Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:13

GamblersCup schreef:
Ik deed het vroeger ook met aangelengde spiritus hoor, maar nu weet ik dat dat geen goed idee is. En bezuinigen op een 1,5 literfles antivries van 2 euro zet hier geen zoden aan de dijk, doe ik de hele winter mee.

ligt er misschien aan hoeveel je op de weg zit, maar ik doe daar dus echt geen hele winter mee :)

verder gebruik ik dat spiritus mengsel al jaren en mijn ouders ook. het zit in alle auto's zowel de oude, als in de nieuwe (bedrijfs)auto's en nog nergens ooit een slangetje vervangen dus dat zal allemaal wel meevallen.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:18

zonnebloem18 schreef:
Ik begreep dat de vaatwasser alleen zuiniger is als je de vaat niet afspoelt na het eten, wat de meeste mensen toch wel weer doen.

Ha,ha, bij ons doet de hond dat werk, dus dat scheelt afspoelen.

Verder hebben wij een alles brander die het enorm goed doet, 1 uur voordat we s'avonds naar bed gaan zetten we de kamerdeur open zodat de warmte ook naar de slaapkamer toe kan. Daar hebben we het zo rond de 16 graden, dus heerlijk om te slapen.
En ik heb altijd een kleine ketel water op de kachel staan voor theewater en een grote ketel voor sopjeswater. De warmwaterkraan gebruiken we haast niet. Het hout voor de kachel hebben we van onze eigen bomen en in het verleden hebben we ook wel eens hout gekregen van mensen die er afwilden en daar zelfs geld voor betaalden :D .

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:35

Kerstboom staat hier alleen aan als we thuis zijn.
Dus 's nachts gaat hij uit, en overdag is hij ook bijna de hele dag uit.

Verder doe ik nu zoveel mogelijk de kaarsjes aan ipv lampen, staat ook nog eens gezellig !!

Mootje

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:01

Zucht, mijn koelkast is op sterven na dood.... ik moet morgen dus op zoektocht naar een andere koelkast ^) en dat te bedenken dat ik die keuken pas 4 jaar heb!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:36

Ik dacht dat een koelkast 5 jaar garantie was?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:01

Heb ik opgezocht en tot 4 atag apparaten is het 2 jaar :+
Nu moet ik zeggen dat ik gebonden was aan 1 keukenleverancier en ik hier geen hoge pet van op heb....

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:05

Das balen!

Kerstboom staat bij mij alleen sochtends aan.als ik aan t ontbijten ben en savonds als t donker is.

Verder hebben wij een deel vh media zooi (dvd speler playstations, en zo'n recorder allemaal op een aparte stekkerdoos zodat ze niet onnodig op stand-by hoeven staan.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:10

Ah, en toen ik vanmiddag aan het strijken was bedacht ik mij dat ik vroeger altijd wanneer ik een bloes had gestreken deze eerst netjes dicht knoopte en opvouwde voordat ik de volgende ging doen. Maar dat heb ik een tijd geleden ook al aangepast omdat een strijkbout best veel energie vreet. Ik doe nu dus eerst alles strijken en als alles gedaan is zet ik direct de strijkbout uit ( meestal als ik al halverwege de laatste bloes bezig ben) en daarna ga ik alles pas netjes vouwen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:16

@ Mootje: ik heb hier nog een koelkast staan die ik niet meer gebruik, die staat op de marktplaats nominatie maar ik ben tot nu toe te lui geweest om foto's te maken :+ Maar jij zoekt inbouw denk ik of niet?

Die strijktip is wel een goede, ik hang inderdaad tijdens het strijken ook alles netjes op. Nooit over nagedacht!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:33

Helaas wel yessy :j ga morgen naar een speciaalzaak... Heb er een gezien die is afgeprijsd van 1400 voor 450 :)
Vroeger streek ik echt alles en stond mijn strijkbout zeker een uur of vier aan per week, inmiddels heb ik dit teruggedrongen naar max. Een uurtje!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:45

Ik koop vrijwel alleen kleding die je niet hoeft te strijken. Als hij 2x per maand aan staat is het veel :')

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:05

Ik strijk nooit. Heb afgelopen weekend mijn vrieskast ontdooit dat gaat ook mooi wat energie schelen. Kwam erachter dat die al 15 jaar is Misschien binnenkort toch maar eens om een zuinige kast kijken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:29

Ja k ga de mijne komende week ook even ontdooien, eerst t kleine vakje vd koelkast en later de vriezer die in de berging staat. Scheelt bij mij wel dat de koelkast vorig jaar nieuwgekocht is en dus zuinig en de vriezer beneden is nu 3,5 jaar oud, dus allemaal te overzien :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:33

ik vind die reclame van essent wel grappig 'een oude koelkast in de garage kost al snel 120 euro per jaar'

ik heb de oude koelkast van mijn ouders en de oude vriezer van mijn opa in stal staan. dan heb ik op stal natuurlijk nog een stroomklok voor de stroomdraad, rijbakverlichting, een pomp voor de automatische drinkbakken en sproeier in de zomer enz... en dan nog alle overige dingen waar je wel eens stroom voor nodig hebt.

ik betaal 10 euro per maand aan essent. dat is dus 120 euro en ik kreeg afgelopen week een brief dat ik 22 euro terug kreeg. ik betaal dus 100 euro per jaar voor bovenstaande.

die 120 euro per jaar voor een oude koelkast klopt dus niet helemaal :+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:57

Haha, ja 120 zal ook wel de bovengrens zijn :))

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:56

Misschien bedoelen ze een hele antieke koelkast :) (of ze overdrijven dus gewoon gruwelijk)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:22

maar ja, als ik dan die reclame hoor over wanneer je een heel jaar lang elke dag 2 liter water kookt in een waterkoker dat je dat € 4,50 per jaar kost.... waar hebben we het dan over denk ik.... :roll:

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:24

ik vind de rekening van loulou eigenlijk ook nog wel meevallen, nog geen €10,- per maand voor alles wat ze bij haar stal verbruikt incl. een oude diepvriezer en koelkast. _/-\o_

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:29

Ik heb een hele oude diepvries (zo'n 30 jaar)
We merken niets aan de energie rekening voor en na de diepvries.
En mijn ouders net zo.
Hij stond daar altijd (2 van die bakbeesten) en ze zijn allebei weg.
En mijn ouders hebben nog steeds dezelfde energie rekening.
Dus ze zullen wel weinig verbruiken.

Ontdooien moet ik ook nodig doen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:05

Ach, ontdooien... ja, moet ik ook weer eens doen. Maar heb net de vriezer volgegooid voor kerst, dus ik wacht even totdat de kerstdagen voorbij zijn! :D

Ik ben altijd nieuwsgierig hoeveel apparaten verbruiken. Is er iets op de markt waarmee je dat kunt nagaan? Een apparaatje ofzo?

Hm, en ik kwam er van de week toevallig achter dat een schemerlamp met spaarlamp erin al weken lang aan stond... niet handig en zelfs een spaarlamp wordt duur op die manier! :D Ding was kapot, doet het niet meer, geeft geen licht meer. Nou heb ik m waarschijnlijk vergeten uit te zetten toen ie het niet meer deed en van de week keek ik nog eens de donkere woonkamer in en zag een vage gloed. Die stond dus echt al een week of 2 fulltime aan.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 19-12-12 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:07

Ja ik wacht ook even tot het blijft vriezen overdag, dan gooi ik alles op mn balkon, ontdooit het ook niet zo snel

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:42

GC, er bestaan inderdaad stroommeters :-) die zet je als tussenstuk tussen stekker en stopcontact.
Wat je ook kunt doen is het wattage van het apparaat nemen x de tijd dat hij aanstaat.
Over het algemeen klopt dit, behalve bij apparaten die op sterven na dood zijn, want die trekken meer amperage!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:46

GC, die heb je inderdaad. Hier verkopen ze ze onder andere bij de NUON.
Vorig jaar heeft m'n vriend hem voor de gein tussen de stekkerdoos van het kerstdorp gezet. Die mocht meteen niet meer aan... :') Gebruikte iets van 900 Watt..... (en hij heeft meteen alle lampjes vervangen door ledjes. Was wel even geld in aanschaf, maar als het goed is haal je dat er dan weer uit :D )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:49

Kentaro schreef:
Vorig jaar heeft m'n vriend hem voor de gein tussen de stekkerdoos van het kerstdorp gezet. Die mocht meteen niet meer aan... :')

_O- _O-

Cool, ik wist niet dat er zoiets bestond. Dan ga ik eens achter zo'n apparaatje aan, lijkt me zeer interessant om te weten wat bepaalde apparaten nou eigenlijk verbruiken. Hartstikke bedankt jullie voor de tip!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:52