We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:07

Amber_anne schreef:
Wat we wel doen tegenwoordig is gewoon de min in gaan zonder geld van de spaarrekening te halen. Dan moeten we het de maand erop extra zuinig doen

Werkt dit goed voor jullie? Bij mij is in de min staan zo’n no-go dat ik een constructie als deze nooit bedacht had, maar het klinkt eigenlijk wel logisch

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:08

Ik ben de laatste 2 weken flink aan het besparen. Zit nu in China voor het werk, krijg 57 euro dagvergoeding voor eten en drinken maar zou niet weten hoe ik dat op moet krijgen. :') Ontbijt zit bij het hotel, duurste maaltijd is 9 euro geweest, duurste lunch 3 euro. := Echt shoppen viel ook tegen, al met al heeft de duurste dag 35 euro gekost. :)) Vervoer kost ook niets, taxirit naar kantoor (ruim een half uur) kost 3 euro.
Taxirit toen ik vanuit huis naar station ging, zelfde afstand, was 61 euro. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:17

Ik kom ook weer mee kletsen :D

Dit jaar heb ik eigenlijk behoorlijk goed kunnen sparen, op de operatie van de hond in Januari na dan.

Alvast een tip voor mensen in Limburg en Brabant; de Jan Linders winkels gaan stoppen of over naar AH, en houden een voor een uitverkoop. Ik heb inmiddels al bij drie verschillende winkels zo'n 100 tot 150 euro korting gehad op houdbare huismerkproducten (oa pasta, rijst, groenten, broodbeleg, kaas, siroop, thee enz enz) :D

En dankzij dit topic haal ik tegenwoordig al mijn kleding en schoenen via Vinted. Nieuwe sneakers, jurkjes en truien enz van goede kwaliteit voor minder dan 20 euro, super fijn!

Wel gaan we weer een dure winter in voor mijn paard; meneer eet geen hooi meer sinds zijn gebit slechter wordt, dus dat worden weer bakken met slobber vanaf nu.

Waaw Neonlight, 57 euro, dat is een leuk bedrag! Dan zou ik in Nederland zelfs niet op krijgen in mijn eentje haha.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:33

Volgens mij kun je nergens zien welke 8nnemiek? Doe bij mijn ouders is al om, jammer!

Hier begint de nieuwe maand morgen. Dus ga morgen de verjaardagsinkopen doen voor zaterdag haha.

Ik heb nog even goed bespaard. Eigenhandig het toilet gerepareerd voor 15e, waar ik normaal een loodgieter had gebeld. Voor nu even provisorisch maar snap ondertussen voldoende hoe het werkt om hopelijk straks ook het zelf te doen. Loodgieter zei vorige keer dat er geen onderdelen meer te krijgen waren maar met goed googlen toch gevonden. Dus straks 100e aan onderdelen ipv volledig nieuw toilet inclusief breken en weer opnieuw tegelen. En een +1 voor zelfredzaamheid *\o/*

Luxorvalkje

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:08

Hier een kitten in huis genomen. Dus sparen werd hem niet deze maand :')

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:15

Ik meld me ook weer.. super nuttig topic.

Ik bespaar vooral heel veel op boodschappen en kleding. Vind dat echt een sport bijna.

Verder probeer ik altijd eerst of ik iets tweedehands kan vinden ( uitzonderingen daargelaten O:) ) niet alleen ter besparing, maar ook omdat ik denk dat dat beter is voor de wereld

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:17

Ik lees weer mee. Al is sparen met 3 kneuzen van dieren amper te doen. ..

Heb net wel 2 abonnementen alvast opgezegd. Moet voor t einde van t jaar, kan ik dat iig niet vergeten. Misschien dat ik me volgend jaar weer aanmeld maar dan via m'n werk, dan kan t fiscaal voordeliger ivm vakliteratuur.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:19

Helaas moeten wij nog wel in de buidel tasten voor de wc, door lekkage van een waterleiding hebben we die afgesloten en nieuwe leidingen gelegd door de muur. Zit nu een sleuf van 10 cm diep in door het tegelwerk heen. :')
En we moeten nog achter een achterwand voor de keuken aan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:23

Meteen even een vraag: wie van jullie spaart er via Raisin? Ik twijfel, vind het toch een beetje spannend om één of andere reden en weet ook niet of dat nou echt zin heeft. Maar overzie de voor- en nadelen ook niet compleet misschien.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:24

Bambelien schreef:
Amber_anne schreef:
Wat we wel doen tegenwoordig is gewoon de min in gaan zonder geld van de spaarrekening te halen. Dan moeten we het de maand erop extra zuinig doen

Werkt dit goed voor jullie? Bij mij is in de min staan zo’n no-go dat ik een constructie als deze nooit bedacht had, maar het klinkt eigenlijk wel logisch

Ja voor ons wel, eerst maakten we het over maar dan als de nieuwe maand begon hadden we dus net zo veel geld als normaal en minder op de spaarrekening. Nu begin je de maand gewoon met minder en sparen we net zo veel als normaal.

Je leeft toch naar het geld dat je nog op je rekening hebt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:28

BaileyMix schreef:
Meteen even een vraag: wie van jullie spaart er via Raisin? Ik twijfel, vind het toch een beetje spannend om één of andere reden en weet ook niet of dat nou echt zin heeft. Maar overzie de voor- en nadelen ook niet compleet misschien.

Ik heb hier ook over getwijfeld, maar afgehaakt toen ik zag dat je via videobellen je account/identiteit moest verifiëren :+ Ik wil geen mensen zien/spreken :))

Had er wel wat over gelezen hier op bokt dus wil er toch nog even een keer in gaan duiken

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:28

Ik kom me ook weer melden! Fijn topic vind ik dit altijd :j

Hier morgen een tweede sollicitatiegesprek voor een nieuwe functie, hopelijk wordt dat net zo'n fijn gesprek als de eerste. Ik heb sinds augustus geen werk meer omdat ik mijn oude baan had opgezegd. Op zich redden we ons makkelijk, maar een tweede inkomen is wel fijn met de nogal grote verbouwing die we aan het uitvoeren zijn. Dan kunnen we naast verbouwen ook nog af en toe wat aflossen op de hypotheek. Dat is voor ons hoofdzaak, daarna gaan we dan over op beleggen.

Verder zijn we ook bezig om een paar YouTube channels op te zetten voor 'passief' inkomen, inmiddels hebben we al 1 channel wat maandelijks geld oplevert.

Ik moet de garage nog bellen voor APK en om de schade te herstellen die een ander op de parkeerplaats in mijn auto gereden heeft... Schade herstellen is goed voor 600 euro. Leuk extraatje, vorige maand al geweest voor een kleine beurt en 4 nieuwe all-season banden. Dat was ook al 600 euro.

Gelukkig hebben we het houthok nog praktisch vol liggen en inmiddels een veel zuinigere houtkachel. Daarnaast in het weiland nog 2 dode bomen liggen, dus hopelijk hoeven we deze winter geen hout meer aan te kopen. En de boiler is dit voorjaar vervangen, dus die is ook een heel stuk zuiniger in zijn elektraverbruik. Verder stoken we niet, we koken op gas op een losse fles waar we oprecht meer dan een vol jaar mee doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:35

Pfff, het gaat gelijk hard.

VHU, wat lief van je moeder. Heb je een foto van je ingelijste schilderij?

Shanna, wat leuk weer wat van je te lezen en gefeliciteerd met de aankoop van Carlijn.

Bailey Mix, ik ben die hard Raisin fan. Ik heb ook een linkje voor degenen die ermee willen beginnen.
Ik heb nu 2 spaarrekeningen via Raisin, CKV met 3,10. % rente en Klarna met 3,05. Verder nog een deposito van 3 maaanden met 3,1 %.
Het heeft mij echt al wat opgeleverd dit jaar.
Overigens heb ik ook nog een rekening rechtstreeks bij Bunq met 2,45 % .

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:40

Hoi!
Ik meld me ook aan!
Ben 28, koophuis, vriend, 2 paarden, 2 shets, kleinschalig pension aan huis, een veel te groot aantal katten en vooral op zoek naar fijne tips om te besparen :)

Op zich kom ik wel prima rond maar ik merk dat alles wat met paarden te maken heeft de laatste jaren fors duurder is geworden.

Momenteel heb ik mijn volledige wedstrijdoutfit op cap na van tweedehands gehaald, schilt veel.
Daarnaast probeer ik elke maand onmiddellijk 500 euro naar de spaar te schrijven en hier niet meer aan te komen. Al is het moeilijk soms door renovatie-tegenslagen.

Ik speel met idees om de pensionprijs opnieuw te verhogen (prijsschattingen horen niet in dit topic denk ik?) en om voer in bigbags aan te schaffen. Iemand hier ervaring mee? Scheelt dat voldoende voor de moeite? Kattenvoer koop ik bvb al in de grootste zakken en dat scheelt best wel wat.

@Judith: ooh youtube kanalen? Waarover? Ik ben wel heel benieuwd wat de werk / opbrengst verhouding bij zoiets is. Dacht altijd dat dat bijna een fulltime job was om altijd maar nieuwe content te vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:43

secricible schreef:
Volgens mij kun je nergens zien welke 8nnemiek? Doe bij mijn ouders is al om, jammer!

Dan moet je even op Facebook zoeken. Elke vestiging plaatst op de maandag voordat ze stoppen het bericht dat er 30% korting is, en de meeste plaatsen ook een paar weken van tevoren al een bericht wanneer ze gaan stoppen. De laatste twee dagen is alles met 50% korting, de dag daarvoor 40% meestal.

Edit, als ik even zoek zie ik dat Jan Linders Ewijk vanaf morgen 50% korting geeft op alles.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-10-23 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:48

Bambelien schreef:
Amber_anne schreef:

Ik doe het ook zo. Maar houd er wel rekening mee dat je rente betaald over de roodstand, dus het is wel iets duurder.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:52

Leuk topic, ik volg graag mee. Ik ben niet zo goed in budgetteren, wel in geld uitgeven.
Vanaf januari ga ik samenwonen in een koophuis, momenteel woon ik in een studentenhuis. Mijn kosten zullen vanaf januari toenemen, momenteel kan ik de helft van mijn loon sparen doordat ik relatief lage kosten heb. Ik heb een studieschuld die ik z.s.m. wil gaan aflossen, ik ben benieuwd hoeveel ik kan sparen vanaf januari/februari.

8nnemiek schreef:
secricible schreef:

Dan moet je even op Facebook zoeken. Elke vestiging plaatst op de maandag voordat ze stoppen het bericht dat er 30% korting is, en de meeste plaatsen ook een paar weken van tevoren al een bericht wanneer ze gaan stoppen. De laatste twee dagen is alles met 50% korting, de dag daarvoor 40% meestal.

Ah, de Jan Linders/AH waar ik woon/ga wonen is net deze week omgegaan naar de AH. Als ik dit eerder had geweten had ik even ingeslagen. Goede tip!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:57

Ik spaar wel via Raisin. Heb diverse deposito’s daar en ook de rente al een paar keer ontvangen.

Tikt toch best lekker aan steeds zo’n bedrag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:59

Amber_anne schreef:
Tiggs schreef:
Bambelien schreef:

Ik doe het ook zo. Maar houd er wel rekening mee dat je rente betaald over de roodstand, dus het is wel iets duurder.

Rood staan heb ik uit gezet op mijn rekening. Ik heb gelukkig wat geld over aan het eind van de maand, maar bij zo'n geval zou ik liever iets van de spaar halen en dan meteen een overschrijf terug naar de spaar instellen van gewone spaarbedrag + wat je opgenomen hebt de dag nadat je salaris binnen komt. Kost je geen boeterente en je hebt dan ook minder om uit te geven al aan de start van de nieuwe maand.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:10

He, Fitz! :D

Ik kan mijn situatie ook wel even schetsen.

Midden 30, alleenstaand, werk als team leider in digitale marketing (voor de UK), koophuis (gekocht juli 2021), kat, hond, en nu weer een pony. Alles alleen betalen is best pittig! Ik heb geen gewone TV zenders meer en alleen streamen.

In theorie zou ik voldoende moeten kunnen sparen, maar in de praktijk...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:11

Ik kom ook weer meelezen. Las hier en daar wel wat, maar nooit gereageerd.

Bambelien schreef:
Amber_anne schreef:

Ik doe dit ook. Als salaris binnenkomt gaat alles boven budget rechtstreeks naar de spaarrekening. Als ik de min in schiet vul ik dat niet van de spaarrekening aan. In de min staan kost wel geld, dat klopt. Maar de rem om uit te geven als ik al in de min sta is veel groter. Komt lang niet elke maand voor, maar het helpt wel.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:12

Dat is ook een manier inderdaad. Die blijkt hier alleen niet zo goed te werken in de praktijk

Het is wel eens een goede om te kijken naar hoeveel rente je betaalt. Ik zie dat het bij de Triodos 10% is maar kan me niet herinneren dat dat er ooit is afgegaan

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:14

Poekkie schreef:
@Judith: ooh youtube kanalen? Waarover? Ik ben wel heel benieuwd wat de werk / opbrengst verhouding bij zoiets is. Dacht altijd dat dat bijna een fulltime job was om altijd maar nieuwe content te vinden.

We hebben er momenteel 4. Een dumpchannel, daarop zet ik allerlei dingen zoals filmpjes van wild, maar ook paragliden, helikopter rescue en onze vlogs van ons leven hier.

De betalende is die uit mijn onderschrift, gefocust op knopen en het gebruiken daarvan als klimtechniek.
Dan hebben we nog een homestead in start-up met nu hoofdzakelijk microgreens of kiemgroente.
En nog een gaming channel, ook in de opstart fase, gefocust op farming simulator en planet zoo.

Nieuwe content vinden is inderdaad een uitdaging, maar je hoeft echt geen duizenden filmpjes te hebben of regelmatig iets te plaatsen. Meestal is het ook maar 1 filmpje wat gek doet en dat echt geld oplevert. Dat is bij het betalende channel ook zo. We hebben er eigenlijk de hele zomer niks aan gedaan omdat we geen tijd hadden, maar de kijkcijfers blijven eigenlijk gewoon doorgaan.

Je moet wel tijd investeren maar uiteindelijk levert het passief wel geld op. Ons beste filmpje heeft inmiddels over de miljoen views en heeft al ruim 900 euro opgeleverd. Dat is best een leuk inkomen voor iets wat je in een halve dag in elkaar hebt gezet inclusief editting.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:15

Amber_anne schreef:
Ja voor ons wel, eerst maakten we het over maar dan als de nieuwe maand begon hadden we dus net zo veel geld als normaal en minder op de spaarrekening. Nu begin je de maand gewoon met minder en sparen we net zo veel als normaal.

Je leeft toch naar het geld dat je nog op je rekening hebt

Ik denk dat in het kader van besparen je beter toch over kan maken en dan als salaris binnenkomt eerst wat je teruggestort hebt weer naar de spaar overmaken. Rood staan kost hartstikke veel. Dat is echt zonde.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:19

Ik stel me altijd 2 vragen voor ik iets koop.
1 kan ik het gebruiken? Meestal is het antwoord daarop ja….
2 heb ik het nodig? Meestal is het antwoord nee…
En dan komt de discipline, bij een nee koop ik het niet…