Moestuin wie o wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Re: Moestuin wie o wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 12:21

@ Chamion ik zou de sterkste plantjes uitkiezen!

Ik heb gister nog bieslook gekocht voor thuis en prei die ik thuis eerst ga voor zaaien.
Gister avond zo dom geweest om een bak met zonnebloemen in wording te laten vallen.. Me nichtje logeert hier en ik dacht, zet de bakken even op het bureau, kan ze even goed haar gordijn dicht doen.. Helaas alles omgeknakt :(

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:04

Handig met die yoghurt potjes! Die ga ik hier ook maar even verzamelen
Heb nu potjes met gaatjes aan de onderkant. Gevolg als ik teveel water geef lekt t aan de onderkant er weer uit :')

Jammer van de geknakte plantjes!
Maar gewoon laten staan evt ondersteunen
Vaak redden ze t nog wel

heleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:00

Hier ook voor het eerst bezig met een moestuintje.
Ik zag pineberry's (ananas aardbei) voorbij komen, waar hebben jullie die vandaan gehaald?
Die staat namelijk nog hoog op mijn lijstje :D

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:11

Die yoghurt bakjes zijn heel handig bedacht!
Heb toevallig nog een bakje van kwark staan en een bakje van griekse yoghurt, die maar even bewaren voor mijn zaadjes.

Ik denk dat het pas volgend jaar wordt dat ik echt met mijn moestuin kan beginnen. Heb de vierkante meterbak in de garage liggen maar eerst moet de tuin overgespoten worden met gif zodat alle rommel doodgaat en we daarna de tuin weer kunnen gaan opbouwen. We hebben nu een zwarte zandvlakte achter het huis. En pas daarna kan ik mijn moestuin een plekje gaan geven in de tuin.
Nu eerst maar zorgen dat mijn aardbeien en mijn muntplantje het overleven.

Dus zaaien kan tot de langste dag van het jaar? (21 juni) Dat ga ik even opschrijven, anders vergeet ik het weer :P

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:15

Heleeen_ ik heb ook de pineberry's ze zijn heerlijk vorig jaar voor het eerst gehad in de tuin en ze staan nu al weer vollop in de bloei.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:16

Waar kun je die pineberry's kopen? Ik heb ze nog nergens gezien bij mij in de buurt namelijk.
Ze lijken mij ook wel heel lekker.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:26

Wij sparen alle plastic bakjes/emmertjes enz inderdaad op voor het zaad. Later ook handig om met oosten te gebruiken. Verder ooit nog een grijs verleden allemaal verschillende maten broodbakken gekregen (zoals in de winkels/bakkers gebruiken) Heel handig voor de aardappels en appel oost.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:29

De pineberrys heb ik bij countryfair gehaald maar je kan ook zaadjes via marktplaats kopen

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:32

Via internet bakker - Hillegom .nl heb ik de pineberrys vandaan

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:45

Ik had al mn plantjes in een kas gezet tegen de kou
Alleen was t wat te warm voor de broccoli basilicum en dille

Maar er was ook condens gevormt en dat is op de tomaten terrecht gekomen
Die hebben nu wat gele plekken op de bladeren
Is dat erg/kan dat kwaad?

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:26

Yeaah! nieuwe ananas aardbeien gescoord op de bloemetjesmarkt in Leeuwarden!

Ik heb te weinig verstand van tomaten.. daar kan ik je niet bij helpen..

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:57

corientjuhh schreef:
Ik had al mn plantjes in een kas gezet tegen de kou
Alleen was t wat te warm voor de broccoli basilicum en dille

Maar er was ook condens gevormt en dat is op de tomaten terrecht gekomen
Die hebben nu wat gele plekken op de bladeren
Is dat erg/kan dat kwaad?

Volgens mij is dat niet zo erg er komen toch weer nieuwe bladeren aan

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:33

Die bakjes van de (afhaal-)Chinees zijn ook perfect. N paar gaatjes in de deksel en kweken maar :-)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:39

Laten we nou net vanavond chinees eten O:)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:50

Ik ga morgen mijn tuintje inplanten. Alleen nog even langs het tuin centrum in gaas te halen

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:47

Onze prachtige koolplanten en andijvie is opgegeten, door wel 3 soorten beesten. Namelijk slakken, vogels en de konijnen/muizen hebben erin gezeten. 4 dagen terug buiten gezet om uit te harden. Gisteren volledig weg gevreten......ZUCHT, opnieuw ingezaaid dus...

Ook hard bezig geweest een nieuwe compost plek te maken met betonpalen en platen. Zijn in totaal 4 kruiwagens met paardenmest in gegaan en 7 kruiwagens met compost uit de oude composthoop (onderste laag was ruim 20 jaar oud) En die onderste laag is in de kas gedaan, omdat de aarde daar erg arm was geworden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:30

Oh wat zonde van je planten chamion :(
Van slakken heb ik er echt genoeg maar konijnen en muizen dan weer niet.
Ik heb van die vierkante meter bakken waar ik mijn kool in heb met insektengaas erover. Werkt ook tegen duiven die hier de hele dag naar mijn kolen loeren en koolwitjes en als windbreekgaas. Slakken kruipen er gewoon onderdoor.
Wat een grote composthoop :oo die van mij is ook maar 1 vierkante meter misschien dat hij daarom ook niet echt warm wil worden (30 graden)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:40

Zo mijn plantjes staan. Zaadjes zijn gepland. Zal morgen even een foto maken

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:42

Oww Chamion, wat frustrerend! :(

Mijn bak is bijna klaar :D Vandaag of morgen nog even een lichting grond erin (die aanhanger die er al in zit vult m niet := ) en dan kan ik los :D De palen in het midden zijn om de tomaat straks aan te binden, draadje komt dan overdwars. Alleen nog even uitzoeken hoe dat precies werkt :P Wil dan aan de achterkant kijken of ik mijn courgettes en pompoenen omhoog kan leiden, peultjes en kapucijners neerzetten. Dan dus een rij tomaten, en dan afhankelijk van de ruimte nog ergens sla, bietjes, paprika's, wortels en alles wat ik nog meer ga verzinnen :P
Afbeelding

Alleen heb ik volgensmij in het proces wel de clematis vermoord -O-

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:15

Het ongedierte is nog nooit zo vroeg zo erg geweest. Meestal pas met een maand dat we onze planten gaan afdekken. Gelukkig is het nu vroeg genoeg om opnieuw in te zaaien.

Mooie bak imd. Ik denk dat die nog wel hersteld. Voor volgende seizoen, neem peultjes en kapucijners waarvan de plant klein blijft. Kan je beter kwijt in zo bak en hoef je niet zoveel op te binden of hekken erbij te zetten. Kippengaas werkt ook goed bij de tomaten. En zet de courgettes en pompoenen een beetje aan de rand neer, zodat de plant over de rand kan groeien. Want die worden enorm groot met veel groen. En van de courgette kan je de bloemen eten (recepten massaal op internet te vinden) Laat ze trouwens niet te groot worden. Als ze te groot zijn (ze kunnen tot +5 kg groot worden) kan je ze niet meer eten en kan je ze aan de beesten voeren.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:31

OMG een paar dagen terug de tomaten planten van huis meegenomen naar de volkstuin en overgezet in een grotere bak. Ook nu weer heeft alles het overleefd en kon ik ze vandaag weer groter zetten. Ik heb meer dan 30 tomaten planten (deze zullen niet groter worden dan 50 cm, speciaal ras)

Ook vandaag mijn trots met Okra planten weer uitgezet. Die willen duidelijk in grote potten staan. Ook de voorgetrokken wortelen komen heel goed op. Dus hopelijk kan ik die binnenkort in de volle grond gaan zetten. Ook weer wat muizen gaten ontdekt, maar helaas in de kas waar de tuinkatten niet in kunnen dus maar gif neergezet. Ben er geen fan van maar ik ga ook geen vallen neerzetten (ik ga zo dood beest niet aanraken of te zien) en een val waarin ik ze levend vang heeft ook geen nut, tenzij ik de kat erbij in zet...

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 19:36

Ik ben een lang weekend weg geweest en dacht na mijn stage ik rij even door naar de tuin, regende even niet zo hard. Alles groeit echt SUPER hard! Helaas ook het onkruid... Hier wat foto's!

kool, sla en andijvie
Afbeelding

Aardbeien
Afbeelding

Aardappel
Afbeelding

Spinazie ( moeten we deze week maar gaan eten!! :))
Afbeelding

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:52

Yeahhh
De sugersnaps hebben nu bloemen en de aardbeienolant zit ook vol met bloemen en dikke aardbeien en aan de kruisbes zitten al heel veel kleine kruisbessen en de framboos heeft nu bloemen.
En de tomaten planten groeien ook als een gek net als de bieten,de knoflook en de ijsbergsla.
Alleen de paprika en de pepers lopen iets achter maar dat komt wel goed :)

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:51

Bij ons groeit ook alles heel goed, ik heb gisteren mijn eerste eigen aardbei kunnen eten :+
Het is nog even wachten op de ajuintjes en aardappelen die moeten bovenkomen, maar de rest groeit echt super.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:14

Hier groeit mijn aardbeienplant ook super. De kleine moestuinbakjes van de AH zijn nog steeds niet opgekomen jammergenoeg. Mijn muntplant gaat ook wel lekker!

Kan niet wachten tot de tuin zover klaar is dat ik mijn moestuinbak een plekje kan gaan geven!