Meubels pimpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Meubels pimpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:48

oeps die grenen kast vind ik wel zonde ik hou van dat soort grenen. Heb nog een buikkastje met koperen greepjes, iemand een leuk idee?Het kastje is wel 40 jaar in de donkere was gezet.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:28

Ik vind het gelukkig niet zonde ;). Op de foto is hij ook wel erg wit, komt door de flits. Ik heb er rieten mandjes
in gezet, en niets aan de knopjes en deurtjes veranderd. Gelukkig valt over smaak niet te twisten :)).

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:37

het ledikantje is bijna klaar...het hemeltje was het tunneltje net te klein dus ...foto volgt..:D

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:39

Wat een leuke ideeën komen hier voorbij! Dit lijkt me al een tijdje leuk om te doen, misschien ga ik er binnenkort ook aan beginnen.
Is het veel werk om de meubels helemaal af te schuren? Of schilderen jullie, na vetvrij maken, gewoon over de meubels heen?

Edit: Kitty zoiets wil ik ook nog eens maken maar dan met andere soorten papier. Heb je dit met behanglijm gedaan en heb je het daarna nog behandeld?

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:43

heb hier nog een heel mooi dressoir/commode staan ...het is alleen een enorme sta in de weg en ik heb niet de plek om het te ontleden...wel erg zonde, het is een mega zwaar ding en massief hout.

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:45

Jalenka_Kiya schreef:
Wat een leuke ideeën komen hier voorbij! Dit lijkt me al een tijdje leuk om te doen, misschien ga ik er binnenkort ook aan beginnen.
Is het veel werk om de meubels helemaal af te schuren? Of schilderen jullie, na vetvrij maken, gewoon over de meubels heen?

Edit: Kitty zoiets wil ik ook nog eens maken maar dan met andere soorten papier. Heb je dit met behanglijm gedaan en heb je het daarna nog behandeld?

Ik had houtlijm gehaald bij de praxis geloof ik en dat gemengd met water. Dus als je een plastic bekertje vult heb je 1/3 lijm en 2/3 water. Het papier had ik aan beide kanten goed nat gemaakt met dat mengsel en dan kon je het er goed op plakken. Dat blijft ook stevig zitten :) Hierna zijn de meubels wel een keer gelakt omdat de tekst anders vrij snel beschadigd

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:47

Heel leuk! Bedankt voor de tip. Had je de meubels nog voorbehandeld? Ik zag zoiets op een tafel en dat leek me erg leuk, ze hadden verschillende afmetingen tekst gebruikt. Het leek me leuk met afbeeldingen uit strips of ouderwetse kaarten. Ik denk nog even na ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:19

kohtje schreef:
oeps die grenen kast vind ik wel zonde ik hou van dat soort grenen. Heb nog een buikkastje met koperen greepjes, iemand een leuk idee?Het kastje is wel 40 jaar in de donkere was gezet.

greepjes even verwijderen. Met amoniak de was afnemen, kaal schuren en er op doen wat jij mooi vind. Het is leuk om zoiets goud of zilver te spuiten, je kunt er whitewash van maken, of iets uitdagenders, zoals een kleur. Tot nog toe heb ik de meeste meubels die in dit topic voorbij zien komen in een "voorzichtig" wit. Maar waarom niet ossenbloed rood, of boerengroen, oud hollands blauw? Of..... paars?

Hangt er natuurlijk ook van af wat je in je kamer hebt staan, de kleuren en zo.

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:17

Enorm leuk, meubels pimpen! Leuke dingen komen hier voorbij!
Ik heb vorig jaar een hoekkastje gepimt. Roze knopje eraan, superschattig :D

Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:40

Ja, al die kleuren die je noemt idd heel leuk Lancara, alleen zou ik dat niet zo gauw in m'n huisje zetten. Heb een klein huisje, wordt al gauw rommelig met teveel kleur voor mijn gevoel.. :)

Vind het hoektafeltje hierboven wel erg leuk van kleur! Past ook goed bij de andere kleuren!

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:45

Jalenka_Kiya schreef:
Heel leuk! Bedankt voor de tip. Had je de meubels nog voorbehandeld? Ik zag zoiets op een tafel en dat leek me erg leuk, ze hadden verschillende afmetingen tekst gebruikt. Het leek me leuk met afbeeldingen uit strips of ouderwetse kaarten. Ik denk nog even na ;)

Graag gedaan! Wij hadden de meubels niet voorbehandeld omdat we daar geen tijd voor hadden (er moesten een stuk of 7 meubels klaar zijn binnen 5 weken :+ ) Maar het is wel slimmer om ze even te ontvetten en eventueel te schuren. Wij hebben het op een grote tafel, 1 kussenkast, 1 kledingkast, een klein tafeltje, een tuinbank & een schommelstoel gedaan en ik vond het bij alles erg leuk staan maar ik denk dat het ook wel leuk is om het met iets anders te doen zoals jij zegt :D Ik wilde het zelf nog een keertje doen met uitgeprinte foto's maar ik weet nog niet precies hoe ik dat ga aanpakken..

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:01

Wat een leuke dingen komen er voorbij! De kleur van het hoektafeltje hierboven vind ik ook heel mooi.
Ik zag ergens iets langs komen over een zadelkast en heb meteen even de mijne op de foto gezet. Het plan was om er zelf een te pimpen, maar de enige die ik vond met de juiste maten (vooral diep genoeg) was al geverfd. Iets te wit naar mijn smaak, maar daar is wel wat aan te doen. We hebben de achterkant verstevigd en er twee zadelbeugels in gehangen. Er passen geen hoofdstellen meer bij en de dekjes passen er alleen overdwars in, waardoor er maar een paar in kunnen, maar ja, wie mooi wil zijn... ;)

Buitenkant:
Afbeelding

Binnenkant:
Afbeelding

Laatst heb ik voor 5 euro een tafeltje bij de kringloop gekocht en geverfd, mooi nachtkastje voor de logeerkamer. (incl. retro behang, we wonen nu tijdelijk in een huis dat grotendeels in 1970 voor het laatst is gepimpt :) )
Afbeelding

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:07

wat zonde van die kast.... :o wel heel mooi geschilderd overigens.
ik loop tegenwoordig ook steeds vaker de kringloop binnen alleen die bij ons weet wel wat ze moeten vragen voor mooie tafels en kasten

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:08

En bij nader inzien nog even mijn toekomstige project, waar ik al heeeel lang tegen aan hik. Om heel veel redenen, onder andere omdat ik nog niet weet hoe ons huis er straks uit ziet en dus wat voor kleur hij moet worden. Maar dat is een slechte smoes, want ik heb toch niet alles op elkaar afgestemd in huis en je moet toch ergens beginnen met de stijl/kleur bekennen. Zoiets als het hoektafeltje hierboven lijkt me wel mooi.

De belangrijkste reden is eigenlijk dat het ten eerste heel veel werk is (zoveel laatjes!), heel veel plek inneemt (waar ga ik dit doen..) en vooral dat ik niet zo goed weet hoe. Ik weet niet zo goed waar de kast nou van gemaakt is en wat voor laagje er precies op zit en hoe ik dat moet behandelen. Gewoon schuren en verven, of eerst grondverf, of moet ik er nog iets anders mee doen? Tips zijn welkom! Qua model is het een heel mooie kast, qua materiaal eigenlijk niet, maar ik ben er wel aan gehecht. Hij heeft altijd bij mijn opa in zijn kantoor gestaan en een tweede leven als gangkast ofzo lijkt me wel mooi.
Afbeelding

En inclusief retro stoppenkast:
Afbeelding

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:10

manfredie schreef:
wat zonde van die kast.... :o wel heel mooi geschilderd overigens.
ik loop tegenwoordig ook steeds vaker de kringloop binnen alleen die bij ons weet wel wat ze moeten vragen voor mooie tafels en kasten

Welke kast, die van mij? Omdat er zadels in hangen, of dat hij geverfd is? Ik vind hem trouwens helemaal niet zo mooi geverfd.... Zonde vind ik het niet, ik heb mijn zadels in de gang, waar iedereen langs komt, dan is het eerder zonde om daar een lelijke kast neer te zetten, toch? Wie weet wordt hij ooit wel weer TV-kast, of kleding kast. Kwestie van de beugels eruit schroeven.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:18

ja die :D tja als ze in de hal hangen is het een ander verhaal idd...
het is wel een veelzijdige kast...dus wie weet idd

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:19

het een speelgoedkist weten te scoren moet het ding alleen nog ophalen...
iemand misschien ideeen wat ik ermee zou kunnen doen...
moet ff een foto zoeken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:39

Margje schreef:
En bij nader inzien nog even mijn toekomstige project, waar ik al heeeel lang tegen aan hik. Om heel veel redenen, onder andere omdat ik nog niet weet hoe ons huis er straks uit ziet en dus wat voor kleur hij moet worden. Maar dat is een slechte smoes, want ik heb toch niet alles op elkaar afgestemd in huis en je moet toch ergens beginnen met de stijl/kleur bekennen. Zoiets als het hoektafeltje hierboven lijkt me wel mooi.

De belangrijkste reden is eigenlijk dat het ten eerste heel veel werk is (zoveel laatjes!), heel veel plek inneemt (waar ga ik dit doen..) en vooral dat ik niet zo goed weet hoe. Ik weet niet zo goed waar de kast nou van gemaakt is en wat voor laagje er precies op zit en hoe ik dat moet behandelen. Gewoon schuren en verven, of eerst grondverf, of moet ik er nog iets anders mee doen? Tips zijn welkom! Qua model is het een heel mooie kast, qua materiaal eigenlijk niet, maar ik ben er wel aan gehecht. Hij heeft altijd bij mijn opa in zijn kantoor gestaan en een tweede leven als gangkast ofzo lijkt me wel mooi.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SNUT8CNV-D.jpg

En inclusief retro stoppenkast:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IQDXKZU4-D.jpg

Qua werk en ruimte, denk ik gewoon 1 laatje tegelijk. Kast zelf kan je doen als je je nieuwe huis in kan en er dus nog geen meubels staan.
Hier ook zoiets gedaan met klein kastje (zonder verhuizing) en zelf met alleen lade af zag het er al heel leuk uit.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:46

Margje,
ik denk dat ik de laatjes in 2 verschillende kleuren (of tinten) zou doen. Of de een met streepjes en de ander in 1 kleur. Op die manier kun je er allerlei verschillende patronen mee maken door de laatjes te verwisselen. Maar je kunt natuurlijk ook alleen de laatjes en het blad een andere tint doen dan de rest van de kast. De greepjes zijn al leuk dus die zou ik er gewoon weer opzetten na het schilderen.

In ieder geval eerst ontvetten, dan schuren, grondverf en dan de uiteindelijke kleur (minimaal 2 lagen).

Wie was er nou opzoek naar een showkast voor servies? Dan is dit misschien wel iets:
http://link.marktplaats.nl/521671939

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:24

Ik zou elk laatje een andere kleur geven, als hij inderdaad in de hal/gang komt te staan. Want dan hoef je het nog niet direct af te stemmen op de rest in je woonkamer.

Of je gaat een beetje mozaïken, door 3 verschillende kleuren te geven die je om en om terug laat komen.
Afbeelding

Of je maakt er een "dambord" van.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:27

Wel een grappig idee idd!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:19

Ik heb gisteren mijn salontafel opgehaald.
Mocht ook nog 4 eetkamerstoelen meenemen en ook de eettafel mocht ik hebben.
De eettafel kan ik pas over een week of 3 ophalen, maar ik ben er nu al heel gelukkig mee!

Ook mag ik een buffetkast hebben (allemaal dezelfde serie), maar dat is even afwachten of hij er vrijdag nog is. Er was een geïnteresseerde (bekende van het stel), maar die laat het vaak afweten hahaha. Dus ik ben aan het duimen.

Straks beginnen met schuren, ik heb er zin in!! :):)

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:43

als ik ruimte had had ik in elk geval meer meubels staan om onderhanden te nemen maar helaas...
me schuurtje is te klein voor mooie projecten....zucht

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:48

Ik ga morgen denk ik beginnen aan mijn buikkastje, schoonouders komen dit weekend op bezoek, zo kan ik dus even vluchten :P

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:02

Ik had er al een tijdje aan gedacht een topic zoals dit te openen een bevore en after topic :D
Maar mijn kast is nog niet klaar en staat op on hold (ruimte gebrek)
Dit geld ook voor mijn bier vat ;(

Het is al wel erg leuk te zien hoe jullie hier allemaal van alles opknappen
Erg gaaf !!