de weilanden netjes houden; we kunnen zelf bepalen welke wei ze op mogen (of juist niet). Zo hebben we een stuk met rijbakformaat waar ze alleen op mogen als het niet te nat is; we willen er namelijk ook in kunnen rijden. Hetzelfde geldt voor de 15x15 longeerbak / wei.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 02:40

Hilary schreef:
Ik zou ook voor een PP gaan, met een goede paddock rondom de schuilstal vlak bij huis als basis. Ik heb even wat getekend:
[ [url=m/JcvTM5.png]Afbeelding[/url] ]

Expres twee kleurtjes; je geeft aan dat het linkerdeel vrij nat is, dus die zou ik alleen gebruiken als de bodem het toe laat en ze niet de hele handel kapot stampen. Het rechterdeel (slinger door het bosje aan de onderkant en pad langs de buitenkant naar de 2e poel) zou ik proberen zo droog mogelijk te krijgen (evt. zand opbrengen en/of draineren) en het hele jaar rond gebruiken. De weilanden kun je op verschillende punten open zetten en zo ook strookbegrazing toepassen van meerdere kanten.

Leuk ontwerp!

Hier zou ik persoonlijk aan toevoegen om achter op de track nog een voerplek te maken, en de drinkplaats ergens anders weg bij het eten. En als het mogelijk is een 'open' stuk in het bos dat ze kunnen spelen tussen de bomen.
Dan worden ze gestimuleerd om te lopen.
Misschien nog een tussenpad tussen het roze en gele deel terug naar het begin. Zodat als het natte stuk dicht is ze ook nog rond kunnen en bv als dat deel open is het tussenpad sluiten.

Zie ook wel eens paddock paradise systemen voorbij komen met een 1 richting poort, maar dan zou ik zorgen voor een kortere sluiproute tussendoor.

Echt een gouden plekje!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 05:25

Qua zichtbaarheid van draden: ik heb dun schrikdraad (dus geen lint of koord) en dat valt echt mooi weg in het landschap.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 08:13

Bruin lint of dun schrikdraad is misschien wel een optie ja! De weides zijn nu met dun schrikdraad gedaan, zal er de volgende x eens een foto van trekken. Tot nu toe altijd zitten sukkelen met batterijen (nooit stroom gehad aan geen enkele huurwei, in tien jaar tijd :') ). Nu kunnen we gewoon stroom van het netwerk nemen! Wonder :D

Aan "loop" wel geen gebrek hoor :) de weides zijn ruim! Al grazend leggen paarden ook behoorlijke afstanden af :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:55

Zou het lekker bij een weide houden en geen PP, het is ruim genoeg en anders is er overal paard aanwezig. Of je moet dat willen. :D
Maar als je natuur en paard samen wilt lijkt PP mij niet echt ideaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:04

Zolang je paarde tegen 24/7 gras kunnen én je hebt genoeg is dat geen probleem. Maar heb je er bij die óf te dik worden óf suikergevoelig zijn, dan is een PP een uitkomst; voldoende beweging en geen last van te dik of te veel suiker binnen krijgen.
Een paard is van nature niet bedoeld om 24/7 op een volle wei te staan, maar om rond te trekken om aan zijn behoefte aan eten te komen.
Dus een PP is zeker zo natuurlijk, zeker met wat leuke aankleding.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:06

Natuur en paard gaan in mijn beleving juist mooi samen in een paddock paradijs en het zou mij voor mijn paarden juist supergaaf lijken. Zeker als je zo'n mooie ruimte hebt als TS. Ik snap echter dat TS vanuit haar achtergrond een hele andere insteek heeft en het, juist om de natuur wat meer zelf in de hand te hebben, bij een "gewone paardenwei met schuilstal" wil laten. Ook goed. Ik vind het mooi om aan de zijlijn wat mee te krijgen van TS haar kennis en kunde en de beslissingen die zij daardoor neemt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:11

In een gewone paardenwei lopen paarden lang niet genoeg, ook dan is een track erbij zeer aan te bevelen. Ze lopen meer en kunnen hun routines meer ontwikkelen. Ook hebben ze meer te onderzoeken en worden daardoor meer cognitief uitgedaagd. Dus als het wel zou passen in het concept...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:20

josien_m_ schreef:
In een gewone paardenwei lopen paarden lang niet genoeg, ook dan is een track erbij zeer aan te bevelen. Ze lopen meer en kunnen hun routines meer ontwikkelen. Ook hebben ze meer te onderzoeken en worden daardoor meer cognitief uitgedaagd. Dus als het wel zou passen in het concept...

In een gewone wei lopen ze prima langere afstanden, de wei moet alleen groot genoeg zijn ;) met 5000 m2 ga je dat niet redden nee, maar of een pp dan zo veel verschil gaat maken :? Ben bang van niet.

Hier trekken ze ook gewoon regelmatig een sprintje door de wei van voor naar achter en weer naar voor en weer terug, bergje op en af.. Lopen naar de andere kant van de wei om te drinken terwijl er dichterbij ook gewoon water te vinden is enz

Van nature liggen er hier al keien in de wei, loopt er een stroompje doorheen, hebben hoogteverschil, liggen takken etc
Dus eigenlijk alles dat men graag in een pp wil hebben voor de afwisseling.

Vind het dus zonder om hier een pp van de wei te maken.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:21

Solleke_Noah schreef:
Bruin lint of dun schrikdraad is misschien wel een optie ja! De weides zijn nu met dun schrikdraad gedaan, zal er de volgende x eens een foto van trekken. Tot nu toe altijd zitten sukkelen met batterijen (nooit stroom gehad aan geen enkele huurwei, in tien jaar tijd :') ). Nu kunnen we gewoon stroom van het netwerk nemen! Wonder :D

Aan "loop" wel geen gebrek hoor :) de weides zijn ruim! Al grazend leggen paarden ook behoorlijke afstanden af :)

Super dat ze al grazend een heel eind lopen.
Maar in de winter als de wei nat is. word het vaak wat lastiger om ze aan ''de loop te houden''.
Daar heb je in een pp stukken minder last van want dan worden ze meer ''uitgedaagd'' om te gaan scharrelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:01

palousa_boy schreef:
Vind het dus zonder om hier een pp van de wei te maken.
Zo te lezen is dat ook niet nodig :D
Hier lopen ze iig beduidend meer als de PP open is.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:40

Haha! Ja je hebt ook al een PP zo te lezen!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:45

Ons "weitje" is ook 3ha, dat zal al schelen ;)
Ligt tegen een heuvel aan, veel graniet in de grond dus die keien komen vanzelf omhoog, veel grondwater dat overal omhoog komt dus er is bijna het hele jaar door stromend water (in de winter spoel je bijna weg en in de zomer loopt het heeeel langzaam, maar hard genoeg om de waterbakken vol te houden), en zo nog wat zaken die eigenlijk wel erg lekker zijn aan de wei.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:36

Wij hebben een stuk wei van 50 x 50 meter en een stuk van ca 35 x 100 meter. De punten van de weides liggen tegen elkaar. Als ze paarden van de paddock naar de verste wei lopen in een directe lijn leggen ze ca. 70 meter af. We hebben een track om het voorste weiland. Door de draden strategisch open / dicht te doen, moeten ze nu (25+25+25+25+50+50+50=)250 meter lopen om in de wei te komen :Y) Ze gaan momenteel 's avonds naar de wei (overdag zitten er te veel dazen), komen voor de nacht terug om water te drinken en 's morgens vroeg nog een keer. Halverwege de ochtend komen ze naar de paddock om daar de rest van de dag rond te hangen. Het liefst zag ik dat ze overdag ook meer lopen, maar ze worden opgegeten door de dazen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:54

mogen ze alleen voor de nacht water drinken en s'morgens nog een keer ..of lees ik verkeerd :P
hoeveel paarden heb je lopen dan ...ik vind 25 are en 35 erg weinig ..daar zou ik nog geen 2 weken één paard kunnen hebben op lopen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:50

besita schreef:
mogen ze alleen voor de nacht water drinken en s'morgens nog een keer ..of lees ik verkeerd :P
hoeveel paarden heb je lopen dan ...ik vind 25 are en 35 erg weinig ..daar zou ik nog geen 2 weken één paard kunnen hebben op lopen

Nee hoor, ze kunnen altijd bij het water (en hooi, en schuilstal). Wat ik beschreef is het dagritme wat ze zelf hebben verzonnen.
Ze kunnen momenteel (zomer) altijd van weiland via de track naar de paddock. In de paddock vinden ze hun schuilstal (met hooinetten) en de waterbak.
In de winter doen we de wei dicht; deze gaat alleen open als de bodem en de fructaanindex dat toelaat, en als we zelf aanwezig zijn. Mijn merrie (hb) mag dan niet mee de wei op, maar krijgt hooi op de track naast de wei van de andere paarden.

We hebben er vier lopen; shet, Welsh (125 cm), Quarter en KWPN'er. We werken met strookbegrazing en onbeperkt hooi altijd ter beschikking. Dit jaar hadden we mazzel: het naburige stuk van 3000m2 werd niet gebruikt en hebben onze paarden dus mogen afgrazen. Daarentegen hebben we het weiland van 3500m2 laten maaien tussendoor, omdat het anders te lang werd en zou gaan omvallen (dat is vorig jaar ook gebeurd, waardoor er dit jaar slechtere stukken in de wei zitten). Ik denk wel dat ze minder grazen dan ze op zouden kunnen, door de vele dazen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 18:04

Misschien denk ik te simpel, maar als ze willen bewegen dan doen ze dat toch, ik hoef ze niet te dwingen. In het paarden aan huis topic is dat onderwerp ook al verschillende keren gepasseerd. Ik heb gewoon idioot actieve paarden denk ik? :') Ze hebben echt verschillende keren per dag de gekke vijf minuten waarop ze met z'n allen druk rondscheuren. Gewoon zomaar voor de lol van het scheuren :P

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het wel heel interessant om te lezen allemaal :j dus hou vooral niet op met de suggesties!

Om nog eens inhoudelijk op het PP-ontwerp hierboven in te gaan: waar het pad loopt links, daar is een slootje in de wei voor drainage/afvoer regenwater, dus daar kan sowieso al geen pad. Naast het slootje kan wel, maar dan hou je een "loos" stuk over waar geen paard kan grazen. Kan als wilde strook misschien nog wel interessant zijn natuurlijk :P

palousa: jouw wei klinkt als een droom :D Sowieso wonen in Frankrijk haha. Ook tof dat jullie zo'n heuvels hebben, gratis achterhandtraining!

Maflinger: je zou inderdaad denk ik een PP heel mooi kunnen combineren met natuur. Er komen ook best wat PP-elementen zoals poeltjes :) enneh, bedankt voor het compliment, maar valt allemaal nogal mee hoor die kennis en kunde, hoop van dit project wel veel bij te leren!

miezelke: ik heb contact genomen met het RL met het paardenproject! Diegene die daarrond zal werken is nog op vakantie en neemt contact met me op zodra ze terug is. Ik ben benieuwd :) ze waren wel nogal verbaasd dat ik al op de hoogte was, want ze hebben nog geen officiële goedkeuring gekregen haha. Waar bokt al niet goed voor is :')

De paarden verhuizen zondag al :D dus nu even op sneltempo het kleine weitje in orde maken, dat ze daar al op kunnen, zodat we rustig tijd hebben om na te denken over de grote weides. Spannend :):) ben heel benieuwd hoe ze het gaan vinden. Voor mijn oude paard is het een terugkeer naar zijn 'roots', hij stond namelijk vlakbij ons nieuwe huis op de manege zijn hele leven lang en is dan bij mij op pensioen gekomen :)