Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:39

ik denk dat wij zo'n beetje 75-80 euro kwijt zijn voor 2 personen en een kat. Kan ook best eens af en toe wat meer zijn, we houden van lekkers bij de koffie.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:42

stef schreef:
Maar macaroni met alleen paprika en ui vind ik vrij karig? Dat honig spul leng je aan met water oid?

Er zit ook nog tomaat in. Ik lus voor de rest niet veel groente, je moet gewoon toevoegen wat je lekker vind. Er moet inderdaad water bij, in het pakje zitten nog andere groente en kruiden. Ik doe altijd als ik alles heb gebakken in een pan kiepen met de tomaatblokjes erbij, dan het zakje van honig en dan het blikje van de tomaat vullen met water (er zitten altijd wat restantjes in) en dat gooi ik er dan bij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:43

Ik ben altijd vooral van de groentje en minder van het vlees. Meestal doe ik behoorlijk wat prei door de macaroni, want paprika is meestal een beetje duur. Euroshopper heeft ook groentepakketjes van 79 cent, die gaan er ook vaak doorheen (400 gram). Verder gaat er dan (soms) nog tofu doorheen, en natuurlijk tomatenpuree met kruiden :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:46

@ Brainless: maar als je echt alles vers zelf maakt, hoef je echt niet duurder uit te zijn dan uit een pakje.

Wat kost een pak meel? Volgens mij kun je een kilo kopen voor minder dan een euro, het exacte bedrag weet ik niet uit mijn hoofd. Voor een gebonden saus heb je 30 gram per keer nodig, dat is dus een erg klein bedrag per keer. Een klontje boter/margarine ook van 30 gram en ca 500 gram vocht (dat kan zijn melk of bouillon, of een mengsel van beiden (1 bouillonblokje op 500 ml water). Dan heb ik een basissaus waar je wat verse kruiden uit de tuin aan toe kunt voegen, en je hebt prima groentesaus. Of een handvol champignons en een heel klein scheutje kookroom voor een lekkere champignonsaus. Leng de boel aan met een liter bouillon en een heel pak champignons erin en je hebt verrukkelijke champignonsoep.
Lekker zelf maken hoeft echt niet duur te zijn, je moet alleen weten hoe je dingen kunt maken.
Net als tomatensaus voor bij de pasta. Een pakje gezeefde tomaten (29 ct van de euroshopper, bij de liddl of aldi wellicht nog goedkoper) als basis, een handjevol kruiden er door (italiaanse keukenkruiden, of zoals wij doen, uit de tuin/raambak), een scheutje (kook)room erdoor en de basis voor je tomatensaus is heerlijk! En een uitje kleingesneden even aangefruit erdoorheen en een winterwortel kleingesneden en naar smaak evt nog andere (seizoens) groente als prei, paprika en champignons en je hebt verse zelfgemaakte saus (zonder suiker en (nauwelijks) conserveringsmiddelen, lees maar eens wat er allemaal in een zakje poedersaus zit) En gehakt of andere vleeswaren als smac moet je aan een pakje saus ook toevoegen, dus die bijkomende kosten heb je toch (net als de verse groente, de gedroogde groente die er in zo'n zakje zitten word ik nu niet echt enthousiast van).

Ik denk dus dat het gebruik van zakjes niet goedkoper maakt dan vers zelf bereiden. Je zult wel een keer wat basisdingen in huis moeten halen, als bloem, boter, melk, (kook)room en kruiden.
Maar veel van dat soort producten doe je echt heel lang mee en als je dan de stuksprijs per keer saus/soep maken uitrekent, kan echt uit tegen elke keer een nieuw zakje semi kant-en-klaar uit de supermarkt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:52

Sheran schreef:
Ik ben altijd vooral van de groentje en minder van het vlees. Meestal doe ik behoorlijk wat prei door de macaroni, want paprika is meestal een beetje duur. Euroshopper heeft ook groentepakketjes van 79 cent, die gaan er ook vaak doorheen (400 gram). Verder gaat er dan (soms) nog tofu doorheen, en natuurlijk tomatenpuree met kruiden :j

Paprika is juist goedkoop bij de Lidl, prei doe ik soms in maar dan ongebakken. Euroshopper pakjes vind ik toch wat minder smaak hebben.

Sheran

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:54

Ik heb geen Lidl bij mij in de buurt, helaas. Alleen een AH en een Aldi, en de Aldi is vaak duurder. Ik merk geen verschil in smaak tussen Euroshopper pakketjes en AH-pakketjes, alleen de groentes zijn wat anders.

Wat Marije zegt is ook helemaal waar: met een aantal basisingredienten kun je zóveel maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:55

Bechamelsaus (de basissaus) maak ik al zelf. En gebruik ik ook veel.
Voor ons zijn pakjes wel wat goedkoper (69 cent voor 2x).
Daarnaast gaan er altijd veel verse/bevroren groente bij 700/800 gram (per x).

Ik zit er ook mee, dat ik er 2 heb met koeienmelkallergie (een klein beetje gaat, maar niet teveel).
1 van beide heeft een zware soja-allergie en mijn zoon heeft een kippenei-allergie.

Ik vind verse paprika/champignons best prijzig (ik gebruik het wel) maar je komt dan niet snel op de 800gram groente. Dan neem ik vaak toch maar een groentepak uit de diepvries (1,19 voor 750 gram).

Ik kook normaal gemiddeld voor 5 euro.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:00

de Aldi heeft rode paprika die niet duur is, volgens mij 2 rode paprika's voor 70cent ongeveer?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:02

Paprika is heel wisselend. Een stoplicht is vaak aanmerkelijk goedkoper per stuk, dan losse paprika's. Maar nu is het niet helemaal het goede seizoen, in de zomer zijn ze goedkoper.

Seizoensgroente is ook iets om op te letten als je boodschappen doet. Nu dus lekker aan de zuurkool, de peen en uienstamp en de erwtensoep.
Heerlijk!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:02

Wij hebben zojuist op: gemarineerde varkenslapjes 2,34 per 4), aardappels ( geen idee uit mijn hoofd wat een zak van 5 kilo kost) en spitskool, zak voorgesneden 1,59. Dus voor nog geen 5 euro hebben we samen een gezonde maaltijd gehad :j
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 18-01-12 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:03

opisop_shop schreef:
de Aldi heeft rode paprika die niet duur is, volgens mij 2 rode paprika's voor 70cent ongeveer?

Tip: altijd de paprika als je deze los koopt wegen, er zitten vaak kleintjes in die niet kan gebruiken. Deze zorgen voor extra gewicht. Ik zoek altijd de grootste maar wel de lichtste uit

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:04

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:06

Paprika is inderdaad erg seizoensafhankelijk :j
Maar ik vind een paprika ook zo'n niks-groente. Je moet er heel veel van hebben wil je genoeg groente hebben, dus dan neem ik liever een andere groente.

Klinkt wel lekker Stef! Ik was vandaag onder de 4 euro klaar qua nieuwe boodschappen
- 2 prei
- 1 ui
- 1 tomaat
- room

Verder hoort er nog oud brood bij (hadden we nog) en melk (hadden we ook nog) en geraspte kaas (we hadden nog kaas).
Ui en prei fruiten, boterhammen dakpansgewijs in ovenschaal en daartussen het mengsel van alle voorgaande ingredienten, aangevuld met nootmuskaat en basilicum naar smaak. Op het laatst nog wat melk en kaas er overheen. 30 minuten in de oven en klaar :j

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:50

5 euro voor vier personen is best weinig toch. Ik vind 400 euro aan boodschappen ook best veel. Wij hebben hetzelfde budget eigenlijk, maar doen dus zuinig omdat we dan ook nog eens per maand uit eten kunnen, naar de bios kunnen, keer drankje op het terras etc. Moet zeggen dat dat wel een hele goede motivatie is, alles wat op boodschappen wordt bezuinigd gaat naar leuke dingen. En omgedraaid werkt het ook, want laatst wilde we bijvoorbeeld sushi halen en toen dat toch zo'n €30,- bleek te kosten hebben we besloten langs de toko te rijden en het zelf te maken voor ongeveer €10,-. En zijn we daarna naar de bios gegaan, want ja tenslotte 20 euro uitgespaard :D.
Besef wel dat het luxe is hoor, niet zuinig doen omdat het écht moet, want het geld wat over blijft aan leuke dingen uitgeven is een stuk fijner dan dat het aan andere vaste lasten op gaat. En dat maakt zuinig doen denk ik ook makkelijker.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:52

hoe heet zoiets Sheran en waar smaakt het naar?

Ik was ook rond de 4euro klaar; bij de C1000 een pak mie (1euro, de helft nu gebruikt), 70cent voor een zak C1000 bami-groenten, 1euro voor een dubbelpak bami-kruiden en ik denk iets van 40cent ofzo voor diepries-sate voor mijn man.

Wij halen eigenlijk nooit eten op, ik denk ongeveer 3x per jaar pizza en dan op een aanbiedingsdag, dan kosten ze 5euro per stuk, en hooguit 1x per jaar een chineesje halen bij speciale gelegenheid.
Ben volgens mij in 7jaar tijd 3x met mijn man uit eten geweest met zn 2en, vind het wel echt zonde van het geld namelijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:54

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:56

Wij hadden vandaag wraps (2e pak gratis, en dan een half pak) 40 cent
gehakt 250gram uit mn diepvries
komkommer 70 cent
halve krop sla 60cent
en nog wat hete saus en stukje kaas geraspt
eigenlijk niet zo heel slecht als ik het zo zie :))

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:58

geen groente op de wrap? Das juist zo lekker :D
Je hebt nu een half pak gebruikt zeg je, wat doe je met de rest? Wij kijken altijd of we de volgende dag nog wat willen en anders krijgen beide honden nog kale wraps, want ze drogen uit als je ze bewaard en invriezen kan denk ik niet?
Hoe doet de rest dit?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:00

opisop_shop schreef:
geen groente op de wrap? Das juist zo lekker :D
Je hebt nu een half pak gebruikt zeg je, wat doe je met de rest? Wij kijken altijd of we de volgende dag nog wat willen en anders krijgen beide honden nog kale wraps, want ze drogen uit als je ze bewaard en invriezen kan denk ik niet?
Hoe doet de rest dit?

Invriezen kan gewoon. :) Wij nemen met z'n tweeen een pak van 8 stuks, eten er ieder 2 en vriezen de rest in voor de volgende keer. :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:03

echt? Dacht dat ze dan heel droog zouden worden.
Zullen de honden niet blij mee zijn met deze mededeling want die zijn er vol op :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:12

Fleurtje100 schreef:
5 euro voor vier personen is best weinig toch.

Hier is het 5 Euro voor 5 personen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:16

hier 4 a 5 euro voor twee personen maar ik maak vaak wel genoeg voor twee dagen, dus eigenlijk voor 4 mensen :P

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:32

De sla en komkommer tellen voor groente dit keer haha was even snel en makkelijk eten...
Morgen kunnen ze bijvoorbeeld met kaas en gerookte kipfilet/gerookte zalm en salade :-) heb ze in vershoudfolie verpakt en hoop dat ze morgen nog te eten zijn hihi

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:45

In een afgesloten zakje blijft dat wel 2 dagen goed... en ander invriezen..

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:51

Vandaag stonden twee dikkerds voor mij in de rij bij Appie met een rijkgevulde winkelwagen. Wat er oa inzat: frisdrank, kant en klare oliebol, chips, koekjes, vette worst etc... het was echt een behoorlijk eindbedrag.. Zegt die vrouw: Ja, en zaterdag is het alweer op, zucht.. Het geld vliegt de deur uit, alles is zooooo duur! 8)7