Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NoTwixLeft schreef:Als je dit op je examen in NL doet, verwacht ik dat de examinator er vrij snel klaar mee is en je nog een keer terug laat komen. Foutieve bediening, dus dan komt de veiligheid, doorstroming, sociaal rijgedrag en milieubewust rijden in het gedrang.
Het is (in de basis!) of rem vasthouden of koppeling (minimaal op aangrijpingspunt) omhoog. Ja, er zijn daarin echt wel mitsen en maaren. Maar dat moeten uitzondering zijn. (Edit: met schakelen an sich heb je dus sowieso even geen contact tussen motor en versnellingsbak, maar ik mag hopen dat iedereen dat snapt)
Ik laat het mijn leerlingen altijd voelen als we een helling afrijden. Ik trap de koppeling in en "lekker" uitrollen. Er is er geen een die dat tof vind als ze alleen mogen sturenJe hebt dan gewoon geen controle over wat je voertuig doet.
Ook in neutraal wachten op groen, mag van mij alleen bij gesloten spoorwegovergangen oid. Groen is wegwezen, niet nog moeten zoeken naar de juiste versnelling.
Vroegtijdig je gas los, graag! Maar dan laten vertragen op de motor, niet in z'n neutraal. In z'n neutraal is echt niet zuiniger, maar kan (kan, geen feit) wel gevaarlijke situatie veroorzaken.
ikke schreef:NoTwixLeft schreef:Als je dit op je examen in NL doet, verwacht ik dat de examinator er vrij snel klaar mee is en je nog een keer terug laat komen. Foutieve bediening, dus dan komt de veiligheid, doorstroming, sociaal rijgedrag en milieubewust rijden in het gedrang.
Het is (in de basis!) of rem vasthouden of koppeling (minimaal op aangrijpingspunt) omhoog. Ja, er zijn daarin echt wel mitsen en maaren. Maar dat moeten uitzondering zijn. (Edit: met schakelen an sich heb je dus sowieso even geen contact tussen motor en versnellingsbak, maar ik mag hopen dat iedereen dat snapt)
Ik laat het mijn leerlingen altijd voelen als we een helling afrijden. Ik trap de koppeling in en "lekker" uitrollen. Er is er geen een die dat tof vind als ze alleen mogen sturenJe hebt dan gewoon geen controle over wat je voertuig doet.
Ook in neutraal wachten op groen, mag van mij alleen bij gesloten spoorwegovergangen oid. Groen is wegwezen, niet nog moeten zoeken naar de juiste versnelling.
Vroegtijdig je gas los, graag! Maar dan laten vertragen op de motor, niet in z'n neutraal. In z'n neutraal is echt niet zuiniger, maar kan (kan, geen feit) wel gevaarlijke situatie veroorzaken.
Jawel hoor, je hebt nog steeds controle; je kunt namelijk vol in de ankers gaan![]()
In GB regelmatig hellingen genomen die niet werken met alleen het gas eraf. Dat is zo steil dat het spul dwars door de compressie heen dendert. Dan zul je echt het anker uit moeten gooien.
En dan? Dan gooi je ook echt het anker uit, tot je bijna stil staat en dan alles weer los en laten vallen totdat de snelheid je te hoog wordt, anker uit, bijna stil, alles los en weer verder.
Voor degenen die dit onzin vinden: Porlock hill in Sommerset... Succes...
[ Afbeelding ]
NoTwixLeft schreef:ikke schreef:Jawel hoor, je hebt nog steeds controle; je kunt namelijk vol in de ankers gaan![]()
In GB regelmatig hellingen genomen die niet werken met alleen het gas eraf. Dat is zo steil dat het spul dwars door de compressie heen dendert. Dan zul je echt het anker uit moeten gooien.
En dan? Dan gooi je ook echt het anker uit, tot je bijna stil staat en dan alles weer los en laten vallen totdat de snelheid je te hoog wordt, anker uit, bijna stil, alles los en weer verder.
Voor degenen die dit onzin vinden: Porlock hill in Sommerset... Succes...
[ Afbeelding ]
Dus jij gaat de door jouw genoemde helling af met een ingetrapte koppeling? Of lees ik je verhaal nu gewoon zo verkeerd? Of begrijp je mijn tekst niet....
Je hebt geen controle met een ingetrapte koppeling en niet remmen. Dus waar jouw "vol in de ankers" op slaat, weet ik niet. Ik vertel wat ik m'n leerlingen laat voelen om er voor te zorgen dat zij eerst gaan remmen en pas de koppeling gaan gebruiken zodra dat (bijna) nodig is. Wat juist van belang is, als je berg af rijdt!
Vol in de ankers is geen controle over het voertuig. Remmen/vertragen is een kunst die weinig mensen echt beheersen. Want omdat goed te kunnen is namelijk vooruit kijken en denken van groot belang. En dat dat mis gaat ziet iedereen dagelijks om zich heen door ongelukken. Of het gebeurt jezelf als je "vol in de ankers" moet.
BritHittepit schreef:Ik HAAT het als iemand voor me uitbolt, hier ook een belg! Stel je moet voorsorteren en je heb een uitboller voor je kan je niet op je rijvak voorsorteren omdat die voor je alle tijd neemt omdat hij toch rood heeft… terwijl een ander rijvak misschien wel groen heeft of sneller krijgt! Dus vlot mee met het verkeer, afremmen en terug schakelen wanneer nodig maar niet taffelen aan het rode licht om uit te bollen!
Ps ben van 88 en NEUTRAL was uit den boze tijdens mijn lessen/examen in 2006
ikke schreef:Nee, ik ga Porlock Hill af met alles los in 3. Maar een V8 met 8,5 compressie in een Disco van ruim 2 ton remt niet zo hard dus moet je op enig moment het anker uit gooienPorlock Hill is 3km lang....
Enne, remmen is wel degelijk controle maar voertuigbeheersing is meer dan alleen remmen.
foxy80 schreef:Nou dan zullen hier meerdere mensen nogal op hun neus kijken met alle elektrische wagens op de weg, waarbij adaptieve cruisecontrol sowieso vroeger remt dan ´verwacht´. Als ik met dat systeem aan bv een afrit neem, gaat dat vroeger in de ankers om ook energiebesparender te remmen, maar zit ik de helft van de tijd met een bumperkleven achter me, omdat ik me naar hun idee niet naar de uitgang ´haast´.
En dat maakt ook dat ik zelf niet meer kies hoe ik rem, met die automaat op cruise regelt de auto dat allemaal.
NoTwixLeft schreef:foxy80 schreef:Nou dan zullen hier meerdere mensen nogal op hun neus kijken met alle elektrische wagens op de weg, waarbij adaptieve cruisecontrol sowieso vroeger remt dan ´verwacht´. Als ik met dat systeem aan bv een afrit neem, gaat dat vroeger in de ankers om ook energiebesparender te remmen, maar zit ik de helft van de tijd met een bumperkleven achter me, omdat ik me naar hun idee niet naar de uitgang ´haast´.
En dat maakt ook dat ik zelf niet meer kies hoe ik rem, met die automaat op cruise regelt de auto dat allemaal.
Waarom je acc aan als je een afrit neemt? Of waarom haal je zelf überhaupt niet eerder de acc eraf als je ziet dat je moet gaan vertragen?
Je merkt zelf al dat sommige mensen dat niet verwachten, dus je kan er vergif op in nemen dat er iemand een keer echt zit te suffen. Ja, zij zijn verantwoordelijk. Moeten ze maar voldoende afstand houden. Maar jij moet ook rekening houden met dat soort idioten, want een kop/staart botsing met alle mogelijke letsel vandien zit niemand op te wachten. Sta je dan met je energiebesparende gedrag met een kapotte auto doordat je geen rekening wilde houden met dommerds achter je. Kost meer energie om die auto te reparen of te vervangen met een nieuwe...
NoTwixLeft schreef:Als je dit op je examen in NL doet, verwacht ik dat de examinator er vrij snel klaar mee is en je nog een keer terug laat komen. Foutieve bediening, dus dan komt de veiligheid, doorstroming, sociaal rijgedrag en milieubewust rijden in het gedrang.
_San87_ schreef:Ja, dat kan. Zou alleen niet weten waarom.
Ibbel schreef:_San87_ schreef:Ja, dat kan. Zou alleen niet weten waarom.
Als je gaat slippen. Want je hebt in een automaat niets te vertellen als je gaat zolang hij in een versnelling staat (wat ik een paar jaar geleden dus idd aan de hand had - beetje sneeuw, ik ging rechtuit op een fietser af, geen automaat gewend, en het duurde echt heel lang voordat ik dacht, oh ja, N!)
Als ik ooit overstap naar een elektrische auto ga ik echt een cursus doen, want ik zou écht niet weten hoe ik een EV onder controle houd in een slip. Schakelbakken geen probleem, maar op het moment dat je geen koppeling hebt?
troi schreef:Huh ik laat ook altijd in de vrij uitrollen en zo vroeg mogelijk. Heb geleerd dat dat veel zuiniger is.