mvdende schreef:Was benieuwd of een website dat gewoon zomaar mag doen zonder consequenties?
Edit: retourneren ga ik niet doen, want beter iets dan niets. Maar alsnog jammer van de verkeerde. En waarschijnlijk verkopen ze de "goede" gewoon helemaal niet, dus is het niet een kwestie van terug sturen en de correcte geleverd krijgen. Heb 3 weken op dit pakket zitten wachten, want ze zijn zeg maar niet de snelste.
Nee, dat mag niet zonder consequenties. Ze moeten je schadeloos stellen. Maar aan hun de keuze hoe. Waarschijnlijk maken zij de keuze "retourneren op hun kosten en geld terug". Als jij dat niet wil, hebben zij hun plicht gedaan en zijn ze je niks meer verschuldigd.
Ze zijn niet verplicht het op te lossen op de manier die jij wil. Zolang ze minstens 1 optie geven zitten ze goed. Als jij die niet wil nemen, is dat jouw probleem.
Je tijd en ergenis kun je normaal geen schadevergoeding voor krijgen.
In feite, als je echt moeilijk wil doen zou je kunnen stellen dat tenzij je overeenkomt het te houden je het zelfs moet terug sturen. Je hebt immers geen overeenkomst voor de aanschaf van deze spullen. En je dan hebt zelfs een plicht om redelijkerwijs voor de onjuiste spullen te zorgen en mee te werken om dit terug te sturen, gezien deze juridisch niet van jou zijn.
De kans dat de webshop hier in dit geval moeilijk over doet acht ik echter klein. Dit is meestal als er een compleet verkeerd pakket wordt geleverd. Het is vrij aanneembaar dat het bestelde product geleverd is maar de beschrijving gewoon niet klopt. Dat zou een non-conformiteit zijn en niet een onbesteld artiekel zoals hierboven genoemd. Dus als je daar moeilijk over wil doen, moet je die aannemelijkheid ook betwisten.
Bienotje schreef:Nee, daarvoor is het retourbeleid. Maar als jij dat niet wil, hebben ze ook geen kans om de fout te herstellen en kun je ze (nog) niks verwijten.
Technisch gezien valt dit buiten retourbeleid. Retourbeleid (de standaard minimaal 14 dagen) is om producten rl te kunnen beoordelen, en mag kosten hebben voor de koper.
Dit gaat om non-conformiteit. Daarbij moet je schadeloos worden gesteld. Dat mag op een door de webshop gekozen manier. Dat kan retour zijn (en moet dan op kosten van de webshop), maar ook wat anders.
mvdende schreef:Ik heb de algemene voorwaarden niet gelezen, wie doet dat wél??
Ik
. En dat is wel handig, want je gaat ermee akkoord en tenzij er onwettelijke dingen in staan moet je je er dus aan houden. Als je het niet leest maar wel accepteerd, kun je niet achteraf klagen dat je het stom vind. En "maar niemand doet dat" is echt geen grond om iets op te ontbinden.
Als je niet alles wil lezen zou ik bij webshops iig altijd verzendbeleid, retourbeleid, betaalbeleid, en non-conformiteitsbeleid opzoeken in de voorwaarden. Net zoals reviews via derde partijen (die dus niet door de webshop zelf gefiltered zijn). En als het too-good-to-be-true is al helemaal, want dan is de kans groot dat je dat nodig gaat hebben.
Side-note: voorwaarden zijn ook leuk om te lezen bij digitale diensten zoals social media platformen en je email provider. Staan echt dingen in waar je waarschijnlijk niet heel vrolijk van wordt
.