Vandaag gehoord dat de oplevering voor de 2e helft september gepland staat. Het dak ligt er inmiddels op. 10 juli is er een kijkdag. Ik ben de dagen al aan het aftellen
@ collendoorn. Tip: Ga niet naar een DMG (mandenmakers groep) keten, want die proberen je altijd diezelfde dag nog te laten besluiten en blijven daarna achter je aan bellen.
Ja idd, laat je niet opnaaien dat je moet tekenen.
Wij hadden zaterdag de dag van de bouw bij ons project, waren 4 huizen open gesteld en info over de volgende fase (5, wij zij fase 3). Zijn in ons eigen huis geweest (was niet open, maar ff gevraagd), muren zijn gestuukt en aankomende week komen de binnen muren en wordt het laatste stuk gemetseld (laatste stukje boven de uitbouw). We zijn in het andere blok met dezelfde woningen binnen geweest, daar zijn ze verder en staan de muren binnen al. Leuk om wat meer gevoel van de ruimte te krijgen. Verder nog in een huis geweest waar het plafond al klaar is. Weer heel wat wijzer geworden in 1 dag, erg leuk.
Vandaag de aannemer gebeld. Krijgen over een week of 2 een uitnodiging voor een kijk dag!!! Ben zo benieuwd hoe het van binnen is.
Wijslander
Geplaatst: 15-06-15 18:57
Wat leuk, een nieuwbouwtopic! Mijn vriend en ik zijn met onze neuzen middenin een nieuwbouwproject gevallen. Een maand geleden ontdekten we dat de huizen die in aanbouw waren toch wel érg leuk werden en volgende maand worden ze al opgeleverd. Vorig weekend op de kijkdag geweest en een optie genomen op een van de woningen (ze gingen bijna als warme broodjes over de toonbank, gekkenhuis!), nu lopen we er regelmatig met de honden naartoe om bij de hekken te staan zwijmelen
Nu zijn we zo ongeveer 100 dingen tegelijk aan het regelen (het zat niet helemaaaal in de planning om op zo'n korte termijn een huis te kopen) en we wachten nog in spanning af of het contract van mijn vriend verlengd wordt (dat loopt net volgende maand af, zal je altijd zien natuurlijk). Als dat zo is, krijgt hij direct een intentieverklaring en kunnen we alles doorzetten.
In de tussentijd lees ik vast mee hier, zie handige tips voorbij komen over werkende muren en al die dingen waar wij nog helemaal niet aan hebben gedacht!
Zit momenteel even met 2 vragen waar iemand hier misschien ook wel antwoord op weet: de kosten die je maakt bij het afsluiten van een hypotheek, kun je die tegenwoordig nog in je hypotheek opnemen of moet je die apart betalen?
En wat zijn nu nog de mogelijkheden om de hypotheek te verhogen en van dat geld het huis aan te kleden (tuin, vloer...)? Vroegah kon je van dat extra geld gewoon een auto kopen als ik de mensen om mij heen moet geloven, maar volgens mij is dat nu niet meer helemaal zo..?
Sammie
Geplaatst: 15-06-15 19:37
Auto is al jaaaaaren niet meer zo. Je kunt 103% van de aankoopprijs lenen. maar hij nieuwbouw is dat misschien weer ietsje anders. Wij hebben onder voorwaarden van vorig jaar geleend en zaten ver onder onze max dus toen waren er weer wat andere regels van toepassing.
Mintgroen
Geplaatst: 15-06-15 19:52
Vandaag te horen gekregen dat we nog wat meer kunnen lenen dan we dachten we hadden al wat geld voor een keuken ingecalculeerd, maar nu kunnen we gelijk de vloer (deels) erbij doen Ik had al eerder in dit topic advies gevraagd over een aanbouw ja of nee..
Dat ging financieel toch net niet lukken. En aangezien ik al jaren van een mooie serre droom... Gaan we daarvoor sparen. De extra ruimte hebben we nu nog niet nodig, dus we hebben nog wel even
Sonja: Bij de Hypotheker mag je de kosten van het laten maken van je hypotheek a 4000/4500 niet bij je hypotheek betrekken. Wij zitten nu bij iemand anders en daar was het bedrag 2500 en dat mocht wel bij de hypotheek erbij in. Dus het loont zeker om even je research te doen!
Marsu
Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-15 07:47
@seni, wat vreemd. Dat heb ik wel gewoon gedaan. Ook bij de hypotheker
Bij de Hypotheker hebben we vorige week een intake gehad en toen niet gehoord dat de kosten niet bij de hypotheek in zouden kunnen, dus daar ga ik zo meteen over bellen
EstherMe, klopt ja! Zoals het er nu naar uitziet vinden wij het huis in de standaarduitvoering perfect en kiezen we dus niet voor de meerwerkopties, maar hebbben wel over een dakterras nagedacht.
Sammie, hihi het zijn ook allemaal oudere mensen die het meteen hebben over een auto. De prijs van het huis dat we op het oog hebben ligt ook een heel stuk onder de maximale hypotheek die we kunnen krijgen, dus ik hoop dat er voor ons ook iets meer mogelijk is dan 3% extra...
Morgenochtend naar de makelaar om alle verdere stappen door te nemen en maar hopen dat mijn vriend heel snel iets hoort over zijn contract!
Ik word straks teruggebeld, dus dan weet ik meer. Toch wel lastig om een keuze te maken voor een hypotheekadviseur vind ik. We hebben er nu bij 3 intakes lopen, waar hebben jullie op gelet?
Mintgroen
Geplaatst: 16-06-15 09:59
Wij zijn eigenlijk gewoon naar de hypotheekadviseur gegaan waar mijn schoonouders 2 jaar geleden ook geweest zijn De makelaar bood ons ook nog een hypotheekadviseur aan, maar dat was al niet meer nodig
Degene waar we nu zitten, zette voor ons alles heel duidelijk op papier en legde alles ook goed uit. Wel zo fijn als je zelf nog nergens verstand van hebt ook nam zij contact op met de makelaar over bepaalde dingen die in het koopcontract stonden. Weet niet of dat bij alle adviseurs is, hoor maar mijn broer zat bij een adviseur die heel laks in alles was, alles duurde ontzettend lang! Bij ons wordt alles echt snel geregeld
Bij ons is enkel nog maar de draad ronde de weide verwijderd, zondag komt de boer maaien . Begin me alleen af te vragen wat de huidige bewoner gaat doen, afspraak was dat hij tot jan kon blijven wonen, maar ik heb de indruk dat hij er stiekem vanonder gaat muizen
Sammie
Geplaatst: 17-06-15 09:27
Sonja89 schreef:
En ik ben er inmiddels achter dat tuinen en vloeren daarbij horen: handig!
Bij ons zat er wel een max aan trouwens. Wij wilden nog 5.000 euro extra voor de tuin, maar dat kon volgens de hypotheekman niet. Denk zelf dat het meer met de NHG te maken had, daar zaten we nu net onder. Ach zo'n ramp vond ik het niet. Die tuin komt wel
Nou, ik kan me hier nu officieel melden.. we hebben vrijwel alles rond en als het goed is zitten we over een jaar rond deze tijd in ons huis! wat in november gebouwd gaat worden in Deventer