Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:36

Ja die is hier vanaf september al eens aan geweest. Niet omdat ik het koud heb maar om vocht uit mijn huisje te krijgen. Even kort stoken is het enige wat helpt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:38

Selina schreef:
Hier wel, maar niet bewust. Hij gaat gewoon vanzelf aan als het onder de 21,5 graden is.

Hier ook. Alleen dan bij 19,5 graad.

Hij heeft van de week ‘s ochtends een keer aangestaan.
En dat weet ik alleen omdat er in de keuken een plintverwarming zit, die dan warme lucht blaast en ik die hoorde draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:38

Jessix schreef:
Ja die is hier vanaf september al eens aan geweest. Niet omdat ik het koud heb maar om vocht uit mijn huisje te krijgen. Even kort stoken is het enige wat helpt.

Ventileren helpt nog beter :)

Of een ontvochtiger.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:40

Spenk schreef:
Jessix schreef:

Ventileren helpt nog beter :)

Of een ontvochtiger.

Alsof ik dat nog niet geprobeerd heb ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:41

De cv blijft zo veel mogelijk uit, gas is zo gruwelijk duur. Maar we hebben een belabberd geisoleerd appartement dus de elektrische kachel zal binnekort vast eens aan moeten. Hij staat klaar, nu 19 graden binnen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:43

Sabbientje schreef:
Selina schreef:
Hier wel, maar niet bewust. Hij gaat gewoon vanzelf aan als het onder de 21,5 graden is.

Hier ook. Alleen dan bij 19,5 graad.

Hij heeft van de week ‘s ochtends een keer aangestaan.
En dat weet ik alleen omdat er in de keuken een plintverwarming zit, die dan warme lucht blaast en ik die hoorde draaien.

Waarom in vredesnaam die thermostaat zo hoog. En dat is dan 24 uur per dag? Dan stook je je toch arm en veel te warm.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:44

Nee, zeker niet. Het is in huis nog niet onder de 22 graden geweest.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:46

Hier is het nog steeds 22 graden in de woonkamer, die ligt op het zuiden.
De rest van het appartement is koeler, maar dat geeft niet.
Als het kouder dan 17 graden word, dan springt de thermostaat aan. Kouder wil ik het niet hebben in mijn woonkamer.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:49

Ik heb hem 1-2 weken terug 1 avond aangehad toen het onder de 18 graden werd in de woonkamer. Nu staat ie uit en probeer ik zoveel mogelijk de zon in huis te laten door gordijnen open, geen zonwering etc. :) Het is nu 19 graden in de woonkamer en in de middag gaat het wel richting de 20,5.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:12

In fact, wij hebben nog regelmatig de airco aan, omdat het te warm is hier :D
Ons huis is een beetje te goed geisoleerd, dus de minste zonnestraal warmt het hier goed op.
Vorig jaar ging de verwarming ook pas aan eind november/begin december.

Maureen95

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:14

Mijn huis warmt 's ochtends door de zon heel erg op. Ik heb de kachel daarom nog op 15 graden staan omdat het nog niet kouder dan 21 graden geweest is sinds juni. Ik ben er wel blij mee want mn energiekosten waren niet zo leuk :\

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:15

Volgens mij ging die bij ons vorig jaar pas aan vanaf 17,5 graad. Later hebben we daar 18,5 van gemaakt. We hebben dus nog even. Momenteel springt de airco soms nog even kort aan. Die begint vanaf 22 bij te koelen.

Mooi wel hoe het weer zoveel invloed heeft op mensen. Aan de ene kant wordt een topic gestart over de grafhitte, de andere gaat over de zomer die nooit gekomen is en vervolgens zie ik een topic oppoppen over de verwarming die wel of niet aan staat. Fascinerend wel. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 10:33

_O-
Nou, ik merkte afgelopen week dat ik 's nachts alweer een extra deken nodig heb omdat ik het anders heel erg koud heb.. En onze kachel krijgt altijd in het najaar een onderhoudsbeurt zodat we weten hoe hij er voor staat. Daarom moest ik er eigenlijk aan denken :D
Manlief vindt 18 graden eigenlijk te koud en heeft de kachel het liefst op minimaal 20 graden, maar dat vind ik weer veel te warm, dus het is hier sowieso altijd een punt van discussie wanneer de kachel aan moet _O-

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:40

Nee. Gaat ook niet gebeuren zolang de temperatuur boven de achttien zit. Ik probeer het zelfs uit te stellen tot ik hier de zestien aantik.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:42

Nee, nog niet. Het is hier binnen nog 20 graden, dat vind ik prima. Sowieso gaat eerst de elektrische kachel aan. Als het ietsje begint af te koelen, red ik het daar prima mee. En stroom is nog altijd goedkoper dan gas :Y) Pas bij de “echte” kou gaat de CV aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:43

Haha grappig Cayenne, het is meestal de man die het nooit koud lijkt te hebben :')

Ik heb nu lekker het balkondeur open, heerlijk even die frisse lucht binnen nog.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:49

Het is hier nog niet onder de 21.5 graden geweest en rond 1300 uur komt de zon op de woonkamer tot hij ondergaat.
In mijn oude huis had ik denk ik de kachel al aan moeten doen, was zo’n koud huis.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:50

Ik heb allang verloren, ik heb afgelopen augustus de kachel aangezet toen ik in een hutje in Noorwegen aan het schuilen was voor storm Hans. _O-

Maar thuis nog geen kachel aan gehad en dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen! Ik heb een hele oude bovenwoning met enkel glas. Het voordeel is dat bijna heel de dag de zon op mijn woonkamer en slaapkamerraam staat, waardoor het nu nog overdag heerlijk warm is. Maar zodra de zon weg is, koelt het ook heel snel af. Ik ben nog van plan echt dikke gordijnen op te hangen, hopelijk houdt dat wat warmte binnen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:54

Dagahra schreef:
Ja, maar we wonen ook nog tijdelijk in een chalet. Koelt iets sneller af _O-

Ik doe met je mee! Ik zit tijdelijk in een "winterharde" stacaravan. Antiek dubbel glas en marginale isolatie. Scheelt toch 2 graden lees ik hier in een andere post :') .
Zonnetje staat er nagenoeg de hele dag op te schijnen dus warmt ook wel weer snel op.

Ik heb de verwarming nog niet aan gehad. Wel nu paar ochtenden dat het 13-14°C was.
Maar ik zat de laatste 2 jaar in huis ook bij 15°C dus ben wel wat gewend.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:55

Jij wint Suliko :)) :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:55

Hier nog geen cv aan gehad. Wel 1 keer de houtkachel al. Daar gaan we dit jaar ook als eerste mee starten. Cv zo lang mogelijk laag houden. Onze houtkachel zit op de cv aangesloten om de radiatoren te verwarmen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:03

Nee nog niet.
De zon staat op de kamerraam en dat warmt nog voldoende op nu het overdag nog steeds boven de 20 is.
Vanaf midden van de week zal het wel anders worden denk ik.
Maar vrijdag is de schoorsteen weer geveegd dus gaat er hout op de kachel.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:07

Het is nog geen een keer onder de 21 graden geweest bij mij binnen dus die gaat voorlopig echt nog niet aan.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:18

Roodvos schreef:
Dagahra schreef:
Ja, maar we wonen ook nog tijdelijk in een chalet. Koelt iets sneller af _O-

Ik doe met je mee! Ik zit tijdelijk in een "winterharde" stacaravan. Antiek dubbel glas en marginale isolatie. Scheelt toch 2 graden lees ik hier in een andere post :') .
Zonnetje staat er nagenoeg de hele dag op te schijnen dus warmt ook wel weer snel op.

Ik heb de verwarming nog niet aan gehad. Wel nu paar ochtenden dat het 13-14°C was.
Maar ik zat de laatste 2 jaar in huis ook bij 15°C dus ben wel wat gewend.

Ja hier ook een winterharde chalet met dubbele beglazing etc.

Heb denk ik de verwarming ook 2 x aangehad, nadat ik buiten zeiknat was geregend met werk op het land. En 's ochtends komt hier geen zon op het chalet.

'S middags heb ik vaak weer de ramen etc open, omdat het behoorlijk warm wordt door de zon _O-

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:18

Ik kan de kachel op 1 tm 5 zetten. Hij staat op 2. Met een baby wil ik dat het niet te koud wordt in het tochtige appartement.