Nieuw oud huis, vloerverwarming of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarieAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 11:17

Ah super zoveel reacties al! En zie toch overwegend vloerverwarmingfans :)

Dit geeft ons weer stof om na te denken, en alvast wat volgende vragen:

Ons huis heeft een betonnenvloer. Het beste voor de isolatie zou natuurlijk zijn deze helemaal uit te hakken en het opnieuw op te bouwen, maar de vloer is gewoon goed, en we zijn dus niet van plan deze helemaal weg te halen. Dan vraag ik me af of vloerverwarming wel zoveel efficienter is. LTV radiatoren werken ook met een lagere temperatuur, en zijn wat dat betreft dus net zo zuinig en kunnen ook gebruikt worden icm met een warmtepomp. Het grotere oppervlak van vloerverwarming is een voordeel, maar of dat voordeel in ons geval waar de vloer dus niet perfect geisoleerd kan worden in efficientie nou echt afweegt tegen radiatoren die de lucht meteen opwarmen op de plek waar je het nodig hebt? Weet iemand of er ergens een website of vereniging is ofzo die je kan helpen daar een berekening voor te maken? Of is dat eigenlijk geen doen?

Het argument voor constante temperatuur geldt ook voor de LTV radiatoren. De warmte komt alleen (laag) vanaf de muren ipv de vloer, maar is verder niet zo verschillend.

We hebben nu trouwens een (oude) CV ketel. Deze willen we sowieso vernieuwen, en dan in de loop van de tijd een hybride warmtepomp installeren. Daar moet de verwarming dus wel geschikt voor zijn.

Heeft er iemand ervaring met stralingswarmte vanaf ltv radiatoren? Ik begrijp dat dat minder is dan van gewone hoge temperatuur verwarming, maar misschien toch wel genoeg om wat plaatselijke warmte te krijgen? Ik zie het niet zo zitten om een hele verduurzaming aan te gaan en aan het eind van de rit nog zitten te hannessen met IR of elektrische kacheltjes.

De isolatie is ook een goed punt. We gaan uiteraard goed isoleren, maar het duurt nog wel even voor dat klaar is. Het zou dus wel een voordeel zijn dat we even kunnen wachten met overschakelen op lagetemperatuurverwarming. Met vloerverwarming is die keus er niet en moeten we meteen om. Maar een groot voordeel op de lange termijn zou dat het wel waard zijn.

Qua vloerkeuze zouden we laminaat of evt. hout willen nemen (sowieso geen 'koude' tegels dus). Ik weet dat er goede opties zijn voor vloeren voor vloerverwarming, en dat zijn ook zeker goede opties, maar ook hier geldt dat er dan wel een duidelijk voordeel moet zijn voor de vloerverwarming.

Zijn er mensen die direct ervaring hebben met LTV radiatoren als hoofdverwarming? Hoe bevalt dat? Hebben jullie last van de ventilatoren wbt geluid of tocht? En houden jullie de temperatuur helemaal constant of zetten jullie de verwarming toch lager als je niet thuis bent en savonds een graadje hoger?

Ik ben het eens dat vloerverwarming mooier is, en dat is zeker een voordeel, maar vind ik ook weer niet echt een reden om een ingrijpende verbouwing aan te gaan. Een combinatie met dit, comfortabeler, en energiezuiniger zou natuurlijk wel de moeite waard zijn.

Kortom, ik begrijp de voordelen van vloerverwarming en dat klinkt goed, maar de meeste van deze voordelen zijn er ook met LVT radiatoren, en ik vraag me dus af wat de voordelen van vloerverwarming zijn tov deze oplossing. Het lijkt wel alsof deze oplossing een beetje vergeten is ofzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:23

Het grootste voordeel is warme voeten, warmte vanaf de bodem omhoog. Houten vloer vind ik schitterend en had ik in mijn eerste huis, heel mooi hardhout, maar wil het nooit meer. Veel te veel gedoe met krassen, onderhoud en werking van het hout. Ene moment naden, andere moment ligt het zo strak dat het bol staat. Krassen, als je echt pech hebt ontstaat er een diepe knars of zelfs een scheur. Totaal niet praktisch met huisdieren ook. Het schijnt dat er mensen / huizen zijn die dat probleem niet hebben. Maar ik vond het dermate vervelend dat ik finaal afgeknapt ben :=

Laminaat heb je weer snel dat de randjes lelijk worden of het op gaat bollen als er ergens nattigheid komt. Ik wil gewoon tegels. Die heb je ook in heel mooi houtmotief tegenwoordig :) In de winter heerlijk comfortabel met vloerverwarming. Houden de warmte vast omdat het steen / keramiek is. En in de zomer juist lekker koel. Hier althans ;)

Maargoed het blijft iets persoonlijks. Er zijn hele volksstammen dol tevreden met sloffen en ouderwetse radiatoren. En welke andere oplossing er dan ook maar is. Je zal altijd lovers & haters vinden :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:38

ikke schreef:
Kasmir schreef:
Mijn ouders zijn vrij recent ook overgestapt op een warmtepomp en vloerverwarming (zijn nu volledig van het gas af). Ze hebben het onder hun laminaat liggen en kunnen er zowel mee verwarmen als koelen. Zij hebben ook twee infrarood panelen op de 'stilzit plekken' gehangen (boven de bank en boven de computer stoel) en zijn er super tevreden mee.

Zelf heb ik hier in Zweden een aardwarmte pomp en cv dus dat is weer een ander systeem.

Dan vraag ik me weer af: hoe diep haal jij je warmte op?

Wij hebben de ruimte hier dus we zijn niet de diepte in gegaan. Het ligt slechts op 1m diepte maar er ligt 900meter aan pijp. Hier mogen we verder niets met die grond doen waar het onder ligt, de paarden grazen het zo nu en dan af. De sneeuw moeten we daar ook op laten liggen als extra isolatie in de winter.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:52

MarieAnne schreef:
Ah super zoveel reacties al! En zie toch overwegend vloerverwarmingfans :)

Dit geeft ons weer stof om na te denken, en alvast wat volgende vragen:

Ons huis heeft een betonnenvloer. Het beste voor de isolatie zou natuurlijk zijn deze helemaal uit te hakken en het opnieuw op te bouwen, maar de vloer is gewoon goed, en we zijn dus niet van plan deze helemaal weg te halen. Dan vraag ik me af of vloerverwarming wel zoveel efficienter is. LTV radiatoren werken ook met een lagere temperatuur, en zijn wat dat betreft dus net zo zuinig en kunnen ook gebruikt worden icm met een warmtepomp. Het grotere oppervlak van vloerverwarming is een voordeel, maar of dat voordeel in ons geval waar de vloer dus niet perfect geisoleerd kan worden in efficientie nou echt afweegt tegen radiatoren die de lucht meteen opwarmen op de plek waar je het nodig hebt? Weet iemand of er ergens een website of vereniging is ofzo die je kan helpen daar een berekening voor te maken? Of is dat eigenlijk geen doen?

Het argument voor constante temperatuur geldt ook voor de LTV radiatoren. De warmte komt alleen (laag) vanaf de muren ipv de vloer, maar is verder niet zo verschillend.

We hebben nu trouwens een (oude) CV ketel. Deze willen we sowieso vernieuwen, en dan in de loop van de tijd een hybride warmtepomp installeren. Daar moet de verwarming dus wel geschikt voor zijn.

Heeft er iemand ervaring met stralingswarmte vanaf ltv radiatoren? Ik begrijp dat dat minder is dan van gewone hoge temperatuur verwarming, maar misschien toch wel genoeg om wat plaatselijke warmte te krijgen? Ik zie het niet zo zitten om een hele verduurzaming aan te gaan en aan het eind van de rit nog zitten te hannessen met IR of elektrische kacheltjes.

De isolatie is ook een goed punt. We gaan uiteraard goed isoleren, maar het duurt nog wel even voor dat klaar is. Het zou dus wel een voordeel zijn dat we even kunnen wachten met overschakelen op lagetemperatuurverwarming. Met vloerverwarming is die keus er niet en moeten we meteen om. Maar een groot voordeel op de lange termijn zou dat het wel waard zijn.

Qua vloerkeuze zouden we laminaat of evt. hout willen nemen (sowieso geen 'koude' tegels dus). Ik weet dat er goede opties zijn voor vloeren voor vloerverwarming, en dat zijn ook zeker goede opties, maar ook hier geldt dat er dan wel een duidelijk voordeel moet zijn voor de vloerverwarming.

Zijn er mensen die direct ervaring hebben met LTV radiatoren als hoofdverwarming? Hoe bevalt dat? Hebben jullie last van de ventilatoren wbt geluid of tocht? En houden jullie de temperatuur helemaal constant of zetten jullie de verwarming toch lager als je niet thuis bent en savonds een graadje hoger?

Ik ben het eens dat vloerverwarming mooier is, en dat is zeker een voordeel, maar vind ik ook weer niet echt een reden om een ingrijpende verbouwing aan te gaan. Een combinatie met dit, comfortabeler, en energiezuiniger zou natuurlijk wel de moeite waard zijn.

Kortom, ik begrijp de voordelen van vloerverwarming en dat klinkt goed, maar de meeste van deze voordelen zijn er ook met LVT radiatoren, en ik vraag me dus af wat de voordelen van vloerverwarming zijn tov deze oplossing. Het lijkt wel alsof deze oplossing een beetje vergeten is ofzo.

Heb je een kruipruimte? Want wij hebben gewoon in onze betonnen vloer gefreesd en daarna van onderaf geïsoleerd.

En vervolgens er een gietvloer overheen geflikkerd, is prachtig _/-\o_

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:58

Wij hebben ook een oud huis, helemaal opgeknapt en geïsoleerd ook de vloeren. En ook vloer verwarming aangelegd. Het voordeel is dat je deze op een 1 stand zet en dat het aangenaam is in huis. Als je de verwarming hoger zou zetten dus meer schakelt met de temperaturen kost dat ook behoorlijk wat energie omdat ie steeds moet schakelen dus ik denk dat het qua geld niet zoveel uitmaakt.

Bij ons staat ie standaard op 19,5 graad in huis, en word het straks kouder doen we de houtkachel s,avonds erbij aan als we thuis zijn.

MarieAnne

Re: Nieuw oud huis, vloerverwarming of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 12:10

Ja we hebben een kruipruimte, dus gaan zeker van onderaf isoleren. Ook als we niet kiezen voor vloerverwarming. Maar er liggen ook betonnen balken van de fundering meteen op het zand, en daar is weinig aan te doen. Ideaal is het dus niet.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:19

Ons jaren 80 huurhuis hebben we in 2009 kunnen kopen en daarna hebben we het 1 en ander opgeknapt. Vloerverwarming stond hoog op mijn lijstje. We hebben een uitbouw gemaakt en omdat er een gietvloer zou komen is er een compleet nieuwe cementdekvloer gegoten om scheuren later te voorkomen. Toen die dekvloer er toch uitging was verwarming aanleggen een relatief makkelijke klus en we hebben absoluut geen spijt!
Met een partner die altijd koude voeten had en dus de verwarming liefst op 21 had zijn we nu terug naar gewoon '19/19,5 graden op de thermostaat. We hebben beneden geen extra verwarmingen hangen. We hebben wel 1 leiding laten zitten voor het geval we het toch niet warm genoeg zouden krijgen, maar het werkt prima. Met een slimme thermostaat van Tado hebben we het verwarmingsprogramma voor de hele week erin staan en mocht het ineens toch te koud worden is het zo wat warmer gemaakt.
Op onze badkamer boven hebben we electrische vloerverwarming gelegd; ruimte van 6m2 is dat. De mat die daar ligt (speedheat volgens mij) onder de tegelvloer loopt ook door in de douchevloer en een stukje tegen de muur omhoog. Hier hangt ook een programma aan (in de warme maanden staat ie standaard uit) dat ervoor zorgt dat het 's ochtends warm is op de badkamer en in de avond ook even. Verder geen extra radiator aanwezig.
Op onze logeerkamer/2e werkkamer op zolder ligt een pvc tegelvloer met daaronder infrarood verwarming. Dit hebben we zelf gelegd en is echt goed te doen. De keuze hierop was dat het voordeliger is dan zo'n grote ruimte electrisch verwarmen als het nodig is. De meeste logees hoeven niet eens de verwaming aan. De koukleumen wel ,en dan is het ook zo warm. Met infrarood vloerverwarming kun je geen tapijt/vloerkleden neerleggen. Geen extra radiator daar.
Op de slaapkamer en minikamer en werkkamer van partner hangen wel radiatoren, de enige die daarvan aangaat is die op de werkkamer. Maar ze zijn allemaal voorzien van Tado knop, dus kunnen zelfs op afstand aan of uit gezet worden.

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:29

Wij hebben een klein huisje uit de jaren '20, wij hebben ervoor gekozen de kruipruimte volledig vol te gieten met beton (schuimbeton, is isolerend door laagjes lucht ertussen) en daarbovenop vloerverwarming. Voordeel is dat je huis gewoon een stuk beter geïsoleerd is. Maar bij ons was de kruipruimte dan ook niet zichtbaar, we hebben de oude houten vloer er volledig uit moeten halen en toen pas wisten we daadwerkelijk hoe diep deze was.

Overigens wilden we eerst alleen de woonkamer, maar doen we nu de keuken er ook bij. Dit was beton maar sloeg je zo weg, echt lastig was dat niet. Het lijkt veel werk, maar was met een paar man binnen een dag gedaan. Hangt trouwens wel af van hoe oud je huis is en wat voor beton het is. Bij ons was het echt een heel dun laagje en dan zat je al op zandgrond. Toch een voordeel van dat oude beton.

We zitten trouwens nog middenin de werkzaamheden dus daadwerkelijke ervaringen kan ik je niet geven over vloerverwarming (maar gezien iedereen hier enthousiast is ben ik best blij met deze keuze).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:30

Hier gekozen voor geen vloerverwarming ivm onze honden die juist van kou houden. En we hebben een giga kelder onder het hele huis. Die is niet geisoleerd dus zonde. Als we die wel willen isoleren kunnen er niet meer rechtop lopen in de kelder en dat is niet zo wenselijk. Wij gaan dus voor zonnepanelen en aircos die kunnen verwarmen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:33

Je hebt van Honeywell een systeem dat je per radiator een knop op kan zetten om alleen die radiator open te zetten.

Wij hebben een vakantiewoning met vloerverwarming en een design radiator, de radiator kan ik apart aanzetten zodat alleen de radiator aangaat en het iets sneller warm wordt.
Evohome systeem
Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:02

Wij hebben vloerverwarming in onze woning uit 1840 zonder kruipruimte en al met betonnen vloer (dus niet de vloer extra kunnen isoleren, maar de rest is wel extra geïsoleerd).

Wij gebruiken de vloerverwarming als enige en normale verwarming beneden (dus niet altijd op dezelfde temperatuur) en dat gaat heel goed. We hebben Tado en alle kamers staan altijd op 15 graden. Binnen bepaalde uren gaat de verwarming naar 19 graden (ook de vloerverwarming). Het is altijd snel lekker warm en kost ook niet bizar veel gas.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:20

Onze woning uit 1972 hebben we ook vloerverwarming in laten leggen.
Hele vloer is eruit gegaan beneden. Toen een nieuwe vloer met buizen vloerverwarming erin gegaan.
We hebben tegels erop liggen.
Dit jaar de kruipruimte laten isoleren.

Hele woonkamer heeft dezelfde temperatuur. Warm in dewinter en koel in de zomer.
En omdat ik een koukleum ben zit ik graag onder een deken.

Na dweilen is je vloer snel droog. Huisdieren liggen graag op de vloer.

Wij hadden lelijke radiatoren voor de schuifpui staan.
Van die vieze stofnesten. En dat hebben we nu niet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:36

pmarena schreef:
Het grootste voordeel is warme voeten, warmte vanaf de bodem omhoog. Houten vloer vind ik schitterend en had ik in mijn eerste huis, heel mooi hardhout, maar wil het nooit meer. Veel te veel gedoe met krassen, onderhoud en werking van het hout. Ene moment naden, andere moment ligt het zo strak dat het bol staat. Krassen, als je echt pech hebt ontstaat er een diepe knars of zelfs een scheur. Totaal niet praktisch met huisdieren ook. Het schijnt dat er mensen / huizen zijn die dat probleem niet hebben. Maar ik vond het dermate vervelend dat ik finaal afgeknapt ben :=

Laminaat heb je weer snel dat de randjes lelijk worden of het op gaat bollen als er ergens nattigheid komt. Ik wil gewoon tegels. Die heb je ook in heel mooi houtmotief tegenwoordig :) In de winter heerlijk comfortabel met vloerverwarming. Houden de warmte vast omdat het steen / keramiek is. En in de zomer juist lekker koel. Hier althans ;)

Maargoed het blijft iets persoonlijks. Er zijn hele volksstammen dol tevreden met sloffen en ouderwetse radiatoren. En welke andere oplossing er dan ook maar is. Je zal altijd lovers & haters vinden :)

Hahaha zó volledig met je eens. Ons huis nu heeft een houten vloer omdat dat er al in lag toen we het kochten en ik vind het echt verschrikkelijk. Kan niet wachten tot we in de boerderij wonen en ik een tegelvloer kan uitzoeken. Winters warm aan de voeten en zomers koel.

De hond van de buren heeft een keer een plasje laten lopen - dikke bleekvlek in het hout. Paar weken geleden heeft de kat overgegeven in de nacht dus wij vonden de kots uren later en dat was al heerlijk ingetrokken - bleekvlek twee. Daarnaast inderdaad krassen / splinters die omhoog steken. En wat kun je eraan doen? De hele vloer schuren en in de olie of iets dergelijks zetten. Ellende. Ik wil er een emmer sop overheen kunnen halen en dan moet het klaar zijn. :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 13:42

Jildau schreef:
pmarena schreef:

Hahaha zó volledig met je eens. Ons huis nu heeft een houten vloer omdat dat er al in lag toen we het kochten en ik vind het echt verschrikkelijk. Kan niet wachten tot we in de boerderij wonen en ik een tegelvloer kan uitzoeken. Winters warm aan de voeten en zomers koel.

De hond van de buren heeft een keer een plasje laten lopen - dikke bleekvlek in het hout. Paar weken geleden heeft de kat overgegeven in de nacht dus wij vonden de kots uren later en dat was al heerlijk ingetrokken - bleekvlek twee. Daarnaast inderdaad krassen / splinters die omhoog steken. En wat kun je eraan doen? De hele vloer schuren en in de olie of iets dergelijks zetten. Ellende. Ik wil er een emmer sop overheen kunnen halen en dan moet het klaar zijn. :D

Eens, daarom komt er in ons nieuwe huis een gietvloer. Tegels hebben nog steeds voegen die je moet schrobben soms...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:10

Ja alleen in een boerderij gebouwd in 1914 waar we veel oude elementen behouden vind ik een gietvloer te strak / modern ogen. Maar begrijp je keuze!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:48

Steppe schreef:
Je hebt van Honeywell een systeem dat je per radiator een knop op kan zetten om alleen die radiator open te zetten.

Wij hebben een vakantiewoning met vloerverwarming en een design radiator, de radiator kan ik apart aanzetten zodat alleen de radiator aangaat en het iets sneller warm wordt.
Evohome systeem
[ [url=m/nsSEf2.webp]Afbeelding[/url] ]

Dit klopt, maar dit werkt alleen bij verwarmingen die al een thermostaatknop hebben. Als je de echt ouderwetse knoppen hebt (die alleen open en dicht kunnen), dan moet je wel een monteur laten komen om de knoppen te vervangen. Zelf doen kan ook wel, maar dan moet je weten wat je doet.

Ik wilde ze ook enthousiast aanschaffen, maar onze verwarmingen zijn er dus nog niet klaar voor :-)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 00:21

Wij hebben trouwens op de badkamer wel nog een losse (elektrische) radiator. Dat werd toen aangeraden, om de badkamer even snel warm te krijgen en/of even iets op te kunnen hangen om te drogen.

Ik zag ook je vraag over de aardwarmte. Mijn ouders hebben een aardwarmtepomp. Hun pomp gaat zo’n 100m de grond in.