Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

Re: Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:21

Jeetje wat een rot situatie, met die makelaar valt dus echt niet te praten. Ik ben benieuwd of ze 2 april komen, al heb ik er een hard hoofd in.... Succes

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:24

Nee ze komen echt niet denk ik hoor.

Even een casus hoor:
Stel je voor je komen wel, maar je hebt geen voorinspectie kunnen doen want die afspraak hebben ze nu afgewezen. Wat ga je dan doen? Wat zijn jouw rechten om dan te zeggen, ik doe het niet want ik heb geen voorinspectie kunnen doen?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:25

Zou toch de notaris even inlichten over het feit dat er geen voorinspectie plaats kan vinden voor de 'overdracht' .
Niet dat ze daar zodadelijk wel verschijnen en je geacht wordt iets te tekenen zonder het gezien te hebben.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:26

Ik denk dat het haar goed recht is om dan alsnog eerst een inspectie te eisen en de extra kosten voor de notaris te declareren bij de makelaar/verkopers.
Maar dat ik mijn boeren-fluitjes-theorie :+

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:31

Tuurlijk, maar dan nog is het netter dat de notaris weet dat er in ieder geval niet getekend gaat worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:16

De notaris voorbereiden kan idd geen kwaad al denk ik wel dat ze daar ook al weten hoe laat het is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:43

Ik vind het raar dat de notaris zelf niks meldt, normaal wordt je uitgenodigd voor de overdracht en zou er dus ook een melding moeten komen dat de tegenpartij niet komt.
Ik neem aan dat de makelaar wel contact opneemt met de notaris

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:54

Ik vind het ook raar dat je pas vandaag contact hebt opgenomen met de makelaar. Ik zou echt elk uur van de dag aan te telefoon hangen met hem en ook met de verkopende partij. Zoat ze echt letterlijk strontziek zouden worden van me. Want als de verkopende partij nou alsnog 8 dagen later laat passeren dan heb je nog geen poot om op te staan en heeft de verkopende partij alsnog hun 2 weken extra. Want het gaat namelijk over werkdagen en dan tellen de zaterdag en zondag niet mee. Ik denk zelf dat de makelaar heel goed weer waar hij mee bezig is!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:57

Ja, die makelaar laat het er gewoon op aankomen en continue aan de telefoon hangen helpt echt niet.
Hij heeft een vies spelletje gespeeld waar ts de meeste last van gaat ondervinden. Het enigste wat ts kan doen is, onder de koop uitgaan met meenemen van tien % van de koopsom, dat wil ze niet en de makelaar weet dat dus spelen ze het zo. Op deze manier regelt hij (helaas) legaal dat de verkopers twee weken respijt hebben zonder dat het hun wat kost, klootzak.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:04

bigone schreef:
Ja, die makelaar laat het er gewoon op aankomen en continue aan de telefoon hangen helpt echt niet.
Hij heeft een vies spelletje gespeeld waar ts de meeste last van gaat ondervinden. Het enigste wat ts kan doen is, onder de koop uitgaan met meenemen van tien % van de koopsom, dat wil ze niet en de makelaar weet dat dus spelen ze het zo. Op deze manier regelt hij (helaas) legaal dat de verkopers twee weken respijt hebben zonder dat het hun wat kost, klootzak.

Dat denk ik dus ook. Hij zorgt er dadelijk gewoon voor stop de laatste dag alles bij de notaris geregeld heeft en dan heeft TS geen geld en de verkopende partij hun 2 weken extra.
Dus TS ben slim en als ze er dinsdag niet zijn zie dan lekker van de koop af en neem je 10%

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:10

Als het om ander (koop)ruimte gaat lijkt het mij sterk dat dat in 8 werkdagen geregeld is. Hele dagen lopen bellen gaat er echt niet voor zorgen dat ze wel op 2 april leveren.

Ts heeft haar huur al opgezegd.
We kunnen nu wel gaan wat alsen, maar het is nog geen eens 2 april.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:16

Wat een vervelende situatie voor je.
Het punt van Sakkia lijkt me wel een goede: stel dat ze wel komen opdagen dinsdag maar dat er geen vooroplevering is geweest? Is daar wettelijk iets over geregeld? Is dat alsnog ter plekke af te dwingen?
Is het trouwens echt zo dat de oplevering zonder boete zomaar een week uitgesteld kan worden?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 19:40

3bengels schreef:
bigone schreef:

Dat denk ik dus ook. Hij zorgt er dadelijk gewoon voor stop de laatste dag alles bij de notaris geregeld heeft en dan heeft TS geen geld en de verkopende partij hun 2 weken extra.
Dus TS ben slim en als ze er dinsdag niet zijn zie dan lekker van de koop af en neem je 10%

Dan heb ik wel geld, ze moeten mij namelijk al mijn financiële schade die ik op loop door die 2 weken vertraging vergoeden ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 19:43

DonCamillo schreef:
Wat een vervelende situatie voor je.
Het punt van Sakkia lijkt me wel een goede: stel dat ze wel komen opdagen dinsdag maar dat er geen vooroplevering is geweest? Is daar wettelijk iets over geregeld? Is dat alsnog ter plekke af te dwingen?
Is het trouwens echt zo dat de oplevering zonder boete zomaar een week uitgesteld kan worden?

Die 8 dagen zijn wettelijk geregeld bij een ingebrekestelling, staat ook zodanig in het contract. Wel zijn ze, zoals hierboven al gemeld, verantwoordelijk voor al mijn financiele schade die ik oploop door die 8 dagen vertraging.
Wat jij je af vraagt over als ze wel komen opdagen, maar dan zonder vooroplevering vraag ik mij ook af. Het huis moet volgens de voorwaarden in het contract leeg zijn en voorzien zijn van een nieuwe voordeur. Lijkt mij dat ik er van uit mag gaan dat van beide geen sprake is als die eindinspectie niet plaats kan vinden op die dag

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:22

3bengels schreef:
bigone schreef:

Dan heb ik wel geld, ze moeten mij namelijk al mijn financiële schade die ik op loop door die 2 weken vertraging vergoeden ;)[/quote]

Zo heel veel geld hou je dan niet over want wat ze dan moeten betalen is de notaris en de dag vrij die je genomen hebt. De rest daar hoeven ze niet voor te betalen als ze binnen 8 werkdagen alsnog passeren bij de notaris. Want de kosten die je maakt voor de eventuele mensen die in je huis komen werken zoals een stukadoor of een tegelzetten enz. Die betalen ze niet omdat je die kunt verzetten (wij hebben in het zelfde mee gemaakt toen wij ons huis kochten) ze zeggen dan gewoon van je hebt zelf de planning zo strak gemaakt. En helaas kun je daar niks tegen in brengen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 21:26

ze moeten wel mijn huisvesting e.d. betalen. Alle kosten die ik maak doordat hun niet op 2 april aanwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:35

Jeetje wat een gedoe allemaal.
Er zitten helaas ook rotte appels tussen de makelaars.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:38

Bwoei zeg wat een flutsituatie....... Mijn nekharen gaan er van overeind staan :\

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:08

als de eindinspectie niet klopt (je zou bijv. even langs het huis kunnen rijden om te kijken of die voordeur is vervangen).. dan kan je de notaris een bedrag van de koopsom in depot laten houden tot de oplevering wel correct is.. dat is een financiële stok achter de deur voor de verkopers.

durf je een uurtje voor de afspraak bij de notaris bij de verkopers langs te gaan? buiten de makelaar om dan dus.

ik heb in eenzelfde situatie gezeten, maar toen was ik verkoper en kwam de koper bij de notaris niet opdagen... boel stress en gedoe, maar uiteindelijk heb ik toen wel al mn kosten vergoed gekregen en is de koper alsnog verplicht het huis af te nemen.

veel sterkte!!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:08

Nog wat gehoord TS?
Hoelaat zou de overdracht plaats vinden?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:39

Ben ook heel benieuwd of er vandaag wat gaat gebeuren. Wat een nare situatie!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:40

Heel veel succes vandaag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:00

Nou... Sterkte vandaag!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:01

Heel veel succes en sterkte.

Ik hoop dat je ons aan het einde van dag een positief verhaal kunt vertellen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:07

Hier een stille meelezer. Ik wil je ontzettend veel succes wensen vandaag, ik hoop echt dat het met een sisser afloopt!

Het is wel spannend zeg.... :=