Mogelijkheden warm water zonder gas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:50

Zo'n warmtepompboiler klink wel interessant. Maar ik zie dan prijzen van rond de 3000 euro voorbij komen.
Ik weet niet hoe lang zo'n warmtepomp mee gaat, maar met 400kWh per jaar, dus 160 euro per jaar als je heel dure stroom gebruikt, kun je al 16 jaar lang een simpele boiler van 400 euro gebruiken voordat je alleen al de aanschaf van zo'n warmtepompboiler hebt terugverdiend, en dan heb ik nog niet eens de stroom die de boiler alsnog ook gebruikt erbij geteld. En de installatiekosten zullen ook een stuk hoger zijn dan bij een gewone boiler.
Het is natuurlijk hartstikke mooi om duurzamer te kunnen leven, maar dat zou voor mij dan ook de enige reden zijn om zo'n warmtepompboiler te nemen. Goedkoper lijkt het me zeker niet.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:14

Sizzle schreef:
Nico, ietwat off-topic wellicht, maar ik vind het interessant dat je Propaan noemt.
Ik heb me een slag in de rondte gezocht naar een pomp met propaan maar heb het moeten opgeven.
Bijna geen enkel bedrijf wilde ze leveren. Uiteindelijk 1 gevonden maar daarvan had ik na 6 maanden nog altijd geen offerte. Ook mogen ze bij ons niet binnen geplaatst worden. Heb een ander middel uitgekozen die niet op de „rode lijst“ staat.
Is dat in Nederland makkelijker?

In Nederland warmtepompboilers met propaan wettelijk toegestaan. Meestal is het 150 gram. 2 soorten, Air en water. Uiteraard plaatsing in woningen toegestaan volgens voorschriften. Wellicht dat volgend jaar er een, enigzins, alternatief komt met R454C. Het lastige van propaan is wel dat ik als f-gassen monteur het niet mag repareren. Maar er wordt in Nederland voorspelt dat wij zelfs airco's met propaan krijgen. Dan moet ik als monteur dus weer op cursus.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 03-10-23 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:24

8nnemiek schreef:
Zo'n warmtepompboiler klink wel interessant. Maar ik zie dan prijzen van rond de 3000 euro voorbij komen.
Ik weet niet hoe lang zo'n warmtepomp mee gaat, maar met 400kWh per jaar, dus 160 euro per jaar als je heel dure stroom gebruikt, kun je al 16 jaar lang een simpele boiler van 400 euro gebruiken voordat je alleen al de aanschaf van zo'n warmtepompboiler hebt terugverdiend, en dan heb ik nog niet eens de stroom die de boiler alsnog ook gebruikt erbij geteld. En de installatiekosten zullen ook een stuk hoger zijn dan bij een gewone boiler.
Het is natuurlijk hartstikke mooi om duurzamer te kunnen leven, maar dat zou voor mij dan ook de enige reden zijn om zo'n warmtepompboiler te nemen. Goedkoper lijkt het me zeker niet.

Bij een elektrische boiler scop 1 krijgt TS een extra stroomverbruik van ongeveer 2000 KWh. Zie vorige berichten voor berekening. Gas is ongeveer 3 keer goedkoper dan stroom. Het gaat niet om het terug verdienen maar om: van het aardgas af. Door warmtepomp principe kun je stroomverbruik reduceren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:31

Wij hebben nu een aantal jaar warm water via Warmtepompboiler (en voor verwarming een warmtepomp). Wij hebben 2 vaten van 125l staan. We zijn met 2 en 1 vat is in principe voldoende, alleen direct na elkaar douchen lukt op 1 vat minder goed of een bad vullen. De 2e is dus back-up.
In principe hebben we nooit last van een koude douche, want mijn vriend doucht het liefst in de ochtend en ik in de middag / avond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:50

Nico12 schreef:
Sizzle schreef:
Nico, ietwat off-topic wellicht, maar ik vind het interessant dat je Propaan noemt.
Ik heb me een slag in de rondte gezocht naar een pomp met propaan maar heb het moeten opgeven.
Bijna geen enkel bedrijf wilde ze leveren. Uiteindelijk 1 gevonden maar daarvan had ik na 6 maanden nog altijd geen offerte. Ook mogen ze bij ons niet binnen geplaatst worden. Heb een ander middel uitgekozen die niet op de „rode lijst“ staat.

In Nederland warmtepompboilers met propaan wettelijk toegestaan. Meestal is het 150 gram. 2 soorten, Air en water. Uiteraard plaatsing in woningen toegestaan volgens voorschriften. Wellicht dat volgend jaar er een, enigzins, alternatief komt met R454C. Het lastige van propaan is wel dat ik als f-gassen monteur het niet mag repareren. Maar er wordt in Nederland voorspelt dat wij zelfs airco's met propaan krijgen. Dan moet ik als monteur dus weer op cursus.

Aha, waarschijnlijk willen de meeste bedrijven gewoon geen extra cursus doen :P
Wij hebben nu inderdaad R454C :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:02

Nico12 schreef:
Bij een elektrische boiler scop 1 krijgt TS een extra stroomverbruik van ongeveer 2000 KWh. Zie vorige berichten voor berekening. Gas is ongeveer 3 keer goedkoper dan stroom. Het gaat niet om het terug verdienen maar om: van het aardgas af. Door warmtepomp principe kun je stroomverbruik reduceren.

Ah ik heb je bericht inderdaad verkeerd gelezen, omdat je het had over 400kWh bij een elektrische boiler.

Zelf zitten we op 3m2 gas per maand momenteel, dus dan zou zo'n warmtepomp alsnog geen zin hebben, daar gebruiken we gewoon veel te weinig warm water voor.

Maar heb jij een idee hoe lang zo'n warmtepompboiler mee gaat? Want dat lijkt me wel redelijk belangrijk in zo'n berekening.

Schuur_

Re: Mogelijkheden warm water zonder gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:22

In BE krijg je op de warmtepompboiler ook nog 900 euro premie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:23

Nico12 schreef:
Sizzle schreef:

wij hebben hier ook alleen een propaan aansluiting, en het is inderdaad best heel lastig om daarvoor op dit moment een onderhoudsmonteur te vinden die er aan mag komen. Nieuwe regels waardoor monteurs extra cursussen moeten doen, en de wachttijden voor die certificering loopt heel hard op. Heel lastig ook voor de betreffende bedrijven.
Toevallig heb ik deze week een offerte binnen voor ons nieuwe verwarmingssysteem (hetelucht) binnen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:12

8nnemiek schreef:
Nico12 schreef:

Ah ik heb je bericht inderdaad verkeerd gelezen, omdat je het had over 400kWh bij een elektrische boiler.

Zelf zitten we op 3m2 gas per maand momenteel, dus dan zou zo'n warmtepomp alsnog geen zin hebben, daar gebruiken we gewoon veel te weinig warm water voor.

Maar heb jij een idee hoe lang zo'n warmtepompboiler mee gaat? Want dat lijkt me wel redelijk belangrijk in zo'n berekening.

Levensduur, weet ik niet. Voor mijn gevoel zou ik 10 - 15 jaar aanhouden. De goedkopere en kleinere types hebben voor corrosie bescherming anodes dus onderhoudkosten hoger of hoger risico. Daarom staat er rvs dan geen anode.
Voor gas 3 m3 per maand zou ik persoonlijk nooit een warmtepompboiler nemen. Dan zou mijn keuze een zout batterij zijn. Dat is een klein kastje zonder wesenlijke watervoorraad. Het wordt electrisch verwarmt scop 1 vaak 2800 Wh en dan zout verwarmen zodat het van vast in vloeibaar gaat. Door tapwaterverbruik wordt zout weer vast. Voordelen geen legionella run, garantie vaak 10 jaren, extreem lage stilstand verliezen, eenvoudige montage. Nadelen, particulier geen subsidie, investering 3500 euro. Voorbeeld flamco flextherm E3/6/9. Voor 3 m3 gas, flextherm 85 liter van 40 graden, korte deel herhaaltijd, de E3 verbruik globaal 30 KWh per maand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:51

Goed om te weten dat corrosie een probleem kan zijn.

Die zoutaccu's ken ik nog niet (wel voor stroomopslag, maar nooit eerder gehoord voor warm water), ga ik zeker eens in de gaten houden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:57

Ik heb al jaren een elektrische boiler :j Had zo’n enge geiser op gas, zat in het huis toen ik het kocht. Die heb ik vrij snel laten vervangen := Heg is geen grote, maar levert snel en bloedheet water.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:03

8nnemiek schreef:
Goed om te weten dat corrosie een probleem kan zijn.

Die zoutaccu's ken ik nog niet (wel voor stroomopslag, maar nooit eerder gehoord voor warm water), ga ik zeker eens in de gaten houden.

Bij laag gasverbruik, 3 m3 per maand voor tapwater, of geen ruimte de oplossing. Tevens kan de zout batterij stroom verbruiken c.q. opladen in zomer periode tijdens zon. Helaas is op dat moment het verbruik wel 2800 Wh.
Tevens is er nog een extra spiraal voor een voorverwarming met warmtepomp maar ik ken nog niemand die dat doet. Systeem is kwa geluid geluidloos. Gewicht is raming vanaf 75 kg, zout is zwaar, ondanks het kleine kastje.
De hogere investering t.o.v een elektrische voorraadboiler verdient zich terug door lagere stilstand verliezen, geen anodes, langere levensduur/ garantie 10 jaren. Tevens geen risico legionella.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:47

I.v.m. stroomoverschot van de zonnepanelen zijn wij ook aan het kijken naar een boiler.

Liefst iets wat ook op de vloerverwarming (deels) kan verwarmen om gasverbruik verder te verminderen.

Nu weten we dat we iig een rvs of koper vat willen, liefst met meerdere warmte elementen en minimaal 500 liter, maar dan... het valt me echt tegen om een geschikte boiler te vinden / te vergelijken tussen boilers.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:29

Zonneboiler - hebben wij al jaren. We vinden het zo gek, dat dat nooit ergens wordt genoemd om warm water te genereren.
Oké in de zomer werkt het natuurlijk beter dan de winter, dan hebben we de cv-installatie wel nodig voor het warme water, maar het scheelt altijd natuurlijk.
En zo'n ding kan eigenlijk niet stuk.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:40

Nimmy schreef:
I.v.m. stroomoverschot van de zonnepanelen zijn wij ook aan het kijken naar een boiler.

Liefst iets wat ook op de vloerverwarming (deels) kan verwarmen om gasverbruik verder te verminderen.

Nu weten we dat we iig een rvs of koper vat willen, liefst met meerdere warmte elementen en minimaal 500 liter, maar dan... het valt me echt tegen om een geschikte boiler te vinden / te vergelijken tussen boilers.

Voor een gemiddelde woning is de optie andersom t.b.v. een hoger rendement. Dus de warmtepompboiler haalt de energie niet uitsluitend uit de buitenlucht maar de compressor van de warmtepomp wordt voorverwarmt door de retour van de vloerverwarming.

Voor een boiler 500 liter kun je meerdere boilers nemen maar persoonlijk zou ik een grote warmtepompboiler nemen in combinatie met een kleine electrische boiler. De warmtepompboiler zal dan zijn warme water voeden in de electrische boiler zodat totaal verbruik laag blijft en lagere stilstand verliezen. Tevens kun je bij calamiteit en water op snel iets uit de elektrische boiler nemen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:42

@Nimmy: waarom zo groot? Wij hebben 320 geloof ik, dat vonden ze al veel.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:44

De warmtepomp kent een aantal nadelen, o.a. het geluid, dan slaapt mijn vriend niet meer (helaas ervaring mee ons oude huis). Een warmtepomp is alleen een optie als die achter een schuur kan en door afstand dan teveel warmteverlies.

Een gewone boiler zou wel in de kelder passen, die kunnen we instellen op verwarmen als er stroomoverschot is (en qua locatie kan die zelfs op de houtkachel aangesloten worden en warmte daarvan gebruiken, als dat technisch mogelijk is).

Wij hebben geen standaard huis, dat maakt t allemaal iets complexer om tot een goede, betaalbare oplossing te komen. (Als salderen er af gaat is een warmtepomp gewoon niet meer interessant voor ons)

@sanet, wens van m'n vriend en choose my battles (owh en de ik wil ook warm douchen nadat hij eronder heeft gestaan)

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:53

Een zonneboiler (boiler in combi met van die panelen waar je water doorheen loopt op dak) zetten die je swinters mee met de houtkachel verwarmt met een circulatiepomp naar de boiler :j en dan laagrendements radiatoren en/of vloerverwarming erbij en je hebt overal verwarming.
Wij konden zeker allemaal douchen en/of een bad nemen zonder problemen. Bij niet zonnige dagen moet alsnog wel of de kachel een uurtje aan of een condensatieketel op gas bvb. Die hebben wij als back up en gaat allemaal automatisch als je bvb staat te douchen en de boiler moet bijwarmen of als de verwarming aanstaat zonder de houtkachel erbij.

Kachel kan op paardenmest briketten!! Ben je helemaal zelfvoorzienend *\o/*

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:52

@billy, dak ligt al vol panelen dus moet een elektrische boiler worden, maar welke?