[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:46

Nicje87 nee hoor uit alkmaar :D staat goed bekend (bij kennisen van me )

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:27

Wij zijn bij de hypotheker geweest, maar voelde er ons niet goed bij. Hebben nu iemand via via maar echt super fijn. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:43

Fee, wij hadden hetzelfde met de hypotheker :j

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:12

Ik hoor alleen maar negatieve dingen over de hypotheker. Wij hebben ook een fijn tussenpersoon die zo nu en dan belt of we al wat op het oog hebben enzo, die is echt wel gewoon betrokken. Voelt een stuk fijner dan zo'n irritante gladjanus :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:16

Bij nieuwbouw begin je met betalen aan de hypotheekverstrekker op het moment dat je de eerste termijnnota indient. Gaandeweg betaal je meer termijn en betaal je dus ook elke maand een beetje meer. Je gaat de volle mep betalen vlak voor de oplevering, bij de tiende termijn dus.

Wat nog in je depot zit krijg je rente over dat wordt afgetrokken van wat je moet betalen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:17

Liesje89 schreef:
Voelt een stuk fijner dan zo'n irritante gladjanus :=

Idd, dat :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:18

Sommige hypotheek adviseurs brrr handenwrijvende griezels. Helaas heb je ze wel nodig.

Maar hier onverwachts wat op het pad gekomen. Gister getipt over een huisje dat te koop staat in nord nord nord deutschland. :+ Vlak over de grens van nl. Heel erg binnen budget. Al aangepast voor rolstoel gebruik. Afgelopen jaren heel grondig verbouwd, vernieuwd enz. Regio ken ik totaal niet. Dat word dus paar dagen rondrijden daar. En wat ik echt net vers hoor ook mogelijk tijdelijk te huur als scheiding wat langer tijd neemt dan gedacht. :j
http://www.anker-immo.nl/anker/page/5 Nummer 117. Inmiddels partikuliere verkoop. Hoop zand is weg alleen huisje staat nu stampvol met meubels van huidige huurster. Kan dus best dat het ipv nl of frankrijk dld gaat worden. Hihi

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:22

Wij hebben alleen zo'n gratis hypotheekgesprekje gehad met de ING. Vond dat we toen fijn geholpen zijn, aardige man, beetje een slijmbal maargoed. Was wel in 2015 en met de oude situatie dus wij weten ook niet meer precies hoeveel we kunnen lenen.

Dank je Sammie!

Wat een schattig huisje, Karuna. Hopelijk wordt het wat. Duitsland schijnt wel goedkoop te zijn, dacht ik?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:26

Ja alleen hypotheek is heel moeizaam. En veel eigen geld nodig naar verhouding. Heb dat al uitgezocht en heb twee banken gevonden in die regio eerder al die hypotheek willen verstrekken. Was eerst ja daarna nee en daarna weer ja. Huis zou dan in 10 jaar afbetaald worden en dan nog twee jaar kostenloos wonen en heel hard sparen voor de periode na allimentatie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:34

@karuna: leuk huisje! De omgeving daar is trouwens minder spannend, beetje vergelijkbaar met noord-oost groningen zeg maar. Maar ik snap goed dat dit voor jou een interessante optie is :j
In het verleden was het trouwens nog wel eens zo dat Duitsers hun keuken meenamen bij verhuizing. Geen idee of dat nog zo is, maar misschien wel even iets om uit te zoeken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:38

Klopt keuken blijft achter in dit geval. De huurster gaat eruit en de eigenaar kan er zelf niet meer gaan wonen wat het idee was, alles blijft achter aan aparatuur en zo. Ik ken de omgeving helemaal niet. Noordelijkste wat ik bekeken heb tot nu toe is sellinge en de omgeving stadskanaal, valthermond, exloermond enz.

Moet een aantal dingen goed nagaan. Soort grond, hoeveel last van delfzijl en eemshaven kwa stank vervuiling enz. Waterpeil, waar laat ik de paarden enz.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:42

Ziet er leuk uit dat huisje!

Vanavond nog eens zitten rekenen met die rekenhulpjes, zit maar zo'n verschil van 30.000 euro tussen de berekeningen van de verschillende verstrekkers... Niet echt behulpzaam dus.

Weet iemand trouwens hoe het zit met onregelmatigheidstoeslag? Ik heb die wel (niet superveel maar toch wel een beetje) maar wil die niet meenemen in het berekenen wat ik maandelijks te besteden heb omdat dat erg kan fluctueren, maar wat ik begreep is dat ze dat ook niet tot het vaste inkomen rekenen? Klopt dit of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:26

Ik ga morgen 2 huizen bekijken :j

Zit wel in dubio, de ene heeft echt een perfecte ligging (Bij station en sportschool, goede kant tov werk/ouders) is van binnen ontzettend mooi opgeknapt, kan er zo in. Maar wel een tussenwoning, nog deels enkel glas en er zit asbest in. Ook is ie een stuk duurder dan de andere.
Andere is qua ligging dus minder, wel netjes (minder mooi als nr 1), kan er ook zo in. Is een hoekwoning, volledig dubbel glas, geen asbest en een stuk goedkoper!

Vind de ligging toch wel heel belangrijk.. Eerst morgen maar eens kijken of het echt zo mooi is als de foto's..

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:28

Wat overwerk betreft kan het meegenomen worden als het structureel is, maar van horen zeggen wordt dat niet overal gedaan.

Leuk huisje in Duitsland.
Wij hebben ook gekeken, wat een prijzen, alleen veelste ver weg helaas.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:48

Leuk huis Karuna!

Wij hebben ook gekeken in Duitsland maar hier net over de grens (bij Venlo of Roermond) liggen de prijzen maar net iets lager dan in Nederland en je moet een smak eigen geld meenemen. We zouden ook niet te ver Duitsland in willen, max kwartiertje rijden want ik zou de kids wel gewoon in NL op school willen laten dus dat ging 'm niet worden. Vriendin van mij heeft dat wel gedaan en een bouwval gekocht, twee jaar aan verbouwd en nu wonen ze daar wel geweldig maar twee jaar in een bouwput wonen met 3 kinderen zien we niet zitten.

Relaxed, spannend! Ligging is voor ons ook heel belangrijk. Als je dat duurdere huis kunt betalen kun je natuurlijk in de loop van de tijd nog het glas vervangen en asbest (laten) verwijderen. Hopelijk is het net zo mooi als op de foto's. Bij ons vielen 7 van de 9 huizen die we bekeken hebben flink tegen!

Marloes, sommige tools pakken standaard 10 jaar vast rentepercentage en andere bijvoorbeeld 20 jaar. Wellicht komt daar het verschil vandaan? Of je wel of niet met nhg gaat kopen scheelt ook enorm in het rentepercentage.

Morgen de koopovereenkomst tekenen! We hebben de kopers al een keer gezien maar ik ben toch benieuwd :j .

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:48

Relaxed schreef:
Ik ga morgen 2 huizen bekijken :j

Zit wel in dubio, de ene heeft echt een perfecte ligging (Bij station en sportschool, goede kant tov werk/ouders) is van binnen ontzettend mooi opgeknapt, kan er zo in. Maar wel een tussenwoning, nog deels enkel glas en er zit asbest in. Ook is ie een stuk duurder dan de andere.
Andere is qua ligging dus minder, wel netjes (minder mooi als nr 1), kan er ook zo in. Is een hoekwoning, volledig dubbel glas, geen asbest en een stuk goedkoper!

Vind de ligging toch wel heel belangrijk.. Eerst morgen maar eens kijken of het echt zo mooi is als de foto's..

Spannend! Succes morgen. Hopelijk heb je er bij een zo'n goed gevoel dat je niet hoeft te twijfelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:58

Mijn man is vrachtwagenchauffeur en deze hypotheekadviseur zei dat zijn overuren allemaal mee kunnen, omdat het bij dit werk structureel en 'normaal' is..
Maar hij wil er niet zo ver in, dus houdt zelf een marge aan..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:00

Maar wat als hij ziek wordt of ander werk moet nemen ivm omstandigheden? Ik zou er niet vol op in gaan iig,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:00

Sammie schreef:
Maar wat als hij ziek wordt of ander werk moet nemen ivm omstandigheden? Ik zou er niet vol op in gaan iig,

Nee precies, dat zeg ik ook ;)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:11

Flore spannende maar super fijne dag voor jullie morgen!

Ik draai ook wisseldiensten. Maar wij hebben alles minimalistisch berekend gezien wij nu nog geen kinderen hebben en ook willen blijven sparen voor de toekomst en verbouwingen etc.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:13

Het gaat bij mij niet om overuren maar echt om ort i.v.m. Avond-, weekend- en nachtdiensten maar wij hebben geen regelmatig rooster daarin. Ene maand kunnen we niets hebben en de andere maand juist veel... Maar als ik het zo hoor zal ik het idd niet mee rekenen;)

Ik denk dat ik maar van het laagste uitga wat die rekenhulpen aangeven, dan kan ik mij niet rijk rekenen en mij goed laat adviseren.

Denk wel dat ik een huis met nhg ga kopen, ben maar alleen, weliswaar met vast contract, maar dat is tegenwoordig geen garantie meer.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:37

Hier ook de nacht toeslagen niet meer gerekend. Ze zijn niet regelmatig en zitten niet standaard bij ons salaris. Als je die dan wel elke maand hebt is het mooi meegenomen.

Wij hebben morgen weer een gesprek met de hypotheekadviseur. En ook al hebben we eerder te horen gekregen dat we het kunnen lenen ben ik toch best wel zenuwachtig. Dat 'ie ineens gaat zeggen dat het ineens niet meer kan of zo.

Ik kan pas rustig ademhalen als ik de sleutel in mijn handen heb over twee maanden. :')

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:01

Mijn vriend draait ook extra diensten die omdat ze structureel zijn meegerekend zouden kunnen worden, maar dat doen we ook niet. Geloof dat wij nu op zo'n 75% zitten van wat we zouden mogen lenen, ik vind het meer dan genoeg en zo zitten we nog precies op de NHG grens, vinden we een fijn idee.

Qua adviseurs, bij mijn vorige appartement na een aantal gesprekken bij de Hypotheker beland, zat toen een fijne adviseur. Tussendoor 2keer een gesprek daar gehad wat niet beviel en dus overgestapt. Hele fijne adviseur die echt hard voor ons loopt en heel flexibel is in het maken van afspraken, prettig als je allebei fulltime werkt!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:42

We hebben het wel een beetje meegenomen, want we hebben ook gekeken naar wat de maandlasten gaan worden. We gaan mede door de lage rente stand heel veel minder betalen.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:54

Mijn vriend is conducteur en in principe nemen ze het gemiddelde onregelmatigheidstoeslag van hef afgelopen jaar. Het ligt ook aan de werkgever wat zij op de werkgeversverklaring opschrijven :).