Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Nico, ietwat off-topic wellicht, maar ik vind het interessant dat je Propaan noemt.
Ik heb me een slag in de rondte gezocht naar een pomp met propaan maar heb het moeten opgeven.
Bijna geen enkel bedrijf wilde ze leveren. Uiteindelijk 1 gevonden maar daarvan had ik na 6 maanden nog altijd geen offerte. Ook mogen ze bij ons niet binnen geplaatst worden. Heb een ander middel uitgekozen die niet op de „rode lijst“ staat.
Is dat in Nederland makkelijker?
8nnemiek schreef:Zo'n warmtepompboiler klink wel interessant. Maar ik zie dan prijzen van rond de 3000 euro voorbij komen.
Ik weet niet hoe lang zo'n warmtepomp mee gaat, maar met 400kWh per jaar, dus 160 euro per jaar als je heel dure stroom gebruikt, kun je al 16 jaar lang een simpele boiler van 400 euro gebruiken voordat je alleen al de aanschaf van zo'n warmtepompboiler hebt terugverdiend, en dan heb ik nog niet eens de stroom die de boiler alsnog ook gebruikt erbij geteld. En de installatiekosten zullen ook een stuk hoger zijn dan bij een gewone boiler.
Het is natuurlijk hartstikke mooi om duurzamer te kunnen leven, maar dat zou voor mij dan ook de enige reden zijn om zo'n warmtepompboiler te nemen. Goedkoper lijkt het me zeker niet.
Nico12 schreef:Sizzle schreef:Nico, ietwat off-topic wellicht, maar ik vind het interessant dat je Propaan noemt.
Ik heb me een slag in de rondte gezocht naar een pomp met propaan maar heb het moeten opgeven.
Bijna geen enkel bedrijf wilde ze leveren. Uiteindelijk 1 gevonden maar daarvan had ik na 6 maanden nog altijd geen offerte. Ook mogen ze bij ons niet binnen geplaatst worden. Heb een ander middel uitgekozen die niet op de „rode lijst“ staat.
In Nederland warmtepompboilers met propaan wettelijk toegestaan. Meestal is het 150 gram. 2 soorten, Air en water. Uiteraard plaatsing in woningen toegestaan volgens voorschriften. Wellicht dat volgend jaar er een, enigzins, alternatief komt met R454C. Het lastige van propaan is wel dat ik als f-gassen monteur het niet mag repareren. Maar er wordt in Nederland voorspelt dat wij zelfs airco's met propaan krijgen. Dan moet ik als monteur dus weer op cursus.
Nico12 schreef:Bij een elektrische boiler scop 1 krijgt TS een extra stroomverbruik van ongeveer 2000 KWh. Zie vorige berichten voor berekening. Gas is ongeveer 3 keer goedkoper dan stroom. Het gaat niet om het terug verdienen maar om: van het aardgas af. Door warmtepomp principe kun je stroomverbruik reduceren.
Nico12 schreef:Sizzle schreef:Nico, ietwat off-topic wellicht, maar ik vind het interessant dat je Propaan noemt.
In Nederland warmtepompboilers met propaan wettelijk toegestaan. Meestal is het 150 gram. 2 soorten, Air en water. Uiteraard plaatsing in woningen toegestaan volgens voorschriften. Wellicht dat volgend jaar er een, enigzins, alternatief komt met R454C. Het lastige van propaan is wel dat ik als f-gassen monteur het niet mag repareren. Maar er wordt in Nederland voorspelt dat wij zelfs airco's met propaan krijgen. Dan moet ik als monteur dus weer op cursus.
8nnemiek schreef:Nico12 schreef:Bij een elektrische boiler scop 1 krijgt TS een extra stroomverbruik van ongeveer 2000 KWh. Zie vorige berichten voor berekening. Gas is ongeveer 3 keer goedkoper dan stroom. Het gaat niet om het terug verdienen maar om: van het aardgas af. Door warmtepomp principe kun je stroomverbruik reduceren.
Ah ik heb je bericht inderdaad verkeerd gelezen, omdat je het had over 400kWh bij een elektrische boiler.
Zelf zitten we op 3m2 gas per maand momenteel, dus dan zou zo'n warmtepomp alsnog geen zin hebben, daar gebruiken we gewoon veel te weinig warm water voor.
Maar heb jij een idee hoe lang zo'n warmtepompboiler mee gaat? Want dat lijkt me wel redelijk belangrijk in zo'n berekening.
8nnemiek schreef:Goed om te weten dat corrosie een probleem kan zijn.
Die zoutaccu's ken ik nog niet (wel voor stroomopslag, maar nooit eerder gehoord voor warm water), ga ik zeker eens in de gaten houden.
Nimmy schreef:I.v.m. stroomoverschot van de zonnepanelen zijn wij ook aan het kijken naar een boiler.
Liefst iets wat ook op de vloerverwarming (deels) kan verwarmen om gasverbruik verder te verminderen.
Nu weten we dat we iig een rvs of koper vat willen, liefst met meerdere warmte elementen en minimaal 500 liter, maar dan... het valt me echt tegen om een geschikte boiler te vinden / te vergelijken tussen boilers.